Tips på intern hårddisk uppskattas

Permalänk
Medlem

Tips på intern hårddisk uppskattas

Jag ska skicka in min dator på reparation, till Komplett, där jag köpte den. Tänkte
samtidigt be dem att sätta in en extra hårddisk i burken. Frågan är vilken typ jag
ska välja? Så har du något tips, hjälp mig gärna.

Det sitter två hårddiskar i burken redan. En SSD på 120gb som kör Windows och
mina spel. Sedan en äldre SATA-hårddisk för filmer, musik etc. Men nu vill jag trycka
in en tredje hårddisk i burken - tanken är att göra den till en spelhårddisk, dit alla
STEAM-spel installeras och körs ifrån. Som det är nu får jag bara plats med en
handfull spel innan SSD-disken blir full, så jag måste hela tiden ta bort spel om jag
vill lägga in nya. Detta vill jag slippa genom att köpa en större disk. Men tyvärr är
jag rätt dåligt påläst på området. Så hjälp mig gärna att välja en bra hårddisk.

Säg att jag har en tusenlapp att lägga - vad köper jag (och varför)?

Jättetacksam för svar.
Med vänliga hälsningar:
/ Lunkan

Permalänk
Medlem

en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882 sitter aldrig fel.
Snabb, tyst, stor, och sval. Har själv 2st (och det blir fler) och en polare tror jag har 4 eller 5 av dom.
Helt klart dom bästa diskarna jag har köpt än så länge allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Western digital - Caviar Black är den bästa.

Permalänk
Medlem

3 TB på Kjell&Co för 799?

Permalänk
Medlem

Vad bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882 sitter aldrig fel.
Snabb, tyst, stor, och sval. Har själv 2st (och det blir fler) och en polare tror jag har 4 eller 5 av dom.
Helt klart dom bästa diskarna jag har köpt än så länge allafall.

Pratas en del på nätet att de låter mycket, hur upplever du dem, är de tysta?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Dock måste jag göra jakten lite svårare. Som jag skrev i OP så ska jag lämna in datorn
på service, till Komplett. Så jag tänkte då köpa en ny hårddisk hos dem, så att de
kan installera den samtidigt (slipper därmed frakten). Så hårddisken bör alltså finnas i
deras sortiment. (Och helst vara på 2 eller 3 Tb i storlek).

De har lite olika alternativ (som exempel):
Seagate Barracuda® 2TB 749:-
WD Desktop Green 2TB 749:-
WD AV-GP 2TB 839:-
WD Desktop Green 3TB 1049:-
Seagate Barracuda® 3TB 1049:-
WD Desktop Black 2TB 1239:-

Fråga:
Behöver man tänka på något särskilt när man installerar en större hårddisk. Läste
någonstans att vissa datorer ej stöder hårddiskar över 2Tb t.ex. Eller är det bara
att plugga in och köra nuförtiden?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Pratas en del på nätet att de låter mycket, hur upplever du dem, är de tysta?

Min är hur tyst som helst. Däremot så är det märkligt ljud som inte går att beskriva som jag hör nån gång om dagen. Det ljudet ska dock gå att fixa genom att uppdatera firmware, men det stör inte mig så det får vara.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lunkan81:

Tack för era svar.

Dock måste jag göra jakten lite svårare. Som jag skrev i OP så ska jag lämna in datorn
på service, till Komplett. Så jag tänkte då köpa en ny hårddisk hos dem, så att de
kan installera den samtidigt (slipper därmed frakten). Så hårddisken bör alltså finnas i
deras sortiment. (Och helst vara på 2 eller 3 Tb i storlek).

Seagate Barracuda® 3TB 1049:-

Fråga:
Behöver man tänka på något särskilt när man installerar en större hårddisk. Läste
någonstans att vissa datorer ej stöder hårddiskar över 2Tb t.ex. Eller är det bara
att plugga in och köra nuförtiden?

Mvh

Köper du den disken på Kjell blir det ju ca 200 kr billigare även när frakten läggs på. Jag har samma disk i 2 TB och den är bra.

BIOS stöder inte större än 2 TiB (ca 2,2 TB) som bootdisk, utan det krävs UEFI. Som lagringsdisk kan man dock ha större även på BIOS, tror jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

WD black eller RED. Jag skulle rekommendera black, men själv är jag ganska nyfiken på red då det också ska vara väldigt bra diskar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

De här två diskarna ligger på samma pris och samma storlek. Är någon att föredra
framför den andra? Rent spontant föredrar jag WD (har tre externa WD-diskar
som funkat perfekt i snart 5 år). Men som sagt, jag har egentligen dålig koll på
hårddiskar och vad som är vad.

WD Desktop Green 3TB - 1049:-
Seagate Barracuda® 3TB - 1049:-

Om man skulle köpa från t.ex Kjell och plugga in själv - behövs det göras någon
installation i operativsystemet, eller behöver jag pilla med partitioner, filsystem etc?
När jag köpte mina äldre externa hårddiskar var jag tvungen att ändra filsystemet
minns jag (FAT32 klarade inte filer över 4gb, eller något liknande).
Hur gör man idag (med en intern hårddisk menar jag nu)?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunkan81:

De här två diskarna ligger på samma pris och samma storlek. Är någon att föredra
framför den andra? Rent spontant föredrar jag WD (har tre externa WD-diskar
som funkat perfekt i snart 5 år). Men som sagt, jag har egentligen dålig koll på
hårddiskar och vad som är vad.

WD Desktop Green 3TB - 1049:-
Seagate Barracuda® 3TB - 1049:-

Om man skulle köpa från t.ex Kjell och plugga in själv - behövs det göras någon
installation i operativsystemet, eller behöver jag pilla med partitioner, filsystem etc?
När jag köpte mina äldre externa hårddiskar var jag tvungen att ändra filsystemet
minns jag (FAT32 klarade inte filer över 4gb, eller något liknande).
Hur gör man idag (med en intern hårddisk menar jag nu)?

Tack för hjälpen.

Undvik så kallade "green" diskar, då dem oftast varvar upp och ner rätt mycket (för att spara ström) och därmed slits fortare.

Annars angående diskar, så är det bara att plugga i dem med sata kabel, och strömkabeln, sen starta maskinen, disken hittas, in i datorhantering - diskhantering, välj disken skapa partition/formatera den done!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

PowerNet - Behöver man fixa med partition även om man inte tänkt dela upp disken i
flera olika partitioner? Och varför behöver man formatera den innan? Borde inte det
vara klart från fabrikens sida - typ plug and play (önsketänkande?).

Hur är det nu för tiden - vilket filsystem använder diskarna idag oftast?

Och om man ska undvika Green-diskar så borde jag hellre välja en Seagate, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Undvik så kallade "green" diskar, då dem oftast varvar upp och ner rätt mycket (för att spara ström) och därmed slits fortare.

Annars angående diskar, så är det bara att plugga i dem med sata kabel, och strömkabeln, sen starta maskinen, disken hittas, in i datorhantering - diskhantering, välj disken skapa partition/formatera den done!

Fast det är ju bara att stänga av deras viloläge så slipper man spin ups hela tiden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Undvik så kallade "green" diskar, då dem oftast varvar upp och ner rätt mycket (för att spara ström) och därmed slits fortare.

Annars angående diskar, så är det bara att plugga i dem med sata kabel, och strömkabeln, sen starta maskinen, disken hittas, in i datorhantering - diskhantering, välj disken skapa partition/formatera den done!

Stämmer inte alls! 7200-varvare har en större benägenhet att krascha undantag från den regeln är deras Enterprise diskar från WD och Seagate.

Permalänk
Medlem

Vad baserar ni detta på - Kraschar oftare/mindre ofta? Finns det några
tester eller artiklar där ute som stödjer det ena eller det andra? Vore
intressant att titta på om så är fallet.

Barracuda-diskarna, klassas de också som "gröna" eller är det bara WD
det gäller? I mitt fall väger låg ljudnivå tungt. Hatar när det låter för mycket
från burken. Datorn är tyst normalt, förutom när grafikkortet och kylningen
börjar tugga. Men då är det väntat.

Så, har vi kommit fram till något? Vilken disk är bästa köpet för tusenlappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan81:

Barracuda-diskarna, klassas de också som "gröna" eller är det bara WD
det gäller?

Nej Seagate's motsvarighet till Green heter LP (Low Power) tror jag.

Seagate Barracuda diskar är bra.. kan hända att WD Black Edition är något snabbare..
Seagate hade en motsvarighet some hette XT tror dom skrotat den serien dock.
men skulle nog satsat på Barracuda 3TB med din budget.

Annars den bästa disken just nu är nog Seagate Constellation 4TB.. men där spricker budgeten rejält