Var i Sverige kan man få tag på en 1.8" ZIF PATA SSD?

Permalänk

Var i Sverige kan man få tag på en 1.8" ZIF PATA SSD?

Jag och min lilla HP 2510p behöver lite hjälp. Det är nämligen så att den skulle må fruktansvärt bra av att få byta ut sin otroliga flaskhals i form av en 1,8" 4200 rpm PATA HD mot en SSD. Den ansluts alltså via ZIF och när jag söker hittar jag en del utomlands på eBay och så, men eftersom jag genom att köpa den från en svensk butik kan slippa undan med att bara betala mindre än 40% av priset så skulle jag helst vilja köpa den från en svensk firma.

Idealt skulle SSD:n ha en Eastwho EWS720-controller som om jag fattar korrekt är native-PATA istället för med en SATA-PATA-brygga som drar extra ström.

Liontech säljer en Mach Extreme MX-Nano på 120 GB som såg perfekt ut på papperet, men efter vad jag läser på notebookreview.com så har just den modellen otroligt stora tillförlitlighetsproblem och går sönder till höger och vänster.

Eftersom det här är ett rätt ovanligt format så undrar jag nu om det är nån som vet var man kan köpa en sån här disk i Sverige? 60-128 GB är det som gäller och de diskar som verkar bäst efter vad jag läst är Renice K3vlar-E, SuperTalent ZT2 och Sabretooth ZF.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket nytta har du av DVD-läsaren?

Jag skulle köpa en HDD-caddy och sätta in en 2,5" SSD.
Sedan köpa kabinett till DVDn och köra den via USB de få gånger den behövs.

Inte vad du söker kanske men det är troligen både billigare och bättre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vet inte om man skulle rekomendera SSD av pata modell då den inte kan stödja NCQ och det kommer att försämra prestandan under tiden du använder den kanske rent av investera i en 2.5" pata ide disk med 7200rpm och så stor cache som möjligt, sen kan du ju även köpa en adapter från cd-hdd sån kör jag själv funkar prima

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Hur mycket nytta har du av DVD-läsaren?

Jag skulle köpa en HDD-caddy och sätta in en 2,5" SSD.
Sedan köpa kabinett till DVDn och köra den via USB de få gånger den behövs.

Inte vad du söker kanske men det är troligen både billigare och bättre.

Inte så mycket nytta - Det är mest en "bara-utifall"-grej. Dock har jag läst om en del problem med att få till disken i caddy som primär vilket vore skönt att undvika.

Skrivet av Hagis2k:

Vet inte om man skulle rekomendera SSD av pata modell då den inte kan stödja NCQ och det kommer att försämra prestandan under tiden du använder den kanske rent av investera i en 2.5" pata ide disk med 7200rpm och så stor cache som möjligt, sen kan du ju även köpa en adapter från cd-hdd sån kör jag själv funkar prima

Var tänkte du att 7200-varvaren skulle sitta? Den interna disken är på 1.8". Grejen är ju annars att även en PATA-SSD är ett våldsamt lyft jämfört med en 4200 rpm 1.8".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att det är rätt svårt att få tag i här hemma..

Har du kollat alibaba, aliexpress och/eller ebay? nu var det förvisso många år sedan, men där någonstans jag hittade en ZIF-SSD till min gamla netbook.

Permalänk

Köpt några från www.eet.se förut, var dom enda som säljer dessa i sverige. Vet inte om det finns kvar hos dom men värt att kolla.

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Hoppas du varit inne på 2510p owners lounge på notebookreview?!
http://forum.notebookreview.com/hp-business-class-notebooks/3...

ZIF to MSATA adapter + MSATA SSD = lyckad kombination:

Ska själv inhandla och montera denna kombination i min 2510p. Har just nu en caddy med en 2.5" SSD... funkar skitbra, snabb som fan blir den med en SSD i. Dock är det inte en optimal lösning då man blir av med CD/DVD läsare/brännare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Inte så mycket nytta - Det är mest en "bara-utifall"-grej. Dock har jag läst om en del problem med att få till disken i caddy som primär vilket vore skönt att undvika.

Var tänkte du att 7200-varvaren skulle sitta? Den interna disken är på 1.8". Grejen är ju annars att även en PATA-SSD är ett våldsamt lyft jämfört med en 4200 rpm 1.8".

Tror att det kan vara lite krångel med det ja. På min HP NC2400 jag hade förut fick jag sätta lite aluminiumfolie över några pinnar i kontakten.
Men när det väl var fixat så har det fungerat i flera år.
Det blev ett ordentligt lyft bara genom byte till 2,5".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tror att det kan vara lite krångel med det ja. På min HP NC2400 jag hade förut fick jag sätta lite aluminiumfolie över några pinnar i kontakten.
Men när det väl var fixat så har det fungerat i flera år.
Det blev ett ordentligt lyft bara genom byte till 2,5".

Det är ju bara ett problem om man behåller ZIF disken... helt onödigt tycker jag då den är slöare än slö och drar en massa batteri.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Coolt!

Kör man alltså ZIF-2-mSATA-adaptern *och* mSATA-SSD:n i samma slot där PATA-disken sitter idag? (Fattar inte riktigt bilden.) Måste det vara en sån där "naken" SSD som i din länk, eller funkar t.ex. en sån här?

2510p Owner's Lounge har jag varit på en del, ja. Men det är så mycket info att man tappar översikten lite.

Visa signatur
Permalänk

köpte tyvärr mina från ClickOK för några månader sen men skulle absolut inte rekom. dig att göra det. Behöver du fråga varför så behöver du spendera mer dig på detta forum!
Gå även in på http://se.eetgroup.com/ och sök på delar/reservdel. till just din dator modell!

Trevlig kväll!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Coolt!

Kör man alltså ZIF-2-mSATA-adaptern *och* mSATA-SSD:n i samma slot där PATA-disken sitter idag? (Fattar inte riktigt bilden.) Måste det vara en sån där "naken" SSD som i din länk, eller funkar t.ex. en sån här?

2510p Owner's Lounge har jag varit på en del, ja. Men det är så mycket info att man tappar översikten lite.

Ja precis... fast inte i samma slot utan du monterar msata disken i msata to zif adaptern, sen kopplar du zif kabeln från adaptern till PC:n. Adaptern har ett Marvell chip som har hand om allt.

Fick precis hem min adapter som jag beställde från den säljaren jag länkade till, adaptern är sjukt liten

Jag har även beställt en 32GB Samsung msata disk för typ 250kr från eBay (http://www.ebay.com/itm/230957209516) för några dagar sedan. 32GB låter lite men det är min surfdator så det borde räcka för Windows 7 och något litet program... annars blir det en Crucial M4:a

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Ah, nu fattar jag! mSATA-disken ligger ovanpå adaptern på bilden - Porten till vänster är en honkontakt vänd åt höger! Sweet.

Vad tror du om disken då? Som jag skrev om i post #1 så har jag ju möjlighet att få en saftig rabatt på en disk köpt i Sverige så en sån skulle ju bli mest bang for the buck för mig plus att det alltid är skönt med svenskköpt om nåt krånglar. Om jag skruvar upp Kingston-disken - får jag ut en disk i storlek motsvarande din Samsung-32:a? EDIT: Nu har jag insett att micro SATA och mSATA inte är samma sak. Kunde blivit dumt det där...

Förresten, har du köpt ett 3G-modem till mini PCIe-porten eller kör du typ via en mobil när du surfar ute? Jag köpte ett Sierra 8775 förut på eBay och är riktigt nöjd.

Posta gärna resultatet av din diskswap sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Ah, nu fattar jag! mSATA-disken ligger ovanpå adaptern på bilden - Porten till vänster är en honkontakt vänd åt höger! Sweet.

Vad tror du om disken då? Som jag skrev om i post #1 så har jag ju möjlighet att få en saftig rabatt på en disk köpt i Sverige så en sån skulle ju bli mest bang for the buck för mig plus att det alltid är skönt med svenskköpt om nåt krånglar. Om jag skruvar upp Kingston-disken - får jag ut en disk i storlek motsvarande din Samsung-32:a? EDIT: Nu har jag insett att micro SATA och mSATA inte är samma sak. Kunde blivit dumt det där...

Förresten, har du köpt ett 3G-modem till mini PCIe-porten eller kör du typ via en mobil när du surfar ute? Jag köpte ett Sierra 8775 förut på eBay och är riktigt nöjd.

Posta gärna resultatet av din diskswap sen.

Precis, disken monteras på adaptern. Sen kopplar man adaptern till datorn med orginal zif kabel.

Ja, det är rätt många olika formfaktorer att hålla reda på... mSATA, micro SATA, PCI-e och allt vad det heter... inte lätt alltid.

3G modem har jag inte installerat... än Tack för tipset!
EDIT: Förresten, sitter och tittar på ett nu... vad för programvara använder du för att koppla upp? Eller hur funkar det?

Har nu installerat min mSATA och adapter... provade Windows 8 först, fick det att funka men kunde inte installera Intel INF chipsetdrivrutiner så jag gav upp

Så nu är Windows 7 installerat. Disken har blivit "secure erased" och är rätt aligned.

Funkar riktigt nice, tyst och snabb och framförallt mycket kallare totalt sätt.

Körde AS SSD Bench med F0F BIOS version, fick följande resultat:

Uppdaterade sen till custom BIOS version F10, då fick jag följande resultat:

Lite mysko... vad är viktigast, 4K eller Seq?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Skumt. Min oinsatta åsikt är att 4K är viktigare, men samtidigt måste det ju vara lite balans.

Är det en vitlistad bios du använder? Ha lite koll på vilken du har om du köper ett 3G-modem. Det jag köpte funkar med HP:s egna, men en del kräver att man har en hackad bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Skumt. Min oinsatta åsikt är att 4K är viktigare, men samtidigt måste det ju vara lite balans.

Är det en vitlistad bios du använder? Ha lite koll på vilken du har om du köper ett 3G-modem. Det jag köpte funkar med HP:s egna, men en del kräver att man har en hackad bios.

Har kollat upp det, 4K är det viktigaste när det gäller SSD. Så då var det ju bra att det ökade Sitter och skriver på min 2510p nu, funkar skitbra i soffan... tyst, sval och snabb som tusan... älskar denna lilla krabaten

Denna F10 bios är hackad, whitelist är borta och fläkthastigheten modifierad. Inte märkt någon skillnad. Jag kan skicka dig den om du vill ha den.

Förresten, när du satt i detta 3G kort och satt in ett SIM i SIM-kortsplatsen, vad använder du för programvara för att ansluta? Har ett oanvänt surfabonnemang från 3 som jag fick med när jag köpte telefonen sist... kan ju vara skoj att få användning för det

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Jag ansluter via HP Connection Manager - Har inte använt det så mycket faktiskt, men det funkar.

Grejen är att jag köpte den här till min fru, men hon byter till en iPad som bättre passar hennes användningsområden snart och då tänkte jag pilla lite mer med den här och passa på att uppgradera den. Just nu ligger det original Vista Business 32-bitpå den, men jag känner att det inte är värt arbetsinsatsen att konfa upp den med W7 åt henne eftersom hon ändå inte skall ha den mer.

Har även ett sånt här på väg - Använder inte porten till nåt annars och fyra USB istället för två är ju en bra förbättring för knappt sextio spänn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Jag ansluter via HP Connection Manager - Har inte använt det så mycket faktiskt, men det funkar.

Grejen är att jag köpte den här till min fru, men hon byter till en iPad som bättre passar hennes användningsområden snart och då tänkte jag pilla lite mer med den här och passa på att uppgradera den. Just nu ligger det original Vista Business 32-bitpå den, men jag känner att det inte är värt arbetsinsatsen att konfa upp den med W7 åt henne eftersom hon ändå inte skall ha den mer.

Har även ett sånt här på väg - Använder inte porten till nåt annars och fyra USB istället för två är ju en bra förbättring för knappt sextio spänn.

Schysst... blir att införskaffa sig ett 3G kort då Vad får du för hastigheter med ett Sierra 8775? Såg att det bara var 3.6Mbps... finns ju även Sierra 8780 med 7.2Mbps... undrar om det funkar?

Det är helt klart värt att uppdatera till Win 7, datorn blir mycket stabilare och känns mycket rappare på något sätt. Vista är inget att hålla kvar vid.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Klart jag inte skall hålla kvar vid Vista. Det var bara frun som inte ville att jag skulle riva hennes installation så hon behövde börja om med den.

Har tyvärr ingen aning om snabbare 3G-kort - Posta om du lyckas.

Har faktiskt ingen koll på vad det blir för hastigheter - Har egentligen bara provat att det funkade och inte mycket mer.

Funderar på det här med RAM och om det gör nån större skillnad att byta upp sig från 2GB till 4GB när man har en snabb SSD sen. Idag skulle det säkert märkas, men SSD:n är ju lite raskare än 4200-disken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde en sån msata ssd med adaptrar till min NC2400. Hur funkar det, Pointman? Räcker 32GB? Känns som om det vore för lite. Sitter med 128gb ssd i min andra bärbara och den är alltid full. Tänkte gå över till W7 för att få igång allt gpsen jag ska börja använda. Och Ubuntu vill inte riktigt lira med bluetooth gps'er. Men W7 vill ju ha så otroligt mycket utrymme.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

@ares93: Jag skulle säga att det inte räcker med 32 GB. Jag har numera satt in en Crucial M4 (på 256GB) i min 2510p mha av samma mSATA-adapter och där tar bara Windows-mappen upp 14,5 GB (Win7-x64) så då blir det fullt rätt snabbt om man inte kan klara sig med molnet *väldigt* mycket.

SSD:n är annars ett fruktansvärt lyft. Tillsammans med ett byte från Vista till Win7 gick t.ex. tiden för en kallstart ned från över fyra minuter till under en minut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

@ares93: Jag skulle säga att det inte räcker med 32 GB. Jag har numera satt in en Crucial M4 (på 256GB) i min 2510p mha av samma mSATA-adapter och där tar bara Windows-mappen upp 14,5 GB (Win7-x64) så då blir det fullt rätt snabbt om man inte kan klara sig med molnet *väldigt* mycket.

SSD:n är annars ett fruktansvärt lyft. Tillsammans med ett byte från Vista till Win7 gick t.ex. tiden för en kallstart ned från över fyra minuter till under en minut.

Det låter inte bra.... Den ska agera som resedator/orbehandlare/diagnostikdator, så det mesta kommer nog gå via webbappar i chrome. Har en extern 500 giggare för lagring. Det enda jag kommer ha på datorn är W7 Pro x86, Officepaketet, Libreoffice, PSP9, VCDS, FREESSM, gps navigering, samt mindre program som Sublime 2, Dev c++ etc. Möjligtvis MS Autoroute om det får plats. En omodifierad Windows 7 Pro x86 tar 13GB fullt uppdaterad (2013-06-19). Kastar man ut lite skräp borde det gå att krympa den lite mer. 3g modemet har även en minneskortläsasre so jag kommer nog kasta in en 32 gb mircrosd för extra lagring.

Skulle gärna använda linux annars. Kör Lubuntu med XFCE just nu, men GPSen vill inte funka. Samt mitt 3g modem krashar lite när den vill.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Tycker det låter som om du skulle klarar dig alldeles utmärkt med lite plats med den lösningen med extern plus webbappar plus mSD-kort.

Visa signatur