Microsoft förbereder andra generationen Surface RT med Qualcomm-processor

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Fortfarande missar du poängen med det du först nämde, mängden appar. Du är inte den första som predikar detta men sitter sen med OSX, mängden appar spelar tydligen stor roll till leksakerna, men när det gäller ordentliga datorer, ja då är inte mängden alls lika viktig.
Personligen är mändgen av appar totalt irrelevant så länge det finns nyttoappar som behövs i vardagen, däremot skulle jag aldrig köpa mig själv en RT maskin utan de är totalt värdelösa ur min synpunkt. Däremot, de tablets med Windows 8 pro är intressanta för just kombinationen av ritplatta och dator.
Du får gärna dra med dig en Wacom platta dit du far, men jag har länge nu väntat på en ordentlig dator från t.ex. Lenovo med Wacoms tryckkänsla över skärmen så att jag kan slänga ut min Wacom platta, bränna allt papper och ha en endaste produkt som är en kombination av Wacom Cintiq och en bärbar dator.

Ta en titt på t.ex. Sony Vaio Duo 13. http://feber.se/pc/art/275126/vi_har_tittat_p_sonys_nya_brba/.
i5, eller i7 processor, 15 timmars batteritid, hybriddator osv.
enda ja hoppas på att touchen är tillräckligt bra för att ersätta min Wacom Initous platta.

Jo då jag är med på vad du säger Men om man börjar jämföra OSX mot Windows 7/8 så är det en hel annan historia. I dagsläget skulle jag säga att man kan göra mer eller mindre allt på en OSX-maskin som man kan på en Windows maskin om man inte skall
1. Spela
2. Programmera i .NET
3. Överklocka, extremmodda storburkar där du vill kör specifika benchmarks och ha dig.

Och iaf på punkt 1 och 3 så hade man velat ha en riktig stationär dator ändå. Finns inga bra gaminglaptops enligt mig.

Så vilka applikationer saknar du på en bärbar OSX-maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Enligt http://pocketnow.com/2013/03/05/surface-pro-app-count finns det 42000 apps till Windows 8. Det finns 900 000 appar till iOS - I rest my case!

Det finns i nuläget drygt 90 000 appar till Windows 8. Alla appar är dock inte tillgängliga på alla marknader, vilket förmodligen gäller alla app-ekosystem. Men varför köper folk MacOSX när det finns Windows - eftersom Windows har 10 ggr fler program? Kan det vara så att man inte bara kan peka på antalet appar och låta det var den enda faktorn när man väljer OS.

Skrivet av SmörBacon:

...den 7000-kronors versionen som har effektivt diskutrymme på typ 20GB och fortfarande 3-5 timmars batteritid skulle stå sig bra mot Macbook Air? Tvivlar starkt på att du behöver Surface tablet-funktioner som designer.

Om det är 64GB varianten av Surface Pro som du syftar på så gäller följande. Alla 64GB diskar kan bara lagra 59GB, för det beror på hur hårddisktillverkarna specificerar lagringsutrymme (1000 != 1024). Sedan tar bland annat recoverypartitionen en del utrymme, men den kan man enkelt flytta över till USB. Som användare kan du då få ut omkring 44GB lagring av de 59GB som disken erbjuder, om du tar bort recovery och hibernate-filen. Ja, det är sämre än vissa andra surfplattor, men ganska mycket bättre än de 20GB du nämner.

Skrivet av SmörBacon:

Varför då köpa en Surface Pro som du konstant måste ha inkopplad för att den ger 3 timmars batteritid när du jobbar? Känns som en meningslös leksaksprodukt man inte kommer använda i verkligheten.

Surface Pro är specad ganska konservativt, till 4.5 timmar. Vid surfning räcker den dock 6h och vid uppspelning av H264 drygt 5h. Självklart är det sämre än många surfplattor. Nu har dock Intel lanserat Haswell som ska ge 50% bättre batteritid för denna typ av enheter... och då börjar det bli intressant på riktigt.

Sedan har jag märkt att många tänker ganska fyrkantigt när det gäller tablets och laptops, förmodligen för att Apple's produktutbud ser ut så. I framtiden kommer vi se mycket fler hybridlösningar mellan laptops och tablets. Även om första generationen Surface Pro har sina begränsningar, så kan det mycket väl vara den typen av produkter som tar över mer i framtiden. Surface Pro kan man docka till mus+tangentbord+stor bildskärm och vips har man en vanlig Core i5 dator man kan köra allt på. Man kan sitta och jobba med vanliga Office, Photoshop, eller utveckla med Visual Studio som på vilken dator som helst. När man ska iväg på ett möte tar man bara med plattan, och har tillgång till alla dokument, presentationer och liknande.

Sorry för att jag svarade i en tråd som är några dagar gammal

Permalänk
Skrivet av alpha:

Det finns i nuläget drygt 90 000 appar till Windows 8. Alla appar är dock inte tillgängliga på alla marknader, vilket förmodligen gäller alla app-ekosystem. Men varför köper folk MacOSX när det finns Windows - eftersom Windows har 10 ggr fler program? Kan det vara så att man inte bara kan peka på antalet appar och låta det var den enda faktorn när man väljer OS.

Jag har sagt det flera ggr och jag säger det igen. Att det finns appar för alla typ av situationer är mycket viktigare på en bärbar enhet som en tablet eller telefon eftersom du är så extremt begränsad i skärmyta och hur du interagerar med applikationen(ingen mus etc.). Vi pratar om mobila OS här såsom iOS, Android, RT etc. inte något annat. Vad har workstations med detta att göra alls?

Skrivet av alpha:

Om det är 64GB varianten av Surface Pro som du syftar på så gäller följande. Alla 64GB diskar kan bara lagra 59GB, för det beror på hur hårddisktillverkarna specificerar lagringsutrymme (1000 != 1024). Sedan tar bland annat recoverypartitionen en del utrymme, men den kan man enkelt flytta över till USB. Som användare kan du då få ut omkring 44GB lagring av de 59GB som disken erbjuder, om du tar bort recovery och hibernate-filen. Ja, det är sämre än vissa andra surfplattor, men ganska mycket bättre än de 20GB du nämner.

Hur du än vrider och vänder på det så har den 23GB ledigt utrymme out of the box: http://www.theverge.com/2013/1/29/3929110/surface-pro-disk-sp...

Citat:

Surface Pro är specad ganska konservativt, till 4.5 timmar. Vid surfning räcker den dock 6h och vid uppspelning av H264 drygt 5h. Självklart är det sämre än många surfplattor. Nu har dock Intel lanserat Haswell som ska ge 50% bättre batteritid för denna typ av enheter... och då börjar det bli intressant på riktigt.

Skulle inte säga att den är speccad konservativt. Alla oberoende tester säger samma sak. 3-5 timmar. Detta gör det till en helt annan produkt än en tablet/ultrabook med 10-12 timmar batteritid. Sen tycker jag det låter som det brukar göra in windows/android lägret..ja men snart, snart kommer det en ny version/bättre hårdvara. Det som spelar roll är vad som finns ute i affären idag. Nytt kommer det hela tiden från alla företag.

Citat:

Sedan har jag märkt att många tänker ganska fyrkantigt när det gäller tablets och laptops, förmodligen för att Apple's produktutbud ser ut så. I framtiden kommer vi se mycket fler hybridlösningar mellan laptops och tablets. Även om första generationen Surface Pro har sina begränsningar, så kan det mycket väl vara den typen av produkter som tar över mer i framtiden. Surface Pro kan man docka till mus+tangentbord+stor bildskärm och vips har man en vanlig Core i5 dator man kan köra allt på. Man kan sitta och jobba med vanliga Office, Photoshop, eller utveckla med Visual Studio som på vilken dator som helst. När man ska iväg på ett möte tar man bara med plattan, och har tillgång till alla dokument, presentationer och liknande.

Sorry för att jag svarade i en tråd som är några dagar gammal

Känner inte till något företag där en Surface Pro skulle få komma in som en vanlig jobbdator. Där är det Elitebooks, Macbooks etc som gäller. Sen är det så klart möjligt att det kommer att komma fler hybridlösningar i framtiden men det är precis som vanligt..det kommer aldrig slå igenom fören någon kommer på ett fungerande koncept. "Tablets" fanns väl typ på 90-talet också men inte fan var det intressant då. Räcker ju inte bara att slänga ut en hårdvara på marknaden, allt annat måste finnas på plats med så kunden kan använda den till något. Precis nu tillför ju Microsofts Surface inte svinmycket enligt mig - detaljerna som skulle få produkten att funka finns inte på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Jag har sagt det flera ggr och jag säger det igen. Att det finns appar för alla typ av situationer är mycket viktigare på en bärbar enhet som en tablet eller telefon eftersom du är så extremt begränsad i skärmyta och hur du interagerar med applikationen(ingen mus etc.). Vi pratar om mobila OS här såsom iOS, Android, RT etc. inte något annat.

På små bärbara enheter konsumerar man mest information, och därför klarar man sig ganska långt med bara webbläsaren (spel undantaget förstås). På en riktig dator kör man i regel mer kraftfulla program, så där spelar programmen större roll. I vilket fall, detta var inte huvudpoängen.

Skrivet av SmörBacon:

Vad har workstations med detta att göra alls?

Om konsumenter endast skulle köpa den plattform som har flest program, då skulle alla köpa datorer med Windows. Nu köper inte alla datorer med Windows, alltså är inte flesta antal program den enda faktorn. Nu kan du ta samma resonemang från workstations och överföra det till de mobila systemen. Varför sålde Android mer än iOS i början, när det fanns färre Android program? Varför köper folk Windows Phone och är supernöjda, trots att det finns färre appar?

Min poäng är att enbart stirra sig blind på antalet appar kanske inte är enda förklaringen varför man väljer en specifik plattform. Alla de tre stora mobilplattformarna har ju sina styrkor och svagheter. Antalet appar är bara en av många parametrar.

Skrivet av SmörBacon:

Hur du än vrider och vänder på det så har den 23GB ledigt utrymme out of the box: http://www.theverge.com/2013/1/29/3929110/surface-pro-disk-sp...

Nej. Om du läser mer än bara rubriken i den där artikeln kommer du se en första rättning redan där. Det var utvecklingsexemplaren av Surface som hade 23GB ledigt eftersom de var fyllda med debug-kod. Sedan fick någon tag på ett sådant exemplar, och alla proffstyckare skrev om detta på sina sensationsbloggar. Här har du en bra genomgång av vad som gäller i verkligheten:
http://www.zdnet.com/surface-pro-versus-macbook-air-whos-bein...

Skrivet av SmörBacon:

Skulle inte säga att den är speccad konservativt. Alla oberoende tester säger samma sak. 3-5 timmar. Detta gör det till en helt annan produkt än en tablet/ultrabook med 10-12 timmar batteritid.

Som sagt, jag hävdar inte att den är bra, men det är viktigt att köra samma tester på alla enheter om man ska jämföra timmarna mellan dem. Kör man något riktigt tungt på en Surface Pro kan jag mycket väl tänka mig att man bara får ut 3h, men samma tunga operation ger inga 10-12h på de nyare ultrabooksen, utan kanske 5-7h.
http://www.anandtech.com/show/6695/microsoft-surface-pro-revi...
Där en iPad klarar närmare 12h surf klarar Surface Pro bara 6h surf - det är en bra jämförelse och sammanfattning tycker jag. Eller att iPad klarar 15h videouppspelning där Surface Pro bara klarar drygt 5h. Då har man något att relatera till. Att bara referera till siffror som 3h eller 6h, helt utan sammanhang, gör det svårt att jämföra med andra produkter. För det är väl ingen som tror på allvar att Apple och Samsungs senaste laptops, som är specade till 12h, skulle klara tung rendering i ens 6h?

Skrivet av SmörBacon:

Sen tycker jag det låter som det brukar göra in windows/android lägret..ja men snart, snart kommer det en ny version/bättre hårdvara. Det som spelar roll är vad som finns ute i affären idag. Nytt kommer det hela tiden från alla företag.

Både Apple och Samsung har precis lanserat nya laptops baserade på Intel Haswell, som höjde batteritiden från 8-9h till 12h. Intel Haswell gör underverk för batteritiden, och därför kommer nästa Surface Pro sannolikt klara 9h surf där den bara klarar 6h surf idag.

Jag håller för övrigt med dig att det som finns att köpa idag är det som är intressantast att diskutera, men innan man dömmer ut Surface Pro som produkt så är det ändå intressant att veta vilka underverk Intel Haswell kommer göra även där.

Skrivet av SmörBacon:

Känner inte till något företag där en Surface Pro skulle få komma in som en vanlig jobbdator.

Det får framtiden utvisa. Vill man ha något som agerar både surfplatta och "riktig dator" (dvs kan köra alla vanliga program inkopplad med mus+tbg+skärm) så finns det inte så många alternativ va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det får framtiden utvisa. Vill man ha något som agerar både surfplatta och "riktig dator" (dvs kan köra alla vanliga program inkopplad med mus+tbg+skärm) så finns det inte så många alternativ va?

Jodå, alla stirrar sig alltid blinda på "de nya surfplattorna" och glömmer att Tablet PC har funnits långt innan iPad var uttänkt. Jag har t.o.m. haft en Tablet PC själv för att rita på med wacom-digitizer, en HP.

Det finns en hel del arbetsplatser där inmatning sker med penna i Windowsprogram och det är också där man hittar Tablet PC:s idag. Gissningsvis kanske dessa köper in Surface Pro.

Jag hade varit mer intresserad av en Surface Pro om de byggde en med en ULV core i3 och lyckades göra systemet fläktlöst istället för att kräma på med en i5, jag vet inte riktigt vad de tänkt där. Det finns ingenting man vill göra på en sådan pryl som inte en i3 skulle göra lika bra känns det som.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Ja du säger ju det ganska bra själv "..det är inte samma sak". Nu jämför vi små smidiga tablets som man skall lätt och smidigt skall kunna göra såna saker som jag nämnde tidigare. Varför köpa en stor och klumpig Surface Pro som kostar 9000:-? Det är ju bara struntprat att jämföra en tablet för 3999:- och en helt annan typ av produkt för 9000:-. Och vad spelar det för roll om den har miljontal "appar" om de inte förenklar användningen? Hela vittsen med appar är att du skall slippa massa tungarbetade gränssnitt - vitsen med appar är ju så att du skall slippa allt meckandet som fullfjädrade program på en vanlig dator erbjuder. Surface är så jävla typiskt Microsoft. Man skall kunna göra PRECIS ALLT på den men istället så blir absolut ingenting smidigt att göra på den. Allt man tänker på när man använder en sådan produkt är..ja jag kanske borde göra det här på datorn istället.

Edit: Och inte att tala om att Surface Pro har typ 3-5 timmars batteritid, blir varm, har fläktar som låter och är på tok för osmidig att använda som tablet...
I rest my case!

Nu vet jag ju inte hur mycket erfarenhet du har av Surface Pro men jag köpte en i USA innan de släppts i Sverige. Det är en tablet som nog inte tilltalar alla men för mig är den grymt bra. Jag släpade tidigare med mig en sony vaio laptop och en ipad men sedan jag köpte min Surface ligger de bara och samlar damm. Just att man kan göra PRECIS ALLT *är* grejen för mig. Jag kände mig alltid begränsad av paddan och vaion var stor och otymplig.
Jag tycker att du rätt så kraftigt överdriver både fläkt- och värmebiten. Jag använder min surface dagligen och har gjort i flera månader nu. Jag har upplevt fläkten som störande vid två tillfällen under denna tid och påtagligt varm har den blivit ungefär lika många gånger. Den blir klart varmare än en padda men mycket sällan så att den upplevs obehaglig att hålla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Du hör ju själv hur förvirrat det är eller? Om du sitter på en Microsoft Surface RT-platta och sedan vill uppgradera till en Microsoft Surace Pro så kan du inte ta med dig någon av dina appar och inget synkar för det är olika ecosystem. Bara för att man inte är supernerd och kollade processorarkitetkturen på de två plattorna och gjorde sjuk research innan? Förvirrat och dumt av Microsoft. Misstänker också att de kommer lägga ner RT snart och då förlorar du all tid och pengar du lagt på de ecosystemet. Sen kan du inte synka din platta mot din nya fina WP8 vad jag förstår? Värdelöst?

Fast det är ju precis vad du kan. Nästan alla appar som är kompilerade för ARM-arkitekturen finns också för x86-arkitekturen. Inte så konstigt då man bara behöver kompilera om sin kod (samma kod) för de olika arkitekturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Du hör ju själv hur förvirrat det är eller? Om du sitter på en Microsoft Surface RT-platta och sedan vill uppgradera till en Microsoft Surace Pro så kan du inte ta med dig någon av dina appar och inget synkar för det är olika ecosystem. Bara för att man inte är supernerd och kollade processorarkitetkturen på de två plattorna och gjorde sjuk research innan? Förvirrat och dumt av Microsoft. Misstänker också att de kommer lägga ner RT snart och då förlorar du all tid och pengar du lagt på de ecosystemet. Sen kan du inte synka din platta mot din nya fina WP8 vad jag förstår? Värdelöst?

Alla appar i ModernUI eller Metro fungerar cross-plattform. Det gäller även dom inställningar du har så som bakgrundsbild etc.

I desktopläget så nej då är det inte crossplatform. Men i ModernUI är det nämligen det. Har sett det demonstreras på riktigt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av khaan:

Fast det är ju precis vad du kan. Nästan alla appar som är kompilerade för ARM-arkitekturen finns också för x86-arkitekturen. Inte så konstigt då man bara behöver kompilera om sin kod (samma kod) för de olika arkitekturerna.

Jo att det går att kompilera till de olika arktiketurerna är ju möjligt men det var ju inte min poäng. Min poäng var att om jag har en RT-platta med massa appar och sedan väljer att uppgradera till en pro så följer inte min grejer med. När jag loggar in med mitt konto på Pro-plattan finns då alla mina gamla appar osv. där? Vad jag har hört så gör de inte det och detta är ganska värdelöst i så fall. Men det kan ju hända att jag blivit felinformerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Jo att det går att kompilera till de olika arktiketurerna är ju möjligt men det var ju inte min poäng. Min poäng var att om jag har en RT-platta med massa appar och sedan väljer att uppgradera till en pro så följer inte min grejer med. När jag loggar in med mitt konto på Pro-plattan finns då alla mina gamla appar osv. där? Vad jag har hört så gör de inte det och detta är ganska värdelöst i så fall. Men det kan ju hända att jag blivit felinformerad.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/windows-store-in...
Oavsett om du köper appen på Windows RT eller vanliga Windows 8, så kan du installera dem på upp till fem enheter (oavsett om det är Windows RT, vanliga Windows 8, surfplattor, laptops, whatever...). Om det är en gratis-app så kan du förstås installera dem på hur många enheter du vill.

Man når sina appar via Store -> Your Apps.