USB Strömtillförsel

Permalänk
Medlem

USB Strömtillförsel

Hej, jag har en 2.5 tums hårddisk som behöver 0.85A i 5V. Jag köpte nyss ett externt hölje som har ett enda USB 2.0 uttag för både ström och dataföring. Nu märkte jag att USB 2.0 specifikationer säger att den bara kan ge 0.5A i 5V vilket är för lite för min hårddisk. Dock så kommer jag plugga in den i min laptop som har USB 3.0 uttag som kan ge 0.9A i 5V. Frågan är, vad kommer hårddisken att få, 0.5A eller 0.9A?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Om det sitter ett USB 2.0-uttag på hårddiskchassit så kommer den få vad USB 2.0 klarar av.

Permalänk

0.9A kommer det att få, kan inte tänka mig något annat då den inte behöver omvandla någon ström innan det når HDD'n.

Men har du inte kabinetten så du kan pröva?
Hursom finns det http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... <-- kablar som kan dubbla styrkan men behålla spänningen.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

0.9A kommer det att få, kan inte tänka mig något annat då den inte behöver omvandla någon ström innan det når HDD'n.

Men har du inte kabinetten så du kan pröva?
Hursom finns det http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... <-- kablar som kan dubbla styrkan men behålla spänningen.

Säker på att USB 2.0 kan ta emot mer spänning än vad den klarar av/är speciferad för?

Permalänk
Medlem

Det kommer antagligen att fungera utan vidare. Datorn ger inte ut exakt 0,5A utan USB-portens strömförsörjs direkt av datorns nätagg, så det finns inget som stoppar datorn från att ge ut mera ström än 0,5A. Tar du mycket mer än 0,5A så kommer en polyfuse (automatsäkring som återställs efter ett tag) att bryta strömmen, men med bara 0,9A så är det ingen risk att denna säkring kommer att bryta.

Detta med en gräns på 0,5A för USB-gränssnittet är något som är helt upp till kringsutrustningen att följa. USB-utrustning som är certifierade med USB-logon på paketet får helt enkelt inte dra mer än 0,5A. Och kringsutrustning bör inte förvänta sig att få mer ström än 0,5A. Men i stort sätt alla datorer kan leverera mer ström, och här har tillverkaren gjort det antagandet att det inte kommer vara några problem att dra mer än 0,5A ur datorns USB-port.

Gällande din fundering att USB 3.0 ger mer ström så är diskussionen egentligen helt irrelevant. Din hårddiskkabinett följer USB 2.0-standarden vilket innebär att den egentligen inte får dra mer än 0,5A. Men du har helt rätt i att en USB 3.0-port garanterat kan leverera 0,9A

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Säker på att USB 2.0 kan ta emot mer spänning än vad den klarar av/är speciferad för?

Nu är spänning=volt men jag förstår vad du menar. En apparat kan inte ta skada av den extra styrkan i det här fallet, den kommer dock begränsa åtgången till det den behöver. Du kan efterlikna ampere som en "slags" watt. Du kan ha 10A men det kommer inte att användas.

Ett simpelt exempel är en mobilladdare, spelar ingen roll vilken du köper bara den inte levererar för lite ström.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

0.9A kommer det att få, kan inte tänka mig något annat då den inte behöver omvandla någon ström innan det når HDD'n.

Men har du inte kabinetten så du kan pröva?
Hursom finns det http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... <-- kablar som kan dubbla styrkan men behålla spänningen.

Beställde kabinetten från Ebay och skeppas från Hongkong för 50 kr, så kommer ta ett par veckor innan jag kan pröva.

Tyvärr är kabeln du länkade dubbelt så dyrt som kabinetten jag köpte

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Skrivet av ettis:

Beställde kabinetten från Ebay och skeppas från Hongkong för 50 kr, så kommer ta ett par veckor innan jag kan pröva.

Tyvärr är kabeln du länkade dubbelt så dyrt som kabinetten jag köpte

I know Men har mött alldeles för många här på forumet som inte gillar att köpa utanför sveriges gränser, men samma kabel kan du såklart hitta för en bråkdel av priset på ebay

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |