Permalänk

föra över filer

är 2 frågor ifrån att beställa min nya dator nu.
då det är 2 olika frågor som hör hemma i 2 olika delar utav forumet och då 2 trådar verkar overkill, så ber jag er att inte flippa ur pga att jag ställer den andra frågan här med:)

har 3 st interna HDD i min dator och 3 st externa.
de 3 externa kopplar jag simpelt in i min nya, men hur gör jag med allt på de interna?
den nya datorn har en SSD på 240GB och 1 intern på 2TB, vill ha det som är på mina interna i min nuvarande dator på de interna i min nya.
vill helst inte öppna upp något och pilla på i inuti datorn då jag ej är kunnig.

fråga 2.
datorn kommer med win8, bara hört dåliga saker om den versionen.
vad är det som gör win8 så dåligt? jämfört med tex win7?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

är 2 frågor ifrån att beställa min nya dator nu.
då det är 2 olika frågor som hör hemma i 2 olika delar utav forumet och då 2 trådar verkar overkill, så ber jag er att inte flippa ur pga att jag ställer den andra frågan här med:)

har 3 st interna HDD i min dator och 3 st externa.
de 3 externa kopplar jag simpelt in i min nya, men hur gör jag med allt på de interna?
den nya datorn har en SSD på 240GB och 1 intern på 2TB, vill ha det som är på mina interna i min nuvarande dator på de interna i min nya.
vill helst inte öppna upp något och pilla på i inuti datorn då jag ej är kunnig.

fråga 2.
datorn kommer med win8, bara hört dåliga saker om den versionen.
vad är det som gör win8 så dåligt? jämfört med tex win7?

1. Att installera interna HDD:er är lätt, kolla på youtube eller så ser du hur den som är ansluten är ditsatt så kan du lösa det då. Hur som helst så är det en sak som är enklast att lösa i en dator rent hårdvarumässigt.
2. Man kan inte säga att W8 är dåligt, det är helt en smaksak. Själv gillar jag inte W8 då jag inte kan jobba lika snabbt i det jämfört med W7. Jag tror nog att du kan hitta mer trådar som besvarar din fråga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda någon av de gamla interna, kan du ju bara starta upp båda datorerna, dela ut hårddiskarna över nätverket och helt enkelt kopiera över allt innehåll till din nya disk på den andra datorn.

Enklaste är ju att du öppnar upp din gamla burk, plockar ur de tre interna och kopplar in dom i din nya, så har du ju med dig filerna, + extra utrymme! Vet du hur en hårddisk ser ut så kan du inte plocka bort fel grej.

Fråga 2 får någon annan svara på.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Om du inte vill öppna någon av datorerna så är det väl enklast att ha båda igång samtidigt och skicka över allt över nätverket, eller genom någon slags USB-sladd. Vågar du öppna den gamla datorn med inte den nya skulle jag rekommendera att du köper ett externt hårddisk-kabinett, som du monterar dina gamla diskar i och använder som externa hårddiskar, en i taget. Eller köp 3 kabinett och ha totalt 6 externa i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

HDD dockningstation är ju bra att ha ibland
Finns även sånna för 2st hårddiskar.

Permalänk

har ej 2 skärmar och inte heller tillräckligt med ström uttag eller plats för att kunna ha 2 st datorer igång samtidigt, annars hade ju det där med nätverket varit en bra ide.
i min gamla dator(då jag fått den nya) är jag inte rädd för att gå in och pilla i, men den nya däremot, likt andra nya prylar, så är man ju livrädd bra man råkar komma åt någon annan komponent då man pillar på där inne.

dockningsstation? vad är det för något?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

vart köper man billiga HDDkabinett? verkar vara en bra lösning det med

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har ej 2 skärmar och inte heller tillräckligt med ström uttag eller plats för att kunna ha 2 st datorer igång samtidigt, annars hade ju det där med nätverket varit en bra ide.
i min gamla dator(då jag fått den nya) är jag inte rädd för att gå in och pilla i, men den nya däremot, likt andra nya prylar, så är man ju livrädd bra man råkar komma åt någon annan komponent då man pillar på där inne.

dockningsstation? vad är det för något?

Du kan ju starta upp den gamla datorn och dela ut dina hårddiskar på nätverket, sen medan datorn är igång, stänger du av och drar ut skärmen (och mus och tangentbord om du bara har en uppsättning) och kopplar in i din nya dator. Kopiera alla filer, kommer ta tid så kanske kan stå över natten beroende på hur mycket data som ska flyttas, sedan flyttar du tillbaka skärmen etc till den gamla och stänger av den, och kopplar sedan skärmen till den nya datorn igen.

Kostar gratis

Angående Windows 8 vs. Windows 7, jag kör windows 7 men det är enbart på grund av att mitt grafikkort krånglar i windows 8 då jag har en lite speciell lösning på grafiken. Köper du en ny dator kommer det inte krångla så jag rekommenderar Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dockningsstation? vad är det för något?

Altså en pryl för att använda en intern hårddisk utan att montera den i en dator.
Plocka ur en hårddisk från din gammla dator. Stoppa i den i dockningstationen.. som du har kopplat med en USB sladd till nya datorn..
sedan är det bara att flytta över filerna till din nya dator.

Permalänk

så skulle man ju även kunna göra.

dök upp ett till problem nu såg jag ang mina externa.
märkte då jag kollade på lite hårdiskabinett att bara upp till win7 stödjer dem och då antar jag att mina externa också bara funkar på win7 då de har några år på nacken.
så hur löser man detta nu då? då hr jag väl inget val mer än att plocka ut mina HDD från kabinettena och sätta in i den nya, eller kan man lösa detta på något annat sätt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer