Permalänk

Går ej boota efter uppdatering av bios

Hej!

Börjar med att be om ursäkt om jag lagt denna tråd på fel ställe.

Jag hade tänkt att överklocka min dator lite så jag tänkte börja med att uppdatera bios till det senaste. Uppdaterade via ASUS update och allt flöt på bra. Sedan ville datorn att jag skulle starta om den men nu när jag ska starta datorn så står det: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Jag har kollat så att min ssd där jag har windows står som första bootprioritet så det är inte problemet. Jag har även testat att installera en äldre version av bios via en usb men detta hjälper inte heller.

Det som sitter i min burk är:
ASUS Rampage III Black edition
Intel core i7-960, 3.20 GHz, 8 MB Cache, LGA1366
6 st kingston Hyoer x minnen på 4 GB styck, 1600 MHz CL9
Kingston Hyper X SSD 120 GB
WD caviar black 1 TB
ASUS Geforce GTX770

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig

Hälsningar
Erik

Permalänk
Medlem

Bara för skojs skull, kolla om Du kan påtvinga manuellt engångsval direkt vid uppstart och redan där välja din SSD. Vissa kräver att man går in i BIOS och väljer manuellt engångsval där.

På en ASUS RIVE så gör man engångsvalet i BIOS så det är kanske samma för din del.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Antar att du menar att jag ska välja boot device genom att trycka F8 vid uppstart. Har testat det och det hjälper tyvärr inte :/

Permalänk
Medlem

Kollat att du inte har något USB-minne inkopplat?

Annars kanske den nya biosversionen har AHCI som default?
(Dvs, Du kan i så fall prova välja IDE, och se om det blir skillnad)

Fo3

EDIT: Börja med en "Clear Cmos" det kan ibland lösa långsökta problem...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sånt händer ibland när man försöker överklocka. Jag skulle rekommendera att inte överklocka datorer (eller uppdatera bios, firmware och sånt) för att de går bara sönder och man förlorar massa pengar, för man måste köpa en ny dator. Om man har tur med överklockningen så kan man få ut lite mer av datorn, men det är inte värt risken.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Sånt händer ibland när man försöker överklocka. Jag skulle rekommendera att inte överklocka datorer (eller uppdatera bios, firmware och sånt) för att de går bara sönder och man förlorar massa pengar, för man måste köpa en ny dator. Om man har tur med överklockningen så kan man få ut lite mer av datorn, men det är inte värt risken.

Finns en anledning till varför det heter SWECLOCKERS.COM istället för SWEGUBBERS.COM ...

------------------------------

Om det inte går att boota trots att du vet att din SSD är den som bootar först (t.ex via F8) så kolla så att den kör på IDE istället för AHCI eller vice versa.
Går det fortfarande inte så skulle jag bli lite orolig själv och boota från ett USB (Typ, nån räddningsboot med Windows eller Linux) och kolla så SSD'n fungerar innan jag fortsätter meka.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Jag har inga USB minnen i eller någon extern hårddisk. Bara mus och tangentbord. Bios stod på IDE så det var inte det som va problemet heller

Permalänk

Jag kan boota från en skiva, testade om den kunde känna av windowsskivan. Dessutom vet jag att ssdn fungerar, för jag kan komma in i den via bios och bläddra runt bland filerna.

Permalänk
Medlem

BIOS verkar dock inte vara "brickat", prova "Clear Cmos" det kan ibland lösa långsökta problem...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows. var med om samma sak när jag uppdaterade Bios/Uefi med mitt asus kort.

Permalänk

Har provat "Clear Cmos" fungerar inte det heller
Verkar som att det lutar mot en ominstallation av windows :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Ominstallera Windows. var med om samma sak när jag uppdaterade Bios/Uefi med mitt asus kort.

Väldigt bra svar, skulle gissa på att detta kommer lösa problemet eftersom att han redan testat allt med boot priority och skit.

Skrivet av nitroid:

Sånt händer ibland när man försöker överklocka. Jag skulle rekommendera att inte överklocka datorer (eller uppdatera bios, firmware och sånt) för att de går bara sönder och man förlorar massa pengar, för man måste köpa en ny dator. Om man har tur med överklockningen så kan man få ut lite mer av datorn, men det är inte värt risken.

Eller så är man inte efterbliven och löser problem istället för att köpa ny dator så fort minsta lilla händer. Är man en sådan som köper nytt så fort något händer så har du helt rätt i att man inte ska pilla på ett skit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Stoppa i en Windows installations-CD och välj Recovery, Repair boot problems. Verkar lite som att nåt hänt med hårddisken så att den saknar någon boot-information.

Windows 7 installationsmedia kan du ladda ner och bränna till skiva: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan ju testa att koppla ur din hårddisk och endast köra SSDn.

Permalänk

Fick bli en ominstallation, verkade va den enda lösningen...