Ivy/Haswells dåliga tempraturer. Limmet är skurken inte pastan. LÄS

Permalänk
Medlem

Ivy/Haswells dåliga tempraturer. Limmet är skurken inte pastan. LÄS

Hittat lite intressant läsning kring "problemet" med att intel använder dålig kylarpasta mellan IHS och cpu.

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Tydligen ligger problemet inte i kylarpastan utan gapet mellan cpu och ihs. Det skapas av det lim dom fäster den med.

Så avlägsnar man limmet och eventuellt lappar ihsen så blir avståndet 0.00mm istället för 0.06 då får man en väldigt kall och fin CPU. Jämna värden mellan kärnor osv.

Här fixar en kille till sin 3770.
http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Anledningen till dom bättre temperatur resultaten beror inte på att folk byter ut själva pastan. Utan det är när dom tas bort limmet dom fixar själva orsaken. Dock utan att veta om det förstås!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Så lagret av kylpastan blir för tjockt så det isolerar, eller har jag fattat fel? Jag är lite dåligt insatt i ivy bridge/haswell serien men gäller det här även 2011?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
99:e percentilen

Mycket intressant!

TL;DR: Intel använder tydligen inte undermålig kylpasta under IHS:en, men det faktum att de använder kylpasta, istället för att löda fast IHS:en som på Sandy Bridge, gör att bara det minsta avstånd mellan CPU och IHS försämrar värmeavledningen kraftigt. Därför får man mycket lägre temperaturer när man tar bort det 0,09 mm tjocka lim som håller fast IHS:en.

Skrivet av FudgieCars:

Så lagret av kylpastan blir för tjockt så det isolerar, eller har jag fattat fel? Jag är lite dåligt insatt i ivy bridge/haswell serien men gäller det här även 2011?

Ivy Bridge och Haswell finns inte till LGA 2011, och menar du Ivy Bridge-E så vet vi inte eftersom den inte släppts än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Ivy Bridge och Haswell finns inte till LGA 2011, och menar du Ivy Bridge-E så vet vi inte eftersom den inte släppts än.

Vad dum jag är... Dags att gå och lägga sig

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Låter som om detta kräver vidare undersökning!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hmm låter väldigt intressant, detta ska prövas på en 4770k.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Har en haswell 4670K och tempen är inte okej så fort man går över stock, sjukt sugen på att delida men vet inte om jag vågar.
Har verkligen inte lust att pröjsa för en ny cpu nu om det skulle gå åt skogen, även om ingreppet verkar relativt enkelt, både knifeless och med rakblad.

Varför blir det såhär egentligen? Intel borde ju vara högst medvetna om problemet, men dom bara skiter i det?
Det skulle gå att köpa CPUn "naked" med IHSen löst, då kan man välja att själv lägga på kylpasta innan montering eller köra vattenkylning utan IHS.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

ska göra denna proceduren när garantin gått ut på min i7 3770k och se om den klarar att passera 4.4ghz utan att bli ostabil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Mycket intressant!

TL;DR: Intel använder tydligen inte undermålig kylpasta under IHS:en, men det faktum att de använder kylpasta, istället för att löda fast IHS:en som på Sandy Bridge, gör att bara det minsta avstånd mellan CPU och IHS försämrar värmeavledningen kraftigt. Därför får man mycket lägre temperaturer när man tar bort det 0,09 mm tjocka lim som håller fast IHS:en.

Exakt! ju längre avstånd ju sämre temperatur.

Bort med limmet.
Sen kan man ju eventuellt lappa IHS om det skulle behövas.
Dit med ny kylpasta.

Då får man en kall och fin prolle

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Har en haswell 4670K och tempen är inte okej så fort man går över stock, sjukt sugen på att delida men vet inte om jag vågar.
Har verkligen inte lust att pröjsa för en ny cpu nu om det skulle gå åt skogen, även om ingreppet verkar relativt enkelt, både knifeless och med rakblad.

Varför blir det såhär egentligen? Intel borde ju vara högst medvetna om problemet, men dom bara skiter i det?
Det skulle gå att köpa CPUn "naked" med IHSen löst, då kan man välja att själv lägga på kylpasta innan montering eller köra vattenkylning utan IHS.

Duy kan lämna in prollen och hoppas på att få ett bättre exemplar. Oddsen är dock små.
Jag tycker du ordna dig med lite T-röd,rakblad och kylpasta. Sedan sätta dig ner jag pilla upp prollen

Tycker också detta är konstigt. Många skriver om det här på nätet just nu men har själv inte lyckats hitta någon kommentar från Intel själva angående problemet.
hoppas verkligen Ivybridge E som släpps nu i höst inte lider av det här problemet. Likaså Haswell E som kommer 2014.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ska göra denna proceduren när garantin gått ut på min i7 3770k och se om den klarar att passera 4.4ghz utan att bli ostabil

Har läst om temperatur sänkningar på allt från 10c till 40c så bara att hålla tummarna

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Så lagret av kylpastan blir för tjockt så det isolerar, eller har jag fattat fel? Jag är lite dåligt insatt i ivy bridge/haswell serien men gäller det här även 2011?

Det står ju klart och tydligt att det är pga limmet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tobbbe__:

Hittat lite intressant läsning kring "problemet" med att intel använder dålig kylarpasta mellan IHS och cpu.

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Tydligen ligger problemet inte i kylarpastan utan gapet mellan cpu och ihs. Det skapas av det lim dom fäster den med.

Så avlägsnar man limmet och eventuellt lappar ihsen så blir avståndet 0.00mm istället för 0.06 då får man en väldigt kall och fin CPU. Jämna värden mellan kärnor osv.

Här fixar en kille till sin 3770.
http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Har redan dykt upp på SweC då detta även existerar i Ivy. Men ingen tror mig och jag kan inte hitta tråden igen

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det står ju klart och tydligt att det är pga limmet.

Han hajjade problemet till hälften. Ett resultat av glappet mellan Ihs och cpu så blir det ju tjockare lager pasta där. Vilket vi inte vill ha förstås!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har läst om temperatur sänkningar på allt från 10c till 40c så bara att hålla tummarna

i dagsläget skiljer det väl 10'c mellan kallaste och varmaste kärnan vid full belastning med HT på, vid 4,4ghz drar core 0 upp till 82'c med NH-D14 i välventilerad chassi och 85'c med H70 med 2x corsair SP120 i PnP, samma kylpasta användes båda gångerna (AS5)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har redan dykt upp på SweC då detta även existerar i Ivy. Men ingen tror mig och jag kan inte hitta tråden igen

Synd då Ivy funnits så länge!
Nu verkar folket hajja i alla fall

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

i dagsläget skiljer det väl 10'c mellan kallaste och varmaste kärnan vid full belastning med HT på, vid 4,4ghz drar core 0 upp till 82'c med NH-D14 i välventilerad chassi och 85'c med H70 med 2x corsair SP120 i PnP, samma kylpasta användes båda gångerna (AS5)

Alla som tagit bort limmet och bytt kylpasta har fått väldigt jämna fina värden mellan kärnorna.
Men dom kan också sänkt temperaturen på dom kallaste kärnorna en del också.

Videon startar 20min in i klippet där han visar före efter resultaten på sin 3770K
http://youtu.be/XXs0I5kuoX4?t=20m25s

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Alla som tagit bort limmet och bytt kylpasta har fått väldigt jämna fina värden mellan kärnorna.
Men dom kan också sänkt temperaturen på dom kallaste kärnorna en del också.

Videon startar 20min in i klippet där han visar före efter resultaten på sin 3770K
http://youtu.be/XXs0I5kuoX4?t=20m25s

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=2jjxvY6Y-P4

Haha bara på sweclockers! ;D

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tobbbe__:

Exakt! ju längre avstånd ju sämre temperatur.

Bort med limmet.
Sen kan man ju eventuellt lappa IHS om det skulle behövas.
Dit med ny kylpasta.

Då får man en kall och fin prolle

Det börjar likna den gamla goda tiden, då man var tvungen att modda hårdvaran för att kunna överklocka [bra]. Sandy Bridge var för enkel så Intel bestämde sig för att ge de extrema överklockarna en ny morot. Tyvärr blev vi vanliga dödliga uppfyllda baktill pga detta, men men.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Har en haswell 4670K och tempen är inte okej så fort man går över stock, sjukt sugen på att delida men vet inte om jag vågar.
Har verkligen inte lust att pröjsa för en ny cpu nu om det skulle gå åt skogen, även om ingreppet verkar relativt enkelt, både knifeless och med rakblad.

En bra tumregel är att om man inte har råd att paja den cpu man har, ska man nog undvika att riskera göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det börjar likna den gamla goda tiden, då man var tvungen att modda hårdvaran för att kunna överklocka [bra]. Sandy Bridge var för enkel så Intel bestämde sig för att ge de extrema överklockarna en ny morot. Tyvärr blev vi vanliga dödliga uppfyllda baktill pga detta, men men.

Ja jag har ju fastlödd IHS på min "Nehalem" rättare sagt Bloomfield Intel I7 950.
Det är inget fel med kylpasta på prollen i sig. Tenn eller pasta gör ingen större skillnad så länge det är gjort rätt från början. Intels ojämna och dåligt monterade IHS'er gör ju livet surt för många.

Intel borde börja göra som MSI, OC certified. Då menar jag inte siliconet utan dom ska trycka in prollen i ett moderkort och kolla hur jämna tempraturer dom har mellan kärnorna. Det är ändå det absolut första som avslöjar en kass IHS. Eller bara börja löda dit dem igen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

En bra tumregel är att om man inte har råd att paja den cpu man har, ska man nog undvika att riskera göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Råd har jag, det är ändå sura pengar för att rätta till ett problem som jag är övertygad om att Intel hade kunnat lösa i fabriken.

Det är inte en risk jag ska behöva ta när jag köper en överklocksvänlig CPU

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det ser ju så oerhört enkelt ut, bara skära loss i limfogen och lyfta och göra rent och sedan lägga tillbaka. Vågar man göra det med en nyinköpt 4770K? Finns det någon som förstört CPU:n helt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aloysius:

Det ser ju så oerhört enkelt ut, bara skära loss i limfogen och lyfta och göra rent och sedan lägga tillbaka. Vågar man göra det med en nyinköpt 4770K? Finns det någon som förstört CPU:n helt?

Ja det finns folk som har slintit och gjort sönder CPUerna.

Jag lyckades på min 3570k och kör den i 4.8 Ghz atm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det ser ju så oerhört enkelt ut, bara skära loss i limfogen och lyfta och göra rent och sedan lägga tillbaka. Vågar man göra det med en nyinköpt 4770K? Finns det någon som förstört CPU:n helt?

Ska du inte överklocka så behövs det nog inte.
1* Ska du överklocka så finns det ju säkert en massa Celsius att hämta.
2* Mer Mhz med mindre volt är ju guld!
3* Bättre ljudnivåer och längre livslängd på CPUn är också ett plus.

Om du tar dig tid och ser några videor när dom skär bort IHSen så haru ju genast en massa bra tips. Finns mycket på youtube.
Sen sätter dig vid köksbordet med ett riktigt vasst rakblad & inte stressar fram så borde allt ju gå bra!

Men som sagt provkör din 4770k ett tag först. Ibland dröjer det ett tag tills problemen uppstår.
Har du jämna värden mellan kärnorna och relativt bra temperaturer så är ju det kanske onödigt att kasta den garanti du har i sjön.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Haha nu gör de själ för den gamla startuploggan som var populär på xp tiden "Evil Inside" istället för Intel Inside

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Finns det någon som förstört CPU:n helt?

Gott om folk som förstört sina CPU:er. Men har du inte tummen mitt i handen och är lite försiktig så går det säkert bra. Titta på foton av Haswell där IHS redan plockats bort så blir det enklare, alla de ytmonterade komponenterna sitter bara på ena sidan tex. Tråden på OCN är ca åtta månader gammal. De flesta som gjort det är folk som haft hög temp så överklockning varit svårt. Då tjänar man mest på det. Andra som testat på relativt bra chip har knappt tjänat nåt alls.

[Official] Delidded Club

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Tja jag delidade min nya i7 4770k idag med hammare o träbit. Det gick smidigt som fan. Och använde esd vantar vid hanterande av cpun under limborttagning o pasta. Den överlevde phu:) sen anväde jag mx3 pasta vid installation igen.

Men så mycket svalare blev den inte ca 8-10 grader ska nog prova installera om den och testa annan pasta för att se om det blir skillnad. Så gick det för mig tänk på det om ni funderar på delida cpun.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D