[Vattenkylning] Slangarna har blivit gröna!

Permalänk
Medlem

[Vattenkylning] Slangarna har blivit gröna!

Som topic. Vad sjutton kan det bero på?

Slangen är av märket Tygon, och jag kör med Aqua Tunings färdigblandade vätska "AT-Protect". Alphacools radiatorer och CPU-block, samt en EK-block på GPU. Allt i koppar så klart.

Reservoaren är INTE missfärgad och vattnet där i är inte heller missfärgat. Är det slangen som reagerar med nått må tro?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp någon bild?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon algbildning som fastnat i slangarna. Kan ju även vara ärg (kopparoxid) från delarna.
Att det bara fastnar i slangarna beror på att ytan är mycket mjukare än i en plexireservoar.
Det flyter sannolikt runt en massa av det där gröna i ditt system, men det är så små mängder att det inte syns direkt på vattnet, utan först när det klumpar ihop sig på slangarnas insida. Har fått missfärgningar i silikonslang tidigare, utan att något annat missfärgats.
Jag skulle kolla över hur insidan av mitt block ser ut så det inte är nått stopp, och sedan fyllt allt med rent vatten igen.
Tror inte det är någon fara så länge allt flyter som det ska.

Tygon borde inte reagera med något.
Väldigt beständigt mot det mesta.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Om du visste vad mediumet har för egenskaper är det lättare att gissa. Har det skit för att hindra organismer från att kunna leva?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Kan bero på nån oxid kanske, eller flussrester? Måste erkänna att jag slarvade med ursköljning av radiatorerna. Läste nånstans att nån ansåg att man inte behövde skölja ur Alphacools radiatorer för de var så rena redan.

Men aja, gör om gör rätt antar jag. Suck. Tempsen är det inge fara med i alla fall.

Skulle det funka att köra på sån vattenlös kylvätska som finns att köpa till bilar må tro? http://www.evanscooling.com/

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Har hållit på med akvarier i många år... Där blir det ju i bland algblomningar. Ja... Där är det ju viktigt att ett akvarium aldrig får stå nära fönster eller få solljus på sig och att man även anpassar den belysning som finns.

Så jag undrar om lådan stått öppen... För där har du då svaret. Håll då isådana fall lådan stängd/borta från solljus för det lilla som kommer in genom hålen lär räcka och den stått nära fönster.

Edit: har det ärgat så häll det inte i avloppet och för sjutton inte i dagvattnet. Särskilt om det är koppar, det och andra lösta ämnen är snäppet värre gifter än mycket annat... Du kan köra bil under ett år som släpper ut en viss mängd gifter, men om du slänger ut det där någonstans så skitar du kanske ner mer än vad den där bilen gör under året eller mer dessutom.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kan bero på nån oxid kanske, eller flussrester? Måste erkänna att jag slarvade med ursköljning av radiatorerna. Läste nånstans att nån ansåg att man inte behövde skölja ur Alphacools radiatorer för de var så rena redan.

Men aja, gör om gör rätt antar jag. Suck. Tempsen är det inge fara med i alla fall.

Skulle det funka att köra på sån vattenlös kylvätska som finns att köpa till bilar må tro? http://www.evanscooling.com/

Vatten är bättre på att ta upp värme, men visst kan du köra på det där.
Själv kör jag bara dest vatten i mitt system just nu.
Nästan bara Alphacool-delar och ingen korrosion alls, trots att toppen på mitt GPU-block (ej Alphacool) är av aluminium.

Det där är säkert som du är inne på nått skit från tillverkningen som suttit i radiatorn.
Sköljde min 280mm rad från AC med slang från duschblandaren och lät vattnet som kom ut gå ner i en hink.
Vanligtvis brukar man då se det lägga sig lite flagor och skit på botten av hinken, men min radiator var helt ren, så du har nog bara haft otur.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Har hållit på med akvarier i många år... Där blir det ju i bland algblomningar. Ja... Där är det ju viktigt att ett akvarium aldrig får stå nära fönster eller få solljus på sig och att man även anpassar den belysning som finns.

Så jag undrar om lådan stått öppen... För där har du då svaret. Håll då isådana fall lådan stängd/borta från solljus för det lilla som kommer in genom hålen lär räcka och den stått nära fönster.

Edit: har det ärgat så häll det inte i avloppet och för sjutton inte i dagvattnet. Särskilt om det är koppar, det och andra lösta ämnen är snäppet värre gifter än mycket annat... Du kan köra bil under ett år som släpper ut en viss mängd gifter, men om du slänger ut det där någonstans så skitar du kanske ner mer än vad den där bilen gör under året eller mer dessutom.

Systemet är byggd i en stängd ljuddämpad låda med minimalt med öppningar, och den står så långt från ett fönster jag kan ha den. Så dagsljuset lär bli minimalt. Det enda kan väl vara de bitar slang som går ut till pumpen/reservoaren som sitter på baksidan. Och dessutom har jag ju som sagt färdiglandad vätska som det ska vara "biocide" och korrosionshämmande medel i. Hmm, hmm.

Skrivet av SpaceMan:

Vatten är bättre på att ta upp värme, men visst kan du köra på det där.
Själv kör jag bara dest vatten i mitt system just nu.
Nästan bara Alphacool-delar och ingen korrosion alls, trots att toppen på mitt GPU-block (ej Alphacool) är av aluminium.

Det där är säkert som du är inne på nått skit från tillverkningen som suttit i radiatorn.
Sköljde min 280mm rad från AC med slang från duschblandaren och lät vattnet som kom ut gå ner i en hink.
Vanligtvis brukar man då se det lägga sig lite flagor och skit på botten av hinken, men min radiator var helt ren, så du har nog bara haft otur.

Men urk, jag är verkligen osugen på att meka med kylningen just nu! Å andra sidan så borde det väl göras. Får se om jag hittar ork snart då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ähh. Nyp lite i slangarna och känn efter om det cirkulerar.
Har du flöde är det bara skita i det ett tag till.
Har svår att tro att det skulle göra saken värre.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Ser ut som någon algbildning som fastnat i slangarna. Kan ju även vara ärg (kopparoxid) från delarna.
Att det bara fastnar i slangarna beror på att ytan är mycket mjukare än i en plexireservoar.
Det flyter sannolikt runt en massa av det där gröna i ditt system, men det är så små mängder att det inte syns direkt på vattnet, utan först när det klumpar ihop sig på slangarnas insida. Har fått missfärgningar i silikonslang tidigare, utan att något annat missfärgats.
Jag skulle kolla över hur insidan av mitt block ser ut så det inte är nått stopp, och sedan fyllt allt med rent vatten igen.
Tror inte det är någon fara så länge allt flyter som det ska.

Tygon borde inte reagera med något.
Väldigt beständigt mot det mesta.

Skrivet av Modellören:

Har hållit på med akvarier i många år... Där blir det ju i bland algblomningar. Ja... Där är det ju viktigt att ett akvarium aldrig får stå nära fönster eller få solljus på sig och att man även anpassar den belysning som finns.

Så jag undrar om lådan stått öppen... För där har du då svaret. Håll då isådana fall lådan stängd/borta från solljus för det lilla som kommer in genom hålen lär räcka och den stått nära fönster.

Edit: har det ärgat så häll det inte i avloppet och för sjutton inte i dagvattnet. Särskilt om det är koppar, det och andra lösta ämnen är snäppet värre gifter än mycket annat... Du kan köra bil under ett år som släpper ut en viss mängd gifter, men om du slänger ut det där någonstans så skitar du kanske ner mer än vad den där bilen gör under året eller mer dessutom.

Jag håller med ovanstående:
Vad jag kan se, så ser det ut som det är oxidering av koppar och ingen algbildning. Förmodligen de gamla kära paret: kopparhydroxid och kopparkarbonat. Ärgad koppar.

Tygon är gjort av ett kemiskt mycket stabilt material, men är mer "porös" än tex. polymeren PVC. Syret(O2) och koldioxiden(CO2) i luften kan därmed diffundera in i vätskan och och reagera med kopparen(Cu) och bilda den fina färgen genom 2Cu+H20+O2+CO2=Cu(OH)2+Cu(CO3). Antagligen borde en rengöring innan minimerat denna färgning. En potent syra borde kunna hjälpa till att lösa upp oxiden åt dig, om du får för dig att göra rent..
Kolla om dina block är missfärgade om/när du "bryter dig in i systemet". Kan vara kul att veta..

Att hälla ut det i slasken är enligt mig ganska ofarligt. Betänk att många av våra dricksvattenledningar är just kopparledningar. Dessa lakar konstant ut koppar.. Inte för att det är speciellt bra, men bara för att sätta denna "engångsdumpning" med lite högre kopparkoncentration i relation med något vardagligt.

Aftonhälsningar /Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Lite koppar i systemet ökar ju bara värmeupptagningsförmågan

Och precis som Ninjan skriver, vi har koppar i större mängder som vi låter ärga fritt, tex kyrktak och statyer.
Koppar är ohälsosamt, det stämmer, men i de doser du har tror jag inte det är någon fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

En snabbfråga ba. Hur bildas algerna där från första början? finns de redan i vätskan du köper, för ja menar soljus kan ju inte bilda alger från ingenstans.

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem
Skrivet av putumban:

En snabbfråga ba. Hur bildas algerna där från första början? finns de redan i vätskan du köper, för ja menar soljus kan ju inte bilda alger från ingenstans.

Jag tror det är som med bananflugor i de glömda jordgubbarna och likmaskar i alla lik, det finns en grund till det i luften och dammet runt omkring oss, och när förutsättningarna är rätt så börjar en tillväxt.
Om vattenkylningen skulle rengöras i ett helt sterilt rum (alltså betydligt renare än sjukhus) så skulle man kunna sätta ihop ett system som skulle vara helt fritt från olika biologiska växter, men det är ju praktiskt omöjligt.
Däremot så kommer man väldigt långt om man sköljer systemet noga innan man sätter ihop det.
Jag har aldrig fått alger i något system, och har aldrig använt tillsatser mot det under mina dryga tio år som blötdjur

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

vissa batcher av Tygon ( las billigt skrap ) utsondrar plasticizer vilket gor slangen mintgron/gron. Byt slang, tvatta ur systemet, och gor om

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Meh, vad trist. Vad ska man ha för slang då, vad är bra? Kör på dimensionen 10/16 i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |