Permalänk
Medlem

Ojämn clock

Hej, har precis börjat med överklockning.
Men när jag gör en validate i cpu-z så får jag alltid strax under jämna tal, tex som här 4499.79 MHz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2841390

Såg en video för ett tag sedan där de pratade om just detta men hittar inte den igen. Är det nått man ändrar i bios eller gör man på ett visst sätt när man kör validate ?
Har prime95 igång när jag kör validate och då står clocken på ex 4500.05 Mhz, måste man trycka validate tills man lyckas ?

Sen har jag bara lyckats att få en stabil clock i 4,2ghz på 1.2v. Höjer jag så måste jag öka v och tempen hamnar på 90 grader när jag kör prime.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över. Min är alldrig EXAKT 4,5GHz, utan +/- 0,3 MHz. Är säkert så för alla.

Permalänk
Avstängd

Gissar bara, men tror frekvensen bara kan ställas in med viss precision, inte exakta tal då vi lever i ett analogt universum.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av estoffe:

Hej, har precis börjat med överklockning.
Men när jag gör en validate i cpu-z så får jag alltid strax under jämna tal, tex som här 4499.79 MHz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2841390

Såg en video för ett tag sedan där de pratade om just detta men hittar inte den igen. Är det nått man ändrar i bios eller gör man på ett visst sätt när man kör validate ?
Har prime95 igång när jag kör validate och då står clocken på ex 4500.05 Mhz, måste man trycka validate tills man lyckas ?

Sen har jag bara lyckats att få en stabil clock i 4,2ghz på 1.2v. Höjer jag så måste jag öka v och tempen hamnar på 90 grader när jag kör prime.

Du kan ju kanske öka bussens klockfrekvens med .01MHz, alltså den du gångrar med 45 för att få 4.5GHz. Egentligen ska man nog inte pilla fr mycket på den på en upplåst K-processor men om du verkligen vill få 4.5GHz så varför inte
Min buss är tvärtom, den är 100.5 så min klock blir typ 4520MHz.

Använder du stockkylaren? För då bör du inte överstiga 4.2GHz där du ligger just nu utan en bättre kylare, 90C är på gränsen till farligt dock så körs ju CPU'n förmodligen inte i 90C under spelande etc men ändå...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Sötast

Vad gör det för skillnad att du ligger 0.21 Mhz under jämn siffra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Använder du stockkylaren? För då bör du inte överstiga 4.2GHz där du ligger just nu utan en bättre kylare, 90C är på gränsen till farligt dock så körs ju CPU'n förmodligen inte i 90C under spelande etc men ändå...

I hans sign står det att han har en H100i, och då är 90C konstigt.

Du kanske borde försöka att montera om din kylare. När du plockar loss den, kontrollera hur kylpastan spridit sig. Jag hade problemet att när jag monterade min H80i själv att kylblocket inte riktigt kom i kontakt ordentligt. Vad jag fick göra var att strunta i manualen och montera kylblocket först. Behövde dock hjälp av en annan att hålla radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Du kan ju kanske öka bussens klockfrekvens med .01MHz, alltså den du gångrar med 45 för att få 4.5GHz. Egentligen ska man nog inte pilla fr mycket på den på en upplåst K-processor men om du verkligen vill få 4.5GHz så varför inte
Min buss är tvärtom, den är 100.5 så min klock blir typ 4520MHz.

Använder du stockkylaren? För då bör du inte överstiga 4.2GHz där du ligger just nu utan en bättre kylare, 90C är på gränsen till farligt dock så körs ju CPU'n förmodligen inte i 90C under spelande etc men ändå...

Är vid 4,5ghz jag kommer upp i 90 grader, vid 4,2ghz ligger jag strax över 80 grader vid full load. Sen ligger den på 4500 mhz men den har hoppat ner när jag körde validate

Skrivet av Allexz:

Vad gör det för skillnad att du ligger 0.21 Mhz under jämn siffra?

Vill ha en validate på 4500mhz

Skrivet av Chmat76:

I hans sign står det att han har en H100i, och då är 90C konstigt.

Du kanske borde försöka att montera om din kylare. När du plockar loss den, kontrollera hur kylpastan spridit sig. Jag hade problemet att när jag monterade min H80i själv att kylblocket inte riktigt kom i kontakt ordentligt. Vad jag fick göra var att strunta i manualen och montera kylblocket först. Behövde dock hjälp av en annan att hålla radiatorn.

Ska testa att montera om, har moddat mitt define r3 för att få in min h100i. Har även bytt ut orginalfläktarna mot noctua nf-p12, men de blåser inte lika mycket som orginalfläktarna. Kan inte styra dem i corsairlink2 heller. Vad är rimligt att få för temperaturer med en h100i, är 5ghz omöjligt ?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av estoffe:

Ska testa att montera om, har moddat mitt define r3 för att få in min h100i. Har även bytt ut orginalfläktarna mot noctua nf-p12, men de blåser inte lika mycket som orginalfläktarna. Kan inte styra dem i corsairlink2 heller. Vad är rimligt att få för temperaturer med en h100i, är 5ghz omöjligt ?

Ja du. Jag vet inte exakt vad för temps du borde få. Men Corsair själva skriver i deras reklam att en 4,6GHz i7 (Ivy) ligger på ~50C med H100i. Att man sedan ska ta det med en nypa salt stämmer, så säg ~60C.

jag kan inte tänka mig att värmeskillnaden mellan Ivy och Haswell är 20-30C. Det är någonting du gjort fel.

Kontrollera en sak först. Höjs H100i:ns vattentemperatur när du kör testen? Om nej eller knappt -> felmontering.

Annars kan det vara ett måndagsexemplar? Hur länge har du använt den?

Edit: Är dina nya fläktar PWM styrda?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Chmat76;13630095"]Ja du. Jag vet inte exakt vad för temps du borde få. Men Corsair själva skriver i deras reklam att en 4,6GHz i7 (Ivy) ligger på ~50C med H100i. Att man sedan ska ta det med en nypa salt stämmer, så säg ~60C.

jag kan inte tänka mig att värmeskillnaden mellan Ivy och Haswell är 20-30C. Det är någonting du gjort fel.

Kontrollera en sak först. Höjs H100i:ns vattentemperatur när du kör testen? Om nej eller knappt -> felmontering.

Annars kan det vara ett måndagsexemplar? Hur länge har du använt den?

Edit: Är dina nya fläktar PWM styrda?[/QUOTE

Kör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659927#extra ist för orginal, ska jag ha en annan modell ?
Ska montera om blocket och sätta dit orginalfläktarna när jag klockar. Gör inget att den väsnas då.
Vatten tempen ligger på 27 grader i idle och går upp till 30 vid full load. Och då ligger core temp på 75-80 grader.

Nått fel på quote där.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av estoffe:

Kör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659927#extra ist för orginal, ska jag ha en annan modell ?
Ska montera om blocket och sätta dit orginalfläktarna när jag klockar. Gör inget att den väsnas då.
Vatten tempen ligger på 27 grader i idle och går upp till 30 vid full load. Och då ligger core temp på 75-80 grader.

Nått fel på quote där.

lägg till en ] efter [/QUOTE så det blir [/QUOTE]

Det låter som den sitter dåligt, tyvärr. Hade exakt samma problem. Montera om den, och be någon att hålla radiatorn medans du monterar kylblocket.

Permalänk
Medlem

Hmmmm.... jag hittade en video tå tuben där en kille själv klagar på en 4770k som inte riktigt vill bli kyld. Kanske ligger något annat bakom...? Jag ska rota vidare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av estoffe:

Hej, har precis börjat med överklockning.
Men när jag gör en validate i cpu-z så får jag alltid strax under jämna tal, tex som här 4499.79 MHz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2841390

Såg en video för ett tag sedan där de pratade om just detta men hittar inte den igen. Är det nått man ändrar i bios eller gör man på ett visst sätt när man kör validate ?
Har prime95 igång när jag kör validate och då står clocken på ex 4500.05 Mhz, måste man trycka validate tills man lyckas ?

Sen har jag bara lyckats att få en stabil clock i 4,2ghz på 1.2v. Höjer jag så måste jag öka v och tempen hamnar på 90 grader när jag kör prime.

Det är korrekt att den går till 90c i prime över 1.2 volt då haswell har problem med IHS värmeledningen över corsen.
Kolla bara här.
http://youtu.be/xrLtjgbga5g?t=29m38s

Kolla där ifrån och så ser du.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Men vafan Intel. Ingen vettig kylpasta? Jag fann en video med en snubbe som petade loss IHS och bytte kylpastan. Skillnad? 20C. Galet.

Att peta loss IHS är ingen barnlek heller. Man riskerar att göra sönder processorn vid minsta misstag.

Videon: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FirsCz...

Permalänk
Medlem

Det låter vettigt att den kan sitta dåligt, men idle temp går ner till 30 grader och den håller sig under 60 grader vid spel. Har redan fått skäll för att jag köpte processorn så jag vet inte om jag vågar mig på att delida
Men man vill ju inte ge upp och stanna på 4,5ghz.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är korrekt att den går till 90c i prime över 1.2 volt då haswell har problem med IHS värmeledningen över corsen.
Kolla bara här.
http://youtu.be/xrLtjgbga5g?t=29m38s

Kolla där ifrån och så ser du.

Han har visserligen en 4770k, men han ligger på 1.188v på 4,6ghz. Sänker jag min under 1.2v på 4,2ghz så funkar det inte. Har dock precis börjat överklocka och inte ändrat offset v och liknande.

Skrivet av Chmat76:

Men vafan Intel. Ingen vettig kylpasta? Jag fann en video med en snubbe som petade loss IHS och bytte kylpastan. Skillnad? 20C. Galet.

Att peta loss IHS är ingen barnlek heller. Man riskerar att göra sönder processorn vid minsta misstag.

Videon: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FirsCz...

Tycker det verkar enkelt. Funderar starkt på att testa.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk

Min 3570k går i 4499, nånting
Du får alltid räkna med att det inte ligger exakt, dock på min MSI brädda så står min baseclock på 99,9mhz även fast det står att den ska gå i 100mhz, men jaja. Inget att oroa sig över iaf!

Ursäkta för att jag skrev som exakt alla andra men kollade inte riktigt igenom hela tråden innan jag svara

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

öka cpu base clock ratio med 1 så borde du få multipliern*baseclockratio+1 därför får du då: 45*101 : 4545 Mhz vilket ger dig en siffra över dina 4499 Mhz

jag kör min vishera i 20*200 = 4000 Mhz men har kört den hela vägen upp til 5200 Mhz. då ökade jag Cpu base clock till 222 så fick jag några extra Mhz.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Men vafan Intel. Ingen vettig kylpasta? Jag fann en video med en snubbe som petade loss IHS och bytte kylpastan. Skillnad? 20C. Galet.

Att peta loss IHS är ingen barnlek heller. Man riskerar att göra sönder processorn vid minsta misstag.

Videon: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FirsCz...

Detta ryktet måste försvinna, det är inte kylpastan. Nästan vad du än väljer och byter ut med så är den sämre än Intels. (Du ska ju byta vid delid, men rent kvalitetsmässigt så är det så).

Det är limmet som orsakar problemet vilket ger avståndsproblem mellan kylpastan, CPU och IHS.

Länkar denna varje gång detta dyker upp: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta ryktet måste försvinna, det är inte kylpastan. Nästan vad du än väljer och byter ut med så är den sämre än Intels. (Du ska ju byta vid delid, men rent kvalitetsmässigt så är det så).

Det är limmet som orsakar problemet vilket ger avståndsproblem mellan kylpastan, CPU och IHS.

Länkar denna varje gång detta dyker upp: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34053183&postcount...

Vad ska man använda för kylpasta på en haswell ?
Denna borde väl fortfarande vara aktuell ?
http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-1918p.html

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av estoffe:

Vad ska man använda för kylpasta på en haswell ?
Denna borde väl fortfarande vara aktuell ?
http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-1918p.html

Det är efter smak och tycke egentligen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Men vafan Intel. Ingen vettig kylpasta? Jag fann en video med en snubbe som petade loss IHS och bytte kylpastan. Skillnad? 20C. Galet.

Att peta loss IHS är ingen barnlek heller. Man riskerar att göra sönder processorn vid minsta misstag.

Videon: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FirsCz...

Problemet ska vara limmet mellan IHS'en och processorn, det ger en glipa som försämrar värmeöverföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är efter smak och tycke egentligen.

Så Artic silver 5 borde fungera med linkande resultat ?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av estoffe:

Så Artic silver 5 borde fungera med linkande resultat ?

Ja, det kommer möjligen vara någon grad sämre.

Däremot försöker jag undvika kylpastor som ska härdas innan dom uppnår maximal effektivitet, så jag använder inte AS5 längre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB