SSI SI-1359RUS3 externt lagringschassi. Har 3 frågor.

Permalänk

SSI SI-1359RUS3 externt lagringschassi. Har 3 frågor.

Hej, idag så har jag min backup på 3 st externa hårddiskar men behöver utöka med 1 till. Jag började då åter fundera på om ett externt lagringschassi vore ett alternativ då jag har ett gäng gamla 3,5 tums hårddiskar över. Och det vore ju skönt att ha allt samlat på 1 ställe ist för en massa lösa hårddiskar och sladdar.

Har kikat lite på SSI SI-1359RUS3 som verkar billig och bra.
Länk till Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=831159

Men jag har några frågor som jag varken hittar i manualen eller efter DuckDuckGo:ande (Googla är ute! )

Mitt krav är att hårddiskarna ska krypteras med TrueCrypt. Så jag har 3 st frågor.

1. Funkar Raid5 med TrueCrypt? Säg att jag smackar ihop 5 st hårddiskar på säg 3TB så att det blir som 1 hårddisk på 15TB. Jag krypterar då volymen som en vanlig hårddisk. Men om nu en hårddisk går sönder och jag byter ut den, är då TrueCrypt volymen hel och bara att mounta som vanligt?

2. Om nu RAID5 inte funkar och jag kör default. Visas hårddiskarna som vanligt i windows så jag kan kryptera dem separat och mounta varje hårddisk för sig?

3. Finns det någon bättre lösning?

Permalänk
Medlem

Ja, SSI SI-1359RUSI3 verkade bra tyckte jag med... ...Ända tills jag försökte få igång det idag.
(RUSI3 är som RUS3, men med FireWire också)

Mitt exemplar vägrar att dyka upp som annat än RAID10.
Jag hade tänkt ha detta som en ren backup, men RAID10 känns lite väl dyrt, med 5st 3TB-diskar..
-Och jag verkar inte vara ensam, åtminstone en recension på prisjakt nämner liknande problem, men att den är fast i ett annat läge.

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor, men jag kan varna dig från att köpa produkten från mina erfarenheter.

(Men Raid5 med 5st 3TB diskar skall ge dig 12TB (eller, egentligen 11 någonstans). Du skall kunna välja "Clear RAID", för att diskarna skall dyka upp en och en.)

Permalänk

Ajdå låter inget vidare, såg oxå kommentaren på Prisjakt. Om jag nu köper en iaf så gäller det väl att köpa i en fysiskt butik som ligger nära om man behöver lämna tillbaka den enkelt om den inte funkar.

Men det kanske är bättre att bygga en dator till och ha i garderoben. Behöver egentligen bara ett chassi och nätagg så är jag klar. Blir tom billigare än den här. Så kan man koppla med nätverkskabel ist.

Hmm blir till att fundera lite och se om nån svarar på frågorna.