Permalänk

RAID kort

Köpte fel moderkort till en dator jag bygger. skilde sig en bokstav mellan de 2 modellerna. Hade tänkt att köra RAID 1 men det moderkortet jag köpte stöder inte RAID.
Undrar vilket Raid kontrollerkort man kan ha? vissa kort är hårdvaruRAID och icke hårdvaruRAID. funkar det med icke HårdvaruRAID? hade tänkt mig RocketRAID 620 eller nåt annat kort i den prisklassen, kom gärna med förslag!
Moderkortet är Gigabyte GA-B75M-D3V.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha RAID1? Är det så att du har en server som MÅSTE vara uppe 24h per dag? Om inte - strunta i raid. Det skyddar dig bara mot att en disk går sönder fysiskt. Du måste ändå ha backup (annars kommer du står där med två diskar som är oanvändbara med fel data). Såvida du inte måste ha hög uptime på servern skulle jag kört disk1 normalt. Disk2 backup. Om något går fel (fysiskt eller logiskt) har du allt kvar på ett annat ställe.

Min $0.01

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappy:

Varför måste du ha RAID1? Är det så att du har en server som MÅSTE vara uppe 24h per dag? Om inte - strunta i raid. Det skyddar dig bara mot att en disk går sönder fysiskt. Du måste ändå ha backup (annars kommer du står där med två diskar som är oanvändbara med fel data). Såvida du inte måste ha hög uptime på servern skulle jag kört disk1 normalt. Disk2 backup. Om något går fel (fysiskt eller logiskt) har du allt kvar på ett annat ställe.

Min $0.01

RAID1 är exakt det du säger. En är backup. Att ha backup i samma burk där samma virus/whatever kan skada båda diskar är knappast smart.
RAID1 hjälper mot disk fel men riktig backup ska vara offsite eller i alla fall utanför burken och ha versioning i fall bitrott eller liknande problem så att man kan gå till en av tidigare versioner som fortfarande fungerar.

Permalänk

Det e så att jag bygger en dator till min styvmormor och hon har mest bilder på den så jh tänkte att RAID 1 skulle göra så att bilderna var mer säkra. Hon vill inte förlora 5000 bilder direkt. De flesta är på barnbarnets uppväxt

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra raid, du ska se till att ha en ordentlig backup. Mot minst 2 diskar, varav 1 disk förvaras på annan plats än vid datorn

Permalänk
Medlem

En separat disk som inte sitter i datorn är lite av ett måste om du ska vara säker. Nätbackup kan också vara något då det gäller bilder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du ska inte köra raid, du ska se till att ha en ordentlig backup. Mot minst 2 diskar, varav 1 disk förvaras på annan plats än vid datorn

Varför skall han inte köra raid?
Rekkomenderar du iställlet ett backupprogram som lagrar till lokal disk och extern disk.

Jag ser ingen anledning att ha dedikerat raidkort utan köp en snabb systemdisk tex ssd och kör mjukvaruraid på lagringsdiskarna och se till att användarkataloger m.m lagras där.

Dedikerad raidkort är bra i servrar men även dyra.
Skall du ha ett som verkligen är dedikerad raid och inte bara raid offload och med fullt eget bios så kostar det ett antal tusen även för få portar och dom är inte märkbart snabbare för spegling i nomral hemanvändning.

Permalänk

Så hur ska jag göra? köpa ett billigt RAID kort eller vad? Vill inte hålla på med nåt krångligt, har redan köpt 2 hårddiskar, Hur gör man "extern backup" med en disk? Hade tänkt mig runt 500 kronor till för att få bilderna säkra, inget dyrt. Kom gärna med förslag på vad jag ska köpa etc.
operativsystemet e Win7 Home premium. Kan man ladda ner nån mjukvaruRAID eller nåt?