kraschad extern hårdisk? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

kraschad extern hårdisk? HJÄLP!

mina föreldrar har sen ett bra tag tillbaka haft en extern hårdisk (HP hd 1600 160gb personal media drive). men för ett tag sedan så slutade den synas och
när man sätter i stömmen så piper den.

ska man lämna in den till nån dator affär (i så fall vilken?) eller kan man lösa det lätt själv?

vill bara kunna komma in i den och hämta alla bilder som finns i den.

kan det vara läsarmen som är böjd? man kan höra nåt skrapande ljud mellan pipen så tror det har med skivorna att göra

HJÄLP!!!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Gissningsvis har botsektorn pajat, det har hänt mig en gång och då raspade hårddisken. Och det tog mig tre dagar att få den att fungera igen.

vad innbär det?
e det lätt att fixa?

tror jag lämnar in den om inet kan fixa det men var sitter botsektorn? har det nåt att göra med pipen?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_sector
Nja jag tycket det var klurigt att fixa,

ok

tror du inet kan fixa det? skckade ett mail men orkar inte vänta

Tack för hjälpen!

mvh

Albin

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Vanliga butiker klarar inte av att fixa sånt. Dom byter bara ut disken om garantin täcker det. Man måste vända sig till räddnings/recovery företag som tar flera tusen för jobbet men priset beror helt på hur allvarligt felet är och om de måste hålla på med renrum osv.

Exakt varifrån kommer pipet?

Hade du inte hört skrap ljud så hade jag hållit med Erben och du hade kunnat fixa det själv eller anlita ett företag för 1500-4000 kr. Det finns räddnings/recovery program som nämnt i andra trådar.

Det där skarp ljudet kan innebära fysiska fel vilket höjer priset 6000-10_000kr mot det dyrare hållet. Vissa har även ett rejält undersöknings pris som de tar även om du inte gör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vanliga butiker klarar inte av att fixa sånt. Dom byter bara ut disken om garantin täcker det. Man måste vända sig till räddnings/recovery företag som tar flera tusen för jobbet men priset beror helt på hur allvarligt felet är och om de måste hålla på med renrum osv.

Exakt varifrån kommer pipet?

Hade du inte hört skrap ljud så hade jag hållit med Erben och du hade kunnat fixa det själv eller anlita ett företag för 1500-4000 kr. Det finns räddnings/recovery program som nämnt i andra trådar.

Det där skarp ljudet kan innebära fysiska fel vilket höjer priset 6000-10_000kr mot det dyrare hållet. Vissa har även ett rejält undersöknings pris som de tar även om du inte gör något.

ok får leta efter nån son tråd då. jag tror ljudet kommer från fronten. men tror du det är en säkring eller nåt i den som har gått som gör att det piper?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Pipet är kanske en felkod?!

Inte sällan fastnar gamla diskar och orkar inte spinna igång. Du kan prova med att rotera disken med handen innan/medans den ska spinna igång. Rotera i samma plan som diskpaketet. Får du igång den så se till att göra backup direkt och byt ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

mina föreldrar har sen ett bra tag tillbaka haft en extern hårdisk (HP hd 1600 160gb personal media drive). men för ett tag sedan så slutade den synas och
när man sätter i stömmen så piper den.

ska man lämna in den till nån dator affär (i så fall vilken?) eller kan man lösa det lätt själv?

vill bara kunna komma in i den och hämta alla bilder som finns i den.

kan det vara läsarmen som är böjd? man kan höra nåt skrapande ljud mellan pipen så tror det har med skivorna att göra

HJÄLP!!!

Om garantin ändå är slut, så prova att ta ur disken ur lådan och anslut den i en vanlig dator.
Jag har haft flera externa som det bara var USB delen som var paj, de brukar hålla låg kvalite, då de inte kostar så mycket mera än en intern HDD av samma storlek.
Man kan även använda en extern docka, när man har fått ut HDDn ur det externa chassiet.
Typ denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651424, finns säkert hos kjell & co också.
Den kan ju vara bra till andra gamla HDD också om men vill snabbkolla innehåll...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om garantin ändå är slut, så prova att ta ur disken ur lådan och anslut den i en vanlig dator.
Jag har haft flera externa som det bara var USB delen som var paj, de brukar hålla låg kvalite, då de inte kostar så mycket mera än en intern HDD av samma storlek.
Man kan även använda en extern docka, när man har fått ut HDDn ur det externa chassiet.
Typ denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651424, finns säkert hos kjell & co också.
Den kan ju vara bra till andra gamla HDD också om men vill snabbkolla innehåll...

tror du det har något med ljudet att göra? tycker det låter som att det kommer mer inifrån.

tror inte jag vågar göra det då jag känner mig väldigt grön på området och definitivt inte vill paja den mer.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Jorå, det är bara att bända upp lådan och ansluta den i datorn som en extra hårddisk.
Din ROG avatar förpliktigar...
Har man en sådan så kan man inte erkänna att man inta törs, eller kan.
Googla på att öppna en extern, så går det bra

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jorå, det är bara att bända upp lådan och ansluta den i datorn som en extra hårddisk.
Din ROG avatar förpliktigar...
Har man en sådan så kan man inte erkänna att man inta törs, eller kan.
Googla på att öppna en extern, så går det bra

kollade på youtube och lyckades öppna den även om den inte var lika dan som den på videon

men det var ingen vanlig hdd i. den hade jätte udda utag. en breeed platt grå kabel gick in i och en 4 xl-pins kontakt

ska kolla med rescue-it om dem kan fixa det

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

kollade på youtube och lyckades öppna den även om den inte var lika dan som den på videon

men det var ingen vanlig hdd i. den hade jätte udda utag. en breeed platt grå kabel gick in i och en 4 xl-pins kontakt

ska kolla med rescue-it om dem kan fixa det

Det är ingen jätteudda kabel , det är troligen en helt vanlig IDE , nåt som ni kids i.o.f.s. kanske inte sett förr

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det är alltså en IDE-hårddisk (PATA).

Det pipande ljudet kan bero på att hårddisken inte får tillräckligt med ström, antingen så är det något fel på den externa strömkällan, eller kretsen som omvandlar hårddiskens IDE till USB...om du har tur.
Om det är fel på själva hårddisken så är det lite värre, men det kan som sagt fungera att koppla in den direkt till en dator internt nu när du har plockat ur den ur sitt chassi. Men eftersom det är en IDE-disk så krävs en lite äldre dator som har detta interface internt.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

kollade på youtube och lyckades öppna den även om den inte var lika dan som den på videon

men det var ingen vanlig hdd i. den hade jätte udda utag. en breeed platt grå kabel gick in i och en 4 xl-pins kontakt

ska kolla med rescue-it om dem kan fixa det

Hm...en IDE-hårddisk, En sådan kan du använda för att testa om HDDn är hel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Om den är hel så för över viktiga data till en annan HDD...Klart. 149:- + ny Extern Hdd xxx:-
Om inte denna funkar, så är HDDn paj, och då blir det dyrt, då ett specialföretag måste plocka ur Diskarna...Klart xxxx:- + ny Extern Hdd xxx:-

Testa adaptern först även om det blir en kostnad på 149:-, så är det ingenting mot att lämna in den...
Jag har haft två HDD som har kraschat med tusentals bilder och viktiga filer...Nu tar jag dubbel back upp av allt vid jämna mellanrum...man lär sig med misstagen...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Skulle ju försöka montera den i en linux maskin och sen görra en "dd" clon och inte försöka dra igång windows.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Disk_Cloning

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hm...en IDE-hårddisk, En sådan kan du använda för att testa om HDDn är hel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Om den är hel så för över viktiga data till en annan HDD...Klart. 149:- + ny Extern Hdd xxx:-
Om inte denna funkar, så är HDDn paj, och då blir det dyrt, då ett specialföretag måste plocka ur Diskarna...Klart xxxx:- + ny Extern Hdd xxx:-

Testa adaptern först även om det blir en kostnad på 149:-, så är det ingenting mot att lämna in den...
Jag har haft två HDD som har kraschat med tusentals bilder och viktiga filer...Nu tar jag dubbel back upp av allt vid jämna mellanrum...man lär sig med misstagen...

testade med adaptern men funkade inte ändå

så tänker lämna in den.

men tack allihopa för hjälpen

//Albin

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse