Vilken storlek på moderkort och vad klarar chassit av?

Permalänk

Vilken storlek på moderkort och vad klarar chassit av?

Hej, tänkte testa att få svar här då jag märkt att det alltid är glada och trevliga svar här ^^ även bra hjälp!

Jag skulle bara vilja veta hur man kollar på egen hand vilken storlek mitt moderkort är och vilka storlekar chassit kan ha

Alltså egen hand inga program :s

Ps: jag antar bara nu att man kan kolla vilka storlekar chassit stödjer om man tar bort moderkortet så finns det storlekarna som passar?

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Extended

µATX 243,8 mm (9,6 inch) x 243,8 mm (9,6 inch)

ATX 304,8 mm (12,0 inch) x 243,8 mm (9,6 inch)

EATX 304,8 mm (12,0 inch) x 330,2 mm (13,0 inch)
du kan också kolla distansplatserna på chassit för att ta reda på om det är ATX, µATX etc.
vet du namnet/märket på ditt chassi så skulle du också kunna hitta infon på tillverkarens hemsida.
welcome to SWEC

Permalänk

Tack för måtten! Ska mäta när jag kommer hem

Återkommer bara för att vara säker.

Permalänk

Haha förlåt, jag får det till 9cm :s men frågor

1. Inch? Vad är det?

2. Distansplatser? Finns det bild på hur dem ser ut och ska jag mäta därifrån eller varför finns dem?

3.står namnet på chassit nånstans?

Det här är säkert simpla frågor men jag ska försöka ge mig in lite djupare i datorer ^^

Bild på moderkort: https://www.dropbox.com/s/c9b727ljst3qox2/2013-06-23%2011.42....

(Bild tagen med Ipad)

Permalänk
Medlem

Ser ut som mATX

inch är engelska för tum...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Haha förlåt, jag får det till 9cm :s men frågor

1. Inch? Vad är det?

2. Distansplatser? Finns det bild på hur dem ser ut och ska jag mäta därifrån eller varför finns dem?

3.står namnet på chassit nånstans?

Det här är säkert simpla frågor men jag ska försöka ge mig in lite djupare i datorer ^^

Bild på moderkort: https://www.dropbox.com/s/c9b727ljst3qox2/2013-06-23%2011.42....

(Bild tagen med Ipad)

Gula pilarna markerar där distanserna ska sitta i chassit.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Haha förlåt, jag får det till 9cm :s men frågor

1. Inch? Vad är det?

2. Distansplatser? Finns det bild på hur dem ser ut och ska jag mäta därifrån eller varför finns dem?

3.står namnet på chassit nånstans?

Det här är säkert simpla frågor men jag ska försöka ge mig in lite djupare i datorer ^^

Bild på moderkort: https://www.dropbox.com/s/c9b727ljst3qox2/2013-06-23%2011.42....

(Bild tagen med Ipad)

Inch är engelska namnet för tum (amerikanskt mått ca 2,5cm)

Distanser är vad de heter, de förhindrar att moderkortet kortsluts p.g.a kontakt med moderkortsplåten i chassit.

På bilden ser det ut som ett OEM chassi, alltså ett chassi som är från typ Dell, HP, Packard-bell, Acer, ASUS etc.

Det finns enormt många guider för hur man bygger datorer, men det du behöver kunna är vad dessa grejer är: Processor, RAM minne, grafikkort, moderkort, hårddisk, nätaggregat.

Också bra att veta är vad alla portar heter och hur de ser ut både i och utanpå datorn, några vanliga:
USB(i och utanpå), S-ATA, PCI, PCI-E

Också nätaggskontakter:
24-pin, 4/8-pin(för CPU), 6/8-pin(PCI-E), S-ATA, molex

Jag ger dig massa namn så du kan kolla lätt på google, det är mycket enklare än att skriva här.

Permalänk

Tack för alla svar

Bara en fråga till >.> jag beställde precis ett nytt ram minne som var 3200 och mina är 3200u, kommer det nya att passa och funka?

Samt så skulle jag vilja veta vad siffrorna står för..

Namn på ram minnet: crucial pc3200 DDR-dimm cl3 5ns unbuffered, non-parity, 2,5v
128megx64

Mina är då likadana förutom att dem har ett u efter 3200

Permalänk
Skrivet av paltsmet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Extended

µATX 243,8 mm (9,6 inch) x 243,8 mm (9,6 inch)

ATX 304,8 mm (12,0 inch) x 243,8 mm (9,6 inch)

EATX 304,8 mm (12,0 inch) x 330,2 mm (13,0 inch)
du kan också kolla distansplatserna på chassit för att ta reda på om det är ATX, µATX etc.
vet du namnet/märket på ditt chassi så skulle du också kunna hitta infon på tillverkarens hemsida.
welcome to SWEC

Hur kan man veta storleken genom distansplatserna? :s

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Hur kan man veta storleken genom distansplatserna? :s

Googla lite bilder på matx mitx och atx förstår du att dom är väldigt olika storlekar och därför tar upp olika mycket plats. Ett mitx kort sitter i en liten fyrkant uppe till vänster t.ex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Haha förlåt, jag får det till 9cm :s men frågor

1. Inch? Vad är det?

2. Distansplatser? Finns det bild på hur dem ser ut och ska jag mäta därifrån eller varför finns dem?

3.står namnet på chassit nånstans?

Det här är säkert simpla frågor men jag ska försöka ge mig in lite djupare i datorer ^^

Bild på moderkort: https://www.dropbox.com/s/c9b727ljst3qox2/2013-06-23%2011.42....

(Bild tagen med Ipad)

Du har en HP Pavilion, eller hur?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Tack för alla svar

Bara en fråga till >.> jag beställde precis ett nytt ram minne som var 3200 och mina är 3200u, kommer det nya att passa och funka?

Samt så skulle jag vilja veta vad siffrorna står för..

Namn på ram minnet: crucial pc3200 DDR-dimm cl3 5ns unbuffered, non-parity, 2,5v
128megx64

Mina är då likadana förutom att dem har ett u efter 3200

Förlåt! Båda är väl unbuffered? Upptäckte det nyss haha men jag skulle fortfarande vilja veta vad 3200 betyder, är det nån slags hastighet eller är det bara modellnummer?

Permalänk

Är 98% säker på att moderkortet är matx, har ett likadant och det sitter i ett hp pavilion chassi.

Dold text
Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Jätte schysst av er att svara tror inte att jag hade fått såhär mycke svar på Flashback :/ men men.. 2 frågor till som ingen svarat på, sen kan jag inte se några fler frågor framöver

1. Namn på chassi, vart kan man hitta det? Står det i eller utanpå chassit, eller måste jag gå till hp:s hemsida och leta efter chassit?

2. Se vilka moderkort som passar chassit

A. Gå in på hemsidan och kolla vilka storlekar som passar? Om det går

B. Står det olika storlekar någonstans på chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Förlåt! Båda är väl unbuffered? Upptäckte det nyss haha men jag skulle fortfarande vilja veta vad 3200 betyder, är det nån slags hastighet eller är det bara modellnummer?

DDR2 3200 = 400 MHz.

DDR2 6400 = 800 MHz.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Jätte schysst av er att svara tror inte att jag hade fått såhär mycke svar på Flashback :/ men men.. 2 frågor till som ingen svarat på, sen kan jag inte se några fler frågor framöver

1. Namn på chassi, vart kan man hitta det? Står det i eller utanpå chassit, eller måste jag gå till hp:s hemsida och leta efter chassit?

2. Se vilka moderkort som passar chassit

A. Gå in på hemsidan och kolla vilka storlekar som passar? Om det går

B. Står det olika storlekar någonstans på chassit?

Leta efter modellnummer på chassit så kan du utgå därifrån för att få veta vad som passar. Annars knäpper du lite bilder så talar vi om för dig vad som passar

Permalänk

Är system number modellnumret? https://www.dropbox.com/s/dhusbuxr6vh3gqc/2013-06-23%2017.39....

Seville57: jag har DDR inte DDR2.. :s och ändå så står det 3200 på mina?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkboot:

Är system number modellnumret? https://www.dropbox.com/s/dhusbuxr6vh3gqc/2013-06-23%2017.39....

Seville57: jag har DDR inte DDR2.. :s och ändå så står det 3200 på mina?

DDR (1) finns också med 3200, dvs 400MHz minnen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vet man vad chassit heter är det lätt att googla fram formfaktor. Samma med moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Här är en tidigare tråd med t3000 chassie:

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Och utifrån den tråden hittades detta:

http://www.findlaptopdriver.com/specs-amethyst-m-1-0-msi/

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Avstängd

Chassit är ju HP pavillion.
Nej du kan i princip inte byta moderkort i en märkesdator (OEM).

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Chassit är ju HP pavillion.
Nej du kan i princip inte byta moderkort i en märkesdator (OEM).

Så alla dator som finns på Elgiganten, media markt osv verkar ju vara märkesdatorer och då spelar det alltså ingen roll vad man köper för alla är oem? Så om jag ska kunna byta saker måste jag alltså bygga min egna dator? Har jag förstått rätt?

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Så alla dator som finns på Elgiganten, media markt osv verkar ju vara märkesdatorer och då spelar det alltså ingen roll vad man köper för alla är oem? Så om jag ska kunna byta saker måste jag alltså bygga min egna dator? Har jag förstått rätt?

Du kan köpa kompletts egna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror jag går på den här: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PACKARD-BELL-iMedia-S287...

Jag kommer använda till lite allt möjligt, skriva, surfa, spela osv jag kan inte direkt se nån bättre data. Budgeten ska Max vara 6000 inte mer ledsen att skriva nåt som inte passar in i ämnet men tycker ni den verkar bra?

Jag tänkte på det nu när du skrev att jag kunde köpa kompletts egna hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Tror jag går på den här: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PACKARD-BELL-iMedia-S287...

Jag kommer använda till lite allt möjligt, skriva, surfa, spela osv jag kan inte direkt se nån bättre data. Budgeten ska Max vara 6000 inte mer ledsen att skriva nåt som inte passar in i ämnet men tycker ni den verkar bra?

Jag tänkte på det nu när du skrev att jag kunde köpa kompletts egna hehe

Vad hade du tänkt att spela? Datorn du har länkat kommer tyvärr inte klara av några modernare spel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kolla inet och komplett. Vet inte hur cdons thor serie är dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Barak:

Vad hade du tänkt att spela? Datorn du har länkat kommer tyvärr inte klara av några modernare spel.

Jag syftar mest på amnesia och lol samt à machine for pigs som förhoppningsvis släpps det här året bf3 och såna spel kör jag hellre på Playstation med stor skärm.

Nu såg det ut som att komplett hade många bra datorer, tror ni att ni skulle kunna hjälpa mig att bestämma vilken? Måste väl finnas nån som är bättre på komplett för ungefär samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Är system number modellnumret? https://www.dropbox.com/s/dhusbuxr6vh3gqc/2013-06-23%2017.39....

Seville57: jag har DDR inte DDR2.. :s och ändå så står det 3200 på mina?

Hade lita för brått med att läsa ditt inlägg, sorry.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Gör Inge ^^

Men seriöst nu haha kom inte med annat hehe

1. Kolla bilden ovan, är system number chassit?

2. Läs även det där med komplett (kanske redan nån som håller på?)