Permalänk

GPU väldigt varm

Jag kör med Windows 7, i7 3770k, AMD Radeon HD 6800, MSI Z77A-G45 ATX.
Och jag använder datorn för att spela, recording och streaming mest, och då köpte jag en ny fläkt för att hålla graderna nere och datorn överhettades när jag streamade, så jag köpte en Noctua NH-U12P SE2 som funkar jätte bra, men det känns inte som att den håller graderna nere jätte mycket.
Om jag kollar på SpeedFan så ligger GPUn på lite över 40-50 grader när jag inte gör något, och den kommer över 60 grader när jag spelar in och streamar men den där "lågan" som indikerar att det är väldigt varmt är bredvid så jag undrar om det verkligen blir så jätte varmt eller om den visar fel ?

Innan jag köpte fläkten kom GPUn upp i 100 grader och då va den där lågan där också.

Permalänk
Entusiast

60-70 grader är ingenting att oroa sig för, när du går över 80C kan du däremot börja oroa dig
Lite höga idle-temperaturer dock men fortfarande inget farligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

ladda ner Trixx och kolla tempen där speedfan e buggigt..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Den där lågan ger dig inte så mycket information, annat än att det är varmare än vid idle.
Menar du CPU eller GPU dock?
Vad har du för chassi? Kan vara så att du har riktigt kasst luftflöde i datorn..

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

60-70 grader är ingenting att oroa sig för, när du går över 80C kan du däremot börja oroa dig
Lite höga idle-temperaturer dock men fortfarande inget farligt.

Okey, va bra, finns det något sätt att justera fläkt hastigheten permanent ? Nu måste jag öppna SpeedFan och dra upp procenten varje gång jag stänger av datorn, det är ju inte jätte jobbigt, men skulle ju vara skönt.

Tack för det snabba svaret

Permalänk
Skrivet av capkekken:

ladda ner Trixx och kolla tempen där speedfan e buggigt..

Ska prova det, tack

Permalänk
Skrivet av erik7191:

Den där lågan ger dig inte så mycket information, annat än att det är varmare än vid idle.
Menar du CPU eller GPU dock?
Vad har du för chassi? Kan vara så att du har riktigt kasst luftflöde i datorn..

Nej jag har tänkt det också, men har inte varit säker.
Det står GPU i SpeedFan, CPU finns inte med i listan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766
Det chassit har jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

Nej jag har tänkt det också, men har inte varit säker.
Det står GPU i SpeedFan, CPU finns inte med i listan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766
Det chassit har jag.

kolla i hw monitor ist för speedfan

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Ja det där va ju lite mer detaljerad så att säga, i SpeedFan liggen min GPU nu på 48 grader och i HW monitor ligger processorn på runt 33-40 grader, jag är inte helt säker på vad GPU är, har googlat den men inte riktigt uppfattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ja det där va ju lite mer detaljerad så att säga, i SpeedFan liggen min GPU nu på 48 grader och i HW monitor ligger processorn på runt 33-40 grader, jag är inte helt säker på vad GPU är, har googlat den men inte riktigt uppfattat det.

kort sagt, grafikkortet ;P där du kopplar in skärmen i datorn

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Ja det där va ju lite mer detaljerad så att säga, i SpeedFan liggen min GPU nu på 48 grader och i HW monitor ligger processorn på runt 33-40 grader, jag är inte helt säker på vad GPU är, har googlat den men inte riktigt uppfattat det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit

Dvs ditt grafikkort

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

kort sagt, grafikkortet ;P där du kopplar in skärmen i datorn

Ahha, så det är grafikkortet som blir så varmt när jag streamar och spelar in, så då är det en fläkt till det också jag bör köpa ?

Permalänk

Tack så mycket, då är det den som blir varm då, så jag bör kyla ner den lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

Tack så mycket, då är det den som blir varm då, så jag bör kyla ner den lite.

kolla så att det inte gå över 80 så är det lungt (när det gäller tung-drivna program).

Permalänk
Skrivet av Alle22:

kolla så att det inte gå över 80 så är det lungt (när det gäller tung-drivna program).

Då gör jag det, går nog inte att få det tyngre än att streama ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JunkyVirus:

Då gör jag det, går nog inte att få det tyngre än att streama ;P

testat furmark

Permalänk
Skrivet av Alle22:

testat furmark

Det ska jag, tackar ;D

Permalänk
Medlem

CPU vill man hålla under 60c Load generellt. Men är ingen skada för den att gå upp i mer, den brukar dock throttla runt 70-80c.
GPU är allt under 85c Load bra. GPUs klarar upp till 110c någonting. Men man bör helts ligga under 95-100c oavsett

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

CPU vill man hålla under 60c Load generellt. Men är ingen skada för den att gå upp i mer, den brukar dock throttla runt 70-80c.
GPU är allt under 85c Load bra. GPUs klarar upp till 110c någonting. Men man bör helts ligga under 95-100c oavsett

gpun börja ta skada av >95 grader (om jag inte minns fel?)