Permalänk

Hjälp med överklockning

Jag skulle vilja överklocka min i7-3770K som sitter i MSI Z77A-G45 ATX, som tydligen är väldigt lätt att överklocka med, jag har provat att dra upp den till 4,2 så bara en lite lätt klockning, och det finns färdigt i OC Genie som det kallas som man kan byta till lätt i BIOs, men när jag gjorde det så började datorn stänga av sig, gissar att den överhettades ? Men jag har en Noctua NH-U12P SE2 som vad jag har läst mig till är väldigt bra och folk har klockade processorer med den så jag tror inte det är felet.

Kan det vara nåt annat som är felet ? Jag följde den här videon för det är samma MOBO http://www.youtube.com/watch?v=wCNV7xzSy7Q så tänkte att jag bara kunde kopiers det mesta, så jag tänkte att jag kanske har fel voltage för jag har ingen aning om vad det innebär eller vad jag har för "stock" voltage.

Någon som har samma MOBO, liknande eller som vet vad dom pratar om som kanske skulle kunna föreslå settings ?

Tacksam för svar.

Full setup: Windows 7, i7 3770k, AMD Radeon HD 6800, MSI Z77A-G45 ATX, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

Alla prollar är olika så du kan inte använda samma klockning som han på videon. Du har säker för lite volt till prollen öka den bara lite i små steg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Eller förmycket volt. Låter som att du går in med bios förinställda inställningar på 4.2ghz. Och då finns de risk att bios ställt in en på tok för hög voltage, och därför får du så höga temps att datorn stänger av. Har du stress testat ochkollat vad tempsen ligger på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sätt din volt på 1.3.

Sen ställer du in den klocken du vill använda, ladda ner hwmonitor eller dylikt och stresstesta.

Håll koll på temperaturerna hela tiden, klarar den 10 minuter så sänker du volten till 1.29.

Sen fortsätter du så tills det börja blåskärma eller hänga sig, då höjer du till senast stabila och kör stresstest längre period för att verkligen säkerställa att allt funkar.

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Eller förmycket volt. Låter som att du går in med bios förinställda inställningar på 4.2ghz. Och då finns de risk att bios ställt in en på tok för hög voltage, och därför får du så höga temps att datorn stänger av. Har du stress testat ochkollat vad tempsen ligger på?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i BIOs så finns CO Genie som är en fördig överklockning i princip som jag förstått det, men då provar jag och pilla runt med volten och ser hur det går.
Vet inte riktigt vilket sett som är bäst för att stress testa, men jag spela in och live streamar mkt och det pressar datorn ganska bra, då ligger CPUn på runt 40 ungefär.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Sätt din volt på 1.3.

Sen ställer du in den klocken du vill använda, ladda ner hwmonitor eller dylikt och stresstesta.

Håll koll på temperaturerna hela tiden, klarar den 10 minuter så sänker du volten till 1.29.

Sen fortsätter du så tills det börja blåskärma eller hänga sig, då höjer du till senast stabila och kör stresstest längre period för att verkligen säkerställa att allt funkar.

Okey, tack, ska börja med det och kolla, vad är ett bra sett att stress testa datorn ? Finns det något program man bara kan ladda ner och dra igång och den börjar pressa datorn eller ska jag bara köra lite spel och göra det jag använder datorn till i vanliga fall ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Okey, tack, ska börja med det och kolla, vad är ett bra sett att stress testa datorn ? Finns det något program man bara kan ladda ner och dra igång och den börjar pressa datorn eller ska jag bara köra lite spel och göra det jag använder datorn till i vanliga fall ?

Du kan testa intel burntest, orthos eller Prime95

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Du kan testa intel burntest, orthos eller Prime95

Alright, tack så mycket, ska börja med det direkt