Ökar temperaturerna om man bara höjer frekvensen utan att höja cpu volt?

Permalänk

Ökar temperaturerna om man bara höjer frekvensen utan att höja cpu volt?

Hej!
Så jag undrar om temperaturerna går upp på en processor om man bara höjer multipliern utan att höja cpu volten eller är bli det lika mycket värme på 3,5ghz @1,4volt som 4ghz @ 1,4 volt. Försökte söka på google men hittade inget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Hej!
Så jag undrar om temperaturerna går upp på en processor om man bara höjer multipliern utan att höja cpu volten eller är bli det lika mycket värme på 3,5ghz @1,4volt som 4ghz @ 1,4 volt. Försökte söka på google men hittade inget.

Det höjs lite. Ej lika drastiskt som vid spänningshöjning.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Det höjs lite. Ej lika drastiskt som vid spänningshöjning.

För min cpu står på auto volt vilket är typ mellan 1,35 och 1,48 o.O och det borde ju bli än jävla massa värme för stockkylaren att ta hand om, kanske går att höja frekvensen en del på min cpu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

För min cpu står på auto volt vilket är typ mellan 1,35 och 1,48 o.O och det borde ju bli än jävla massa värme för stockkylaren att ta hand om, kanske går att höja frekvensen en del på min cpu.

Klockade min 955BE med stockkylaren först. Inte att rekommendera, är jag rädd. Den kylaren klarade inte ens att hålla processorn under 62c (maxtemp för Phenom2) i stresstest. Du kan köra manuell spänning. 1.4 skall vara stabil. I sådanafall kör du LLC (load line calibration) på Regular.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Gnugga händerna med lagom tryck. (typ hårt nog att du skulle kunna hålla fast ett papper mellan dom)
Gnugga nu händerna dubbelt så snabbt!

Notera hur temperaturen ökar? Detta är frekvensbaserat temperaturökning.

Gnugga nu händerna med mer tryck i samma hastighet som du gnuggade första gången. (t.ex så hårt att du skulle kunna hålla en halvliter cola mellan händerna)
Gnugga till sist händerna dubbelt så snabbt med samma hårda tryck.

Nu vet du hur din processor reagerar med en voltökning och ökat frekvenstal.

... Ja, det fungerar i breda drag så!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Jag antar att förlustmekanismerna i digitalkretsar liknar de i högfrekvens effektförstärkare (för mobilbasstationer), som jag arbetar med.
-Fast i fallet förstärkare behövs så klart både ström och spänning för att få ut effekt.
Lägst förluster (=högst verkningsgrad) får man om transistorerna fungerar som switchar "strömbrytare mellan 0 och 1":

  • När brytaren är öppen finns spänning, men ingen ström

  • När brytaren är sluten finns ström, men ingen spänning

Värme=effektförluster (dvs. ström x spänning ) uppstår när spännings- och strömpulserna överlappar varandra vid omslagen.
Vid ökande frekvens kommer flera förlustbehäftade omslag att inträffa på samma tid, vilket höjer temperaturen.

Om man dessutom höjer spänningen, kommer förlusten i varje tillståndsomslag att öka ytterligare.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Klockade min 955BE med stockkylaren först. Inte att rekommendera, är jag rädd. Den kylaren klarade inte ens att hålla processorn under 62c (maxtemp för Phenom2) i stresstest. Du kan köra manuell spänning. 1.4 skall vara stabil. I sådanafall kör du LLC (load line calibration) på Regular.

Ska den vara stabil i 1,4 i 3,2ghz eller högre?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

Ska den vara stabil i 1,4 i 3,2ghz eller högre?

1.4 är stock för 3.2GHz, så ja - det skall vara stabilt där.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Jag antar att förlustmekanismerna i digitalkretsar liknar de i högfrekvens effektförstärkare (för mobilbasstationer), som jag arbetar med.
-Fast i fallet förstärkare behövs så klart både ström och spänning för att få ut effekt.
Lägst förluster (=högst verkningsgrad) får man om transistorerna fungerar som switchar "strömbrytare mellan 0 och 1":

  • När brytaren är öppen finns spänning, men ingen ström

  • När brytaren är sluten finns ström, men ingen spänning

Värme=effektförluster (dvs. ström x spänning ) uppstår när spännings- och strömpulserna överlappar varandra vid omslagen.
Vid ökande frekvens kommer flera förlustbehäftade omslag att inträffa på samma tid, vilket höjer temperaturen.

Om man dessutom höjer spänningen, kommer förlusten i varje tillståndsomslag att öka ytterligare.

Helt riktigt! En transistor är inte hur snabb som helst, även om de i moderna CPUer är helt sjukt snabba. Tänkte skriva en lite mer ingående förklaring, men jag är alldeles för trött och min hjärna funkar inte! Dock borde väl en frekvenshöjning på 10% öka förlusteffekten med ca 10%? Tycker förhållande borde vara ganska linjärt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |