Permalänk
Medlem

3570k, Skum tempkurva...

Snart blir det delidd asså, min 3570k har så skumma temps.
Inte skumma som i ojämna, men de skalar inte med volten som de ska,

Har snart kör ett test i 24h i prime (Blend) Temperaturen ligger runt 70°
1.180v@45x100.
Fläktarna snurrar som följer:
CPU: 829 Rpm
Front fans (2x GT1450) 994 Rpm
Back (Nf-f12) 750Rpm
Top (det längre bak av de två på ett R3, även den en nf-f12) 750rpm.

I denna config är dator i mian öron "whiperquiet", runt 35dB mätt 20cm från toppen av lådan mot mig.
Drar jag på Cpufläkten på max(1450rpm) så får jag runt 42dB på samma ställe, och datorn blir bara 2-3grader kallare (Inte värt mao)
Drar jag på alla på max blir det runt 50dB, och ger mig en temp som är 5-7grader kallare än i det tysta läget.
Så det verkar inte som att mina fläktar påverkar så sjukt mycket. då tempen fortfarande är över 60 grader...

Jag sitter då med en Dark Rock Pro 2 som Cpukylare, och jämför med en polare som får runt 60 med en 212a på sin 4670k i samma volt, så känns det som att runt 70 med bättre kylare och längre volt är åt h-e...

Drar jag upp volten till 1.310 och plågar den i 4.8ghz så toppar några kärnor över 80-85°.
Det känns som att den går för varm med typ 20° jämfört med vad den ska.
Jag har monterat om Cpukylaren ett par gånger, utan nå större skillnad, och dragit åt den lite lagomt..

Tänkte inte delidda först då jag tänkte att "80-90 grader i 1.3+v är inte så konstigt på luft"...
men då jag kommer strax över 70 i 1.180v(Cpu-z rapporterar 1.160 om det är relevant) så känns det som att något är fel, då värmen inte verkar ta sig till flänsarna (Iom att det gör sån liten skillnad på vad jag har för fläktinställningar)

Kan någon se något uppenbart fel eller äre bara o ta fram skruvstädet?

Permalänk
Medlem

Kör du originalfläkt eller missade jag något?
Om du kör box-kylaren på processorn så är det väl inget knas med dina temps..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kör du originalfläkt eller missade jag något?
Om du kör box-kylaren på processorn så är det väl inget knas med dina temps..

Näe, jag har en Dark Rock Pro 2.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Näe, jag har en Dark Rock Pro 2.

Har samma problem med Dark Rock Pro 2!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

gå över fästena till kylaren jag råka ut för ena bracket var fel monterat från fabriken på en annan kylare så den låg ej fullt i mot

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Baserat på två datapunkter kan man inte säga något om skalningen. Dessutom är 4,8GHz ganska högt; det är vanligt att skalningen blir markant sämre så högt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Baserat på två datapunkter kan man inte säga något om skalningen. Dessutom är 4,8GHz ganska högt; det är vanligt att skalningen blir markant sämre så högt upp.

Tre totalt
~1.16v/1.3v/1.4v
~ 70/80-85/90+

Zorki, jag satte dit mina brackets sj med små skruvar "underifrån". var de böjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Tre totalt
~1.16v/1.3v/1.4v
~ 70/80-85/90+

Jag ser fortf bara 1,180V och 1,310V.