Permalänk
Hjälpsam

Fläktar till Prodigy

Hej, hjälper en kompis att bygga ett TYST Prodidy...

Skall ta en Noctua NH-U14S till CPUn . . .men vilka av dessa fläktar skall jag ta till chassit ?

http://www.inet.se/kategori/420/140mm/285/noctua

Och skall jag ta 2st 140mm, en fram o en bak. . .eller skall jag ta en 140mm fram och en NF-S12 PWM, ULN , FLX bak ?

Kommer inte klocka eller ha grafikkort i denna lådan . . .

Korgen ser för närvarande ut såhär. . om det hjälper http://www.inet.se/kundvagn/visa/3511421/2013-06-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Hej, hjälper en kompis att bygga ett TYST Prodidy...

Skall ta en Noctua NH-U14S till CPUn . . .men vilka av dessa fläktar skall jag ta till chassit ?

http://www.inet.se/kategori/420/140mm/285/noctua

Och skall jag ta 2st 140mm, en fram o en bak. . .eller skall jag ta en 140mm fram och en NF-S12 PWM, ULN , FLX bak ?

Kommer inte klocka eller ha grafikkort i denna lådan . . .

Korgen ser för närvarande ut såhär. . om det hjälper http://www.inet.se/kundvagn/visa/3511421/2013-06-24

Ändrade lite i korgen åt dig, och bytte ut den ena fläkten mot en 230mm Spectre Pro. Om LED inte är något för dig går det bara att stänga av. Större fläktar är oftast tystare än mindre, då de behöver inte ha lika hög RPM för att få samma effekt.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att ha optisk enhet tillsammans med en sådan stor fläkt, e inte säker dock.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Hjälpsam

Noctua ULN 140mm ligger ju på 11.9 dB, 9,1 med LNA BitFenix Spectre på 25.6 dB visst är det ett jäkla flöde i den men behövs det här?

Men visst, större ger ju bättre flöde. . .så jag titta på denna fläkten innan, tyckte bara inte jag behövde så mycket luft

Permalänk
Medlem

huvudsaken e de e ett bra flöde igenom. behöver ej vara "orkan" i lådan de tjänar man oftast bara några grader på. de e min åsikt

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Jag har 230mm Spectre pro fläkten. Den låter för mycket i högsta hastigheten enligt mig. Fast man får till en 7 volts adapter som sänker ljudnivån markant. En bra grej med den stora fläkten är att till skillnad från en 140mm blåser det rakt över hårdiskarna och samtidigt över de resterande komponenter, allt blir helt enkelt svalare.
230mm fläkten ligger bara och samlar damm så om du är sugen på den kan du höra av dig.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Hjälpsam

Skall bara vara en SSD i burken så alla burar skall bort, , ,tror inte han behöver så mycket drag i detta. . .

Men frågan då::: ULN, PWM eller FLX fläktarna?

Permalänk
Skrivet av thli72:

Skall bara vara en SSD i burken så alla burar skall bort, , ,tror inte han behöver så mycket drag i detta. . .

Men frågan då::: ULN, PWM eller FLX fläktarna?

Eftersom det skulle vara så tyst som möjligt är ULN det bästa valet. Den är anpassad för tysthet men är lite klen.

Sätter man en 140mm i fronten blåser den på ram, moderkort och kylaren. Mer luftflöde än det behövs egentligen inte då din vän inte ska ha grafikkort, HHD och kommer inte att överklocka. Inte ens en fläkt till utblås borde behövas då värmen från processorn kommer blåsas bakåt, ut ur lådan med hjälp av CPU fläkten.

Sedan låter den DVD-läsaren som en skördetröska när den kör, fast jag antar att den sällan kommer att användas.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk

Ta istället en 4670K.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Tror inte det går att ha optisk enhet tillsammans med en sådan stor fläkt, e inte säker dock.

Jopp, jag har en 230mm pro tillsammans med både hårddiskburen kvar och dvd-läsare i. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Köpte en 230 mm Spectre Pro till mitt Svarta Prodigy. Måste säga att jag ångrar mig, tycker att den låter allt för mycket. Låter som det blåser, även med 7 V's adaptern inkopplad.

Nu har jag haft den ett tag så minns knappt hur det låter med originalet, minns dock att jag blev besviken.

Tror jag kommer byta tillbaka till 1 eller 2 st 120 mm, provar dock troligen Spectre Pro då den inte skall låta mer än Spectre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Noctua ULN 140mm ligger ju på 11.9 dB, 9,1 med LNA BitFenix Spectre på 25.6 dB visst är det ett jäkla flöde i den men behövs det här?

Men visst, större ger ju bättre flöde. . .så jag titta på denna fläkten innan, tyckte bara inte jag behövde så mycket luft

Tänk på att 25.6 dB betyder på max, och jag tvivlar på att den kommer köras på max någon gång. Skulle tippa på runt 10 dB vid normal användning, men jag är inte sådär superbra på ljud och liknande

Sen är det ju också väldigt häftigt med LED på en 230mm fläkt, men det måste ju inte användas.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xprevious:

Eftersom det skulle vara så tyst som möjligt är ULN det bästa valet. Den är anpassad för tysthet men är lite klen.

Sätter man en 140mm i fronten blåser den på ram, moderkort och kylaren. Mer luftflöde än det behövs egentligen inte då din vän inte ska ha grafikkort, HHD och kommer inte att överklocka. Inte ens en fläkt till utblås borde behövas då värmen från processorn kommer blåsas bakåt, ut ur lådan med hjälp av CPU fläkten.

Sedan låter den DVD-läsaren som en skördetröska när den kör, fast jag antar att den sällan kommer att användas.

Aj fan då får jag byta DvD då han rippar mycket CD till NAS . .TACK!!

Kanske skall börja med en 140mm ULN fram enbart då..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av filipcombat:

Ta istället en 4670K.

Han kommer ALDRIG att klocka, så varför? redan den CPU jag valt är över snabb för han, men han ville ha Haswell inte i3

Permalänk
Skrivet av thli72:

Han kommer ALDRIG att klocka, så varför? redan den CPU jag valt är över snabb för han, men han ville ha Haswell inte i3

För att det ökar andrahandsvärdet.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -