Permalänk
Medlem

CPU Temp

Har en fråga har en amd fx 8350 cpu och använder cpu fläkten som följde med i min mening ganska kass låter för mkt, undrar bara när ja spelar vissa tunga spel som gta 4 bf3 osv går tempen upp till 73 grader undrar om det är farligt? om de är bra o spela när de blir så varmt, tänkte köpa ny cpu fläkt en corsair hydro h80i snart men är ganska rädd att spela med den höga tempen just nu.

Permalänk
Medlem

Ingen fara.

Permalänk
Master of Overkill

Ingen fara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vilka temps som rekommenderas för AMDs processorer, men jag tror inte att det är någon fara.

Intels processorer brukar rekommenderas under 75 grader för 24/7, under 80 grader för lite mer extrema överklockningar och absolut max 85.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Ingen fara.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av careau:

Ingen fara.

Skrivet av tvelander:

Ingen fara.

Skrivet av znorlaxvbg:

Ingen fara.

är inte max temp 62c för en fx 8350 innan den throttlar?
Till TS: Hur mycket belastas din processor när du spelar gta 4? För den borde inte bli så varm ändå

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

vet faktiskt inte hur mkt den belastas xD men den ligger runt 35g när ja inte gör ngt men även när man kollar på ngn stream på tex full HD så går tempen upp till runt 60g men när man spelar tex fifa 13 så ligger den på runt 45-50 grader men just när man spelar tunga spel som gta bf3 så går den upp över 70

Permalänk
Medlem
Skrivet av fendern:

Har en fråga har en amd fx 8350 cpu och använder cpu fläkten som följde med i min mening ganska kass låter för mkt, undrar bara när ja spelar vissa tunga spel som gta 4 bf3 osv går tempen upp till 73 grader undrar om det är farligt? om de är bra o spela när de blir så varmt, tänkte köpa ny cpu fläkt en corsair hydro h80i snart men är ganska rädd att spela med den höga tempen just nu.

räkna inte med att få bättre ljudnivå med H80i original fläktar iaf om de e så att du kör överklockat. du kan eventuellt klara att dra ner rpm på h80is fläktar om du kör oklockat

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ska köpa till 2st Fractal Design 120mm Silent Series R2 dom ska vara bra och tysta, kör oklockat atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fendern:

Ska köpa till 2st Fractal Design 120mm Silent Series R2 dom ska vara bra och tysta, kör oklockat atm

de är inte PWM så du kan inte köra dem med corsair link och har inte heller så bra static air presure. kolla på nån av dessa istället http://www.inet.se/kundvagn/visa/3512504/dessaflaktar

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

okej tack för du skrev de hade antagligen köpt fractal annars:P går dessa också bra?

http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q...

Permalänk
Skrivet av fendern:

okej tack för du skrev de hade antagligen köpt fractal annars:P går dessa också bra?

http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q...

Jadå, men kulla först så att kylaren inte sitter snett på cpun för den borde in bli så varm, alt ta bort gammal kylpasta och sätta på ny, har själv en sån fläkt fast AF varianten, har bara använt den i någon dag, tycker den är snygg och bra, nice att man kan byta ut ringarna

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av fendern:

okej tack för du skrev de hade antagligen köpt fractal annars:P går dessa också bra?

http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q...

de är väl typ sånna som sitter på h80i från början(fast de är inte begränsad på 1450rpm) å du ser de flyttar inte så mycke luft när de kommer under 1500rpm dom e defenetivt tysta, men inte effektiva enligt mig. jag kör själv Cougar och i samma rpm och ca samma ljudnivå så kyler de mycket bättre kommer inte ihåg exakt men har för mig att det hanlade om 8 graders skillnad i load .

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Har kollat cpun sitter på som den ska men har hört att de finns personer som har samma problem men har beställt en h80i nu iallafall och tog 2 st cougar fläktar som du rekommendera Anders.

Permalänk
Medlem

Kylpastan tror jag inte de kan vara ngt fel på satt i cpun och fläkten förra veckan så tror inte att de är felet, fläkten är nog bara riktigt dålig man borde nog använda en tredje partens kylning till sån cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fendern:

Kylpastan tror jag inte de kan vara ngt fel på satt i cpun och fläkten förra veckan så tror inte att de är felet, fläkten är nog bara riktigt dålig man borde nog använda en tredje partens kylning till sån cpu

Ja absolut ,dock så va det heatpieps och allt på den som följde med min amd prolle men fläkten på den var inte så långlivad förns den började låta som ett jettplan, funkis men inte trevlig

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fendern:

Har kollat cpun sitter på som den ska men har hört att de finns personer som har samma problem men har beställt en h80i nu iallafall och tog 2 st cougar fläktar som du rekommendera Anders.

var försiktik när du skruvar fast fläktarna på Radiatorn H80i har värdelösa gänger tror du bör lägga på en minimal droppe gängolja så att de inte skär när du skruvar dit dem å dra dem bara tills de sitter utan att vibrera man borde nog ha en gummibussning imellan för tätning och vibration och lite avbelastning så släng på 2 sånna åxå http://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120m...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Vad jag kan googla mig fram till så verkar det vara 62 grader som är max temp för kärnorna. Har länge försökt hitta info om min PH II, om det är CPU temp eller core temp man ska gå efter. Mycket pekar mot att det är CPU temp som bestämmer när processorn börjar throttla.

I mitt fall så throttlar jag inte om Coresen går över 62 grader, dock börjar jag få väldigt svårt att hålla den stabil om jag går över 60-62 grader. Tycker att AMD är väldigt otydliga om vad som gäller.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|