Permalänk
Medlem

h100i, push eller pull?

Tjenare!

Har köpt mig en H100i och funtar på hur jag ska ha fläktarna.

Bör jag suga luften innefrån chassit, eller utifrån?
Bilder:

eller

Jag har en 200m fläkt i fram som suger in luft och en 120mm i bak som suger ut.
Vilket utav dem skulle bli bäst tror ni?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade valt push inifrån, som den övre bilden fast fläktarna under.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Den övre (utblås).

1x120mm orkar inte putta ut all luft som en radiator plus en 200mm försöker blåsa in.

Permalänk
Medlem

Ah okej. Hur kommer det sig att du hellre kör push än pull? I detta fall menar jag.
Är det för det blir bättre tryck, om så säga?

Skrivet av henkiii:

Den övre (utblås).

1x120mm orkar inte putta ut all luft som en radiator plus en 200mm försöker blåsa in.

Okej Tycker du likadant som estoffe? Att jag bör ha "chassi > radiator > fläkt", eller som jag först skrev ut på bilden? Dvs Chassi > fläkt > rad

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Den övre, med fläktarna ovanför som du ritat på bilden. Det är enklare att rengöra radiatorn när det inte är fläktar ivägen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den övre, med fläktarna ovanför som du ritat på bilden. Det är enklare att rengöra radiatorn när det inte är fläktar ivägen.

Lättare kanske, men blir det lika bra kylförmåga?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Lättare kanske, men blir det lika bra kylförmåga?

Tänk dig ett tåg. Det går varken snabbare eller långsammare om man sätter loket bakom så att det knuffar istället för att dra. Samma sak gäller här.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tänk dig ett tåg. Det går varken snabbare eller långsammare om man sätter loket bakom så att det knuffar istället för att dra. Samma sak gäller här.

detta var ett väldigt dåligt exempel, eftersom ifall ett tåg drar en vagn så får den högre hastighet, men om den knuffar så får den mer kraft.
(Har en polare som jag pratar med just nu i skype, som är lokförare som sa det)

Förstår dock vad du menar, så tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

detta var ett väldigt dåligt exempel, eftersom ifall ett tåg drar en vagn så får den högre hastighet, men om den knuffar så får den mer kraft.
(Har en polare som jag pratar med just nu i skype, som är lokförare som sa det)

Förstår dock vad du menar, så tack så mycket för hjälpen!

Jahapp, där lärde man sig något nytt också.
Men med radiatorerna spelar det ingen roll om du har push eller pull.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

haha vad jag har fått fram av egna installationer så spelar push lr pull inte så stor roll, men jag tycker pull är trevligare för man får oftast mindre damm i datorn,...

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden är att namnet skall stå upp och ner, dom har gjort en design miss på sina pumpar.
Du ska alltid ha vatten slangen upp och inte ner som du får om du ska se namnet rätt då detta gör att luft samlas i pumpen om det finns lite luft i systemet och detta försämrar punpen "Avsevärt"!!!!

Sedan skulle jag personligen sätta fläktarna i top och dra in kall luft utifrån och blåsa ut det i baken. (Även här anser jag att installations anvisningarna har fel)
Med detta så får du även bra kylning på dina minnes moduler.

**Edit.
Om det är någon som mätt skilnaderna och kommit fram till något annat så vill jag väldigt gärna höra vad du testat och vilka resultat du kommit fram till då jag enbart gjort mina beräkningar baserade på teori och aldrig mätt upp om det blir skillnad. Men jag lär mig gärna om någon kan visa att jag har fel.

Tillägg*
Permalänk

Det beror på vilka fläktar och radiator man har, men generellt långsamma fläktar mår bäst i pull, högvarviga i push och därimellan spelar det ingen roll. Vissa fläktar har sjukt irriterande ylandei pull dock så var beredd att ändra.

Permalänk
Medlem

kalla mig dum men här kommer lite info.

Om du har push eller pull så presterar dom lika bra.
du ska ha pull och inte push för att undvika dam på radiatorn,

det är när man har push och pull samtidigt man får en annan prestanda

här har du en video http://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Permalänk
Medlem

Nä var väl för att det var lättare att rensa dammet som man ville ha pull?