Flytta stor mängd data, säkert utan buggar?

Permalänk

Flytta stor mängd data, säkert utan buggar?

Hej, behöver lite råd igen

Kommer strax köpa en eller två 3 TB hårddiskar till min rigg, för att mina befintliga lagringsdiskar är fulla.

Där har vi 1,5 TB men bilder, spel, filmer m.m och detta vill jag då flytta över till den/dem nya diskarna. Jag vet sedan tidigare att när man flyttar stora mängder data kan det "bugga" så att filerna man sedan har kanske blivit korrupta eller liknande. Detta vill jag förhindra, syftet med tråden.

Finns det kanske ett tredjepartsprogram som sköter det bättre än Windows 7 själv, eller finns det bättre "metoder" t.ex flytta lite i taget eller nått.

Blir förövrigt dessa: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Mest för att dom blir snälla emot plånboken, samt att recensionerna är hyfsat bra.

Som vanligt, är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

För windows finns ju TeraCopy (gratis) som ger CRC-check om jag inte minns fel.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Skapa en CRC lista på allt du skall flytta, flytta och sen kör CRC kontroll på allt igen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Pappy:

För windows finns ju TeraCopy (gratis) som ger CRC-check om jag inte minns fel.

Skrivet av Coca:

Skapa en CRC lista på allt du skall flytta, flytta och sen kör CRC kontroll på allt igen.

TeroCopy kommer försöka om några gånger om det skulle uppstå problem, sedan hoppa över filen.

En CRC lista, hur skapar jag en sån?

Permalänk
Medlem

För att skapa en lista på dina filers CRC behöver du ett program som kan skapa en SFV fil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_file_verification

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

TeraCopy är ofta (om inte alltid?) snabbare än Windows egen kopierare, och har inbyggd CRC-check.
Vad jag har sett, om Windows kopierare missar en fil så avbryts hela kopieringen. Det gör inte TeraCopy.

Permalänk

Okej, verkar som att TeraCopy is the way to go. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Notera att den disken är utgången ur sortimentet, därav det trevliga priset.

EDIT: Men dom går att få tag på, billigast på prisjakt: Alina

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Notera att den disken är utgången ur sortimentet, därav det trevliga priset.

EDIT: Men dom går att få tag på, billigast på prisjakt: Alina

Jo, men priset på disken brukar vara som sagt trevligt överlag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var precis och köpte samma disk, och ska, även jag, skicka över en massa data. Jag har även program som är installerade på disken jag ska byta. Är det rekommenderat att man avinstallerar alla program och ominstallerar de på nya disken eller funkar det att bara kopiera alla filer rakt över?

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Var precis och köpte samma disk, och ska, även jag, skicka över en massa data. Jag har även program som är installerade på disken jag ska byta. Är det rekommenderat att man avinstallerar alla program och ominstallerar de på nya disken eller funkar det att bara kopiera alla filer rakt över?

Det ska tydligen funka läste jag i en annan tråd, bara du ser till att starta upp i felsäkert läge, lägga över allt på nya disken, sedan måste du byta "bokstav" på den nya disken så att det bli samma sökväg som med den gamla disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Det ska tydligen funka läste jag i en annan tråd, bara du ser till att starta upp i felsäkert läge, lägga över allt på nya disken, sedan måste du byta "bokstav" på den nya disken så att det bli samma sökväg som med den gamla disken

Jaha, tack så mycket! Blir väldigt jobbigt att ominstallera varje program...

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Jaha, tack så mycket! Blir väldigt jobbigt att ominstallera varje program...

Ska funka, stod det iallafall i tråden här om dan, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Ska funka, stod det iallafall i tråden här om dan, lycka till!

Gjorde det precis, verkar fungera! Testade starta ett program precis, inga problem. Hade lagt över Minecraft i disken innan, utan att byta namn etc. och det gick inte då, men det här fungerade. Tack så mycket iaf

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid kopiera, inte flytta filerna och sedan kolla om kopian är densamma som originalet och i så fall radera originalet
http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/ då märker du även om du har flera kopior på samma fil och kan rensa bort dem också om det passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Högerklicka och kopiera alltid datan du ska föra över till en annan hdd. När det sedan är överfört och säkert så raderar du orginalfilerna. Förlorade en massa data en gång för en herrans massa år sedan när jag hade valt "klipp ut" och "klistra in" och det buggade.

Men som de andra har sagt så är TeraCopy vad jag har använt ända sedan dess. Underbart program.

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Gjorde det precis, verkar fungera! Testade starta ett program precis, inga problem. Hade lagt över Minecraft i disken innan, utan att byta namn etc. och det gick inte då, men det här fungerade. Tack så mycket iaf

Ingen orsak!

Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltid kopiera, inte flytta filerna och sedan kolla om kopian är densamma som originalet och i så fall radera originalet
http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/ då märker du även om du har flera kopior på samma fil och kan rensa bort dem också om det passar.

Skrivet av PaleRider:

Högerklicka och kopiera alltid datan du ska föra över till en annan hdd. När det sedan är överfört och säkert så raderar du orginalfilerna. Förlorade en massa data en gång för en herrans massa år sedan när jag hade valt "klipp ut" och "klistra in" och det buggade.

Men som de andra har sagt så är TeraCopy vad jag har använt ända sedan dess. Underbart program.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Robocopy ("Robust File Copy") är ett bra program (CLI) som skeppas med Windows.