Permalänk
Avstängd

Corsair H55 - prisvärd?

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cooling_hydro_h55_cpu_co...

Jag undrar om denna är något att ha. Sluten vattenkylning är inget jag vill ha endast för den inkluderade e-penisen, utan för att den verkar hyffsat enkel att installera, den hänger heller inte för mycket på moderkortet om jag måste flytta runt datorn som en luftkylare annars gör osv.
Att kunna klocka är inte direkt av högsta prioritet, drar kanske upp processorn till 4.0 eller liknande. Däremot är ljudnivån ganska viktig - vad kan jag förvänta mig i förhållande till Intels kylare? Är H55 faktiskt en bra lösning eller bara "plastaskit"?
Synpunkter uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad har du för prolle då?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning bör du köpa endast för e-penis för annars är de väldigt dåliga kylare för pengarna, i kompakta system där möjligheten till luftkylning inte finns har de också en plats.
Vilka RAM-minnen och chassi har du? Har du möjlighet till det kommer du tjäna en hel del på att köpa en rejäl luftkylare i stil med Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14(uppföljaren är på gång), Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och har du höga minnen får du istället köpa Noctua NH-U14S eller Noctua NH-U12S.

Du kommer inte behöva köpa till några extra fläktar, vilket du måste till alla vattenkylare eftersom att de kommer med högljuda fläktar. Tornen kan du säkert behålla i närmare tio år, Noctua skickar nya fästen om det skulle behövas i framtiden och garantitiden ligger på de flesta på 5+år.

Ordningen de är skriva i är ordningen jag rekommenderar dem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tingkan:

Vad har du för prolle då?

3570k.

Skrivet av Cruentusa:

Sluten vattenkylning bör du köpa endast för e-penis för annars är de väldigt dåliga kylare för pengarna, i kompakta system där möjligheten till luftkylning inte finns har de också en plats.
Vilka RAM-minnen och chassi har du? Har du möjlighet till det kommer du tjäna en hel del på att köpa en rejäl luftkylare i stil med Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14(uppföljaren är på gång), Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och har du höga minnen får du istället köpa Noctua NH-U14S eller Noctua NH-U12S.

Du kommer inte behöva köpa till några extra fläktar, vilket du måste till alla vattenkylare eftersom att de kommer med högljuda fläktar. Tornen kan du säkert behålla i närmare tio år, Noctua skickar nya fästen om det skulle behövas i framtiden och garantitiden ligger på de flesta på 5+år.

Ordningen de är skriva i är ordningen jag rekommenderar dem.

Arc Mini, Corsair LP minnen. Nackdelen med de luftkylarna är att de är tunga och klumpiga, och lär ta upp en ganska stor del av chassits insida. 700+ kr är nog lite i överkant också med tanke på att jag inte behöver överklocka så värst mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

3570k.

Arc Mini, Corsair LP minnen. Nackdelen med de luftkylarna är att de är tunga och klumpiga, och lär ta upp en ganska stor del av chassits insida. 700+ kr är nog lite i överkant också med tanke på att jag inte behöver överklocka så värst mycket.

Helt perfekt, då bör du köpa Noctua NH-D14, varken storlek eller vikt är något som helst problem. Även om du inte tänker överklocka nu innebär storleken att du kan sänka hastigheten på fläktarna ännu mer och när du om 3+ år behöver mer prestanda kommer du kunna klocka till max.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Helt perfekt, då bör du köpa Noctua NH-D14, varken storlek eller vikt är något som helst problem. Även om du inte tänker överklocka nu innebär storleken att du kan sänka hastigheten på fläktarna ännu mer och när du om 3+ år behöver mer prestanda kommer du kunna klocka till max.

Men om jag ändå ska köpa en bänglig luftkylare så duger ju en Hyper 212 Evo om jag ändå inte tänkt överklocka särskilt mycket? Jag undrade därför bara om det inte vore smidigt med en sluten vattenkylare, och hur ljudnivån skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Men om jag ändå ska köpa en bänglig luftkylare så duger ju en Hyper 212 Evo om jag ändå inte tänkt överklocka särskilt mycket? Jag undrade därför bara om det inte vore smidigt med en sluten vattenkylare, och hur ljudnivån skulle bli.

Köper du en Hyper 212 EVO behöver du köpa en ny fläkt för att få tyst på den, då har du betalat 450kr för EVO när du kan få för 525kr en Noctua NH-U12P med ett torn som är överlägset det på EVO och två fläktar(150kr st) eller den splitternya Noctua NH-U12S för 550kr. Du ska inte ens överväga EVO när du har dessa två alternativ och du köper inte en rejäl kylare i stil med NH-D14 för att kunna utnyttja den idag.
Om tre år när du kanske behöver mer prestanda skulle överklocka din processor så mycket den klarar av nog ge dig lika mycket prestanda som en ny CPU och moderkort, 200kr dyrare kylare vs uppgradering för 4000kr och när du byter CPU kan du fortsätta använda kylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Undvik dessa slutna vattensystemen. Har läst alldeles för många som börjat låta när vatten lyckats dunsta och än värre börjat läcka och tagit med sig flera datorkomponenter.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

E-penis med sluten vattenkylning? :S
Custom vattenkylning kan vi snacka e-penis men färdigt är fan orutti.

Permalänk

Själv har jag en H50 och att klocka min 1090T är inte så roligt... Tempraturerna är sådär(3,7GHz och processorn ligger precis på att inte trhottla i OCCT)

Så skall du överklocka är väll inte en billigare färdig vattenkylare för dig, den för även mer oljud än vad en torn kylare gör så dom billigare är inga höjdare!

Dom dyrare är inte värt pengarna heller, men det är min kopp te.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti