Hur mycket plats tar Windows 7?

Permalänk

Hur mycket plats tar Windows 7?

Jag undrar hur mycket plats tar Windows 7 Home Premium på en ssd hårddisk?

Tacksam för svar, mvh Hugo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ca 25 gig brukar man räkna med

Permalänk

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

ca 25 gig brukar man räkna med

Om det är Ultimate kanske. 14-15GB var mitt på innan jag uppgraderade till Ultimate. Sen var det 20GB+.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Min SSD var fylld med 75 GB direkt efter Win 7 installation

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk

Holabadola, 75gb för ett operativsystem.. . . . ..

Permalänk
Skrivet av QviW:

Min SSD var fylld med 75 GB direkt efter Win 7 installation

Det är inte windows som tar den platsen, den reserverar den bara. Det är en multiplikator som används mot tillgängligt ramminne som avgör hur mycket diskplats den reserverar. Det går att ställa ner!

Permalänk

För mig tar Win 7 Home Premium + Alla drivrutiner för komponenter ca 35 GB.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Jag har ca 18 GB använt med Windows 7 Ultimate och några program (firefox, skype, windows uppdaterat, drivrutiner) på min SSD men jag har tagit bort vilolägesfilen och stängt av säkerhetskopieringen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

ca 25 gig brukar man räkna med

Med lite uppdateringar och servicepack så låter 25 GB ganska bra 25 - 35 GB brukar jag säga

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

jag har hela faderullan på 100gb på som är windows partitionen så man har lite plats över till program och div man nu vill ha där så man har marginal och slipper krångla även om det går att ha mindre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Min Win 7 Enterprise-mapp tar 19 GB

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugotrygg:

Jag undrar hur mycket plats tar Windows 7 Home Premium på en ssd hårddisk?

Tacksam för svar, mvh Hugo

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt massa gissande och antagande från folk. Synd.
Windows 7 Ultimate x64 SP1 fullt uppdaterat tar ganska exakt 17GB.
Sen tillkommer pagefile (relaterat till hur mycket RAM det finns i maskinen), vidare hiberfile som tar lika stor plats som mängden RAM.
Pagefile går att minska storleken på eller att stänga av helt. Hiberfile går att stänga av helt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Som vanligt massa gissande och antagande från folk. Synd.
Windows 7 Ultimate x64 SP1 fullt uppdaterat tar ganska exakt 17GB.
Sen tillkommer pagefile (relaterat till hur mycket RAM det finns i maskinen), vidare hiberfile som tar lika stor plats som mängden RAM.
Pagefile går att minska storleken på eller att stänga av helt. Hiberfile går att stänga av helt.

Vårt "gissande" lär vara mer informerande än att du informerar om att Ultimate tar upp 17 GB.... Kanske ska fundera innan du skriver om andra..
Om Ultimate tar upp 17 GB så måste Home Premium ta upp 15GB?? Eller kanske 16GB?? Och du kallar oss att gissa...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Som vanligt massa gissande och antagande från folk. Synd.
Windows 7 Ultimate x64 SP1 fullt uppdaterat tar ganska exakt 17GB.
Sen tillkommer pagefile (relaterat till hur mycket RAM det finns i maskinen), vidare hiberfile som tar lika stor plats som mängden RAM.
Pagefile går att minska storleken på eller att stänga av helt. Hiberfile går att stänga av helt.

Du måste ju räkna med att folk använder sitt OS också och inte bara kolla på hur mycket det tar upp direkt efter installation.
Min Windowsmapp tar upp exakt 22.1GB efter att ha rensat alla tempfiler (inklusive rensning av winsxs), dvs utan att ens räkna med de standardprogram som installeras i C:\Program och även exkluderat återställningspunkter, hibernation och pagefile.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

min win7 64 bit professional installation som är hela 2-3 år gammal är 21 gb på hårddisken

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Rekordmedlem

Om man bara mäter win så tar det kring 12 Gbyte men det skapas även andra filer som page och hibernationsfilen, så om man inte pillar själv så tar blir diskåtgången 2,5-3 ggr ramstorlek + 12 Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt windows är ca 22 gb och då har jag lite grejer här och där i users mappen och så lite skit på skrivbordet så minst 25 gb för att kunna använda windows efter optimeringar med pagefile och liknande dock så tycker jag man ska överdriva lite med minst 25 gb och jag säger 40 gb där istället för några spel som är lite mindre t ex Trackmania Nations Forever och kanske några andra äldre spel man sätter igång när internet slutar funka :3 Ifall nu disken TS ska ha windows 7 på är en SSD. Annars så tycker jag man delar upp den i stort sett två delar 40% C: 60% D: den disken windows ska vara på ifall det är en mekanisk på t ex 2 tb så kör man 400 gb för windows windows räcker gott och väl för lite allt möjligt om man inte sitter och köper hem film digitalt eller samlar på sig spel som man sedan inte spelar förutom någon gång ibland när man inte har något och göra. och resten för annat som är lite viktigare ifall nu partitionen med windows skulle bli korrupt medans den andra funkar så är det en vettig strategi och ta ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

17gb låter nog som en bra gissning. Ofta när man använt den ett tag växer dock winsxs grymt mycket, en stor nackdel.

Permalänk
Medlem

Windows 7 ultimate x64 14,6 GB

Permalänk
Medlem

Har nån lite version kommer inte ihåg hur mycket den var efter install men ca 3-4gb

Permalänk

Tack för alla svar men dem varierar mycket märker jag, jag ska ha OS:et på ett ssd samt några spel... Tror ni det räcker med ett 64gig ssd då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doomedsabre:

Det är inte windows som tar den platsen, den reserverar den bara. Det är en multiplikator som används mot tillgängligt ramminne som avgör hur mycket diskplats den reserverar. Det går att ställa ner!

Hur fungerar det? ang ramminnet som gör så att det går åt så mycket plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugotrygg:

Tack för alla svar men dem varierar mycket märker jag, jag ska ha OS:et på ett ssd samt några spel... Tror ni det räcker med ett 64gig ssd då?

Tetris eller wow? Oavsett vilket kommer 64 GB snart vara väldigt trångt.
Små SSD är i grunden långsamma då de har få minneskretsar. En full SSD tappar prestanda då garbage collection inte kan arbeta effektivt. Dubbel fail.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugotrygg:

Tack för alla svar men dem varierar mycket märker jag, jag ska ha OS:et på ett ssd samt några spel... Tror ni det räcker med ett 64gig ssd då?

Du kommer ångra dig att du inte minst tog 120gb. Idag får man räkna minst 10gb per spel. Disken mår bättre av lite andrum. Windows växer av tempfiler tyvärr, spotify och google earth kan om de används mycket skapa några gb cache. När utrymmet tryter får du krångla och städa/flytta program/spel och du förlorar tiden du vann på den snabbare ssd-disken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FoxOne:

Som vanligt massa gissande och antagande från folk. Synd.
Windows 7 Ultimate x64 SP1 fullt uppdaterat tar ganska exakt 17GB.
Sen tillkommer pagefile (relaterat till hur mycket RAM det finns i maskinen), vidare hiberfile som tar lika stor plats som mängden RAM.
Pagefile går att minska storleken på eller att stänga av helt. Hiberfile går att stänga av helt.

Vilket skitsnack..

17GB för dig kanske men inte för mig eller generellt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt 7x64ultsp1 utan växlingsfil eller viloläge = 29,2GB. Det växer alltid lite efterhand iom uppdateringar, drivrutiner och annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu är det vad jag försått inte så enkelt som att bara kolla hur mycket plats som windows-mapparna tar, tex så brukar en hel del av det utrymme som ser ut att tas upp av windows uppdateringar (i mappen winsxs) vara länkar till samma fil, dvs dessa "filer" kommer att räknas flera ggr men tar i praktiken bara upp plats en gång. Även om mappen ser ut att ta 10gb så kan det vara så att den i praktiken bara använder 1gb utrymme på hårddisken.

http://www.alltomwindows.se/_/windows-7/mysteriet-om-varfor-w...

http://support.microsoft.com/kb/2795190

Edit: Vill man veta hur mycket plats windows egentligen tar kan man ladda ner detta program:

http://www.heise.de/download/cttruesize.html

Och sedan öppna ett cmd fönster och skriva:

ctts.exe C:\Windows

Då kan man faktiskt se hur stor plats windows verkligen tar

Permalänk

Tack, då vet jag!

Permalänk
Medlem

Man ska tänka på flera saker när man ska installera windows:

1: Windows kräver minst 8 GB hårddiskutrymme för att överhuvudtaget kunna installeras
2: För att hibernation ska fungera behöver man minst RAM ytterligare hårddiskutrymme
3: För att swapfilen ska fungera tillfredställande ska den vara minst 8GB, helst 2x RAM om man kör tunga program som Visual Studio eller Photoshop.
4: För att inte orsaka problem på disken bör den alltid ha minst 1% ledigt utrymme, speciellt systemdisken

För detta krävs på en maskin med 32 GB RAM (8+32+64)=104 GB hårddiskutrymme, ytterligare 250 GB ledigt utrymme för filer, varav ~3,5 GB inte får användas.
Vid 8 GB Swapfil kan det räcka med 300 GB hårddisk varav ~3 GB inte får användas

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon