Permalänk
Medlem

Varför vattenkylning med fläktar?

Första gången jag sprang på en vattenkyld dator slog det mig hur tyst det var, en dator med passivt kyld processor och grafikkort och ett Zalmans kyltorn.

Men numera ser jag aldrig såna byggen längre, utan istället har man vattenkylning till en radiator som sedan kyls med fläktar, ljudnivån är därför ungefär vad man kan förvänta sig av ett luftkylt system.

Jag har själv ett slutet vattenkylt system och en radiator med tillhörande fläkt och mitt system har sjunkit avsevärt i temperatur men jag vill nog påstå att det inte är speciellt mycket tystare.

Så till min fråga, varför har man inte fler passiva kyltorn eller liknade typ det som Zalman har?
Är det för att det är skrymmande och stort eller är det helt enkelt inte tillräckligt effektivt?

/Nirnaeth

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Första gången jag sprang på en vattenkyld dator slog det mig hur tyst det var, en dator med passivt kyld processor och grafikkort och ett Zalmans kyltorn.

http://www.acousticpc.com/images/a_zalman_reserator_1_v2_plus...

Men numera ser jag aldrig såna byggen längre, utan istället har man vattenkylning till en radiator som sedan kyls med fläktar, ljudnivån är därför ungefär vad man kan förvänta sig av ett luftkylt system.

Jag har själv ett slutet vattenkylt system och en radiator med tillhörande fläkt och mitt system har sjunkit avsevärt i temperatur men jag vill nog påstå att det inte är speciellt mycket tystare.

Så till min fråga, varför har man inte fler passiva kyltorn eller liknade typ det som Zalman har?
Är det för att det är skrymmande och stort eller är det helt enkelt inte tillräckligt effektivt?

/Nirnaeth

De kyltornen fungerade bra på gamla P4 och Athlon/Duron processorer med liten värmeutveckling jämfört med dagens processorer. Skulle man göra sånt idag så skulle det bli alldeles för stort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

De kyltornen fungerade bra på gamla P4 och Athlon/Duron processorer med liten värmeutveckling jämfört med dagens processorer. Skulle man göra sånt idag så skulle det bli alldeles för stort.

Kyltornen fungerar utmärkt till nya processorer också. Har använt en Zalman Reserator till min Q6600 (3,8 Ghz / 1,41 Vcore) tillsammans med kylning på nordbrygga och det blir inte speciellt varmt även under hög belastning i timmar. Rätta mig om jag har fel men Core 2 Quad utvecklar väl bra mycket mer värme än tex Ivy / Sandy bridige?

Tror snanare att anledningen till att folk inte använder dem är otympligheten. Var iväg och lanade med skiten när jag var lite yngre, var inte helt enkelt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Kyltornen fungerar utmärkt till nya processorer också. Har använt en Zalman Reserator till min Q6600 (3,8 Ghz / 1,41 Vcore) tillsammans med kylning på nordbrygga och det blir inte speciellt varmt även under hög belastning i timmar. Rätta mig om jag har fel men Core 2 Quad utvecklar väl bra mycket mer värme än tex Ivy / Sandy bridige?

Tror snanare att anledningen till att folk inte använder dem är otympligheten. Var iväg och lanade med skiten när jag var lite yngre, var inte helt enkelt xD

Bra mycket mer vet jag inte, Q6600 är satt på 105w TDP, sandy är satt på 77w TDP och Ivy 84w TDP. Jämfört med Nehalem som har en TDP på 130w

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Bra mycket mer vet jag inte, Q6600 är satt på 105w TDP, sandy är satt på 77w TDP och Ivy 84w TDP. Jämfört med Nehalem som har en TDP på 130w

Okej tack, Var osäker =D

Hur som helst, om man inte ska upp och peta på 5 Ghz. Varför välja kylning med fläktar? Processorn kommer ju inte direkt arbeta snabbare i 45 grader än 60-70 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Så till min fråga, varför har man inte fler passiva kyltorn eller liknade typ det som Zalman har?
Är det för att det är skrymmande och stort eller är det helt enkelt inte tillräckligt effektivt?
/Nirnaeth

Är väl en kombination av anledningar.
Vattenkylning med fläktkyld radiator blir kompaktare i förhållande till kapacitet och med största sannolikhet även billigare i förhållande till kapacitet. Tänk när man kommer upp i tillräckligt mycket värme för att man ska behöva lägga till flera sådana torn eller göra betydligt större torn. Då blir det genast dyrare och otympligare. Jämfört med en radiator eller två som du får plats med inne i datorchassit.

Men jag håller med om att lösningen har en viss elegans.

Minns att jag för massa år sen, på den tiden vattenkylning oftast innebar att man fick tillverka blocken själv och använda akvariepumpar och sånt, läste om någon som gillade vattenkylning och som höll på att bygga hus. Han tog någon hyfsat stor tank, tror det var typ en större gasflaska till svetsmaskin eller dyl och gjorde slanganslutningar och med grävskopa grävde ner den tillräckligt djupt för att temperaturen i marken skulle vara ungefär samma temperatur året runt. Sen in med slangarna i huset och ansluta till datorn.
Ingen radiator överhuvudtaget. Bara en stor mängd vatten (kanske 100L eller dyl) att värma upp i en stor behållare som i sin tur får värma upp marken runt omkring.

Det var någonstans också, har för mig det var i Sverige, som någon drev en serverhall, de ville sälja värme till kommunen, så de kan använda som fjärrvärme. Men kommunen var inte intresserad för de tyckte kapaciteten var för låg och de hade någon industri de ändå kunde dra fjärrvärme ifrån.
Vad de gjorde var att dra värmeslingor under hela deras parkeringsplats (var nog ganska stor parkering) som de kunde dumpa värme igenom. Minns inte detaljerna. Men tror det var så att på sommaren gav det inte så mycket. Behöver köra traditionell serverhalllskylning nästan lika mycket som vanligt. Däremot på vinterhalvåret kunde de sänka sina kostnader för att kyla serverhallen drastiskt. Dessutom fick de snöfri parkeringsplats året runt.

Man skulle även kunna tänka sig att om man bor nära någon sjö att man skulle kunna ha vatten som cirkulerar ut i sjön (kan ha dubbla loopar med värmeväxlare om man inte vill ha sjövatten direkt i datorn).
Exempelvis kan ett gäng Jönköpingsbor gå ihop för att försöka sätta överklockningsrekord med vattenkylning. Det är ganska många liter att värma upp... Dessutom så om de lyckas förhindra Vättern från att frysa så så kanske det blir lite behagligare vinter/tidigare vår.

En nackdel med sådana här lösningar är att de inte blir så portabla. Det är ganska besvärligt att ta med dig Vättern om du ska på LAN. Dessutom får du massa arga cyklister efter dig.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Bra mycket mer vet jag inte, Q6600 är satt på 105w TDP, sandy är satt på 77w TDP och Ivy 84w TDP. Jämfört med Nehalem som har en TDP på 130w

vet inte vad sandy TDP ligger på men Ivy ligger på 77w och haswell ligger på 84w

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Inaktiv

Som andra sagt:

Med fläktar
+ Kompaktare lösning
+ Större valmöjligheter
+ AVSEVÄRT större kylförmåga

+- Kan bli lika tyst då man i båda fallen måste ha en pump (är fläktarna tystare än pumpen dvs)

- Kan låta mer

Permalänk

kunde ej höra min FD define r3 som var vattenkylt. 100% ljudlöst i ett normal rum.

Permalänk
Medlem

Jag vill säja att om man bygger sitt system bra och med tysta lågvarviga system så blir det riktigt tyst.
Mina fläktar tickar på i 800rpm och hörs inte alls om man sitter på ett avstånd om 50cm och hörs mycket lite om man sätter örat intil fläktarna. inne enns min frus imac är lita tyst

Sen att man inte har kyltorn är att det det gärna skall vara smidigt och inte ta upp extra utrymme på skrivbordet samt att det gärna får vara låga temps också.
Testa kyla random av dagens cpus och grafikkort när dom är överklockade med ett torn. Sen vill jag minnas att pumparna var ganska ljudliga.

Själv har jag hur som helst min kylning inuti chassiet öven om det funnits moderna kyltorn.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Finns ju passiva radiatorer

Dimensions (With connectors, LxWxH): 50 x 470 x 483mm

Men du behöver minst en sån per värmekälla. Temperaturerna man får ut är ungefär vad en riktigt high end luftkylare hade klarat av. Så typ delta 40-50 i load med nån riktigt törstig oc cpu Det fina är att du behöver bara en pump.

Totalt sett blir nog ett system med ett gfx och en cpu passivkylda totalt sett lika dyrt om inte dyrare än ett aktivt system samtidigt som man får sämre delta och otympligare system.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

vet inte vad sandy TDP ligger på men Ivy ligger på 77w och haswell ligger på 84w

Sant, försköt namnen en generation, Sandy 2700 ligger på 95

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Sant, försköt namnen en generation, Sandy 2700 ligger på 95

haha det är lugnt

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90