Bf4/ vad behöver du för grafikkort?

Permalänk

Bf4/ vad behöver du för grafikkort?

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

Permalänk
Medlem

Montera själv är helt klart billigast & roligast om du vågar/har kunskap.
Sedan kan man inte riktigt säga hur bra en GPU behöver vara, spelet har ju inte släppts.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att ett GTX 660 kommer räcka till om man inte ska maxa spelet. GTX 660 är väl det grafikkort som ger absolut mest prestanda för pengarna just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

Som ovan, väldigt svårt att säga vad du behöver för grafikkort speciellt då du inte förklarar vad dina krav för att "klara" det är och inte heller upplösning:)

Självklart ska du bygga en egen dator, väl gjort är det svårt att låta bli att göra om det!

Sen att bygga eget är bättre för prestanda - pris är ju ett plus i kanten;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna köra det rätt så OK på mina 580 i SLI, det borde inte vara så mycket mer krävande än BF3.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att alla grafikkort för en tusing och uppåt kommer klara av bf4.

Permalänk
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

Jag uppgraderar från single 570 tilll SLI.

Ett 660 tror jag skulle funka bra, men fortfarande ren spekulation.

Mvh

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

Har du en nuvarande dator kanske det är bättre att köpa bara grafikkort och sätta i, vad har du för andra komponenter i datan? Om du kanske bara behöver byta moderkort, cpu, ram grafikkort så är det ju billigare att bara köpa dessa och bygga sj, än att köpa helt ny dator, då du får betala för hårddisk, chassi, nätagg mm. som du kanske redan har som funkar bra, Då är det ju meningslöst att lägga ut pengar på det. Om du nu vågar/ har erfarenhet som någon ovanför sade. Jag byggde min första dator, hjälpmedel: Youtube. Sök på en guide där och börja med försiktighet, så lärde jag mig, jag lyckades. Lycka till nu!

Vad har du för moderkort, processor, RAM och Nätagg just nu och stödjer chassit(datorlådan) ATX moderkort? Annars får du köra på M-atx eller vad det är du har, ge oss bara dina komponenter så kan vi avgöra om det är värt att bygga sj ist.

Edit: För att besvara frågan vilket grafikkort som behövs går det inte säga säkert, men ska du spela på låga isntällningar så är det nog inget märkvärdigt, ett GTX 650 TI eller över skulle nog säkerligen kunna dra spelet på low i 1920x1080p med 50 fps+ t.ex, men det går ju inte säga helt säkert då vi inte vet vad som krävs än, men jag skulle gissa på att det inte behöver vara något grafikkort som kostar allt för mycket, grafikkorten runt 1000-1500 kr borde duga för låga inställningar.

Ett GTX 550 TI som är ganska klent kunde jag köra på LOW med i 1920x1200p i bf3 med 40 fps+ t.ex. Så det behöver nog inte vara något märkvärdigt grafikkort, som sagt de grafikkorten för 1000 - 1500 kr borde klara det, men vi kan inte garantera det då vi inte vet än, men tycker det borde funka på low.

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

En bra sak är att du väljer vad du ska ha i burken, dvs du är inte låst till vad den redan färdigbyggda innehåller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det jag märkt på BF3 i Multiplayer är att det är mer CPU-begränsat än GPU på 64spelar banor. I single player funkar mitt system utan problem på high i 1080p och håller sig på 60fps. Men multiplayer är en helt annan femma, kör blandade inställningar från low-high och lyckas få min 60fps med några få dippar på vissa banor när det händer mkt. Så från den erfarenheten skulle jag nästan uppgradera CPU innan jag byter GPU:n om ja nu ska köra mkt BF4 multi. Jag tror ett ensamt 580 (=2x460) klarar sig rätt bra, så länge man inte fyller VRAM, där emot tror jag att allt under en klockad 2500K kommer ge dippar. Men det beror ju på hur kräsen man är. Sen är ju BF4 ett nytt spel, så ingen vet hur det flyter jämfört med BF3. Känns dummt att uppgradera innan man ens testat spelet.

EDIT: Till alla er som tycker det är ok att sitta å lira i 40fps. Det är inte ok (förutom i single player), man hamnar i underläge mot alla som kör i 60+ fps, jag lovar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skaffa ett GTX 780, men jag får se mot hösten vilka priset det är eller om AMD släpper något trevligt prisvärt.
Kan blir en budgetlösning också att skaffa ett till GTX 670 och köra SLI!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Tack, detta hjälpte verkligen

Permalänk

Citering från mig i en annan tråd igår.

"

Skrivet av TheReapzter:

ok men vad tror ni kan jag ens köra det? om ni skulle gissa

Ja, du kan förmodligen köra det. Får se hur optimeringen är. Blir den som BF3 var vid start så kan det bli problem.

Snälla, sök lite. Kommer trådar varje dag om hur vida "denna klarar BF4". Ingen vet än. Vi kan bara spekulera i det ut ifrån BF3. BF4:a har en vidareutvecklad grafikmotor som vi vet väldigt lite om."

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Ok

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Citering från mig i en annan tråd igår.

"

Ja, du kan förmodligen köra det. Får se hur optimeringen är. Blir den som BF3 var vid start så kan det bli problem.

Snälla, sök lite. Kommer trådar varje dag om hur vida "denna klarar BF4". Ingen vet än. Vi kan bara spekulera i det ut ifrån BF3. BF4:a har en vidareutvecklad grafikmotor som vi vet väldigt lite om."

Ok det ska jag, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Om du kan spela BF3 så kan du spela BF4. Kanske inte på högsta grafik men på lägre fungerar det helt klart.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Kunde maxa bf3 med stabila 60+fps med mitt 670 och hoppas kunna maxa bf4 också Är ju samma grafikmotor så borde inte vara så stor skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S - Intel i7 8700k - Asus RX 580 OC 8GB - Corsair Venegeance 16GB DDR4 3000MHz - Samsung 970 Pro 500GB SSD - Fractal Design Integra M 650W - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - Samsung 27" C27FG70F Curved

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalsongKurt:

Kunde maxa bf3 med stabila 60+fps med mitt 670 och hoppas kunna maxa bf4 också Är ju samma grafikmotor så borde inte vara så stor skillnad.

BF3 = FrostBite 2.0

BF4 = FrostBite 3.0

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

BF3 = FrostBite 2.0

BF4 = FrostBite 3.0

Frostbite 3.0 = Frostbite 2.0 med väldigt små ändringar..

Permalänk
Medlem

Min kristallkula säger till mig att det blir 21.63684% mer svårdrivet är BF3 ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Frostbite 3.0 = Frostbite 2.0 med väldigt små ändringar..

Ja, hur mycket vet väl endast de som utvecklar den men det är väl DX11 till DX11.1 bl a.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

Kan rekommendera INETs "montering" av komponenter, dvs du vad du vill ha och de monterar för 799 kr. Ett kanonalternativ om man, som jag, vill välja vad man vill ha i burken men inte har fullständig kunskap om byggandet. Dessutom får man massa bra tips från dem och de säger ifrån om något inte skulle passa i bygget.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlanksandSpikes:

Hej! Jag hade tänkt att skaffa en ny dator och undrar hur bra ditt grafikkort behöver vara för att klara bf4. Sen, även om det kanske inte hör till ämnet undrar jag bara hur mycket smartare och billigare det är att bygga egen dator?
Tacksam om detta kan besvaras fort

jag maxar Bf3 med ultra med 4x kantutjämning och öpplösning 1920/1080p med mitt 7950 med överklock lätt som en plätt köp ett 7950 isf eller 7970

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Frostbite 3.0 = Frostbite 2.0 med väldigt små ändringar..

Väldigt små?.... Nae...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, hur mycket vet väl endast de som utvecklar den men det är väl DX11 till DX11.1 bl a.

Tror du det kommer fungera med dx10?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Tror du det kommer fungera med dx10?

Vet inte helt då FrostBite 3.0 ev inte kommer stödja dx10.
Men att ens köra det på detta kort är väl ingen höjdare?!
http://www.moddb.com/engines/frostbite-3

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns tester från alpha-versionen nu.
http://gamegpu.ru/action-/-fps-/-tps/battlefield-4-alpha-test...

Ifall det enbart är ett spel man ämnar uppgradera för är det ju dock alltid klokast att vänta tills spelet ifråga har släppts.

Skrivet av foxzox7:

Tror du det kommer fungera med dx10?

Rekommendationerna till BF4 alpha listade ett DX10-kort med 1GB VRAM. Stod dock att DX11 var högst rekommenderat
En fiffig grej med DX11 är att APIt fungerar på DX10/10.1-kort också, det är endast de hårdvaruspecifika funktionerna (tessellation, compute shaders) som inte fungerar på DX10-korten

Permalänk

beror väl helt på vilka krav man har, personligen är kravet 1920x1080 och jävligt bra flyt, om de då är ultra/high/medium/low/skägg/spelar ingen roll

så jag hoppas jag klarar mig med ett 670 iaf

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Mitt 480 får kriga en generation till!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Frostbite 3.0 = Frostbite 2.0 med väldigt små ändringar..

Har du gömt dig i en garderob under hela E3 eller? Ser du inte vilken STOR skillnad det är mellan BF3 och BF4 pre-alpha?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit