Permalänk
Medlem

Fläktar för radiatorkylning

Gokväll gott folk, hoppas midsommarhelgen tjänat er väl!

Tänkte dela med mig av en fundering som jag har haft i mitt huvud tillsammans med lite observationer angående fläktar för att kyla en h80i, h80, h90 eller annan radiator med samma mått. Jag har en h80i och ville byta fläktar för att få optimal kylning samtidigt som jag försöker hålla ljudnivån låg, så jag köpte ett par Noctua NF-F12, eftersom de verkade vara några av de absolut bästa på marknaden. Monterade således fläktarna på radiatorn och körde igång, och reagerar direkt på att det kommer ett surrande ljud från fläktarna... Kopplar ur ena fläkten ur push/pull setupen med Noctuafläktarna - knäpptyst. Kopplar i den urkopplade och kopplar ur den andra, växlar alltså aktiv fläkt - knäpptyst igen. Kopplar i båda och surret är direkt tillbaka. Det är alltså någon form av störning med dessa fläktar när de körs i push/pull.. för mig känns det som någon form av kolossal miss när vi ändå talar om fläktar som kostar nästan 200kr/st.

Jag bytte då ut mina Noctuafläktar mot 120mm Cougar Vortex PWM, de verkade också vara väldigt bra, kopplar i dessa och till mitt förtret så hörs ett pipigt gnisslande ljud, precis som en syrsa på endless loop. Detta missljud försvinner endast på maxvarv då fläktarna ändå är ganska högljudda i största allmänhet. Dessa cougarfläktar har jag nu skickat på RMA och väntar på att få tillbaka (förhoppningsvis) nya, eftersom det är olidligt med oljudet när min dator står på skrivbordet.

Jag tycker att det är fruktansvärt dålig kvalité på dessa grejer eftersom de ändå säljs som "premiumprodukter" som ska ligga snäppet över det mesta andra på marknaden, men ändå är det missljud och problem hit och dit.

Är det någon som har upplevt något liknande? Någon som kan rekommendera ännu en annan sorts PWM-fläktar för radiatorkylning?

Permalänk
Medlem

Du far mer turbulens via push/pull sa ljudnivan blir saledes hogre. Tank pa att 2x flaktar later 2x mycket mer an 1

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

På min vortex pwm så försvinner det där ljudet när jag har under 30% också. Så jag har mina på max eller på 27% trist men så är det
Sen är det bara med vissa moderkort som fläkten gnisslar. Reklamerade min och då testade vi den i flera testriggar och de hade inget ljud i den :/

Permalänk
Medlem

Så var bara med mitt asrock z77 pro3 som ljudet fanns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

På min vortex pwm så försvinner det där ljudet när jag har under 30% också. Så jag har mina på max eller på 27% trist men så är det
Sen är det bara med vissa moderkort som fläkten gnisslar. Reklamerade min och då testade vi den i flera testriggar och de hade inget ljud i den :/

Tycker att det är väldigt märkligt att en så pass enkel grej som PWM-styrning ska skilja från moderkort till morderkort så att fläktarna i det här fallet gnisslar.
Jag har ett Asrock Extreme 4, kanske är att dom inte är så bra då det där eftersom du också hade problemen med ett asrockmobo..

Permalänk
Medlem

Jo visst är det skumt alltså. Har ställt in speedfan nu så att den går på 27% och när det blir lite varmare så får den pumpa på 100%
Trist men så får det vara tills jag beställer nya saker igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Jo visst är det skumt alltså. Har ställt in speedfan nu så att den går på 27% och när det blir lite varmare så får den pumpa på 100%
Trist men så får det vara tills jag beställer nya saker igen

Jag anar att jag kommer att ha samma problem med fläktarna när jag får tillbaka dom från Cougar..
Hur stor vinst har man av att köra push/pull jämfört med bara push? Funderar på om man skulle kört bara en Noctua NF-F12 så man slipper det där surrande ljudet, eller om det kanske går att kombinera Noctuan (push) med en annan fläkt (pull) för bättre resultat? Tyckte att NF-F12:an var grym i sig men att de surrar när man kör två stycken är jättestörande för mig..

Permalänk
Medlem

Stör mig också på när saker tjuter, jag kan liksom fatta att det susar om fläktarna när de går över 1000rpm för det går typ inte att göra de tysta då. Men ett elektriskt ljud får ju inte förekomma
Vet dock inte om hur mycket man tjänar på push/pull från bara push kanske nån annan kan svara på eller så får du testa dig fram

Permalänk

Jag har fyra fläktar på min stora rad, tre på ena sidan och en på andra (pull fläkten blåser på grafikkort och ram). Om jag kör fläktarna på båda sidor i samma varvtal blir det missljud medan om jag sänker hastigheten ett par hundra RPM på pull fläkten slutar det låta. Detta med gentle typhoon 1450 rpm varianten

Har du en fläktkontroller att prova med?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag har fyra fläktar på min stora rad, tre på ena sidan och en på andra (pull fläkten blåser på grafikkort och ram). Om jag kör fläktarna på båda sidor i samma varvtal blir det missljud medan om jag sänker hastigheten ett par hundra RPM på pull fläkten slutar det låta. Detta med gentle typhoon 1450 rpm varianten

Har du en fläktkontroller att prova med?

Nej jag kör ingen fläktkontroller, men kanske går att ställa via PWM att den ena fläkten inte varvar lika högt.
Blir ganska sugen på att byta tillbaka till Noctuan igen, måste bara vänta in min RMA från Cougar och se om det är gnissel i dom fläktarna fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tror du kan ställa in alla dina fläktar med till moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Tror du kan ställa in alla dina fläktar med till moderkort?

Jo givetvis, men jag menade på att styra båda fläktarna med PWM, fast med den ena ett par hundra RPM under den andra hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

På min vortex pwm så försvinner det där ljudet när jag har under 30% också. Så jag har mina på max eller på 27% trist men så är det
Sen är det bara med vissa moderkort som fläkten gnisslar. Reklamerade min och då testade vi den i flera testriggar och de hade inget ljud i den :/

Hade exakt samma problem med de fläktarna. Fick en ny från inet då de kunde bekräfta felet, nya var likadan. Lämna in och inet kunde INTE bekräfta felet. Men tog tillbaka den ändå på goodwill. Kanske var det för att jag köpte noctua fläkt istället som jag nu kör med och är nöjd.

Permalänk
Medlem

Hehe, var ju tur att det löste sig så iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Hade exakt samma problem med de fläktarna. Fick en ny från inet då de kunde bekräfta felet, nya var likadan. Lämna in och inet kunde INTE bekräfta felet. Men tog tillbaka den ändå på goodwill. Kanske var det för att jag köpte noctua fläkt istället som jag nu kör med och är nöjd.

Mycket bra av inet att byta ut dom, alltid trevligt med företag som prioriterar sina kunders upplevelse av servicen!
Är nyfiken på vad det var för moderkort du körde dina vortex-fläktar med?

Permalänk
Medlem

Asus p8h67-i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Du far mer turbulens via push/pull sa ljudnivan blir saledes hogre. Tank pa att 2x flaktar later 2x mycket mer an 1

Så länge fläktarna snurrar lika fort finns det inget som säger att du skulle få mer turbulens, flödena är dessutom så låga att det nästintill kan försummas.

Vad menar du med dubbelt så mycket? Ljudtrycket blir dubbelt så stort, men med 2 fläktar av samma typ så får du 3dB höjning i ljudnivå. D.v.s. om du har en fläkt som låter 30dB på ett visst avstånd och adderar ytterligare en fläkt av samma typ (samma varvtal o.s.v.) så kommer ljudnivån att bli 33 dB. En ökning med 10dB brukar psykoakustiskt uppfattas som en dubblering av ljudnivån. För detta skulle du behöva addera 3 fläktar till din först ursprungliga, för att uppleva det som en dubblerad ljudnivå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

jag kör push/pull på ena radiatorn och bara push på den andra och avänder en fläktkontroll för att styra dessa. Helt utan missljud genom 1-100%

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

jag kör push/pull på ena radiatorn och bara push på den andra och avänder en fläktkontroll för att styra dessa. Helt utan missljud genom 1-100%

Har du provat om, dom låter nånting när du kopplar in dom på PWM-headers?
Är det 4-pins kontakter på din fläktkontroll för styrningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har du provat om, dom låter nånting när du kopplar in dom på PWM-headers?
Är det 4-pins kontakter på din fläktkontroll för styrningen?

Tyvärr inte, kan bara uttala mig om hur det låter med fläktstyrning. Nej det är 3-pinnars

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Gokväll gott folk, hoppas midsommarhelgen tjänat er väl!

Tänkte dela med mig av en fundering som jag har haft i mitt huvud tillsammans med lite observationer angående fläktar för att kyla en h80i, h80, h90 eller annan radiator med samma mått. Jag har en h80i och ville byta fläktar för att få optimal kylning samtidigt som jag försöker hålla ljudnivån låg, så jag köpte ett par Noctua NF-F12, eftersom de verkade vara några av de absolut bästa på marknaden. Monterade således fläktarna på radiatorn och körde igång, och reagerar direkt på att det kommer ett surrande ljud från fläktarna... Kopplar ur ena fläkten ur push/pull setupen med Noctuafläktarna - knäpptyst. Kopplar i den urkopplade och kopplar ur den andra, växlar alltså aktiv fläkt - knäpptyst igen. Kopplar i båda och surret är direkt tillbaka. Det är alltså någon form av störning med dessa fläktar när de körs i push/pull.. för mig känns det som någon form av kolossal miss när vi ändå talar om fläktar som kostar nästan 200kr/st.

Jag bytte då ut mina Noctuafläktar mot 120mm Cougar Vortex PWM, de verkade också vara väldigt bra, kopplar i dessa och till mitt förtret så hörs ett pipigt gnisslande ljud, precis som en syrsa på endless loop. Detta missljud försvinner endast på maxvarv då fläktarna ändå är ganska högljudda i största allmänhet. Dessa cougarfläktar har jag nu skickat på RMA och väntar på att få tillbaka (förhoppningsvis) nya, eftersom det är olidligt med oljudet när min dator står på skrivbordet.

Jag tycker att det är fruktansvärt dålig kvalité på dessa grejer eftersom de ändå säljs som "premiumprodukter" som ska ligga snäppet över det mesta andra på marknaden, men ändå är det missljud och problem hit och dit.

Är det någon som har upplevt något liknande? Någon som kan rekommendera ännu en annan sorts PWM-fläktar för radiatorkylning?

Push/Pull nästandubblerar ljudnivån så är det bara. Fläktens ljudnivå är beroende av att den är ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har precis avslutat ett eget test just på det här då jag själv har en h80, har haft 2x noctua fläktar kopplade I push/pull och ville se om man kunde få ner ljudet lite så läste runt på fläktar och bestämde mig för att testa en Scythe gentle typhoon och visst 1 Scythe var precis lika bra som 2 noctua fläktar rent gradvis men Scythe hade något konstigt ljud som drev mig vansinig. Testade även med 1 noctua I pull och skillnaden blev 2-3 grader högre I idle och 4-5 I full load med IBT. Kör med 2 noctua fläktar i push/pull igen och helt nöjd med det då även om ljudet är lite högre så är det ett behagligt ljud som kommer ifrån dem

Permalänk
Medlem

Kör med 2st corsair ap 120 quiet edition i push/pull. Märker ingen skillnad alls i temp om jag fimpar den ena eller andra. Köra på lägsta rpm hela tiden då prollen ändå inte blir så spec varm. Förövrigt tysta fläktar tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Jag kör 3 Noctua på min triple rad (XSPC RX360) i princip ljudlöst med fläktarna på 30%

edit: Push btw

Visa signatur