Hårddisk som klarar 250/250 utan problem

Permalänk

Hårddisk som klarar 250/250 utan problem

Hej

Söker en hårddisk som klarar 250/250mbit/s, om den eventuellt klarar 1000/100 för framtiden så hade det varit bra.

Är en intern hårddisk jag vill ha, 1-2tb räcker egentligen för mig, och den får väl kosta runt 1000kr, en hundralapp hit eller dit är strunt samma.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Skinnsoffa:

Hej

Söker en hårddisk som klarar 250/250mbit/s, om den eventuellt klarar 1000/100 för framtiden så hade det varit bra.

Är en intern hårddisk jag vill ha, 1-2tb räcker egentligen för mig, och den får väl kosta runt 1000kr, en hundralapp hit eller dit är strunt samma.

Tack!

jag hade nog själv köpt flera hårddiskar och kört raid 0

Permalänk
Medlem

Nu skriver du megabit per sekund, hårddiskar brukar mätas i Megabyte per sekund.
dom bättre hårddiskarna ligger väl på ca gurka 150MB/s som bäst.

150 (megabyte per second) = 1200 megabit per second

Permalänk
Medlem

Har klockat in min Seagate 2TB på 100+MB/s ett antal gånger i sekventiell överföring så en modern 2TB disk lär du klara dig på så länge du bara gör en överföring i taget. Är det dock torrenting du vill leka med så blir det nog värre ganska snabbt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Hårddisk i den hastigheten finns väl inte i den vad jag vet. I så fall får du köpa en ssd och en 1tb ssd kostar inte 1000 kr.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

250Mbit/s = 31.25MB/s dvs, i princip vilken hårddisk som helst. 1000Mbit/s = 125MB/s vilket nog kräver RAID 0 alternativt en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Hej

Söker en hårddisk som klarar 250/250mbit/s, om den eventuellt klarar 1000/100 för framtiden så hade det varit bra.

Är en intern hårddisk jag vill ha, 1-2tb räcker egentligen för mig, och den får väl kosta runt 1000kr, en hundralapp hit eller dit är strunt samma.

Tack!

Frågan du ställer är ungerfär som "Hur lång stege behöver jag ?" , det beror på vad du ska göra.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska ha någon 60gb western digital idé disk liggandes här omkring om du vill köpa. Tror den klarar ca 60MB/s vilket är långt mycket bättre än du önskar.

Nu när du pratar om att klara 250mbit så gissar jag på att du skaffat bredband och ska dra hem skit genom torrents osv. Då kanske du vill ha en disk som är snabb på små skrivningar och läsningar samtidigt. Alltså skaffa dig 4st 500gb samsung 840 diskar i raid 0.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

En helt vanlig 7200rpm disk klarar ca 190MB/s vid sekventiell läs/skriv och som tidigare nämnt så är 1000Mbit ca 125MB/s. Sen om du alltid kör sekventiella läsningar/skrivningar är en annan sak, men med 2st i raid0 så borde allting gå snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu skriver du megabit per sekund, hårddiskar brukar mätas i Megabyte per sekund.
dom bättre hårddiskarna ligger väl på ca gurka 150MB/s som bäst.

150 (megabyte per second) = 1200 megabit per second

Skrivet av cjal:

250Mbit/s = 31.25MB/s dvs, i princip vilken hårddisk som helst. 1000Mbit/s = 125MB/s vilket nog kräver RAID 0 alternativt en SSD.

Skrivet av Kunzite:

En helt vanlig 7200rpm disk klarar ca 190MB/s vid sekventiell läs/skriv och som tidigare nämnt så är 1000Mbit ca 125MB/s. Sen om du alltid kör sekventiella läsningar/skrivningar är en annan sak, men med 2st i raid0 så borde allting gå snabbt.

SATA använder 8b/10b encoding.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nu handlar detta troligen om nedladdningshastigheter från internet och då är 8bit = 1 byte

Frågan är alltså antagligen vilket hårddisk man bör ha för att klara av skriva/läsa nerladdningar i dessa hastigheter, troligen handlar det även om torrens också vilket ställer lite högre krav på en vanlig hårddisk än hög maxfart...åtminstone hoppas jag att det är det som efterfrågas, annars så förstår jag inte varför man behöver fråga om det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu handlar detta troligen om nedladdningshastigheter från internet och då är 8bit = 1 byte

Frågan är alltså antagligen vilket hårddisk man bör ha för att klara av skriva/läsa nerladdningar i dessa hastigheter, troligen handlar det även om torrens också vilket ställer lite högre krav på en vanlig hårddisk än hög maxfart...åtminstone hoppas jag att det är det som efterfrågas, annars så förstår jag inte varför man behöver fråga om det här

Fast även om det handlar om torrents så är det bara att sätta en tillräckligt hög cache i sin klient så grejjar man högre hastigheter utan problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på teoretisk/benchad maxhastighet på en hårddisk och den verkliga hastigheten på en mekanisk hårddisk med fragmentering och vid skrivning av flera olika filer samtidigt.

Skaffa SSD som dump och lagra på mekanisk HDD ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag ska inte hålla på med några servrar eller liknande.

Jag ska enbart tanka i princip. Om jag maxar en torrent så vill jag inte att hårddisken ska flaska. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag ska inte hålla på med några servrar eller liknande.

Jag ska enbart tanka i princip. Om jag maxar en torrent så vill jag inte att hårddisken ska flaska. Förslag?

Detta är egentligen citerat från sweclockers någonstanns flera år tillbaka.
fick det felmedelandet.. kör med WD Black hårddisk.. fungerade som det ska efter att ha ändrat overide outomatic cache till 128mb.

uTorrent error: disk overloaded 100%
"Disken får skriva på hundratals ställen samtidigt, det hinner den helt enkelt inte med. Öka disk cache i inställningar.

Du hittar den under Advanced - Disk cache - Override automatic cache size .. fyll i så mycket du vill. 128 MB borde du ha iaf. Då hinner den ladda hem en massa och skriver sen ut 20-30 MB åt gången. Det hinner disken med utan problem.

Klicka även i Disable windows caching of disk writes."

Permalänk
Skrivet av cjal:

250Mbit/s = 31.25MB/s dvs, i princip vilken hårddisk som helst. 1000Mbit/s = 125MB/s vilket nog kräver RAID 0 alternativt en SSD.

Nu är jag nog inte ute efter 1000/100, hade bara varit kul om man uppgraderat, men är nog 250/250 som gäller.

Som du säger så bör vilken hårddisk som helst funka för mina ändamål då i princip? Eftersom jag enbart ska tanka och streama.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Nu är jag nog inte ute efter 1000/100, hade bara varit kul om man uppgraderat, men är nog 250/250 som gäller.

Som du säger så bör vilken hårddisk som helst funka för mina ändamål då i princip? Eftersom jag enbart ska tanka och streama.

Torrent med många små fragment så är sökhastighet väldigt viktigt. 10 eller 15k SCSI/SAS eller en VelociRaptor är absolut bäst om du inte väljer SSD. Mycket stor skillnad i sökhastighet mellan 7,2k och 10k som en VR. Inte överdrivet dyr ny heller eller så letar du friskt begagnat. Jag skulle personligen inte välja SSD pga risken för sönderskrivning med stora datamängder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Nu är jag nog inte ute efter 1000/100, hade bara varit kul om man uppgraderat, men är nog 250/250 som gäller.

Som du säger så bör vilken hårddisk som helst funka för mina ändamål då i princip? Eftersom jag enbart ska tanka och streama.

Skrivet av MultiMan:

Torrent med många små fragment så är sökhastighet väldigt viktigt. 10 eller 15k SCSI/SAS eller en VelociRaptor är absolut bäst om du inte väljer SSD. Mycket stor skillnad i sökhastighet mellan 7,2k och 10k som en VR. Inte överdrivet dyr ny heller eller så letar du friskt begagnat. Jag skulle personligen inte välja SSD pga risken för sönderskrivning med stora datamängder.

Inte så insatt i hårddiskar men borde inte en WD Caviar Black fungera bra om man inte vill lägga ut de pengar som en VelociRaptor kostar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cjal:

Inte så insatt i hårddiskar men borde inte en WD Caviar Black fungera bra om man inte vill lägga ut de pengar som en VelociRaptor kostar?

Sökhastigheten avgörs av hastigheten som diskarna snurrar till absolut största delen. Därför är en black ca 50% långsammare än en VR i det avseendet, vilket gör stor skillnad vid torrent. Jag har testat. VR är inte speciellt dyrt längre, 919+moms på Komplett för en 500GB t ex. Annars så finns det begagnat.

http://www.storagereview.com/western_digital_velociraptor_1tb...

VR write latency: 2,69ms, max ytter/innerspår: 11,46 (pga 2,5", mindre skivor)
Black write latency: 5,98ms, max ytter/innerspår: 47,97 (3,5")

Annars kör man SSD så länge det håller, undvik TLC-minnen, så tex vanliga Samung 840 (ej pro) går bort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Jag hade nog skaffat en billig ssd och en lagringsdisk och haft pågående nedladdningar på ssdn och sedan automatiskt fört över dem till lagringsdisken när de blivit klara.

Visst, det sliter ganska hårt på en ssd, men det är just därför man ska välja en billig som man inte bryr sig så mycket om. Den ska ju ändå bara hålla temporära nedladdningar

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag hade nog skaffat en billig ssd och en lagringsdisk och haft pågående nedladdningar på ssdn och sedan automatiskt fört över dem till lagringsdisken när de blivit klara.

Visst, det sliter ganska hårt på en ssd, men det är just därför man ska välja en billig som man inte bryr sig så mycket om. Den ska ju ändå bara hålla temporära nedladdningar

Isåfall måste jag köpa 2 hårddiskar, har enbart en SSD i datorn för tillfället.

Permalänk
Medlem

Bara du använder tillräckligt stor cache i din torrentklient så är det lugnt, som någon redan påpekat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Isåfall måste jag köpa 2 hårddiskar, har enbart en SSD i datorn för tillfället.

Mjo, bäst är nog cache tipset flera har kommit med.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Mjo, bäst är nog cache tipset flera har kommit med.

Jag trodde det skulle vara simpelt, att någon länkade till en hårddisk och sen var det klart.

Hastigheter över 100/100 är ju inte ultramodernt idag, måste finnas hårddiskar som klarar dessa hastigheter utan att vara ssd?

Jag ska som sagt ha 250/250, och då så borde jag ju maxxa en torrent på cirka 30mbit/s? Isåfall borde det väl inte vara några problem att hitta en hårddisk som klarar dessa hastigheter? Jag vet bara inte vilken.

Permalänk
Vive la liberté!

Här så. I princip billigaste 2TB från vettig butik.
http://www.dustinhome.se/product/5010617329/seagate-barracuda...

Annars, en vettig 3TB för 1000kr, köp inte från Pixmania bara.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882

Valfri modern disk på 1-2TB, även Green, Eco, PowerSave, yadda yadda pallar av överföringshastigheten sekventiellt.
Öka RAM-minnescachen så att det inte skrivs slumpmässigt på disken så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Extrem användning av torrents går väldigt hårt åt diskarna (det vet jag ska gudarna veta...)

Själv kör jag en lite finare disk (ES.2) för att klara jobbet längre tid (lite mindre dock för att hålla kostnader nere). Jag skulle inte kört SSD. Det går hårt åt disken.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag trodde det skulle vara simpelt, att någon länkade till en hårddisk och sen var det klart.

Hastigheter över 100/100 är ju inte ultramodernt idag, måste finnas hårddiskar som klarar dessa hastigheter utan att vara ssd?

Jag ska som sagt ha 250/250, och då så borde jag ju maxxa en torrent på cirka 30mbit/s? Isåfall borde det väl inte vara några problem att hitta en hårddisk som klarar dessa hastigheter? Jag vet bara inte vilken.

Du verkar inte förstå problematiken. Alla hårddiskar idag klarar över 100 Mbit/s (alltså att skriva 12,5 Mbyte/s). Sekventiellt.

Det vill säga, först skriva i sektor N, sedan N+1, sedan N+2 och så vidare. Torrents fungerar inte så, du får fragment av en stor fil som ska ligga på olika ställen av hårddisken - hypotetiskt om du laddar hem en film, först får du sista framen, då måste hårddisken söka upp rätt sektor (jfr "spola"), och sen får du första framen - då måste hårddisken söka upp stället där den framen ska ligga. Sen får du en frame som ligger mitt i filmen, och då måste disken söka upp det stället.

Det är alltså inte diskhastighet som är den springande punkten, utan sökhastighet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Vive la liberté!

Vilket är anledningen till att man använder sig av tricks som RAM-cache för att minska sökhastighetens påverkan och få ett mer sekventiellt skrivmönster.
Så länge man har tillräckligt stor cache så är det sak samma vilken disk man väljer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skinnsoffa:

Jag trodde det skulle vara simpelt, att någon länkade till en hårddisk och sen var det klart.

Hastigheter över 100/100 är ju inte ultramodernt idag, måste finnas hårddiskar som klarar dessa hastigheter utan att vara ssd?

Jag ska som sagt ha 250/250, och då så borde jag ju maxxa en torrent på cirka 30mbit/s? Isåfall borde det väl inte vara några problem att hitta en hårddisk som klarar dessa hastigheter? Jag vet bara inte vilken.

Alltså, 250mbit = 31,25MB/s

Finns nog inte en enda disk som inte klarar det.

Ska du ha 1gbit i framtiden så behöver disken klara av 125mb/s

Så här är ett förslag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984881
3TB versionen kostar strax över tusenappen.
Har för mig att vi kom upp i 190mb/s med en nästan tom sådan.

En WD caviar green är ett gränsfall när den är tom, och klarar definitivt inte det när den är nästan full.
men som sagt, 250mbit är inga problem för någon disk

Permalänk
Medlem

För att vara säker skulle du kunna köra på en liten ssd där du laddar hem torrents och sedan flyttas automatiskt till en mekanisk disk när det är klart.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken