Mindre plats på disken hela tiden?

Permalänk

Mindre plats på disken hela tiden?

Hej alla!

Har ett konstigt problem jag inte vet hur jag ska lösa, har en Samsung SSD Basic 840-Series 250GB, funkat skit bra med den tills nyligen.

Hade 120 gb+ igår, idag hade jag 91 gb från ingenstans, sen när jag tar BORT lite filer/filmer från datorn så har jag ÄNNU mindre.

Hur i helsike går detta ihop? En gång var jag t.om med om att det stod 0 MB kvar på den, löste sig iofs direkt men ändå.

Jag har inte ändrat något i magician, bör jag det?

Mvh!

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Låter ju himla skumt, om du går in i den här datorn sen bara låter den va i bakgrunden sålänge, sen går in i cmd och skriver: "powercfg -h off" gå sen i den här datorn igen och tryck f5 kolla hur mycket mer plats du fick på disken av de.

Det stänger av så datorn inte kan gå ner i hibernation och därav sparar du lite utrymme på de.

Men det som du beskriver låter himla skumt att ledigt utrymme skulle gå ner av tabort filer har jag aldrig hört om tidigare.

Jag sitter själv på en Samsung 840 PRO 256GB som jag ägt 3 dagar och har inte några sådana problem, så är förmodligen mjukvaru relaterat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Låter ju himla skumt, om du går in i den här datorn sen bara låter den va i bakgrunden sålänge, sen går in i cmd och skriver: "powercfg -h off" gå sen i den här datorn igen och tryck f5 kolla hur mycket mer plats du fick på disken av de.

Det stänger av så datorn inte kan gå ner i hibernation och därav sparar du lite utrymme på de.

Men det som du beskriver låter himla skumt att ledigt utrymme skulle gå ner av tabort filer har jag aldrig hört om tidigare.

Jag sitter själv på en Samsung 840 PRO 256GB som jag ägt 3 dagar och har inte några sådana problem, så är förmodligen mjukvaru relaterat.

Ja men precis :S. Jag hade tydligen inte behörighet att göra så i cmd

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ja men precis :S. Jag hade tydligen inte behörighet att göra så i cmd

Högerklicka på cmd och kör som administratör då innan du gör de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Högerklicka på cmd och kör som administratör då innan du gör de.

Fick drygt 15 gb tillbaka tack

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att tömma papperskorgen också

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Grejen är, jag kan ta bort 10gb+ från hårddisken, efter jag tömt papperskorgen så har jag lika mycket kvar på datorn :S någon som kan förklara det?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Hade också så på min Samsung. Jag löste det genom att köra ssd-magicians diskrensning lite då och då och göra de rekommenderade iinställningarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Windows shadow copy.
Windows swap fil.
Wiindows %appdata% som program fyller på.
Windows hibernate fil som BaZZe tog upp.

Detta samt att Windows ibland kan räkna fel, checkdisk kan vara bra att köra då. Hade liknande problem då Den plötsligt hade bara 5MiB kvar. Checkdisk och sedan gå igenom den där listan och nu har jag 17GiB kvar.

Windows is phat

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.