DRAM-produktionen skiftar mot mobila enheter – viktigare än PC 2015

Permalänk
Medlem

Ja de ju inte konstigt då folk köpet 4 telefoner om året. Vad i helvete?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Jag har 32 GB RAM på min stationära maskin, På telefoner och surfplattor verkar 2 GB RAM vara standard just nu, möjligen 4 på surfplattor. 8-16 har varit standard länge på datorer, speciellt stationära. Så när telefoner har 32 GB RAM som standard då är dom i kapp anser jag. Då är jag förmodligen uppe mellan 128 och 512 GB RAM på min stationära dator. Windows 7 (Ultimate) klarar som max 192 GB RAM(48*4). Så det är "onödigt" att ha mer än 128(32*4) GB RAM.

Men man får se vad Windows 9 klarar och hur det fungerar / alternativ Linuxutgåva.

Windows 8 professional 512GB, men du blir nog tvungen att köra ECC redan när du vill ha mer än 64GB i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

"Mobila grejer är nog bra för lek och spel men man är starkt begränsad i hur produktiv man kan vara på en surfplatta."

Där där är ignorans om något. Bara för att man inte kan vara lika produktiv som med en Mac Pro med en produktsvit för 10000 betyder det inte att man "är starkt begränsad i hur produktiv man kan vara". Undersök marknaden innan du slänger ur dig saker.

Det är väl EXAKT vad det betyder. Tangentbordet på en surfplatta är helkasst jämfört med en stationär. Musen ska vi inte ens tala om. Osv osv...

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Att om du kopplar in desktop-skärm, mus och tangentbord i exempelvis en Surface Pro så är du inte mer begränsad än vad du är med en vanlig enklare stationär dator. Man behöver rent av ingen dator längre, enbart surfplattan.

Men då måste samtliga kopplingar vara trådlösa. Vem orkar koppla in sladdar till datorskärm, tangentbord, mus och högtalare varje gång? Inte jag, och inte många andra heller misstänker jag. Dessutom måste surfplattan/mobilen vara tillräckligt snabb innan det blir aktuellt. Finns det några prestandatester som jämför surfplattor med stationära? Skulle vara intressant att se.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

jag vill ha full koll på varenda komponent som sitter i och det ska kunna lagas/bytas ut av mig om det går sönder.
Medelsvensson är säkert inte starkt begränsad, men jag är. Om ATX försvinner försvinner också möjligheten att bygga själv, kontrollen, friheten... för mig är det inte värt det.

Detta påminner om bilentusiasterna. Nya bilar är svårare att meka med, det krävs mer profesionell utrustning än tidigare. Inte mycket att göra åt, det kommer en tidpunkt då prestanda och pris helt enkelt kräver mer än en skruvmejsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Det är väl EXAKT vad det betyder. Tangentbordet på en surfplatta är helkasst jämfört med en stationär. Musen ska vi inte ens tala om. Osv osv...

Mja.

De medhängande tangentborden på surfplattan kanske tar en stund att vänja sig vid, och touch är det svårt att skriva snabbt på.
Men det går ju fortfarande att koppla in vanligt tgb/mus på de flesta surfplattorna.

Om man ligger i soffan som en säck potatis och kladdar på sin surfplatta som man håller upp med ena armen så är det svårt att vara produktiv.
Men om man har en riktigt ergonomisk arbetsplats med mus/skärm/tgb inkopplade i plattan blir ju skillnaden mindre. Och dessutom går det ju faktiskt att göra nytta med plattan medan man flyttar sig till eller från arbetsplatsen.

edit: För att klargöra så kopplar man inte in allt direkt i plattan, utan i en dockningsstation. Denna ansluter man sedan till plattan med hjälp av en dockningsport eller kabel. Typ såhär:

Permalänk
Skrivet av henkiii:

dessutom går det ju faktiskt att göra nytta med plattan medan man flyttar sig till eller från arbetsplatsen.

Bara om man åker offentliga färdmedel, eller möjligtvis taxi.
Går, cyklar eller kör man själv så skulle jag inte rekommendera något tafsande på surfplattan

Frågan är också hur mycket nytta man kan göra när man sitter på en fullsatt buss/tunnelbana. Jag är tveksam...
Men som sagt, ge mig all ihopkoppling trådlöst så är jag på. Och då menar jag trådlöst till skärmen också. Annars är det skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Detta påminner om bilentusiasterna. Nya bilar är svårare att meka med, det krävs mer profesionell utrustning än tidigare. Inte mycket att göra åt, det kommer en tidpunkt då prestanda och pris helt enkelt kräver mer än en skruvmejsel.

Självklart finns det ett intresse i att det ska vara svårt att fixa saker själv. Många gånger skulle en konstruktion kunna göras så att man som användare kan byta ut mer själv, men tillverkarna väljer unobody-lösningar och smältlim istället, utan några egentliga fördelar för konsumenten.

ATX-standarden blir svår att göta "inbrottssäker" så därför känns det bra.

Nu handlar ju inte artikeln om att ATX läggs ner med omedelbar och att man bara kommer kunna köpa "mobila laptops i ett stycke med så mycket fett på skärmen att du kommer kunna steka med det, och hashtaggar och facebook och gestures överallt", men det går däråt.

Sedan får man inte glömma varför många är här... Och det är ju just hemmafixar-biten. Är man bara pryltokig och skiter i tekniken bakom så finns ju M3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Surface Pro stödjer ingen dockningsstation så för en bra upplevelse måste du koppla in det direkt i datorn. DisplayPort och några USB. Grafik via DisplayLink/USB vill du inte köra.

Surface Pro är ingen surfplatta, det är ett svagt försök till Tablet-PC, något de (Microsoft) försökte popularisera runt 2002 förra gången och har funnits sedan 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Roligt att du tar upp Mac Pro, varför skulle man använda sig av sån skit istället för en mycket mer prisvärd hemsnickrad dator med dubbel prestanda om inte betydligt mer till halva priset? Tror du förresten att produktiva människor sitter med en liten ynka 15" skärm om de vill jobba effektivt?.

Mac Pro är ingen bärbardator... http://www.sweclockers.com/nyhet/17156-apple-uppdaterar-macbo... och du kommer inte kunna snickra ihop en hackintosh med de specifikationerna i den formfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Bara om man åker offentliga färdmedel, eller möjligtvis taxi.
Går, cyklar eller kör man själv så skulle jag inte rekommendera något tafsande på surfplattan

Frågan är också hur mycket nytta man kan göra när man sitter på en fullsatt buss/tunnelbana. Jag är tveksam...
Men som sagt, ge mig all ihopkoppling trådlöst så är jag på. Och då menar jag trådlöst till skärmen också. Annars är det skit.

Widi är ju på g, men jag har själv inte provat och antar att det finns en del barnsjukdommar att lösa.
Det "bästa" vore om man kunde lägga ned surfplattan/telefonen/whatever på sin induktionsladdare, och att alla trådlösa enheter(mus/skärm/etc) kopplade in sig automagiskt Men det är nog tyvärr ett tag kvar innan det fungerar bra.

Skrivet av Petterk:

Surface Pro stödjer ingen dockningsstation så för en bra upplevelse måste du koppla in det direkt i datorn. DisplayPort och några USB. Grafik via DisplayLink/USB vill du inte köra.

Surface Pro är ingen surfplatta, det är ett svagt försök till Tablet-PC, något de (Microsoft) försökte popularisera runt 2002 förra gången och har funnits sedan 80-talet.

Man kan surfa på den och den är platt....a?
Har inte järnkoll på Surface Pro då vi snarare lutar åt Lenovo Helix istället, och den har i alla fall en portreplicator.
Men vi har inte hunnit testa en så jag kan inte säga hur bra eller dåligt den fungerar.
Men Helix kanske klassas som laptop med löstagbar skärm, en laptabtop?
Hur som helst så tycker jag att gränserna mellan de olika enheterna börjar suddas ut...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Det är väl EXAKT vad det betyder. Tangentbordet på en surfplatta är helkasst jämfört med en stationär. Musen ska vi inte ens tala om. Osv osv...

Såvida man inte är gamer så ser jag inte vad som hindrar folk från att köra på Bluetooth-mus- och tangentbord.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Roligt att du tar upp Mac Pro, varför skulle man använda sig av sån skit istället för en mycket mer prisvärd hemsnickrad dator med dubbel prestanda om inte betydligt mer till halva priset? Tror du förresten att produktiva människor sitter med en liten ynka 15" skärm om de vill jobba effektivt?

Att pilla runt på en liten surfplatta är totalt meningslöst. Visst är det kanske möjligt med Windows plattorna som faktiskt stödjer den mjukvara som krävs, men exakt vilket produktivt arbete är det du tänker dig att man skulle utföra på den mer effektivt än en stationär dator med ordentlig skärm?

Om 2-5 år så kanske vi kan få plattor som prestarar ordentligt och som man kan koppla in enkelt till en större skärm. Jag känner mig dock ganska säker på att mus och tangentbord knappast kommer försvinna till förmån från knappande och tryckande på en touch skärm. Men säkert kan det kommer upp andra bra lösningar istället för mus/tangentbord, vem vet? I alla fall så pratar du i nattmössan om du påstår att plattor som samsung note eller ipad eller winRT skulle vara seriösa alternativ...

Efter "varför skulle man använda sig av sån skit" så struntade jag i att läsa klart ditt inlägg, ser ingen anledning att diskutera med haters/fanboys som inte kan hålla diskussionen på en mogen och seriös nivå.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Widi är ju på g, men jag har själv inte provat och antar att det finns en del barnsjukdommar att lösa.
Det "bästa" vore om man kunde lägga ned surfplattan/telefonen/whatever på sin induktionsladdare, och att alla trådlösa enheter(mus/skärm/etc) kopplade in sig automagiskt Men det är nog tyvärr ett tag kvar innan det fungerar bra.

Man kan surfa på den och den är platt....a?
Har inte järnkoll på Surface Pro då vi snarare lutar åt Lenovo Helix istället, och den har i alla fall en portreplicator.
Men vi har inte hunnit testa en så jag kan inte säga hur bra eller dåligt den fungerar.
Men Helix kanske klassas som laptop med löstagbar skärm, en laptabtop?
Hur som helst så tycker jag att gränserna mellan de olika enheterna börjar suddas ut...

Men, WiDi är tillgängligt sedan 2010. Det uppdaterades/förbättrades kort där efter. Det som kommer nu är stöd för Miracast. Det är inte riktigt menat som alternativ till kablar på det sättet. En bärbar och för den delen konvertibel tablet-pc stödjer när vi pratar företagsmodeller dockningsstationer som du bara ställer datorn i, så laddas de, du får ethernet, du får displayport/DVI till skärmen, ljud ut/in-gång, usb för tangentbord och möss osv. Allt via en kontakt. Hemanvändarmodeller ska vi inte vänta få någon ersättare till detta. Vill man vara lat tar man ju helt enkelt bara Apples väg, de har en sele för ström och thunderbolt-kontakterna på samma kabel till Thunderbolt Display som sen innehåller Ethernet, Firewire, USB och sen bär DisplayPort över Thunderbolt, så väl som ljud. Det är inget konstigt att ersätta stationära arbetsstationer med bärbara. Bärbara är ju den vanligaste arbetsstationen ute hos företag. Inte för att man tar med sig den så fort man reser sig från arbetsplatsen för att hämta kaffe. Vill man ha en kompletterande enhet så köper man det. En 7" surfplatta kostar mindre än en dockningsstation ändå.

Helix är en tablet, en slate-pc till formfaktorn. Med tangentbordstillbehör, alltså hybrider och något som brukar kallas detachables nu. En surfplatta klassar jag som en enhet utan PC-hårdvara, men kan likväl vara x86 med begränsad mängd minne alltså Atom. ARM i de flesta fall alltså. En Tablet-PC är en kategori som just kör PC-skrivbordsoperativ helt enkelt. Tablet-PCs har haft dual-digitizer alltså både pek och penvänlig skärm sedan 2008/09 nu. På Helix kan man säga att tangentbordet är dockningsstationen och du har ingen riktig dockningsstation där heller. För övrigt kunde man surfa på läsplattorna på 90-talet Så väl skulle man kunna döpa om de gamla PDAerna till phablets. Olika marknader är olika.

Som sagt Apples MacBook Air har mobilt DDR-minne numera, och det finns gott om folk som använder den och kommer använda den som enklare arbetsstation kopplad till extern monitor, med tangentbord och mus över bluetooth. Svårt att förväxla det med iOS och Androidplattor, ändå delar de hårdvara. Det går att skilja för det. På tablet-pcs som inte har Atom-processor kostar processorn mer än vanliga surfplattor. Marknaden är inte den samma, operativsystemet och användningsområdet är inte den samma. Man kan göra mycket med surfplattor, man kan köra Windowsprogram via fjärrstyrning (RDP/Citrix/VDI), synka tangentbord och möss. Du har mobilt bankid och allt så man kan sköta det mesta på mobila plattformar. Sen kan man såklart göra mer på kraftfullare hårdvara med Windows/Linux/OS X. Sen har du såklart också Atom-enheterna där du inte vill göra så mycket mer än öppna Office. Folk kommer fortsätta använda både PC och mobila ARM-enheter. Konvergens sker, och båda blir mer kapabla. Fast du kommer inte köra samma mjukvara på båda, inget utvecklings-IDE på ARM-plattor. Surfplattor klarade sig pga konvergensen med telefoner. De har ingen anledning att släppa det. Fanns innan dem mediaplattor (med WiFi) med specialanpassad mjukvara, även om marknaden var liten. I någon mån av utsträckning använder folk även Atom-plattor med Windows för produktivitet och om du ändå bara använder som tunn klient och strömmar programmen kan så väl strömma programmen till Androidplattor för liknande produktivitet också och många använder 11-13" tablet-pcs för all form av produktivitet upp till att sitta och utveckla stora projekt, redigera RAW och HD-video och köra andra tunga programsviter som inte sågs som särskilt portabla förr, det är inga problem att redigera biofilm på sådan hårdvara idag förutsatt att du har tillgång till TB med snabb lagring. Många köper inte stationära för att spara några sekunder längre. Andra köper kraftfullare bärbara som presterar som ett par år gammal arbetsstation, och undantagsfallen köper stationära. Finns fortfarande massor marknadsmässiga skäl som delar upp allt där. Sen är inte Intel redo att sälja 7-15W Haswells för 30-40 dollar så vi kommer helt enkelt inte se några 6000krs enheter ersätta allt utom tung gaming. Trotts mobilspel ser vi fortfarande PC och konsolspel. Vi kommer inte direkt bli skrivbordslösa eller köra skrivbordet i fickan. Enheterna har funnits länge och de är fortfarande en liten minoritet när vi pratar tabletpc. Intresset har inte ens blivit större. Konsumentdrivet de försökte med, där de bara hade kapacitiv skärm och liknande fallera direkt och Microsoft var inte till någon hjälp. ThinkPad heter ju tom så eftersom de först utvecklade pen-datorer, tablets. Tangenter har inte ersatts bara för att skrivmaskinen och telegrafen dött. Formfaktorer har inte dött på 20-30 år och framförallt sitter vi fortfarande vid ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Trodde detta var SweClockers.com, inte SweMedelSvenssonMedNadaKravPåPrestandaOchNöjerSigMedSkitslöDator.com

Skrivet av Ozzed:

Det är så jag känner också.

Jag är väl medveten om att mobila enheter, appstores som bestämmer vilka program folk får köra, laptops som man inte kan bygga själv, och så vidare, är vad som går hem i stugorna idag, och det kommer väl ta över mer och mer eftersom folk inte har någon kampanda kvar utan säljer kropp och själ med ett leende bara det är "smidigt" och har hashtaggar, typ.

Jag kommer sluta mina dagar som någon slags Gollum-liknande figur som sitter och klappar på mitt utdaterade ATX-moderkort... Det är bara att inse.

Skrivet av Ozzed:

och iPhone-tumme och allt vad det är.

Skrivet av lastninja:

"PC-Datorer" har nått en nivå i prestanda att man faktiskt kan känna sej nöjd med sin användarupplevelse i minst 5 års tid (kanske med nån mindre grafikuppgradering)..
"Surfplattor/Mobiler" däremot är fortfarande buggiga, och ger en ganska slö upplevelse, samt så saknas många PC-funktioner i webläsare o mycket annat.

Jag tror att man köper ny mobil/surfplatta gång på gång i hopp om att alla problem ska rätta till sej, vilket det än så länge inte har gjort och kanske kommer ta lång tid innan det faktiskt blir så.

I övrigt tycker jag mobiler och surfplattor kan fungera hyffsat för "multimedia-konsumption"..
"Multimedia-produktion" är däremot i mitt tycke inte mycket mer än dagisbarns inriktat på mobiler/surfplattor.
Det finns vissa undantag - men en dator TOTALMÖRDAR en surgplatta/mobil med hästlängder när det kommer till produktivitet.

Med det sagt tänker jag varken ivrigt jaga nya surfplattor, mobiler eller nya datorer, utan jag inväntar något väldigt mycket bättre innan jag ska uppgradera. För den stora massan kommer trenden så småningom vända, o surfplattor/mobiler kommer bli lika otrendigt som stationära/bärbara datorer.

Skrivet av Campaigner:

Jag känner likadant. Pengar styr ju som bekant så det ser mörkt ut....

Jag citerade några av er med en skön attityd och glömde säkert några också.

Denna utveckling gör mig orolig för framtiden. Jag förstår inte varför så många anser att en "mobil" enhet kan vara ett substitut till en PC, (bortsett från alla vardagssurfare förstås).
Den dagen det finns en "mobil" enhet som slår en PC så är ju detta på PC´ns bekostnad eftersom utvecklingen styrs åt mindre och mindre komponenter. Tänk vad bra det skulle kunna vara om "vanligt" folk kunde uppskatta en stationär dator lika mycket som mig. Då skulle utvecklingen kanske vara lite mer balanserad.
Själv kommer jag aldrig känna ett behov av att ständigt vara uppkopplad, betala mina räkningar på springande fot eller vara orolig för att missa senaste facebookuppdateringen. Jag vill bygga min egen dator och sedan använda den "produktivt" vid mitt ergonomiska skrivbord.

Länge leve PC´n

(Citat från en trettonårig tjej; "Facebook är ju bara vuxna som fortfarande håller på med")

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat flera inlägg i tråden eftersom dessa bryter mot trivselreglerna. Forumet är inte en lämplig arena för personliga "uppgörelser". Argumentera gärna, men försök håll det till sakfrågor istället för person.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Mac Pro är ingen bärbardator... http://www.sweclockers.com/nyhet/17156-apple-uppdaterar-macbo... och du kommer inte kunna snickra ihop en hackintosh med de specifikationerna i den formfaktorn.

Okej jag trodde det var en bärbar dator, så det gör väl saken lite bättre.

Nä kanske inte exakt den designen, men varför skulle jag betala dubbla priset för att få lite finare design som för övrigt så många andra redan har? Själv gjorde jag ett litet hål i väggen så sist jag hade en workstation så stog den i ett rått förvaringsytrymme och skapade värme, men snygg var den!