Intel börjar erbjuda Haswell ULT med Iris Graphics 5100

Permalänk
Melding Plague

Intel börjar erbjuda Haswell ULT med Iris Graphics 5100

Snabbare integrerad grafik i Ultrabook står på dagordningen när Intel inleder leveranserna av tre nya Haswell ULT med grafikdelen Iris 5100.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Imponerande vad dessa grafikdelar klarar utav nu för tiden.
Har spelat path of exile, civ5, cs, tf2 och allt möjligt på 4770k inbyggda i två veckor nu.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det är väl dem här de väntar på till Haswell uppdateringen till retina macbook. Kanske GT3e i värstingmodellen?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en quadcore med HT med 1,5GHz och bra turbo frekvens; min i7-2630qm förbrukar 25W (om man ska tro vad HWinINFO64 säger) i standard frekvens (2.0GHz) - på så sätt skulle man kunna skapa Ultragamingbook

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en uppdaterad Surface Pro med Iris 5100

Permalänk
Medlem

Woho inga kapade staplar!

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Det är väl dem här de väntar på till Haswell uppdateringen till retina macbook. Kanske GT3e i värstingmodellen?

Hoppas!

Jag och många väntar på den nya retina macbooken

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Woho inga kapade staplar!

Ja förvånansvärt snygga staplar och inget försök till att luras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Trevligt för OEM marknaden men för oss entusiaster betyder detta inte så mycket än, men snart tror jag att det kan vara mer aktuellt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi närma oss en affär på en ny "flipflop" Iris, Quadcore, 13,3", 1600x900, 10 timmar batteridrift. 1,5kg.
Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nu börjar vi närma oss en affär på en ny "flipflop" Iris, Quadcore, 13,3", 1600x900, 10 timmar batteridrift. 1,5kg.
Ja?

Ja tack gärna, hoppas verkligen på en modell för runt 7-8k, dock får vi nog nöja oss med dualcore och hypertheadering

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Ja tack gärna, hoppas verkligen på en modell för runt 7-8k, dock får vi nog nöja oss med dualcore och hypertheadering

Säkert blir det dualcore ja, quadcoren sticker nog rejält i pris/vikt

Permalänk
Medlem

Från vad jag läst mig fram på AnandTech så verkar HD5100 inte inkludera Crystalwell, vilket är lite av en besvikelse. Får väl vänta tills nästa generation innan de bakar in det som standard.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Från vad jag läst mig fram på AnandTech så verkar HD5100 inte inkludera Crystalwell, vilket är lite av en besvikelse. Får väl vänta tills nästa generation innan de bakar in det som standard.

Crystalwell kommer väl vara varianterna med HD 5200, alltså GT3e. De kommer första efter sommaren.

Citat:

Intel i7 4950HQ Iris Pro 5200 (GT3e) Q3 2013

Intel i7 4850HQ Iris Pro 5200 (GT3e) Q3 2013

Intel i7 4750HQ Iris Pro 5200 (GT3e) Q3 2013

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hest:

Från vad jag läst mig fram på AnandTech så verkar HD5100 inte inkludera Crystalwell, vilket är lite av en besvikelse. Får väl vänta tills nästa generation innan de bakar in det som standard.

Skrivet av m0rk:

Crystalwell kommer väl vara varianterna med HD 5200, alltså GT3e. De kommer första efter sommaren.

Iris Pro 5200 kommer finnas under sensommaren i processorerna Core i7-4750HQ, i7-4850HQ och i7-4950HQ med 47 watt TDP, så dessa kan således uteslutas från Ultrabook-segmentet. Vad jag har hört från partnertillverkare är att processorerna är för dyra och att den enda fördelen ligger i energieffektivitet, någonting som bönräknarna inte bryr sig om. Jag kan ha fel, men datorer med Iris Pro 5200 kommer sannolikt vara få till antalet och långt från prisvärda.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Iris Pro 5200 kommer finnas under sensommaren i processorerna Core i7-4750HQ, i7-4850HQ och i7-4950HQ med 47 watt TDP, så dessa kan således uteslutas från Ultrabook-segmentet. Vad jag har hört från partnertillverkare är att processorerna är för dyra och att den enda fördelen ligger i energieffektivitet, någonting som bönräknarna inte bryr sig om. Jag kan ha fel, men datorer med Iris Pro 5200 kommer sannolikt vara få till antalet och långt från prisvärda.

Tror att MacBook retina refreshen som kommer inom kort kan vara en av de första kandidaterna för dessa processorer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av m0rk:

Tror att MacBook retina refreshen som kommer inom kort kan vara en av de första kandidaterna för dessa processorer.

Definitivt! Där har vi en exklusiv produkt där kostnaden av en dyrare processorer inte spelar lika stor roll. Skulle bli rentutav chockad om Apple väljer att använda dedikerat grafikkort i refreshen av MBPr 15" och inte en processor med Iris Pro 5200.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Definitivt! Där har vi en exklusiv produkt där kostnaden av en dyrare processorer inte spelar lika stor roll. Skulle bli rentutav chockad om Apple väljer att använda dedikerat grafikkort i refreshen av MBPr 15" och inte en processor med Iris Pro 5200.

Sant.... Tror den nya konfiguration med Iris 5200 kommer innebära att de måste leda bort 45-50W mindre än föregående generation, på 15" då alltså. Frågan är väl bara vad de tänker göra på 13"? Nuvarande modell är egentligen alldeles för dålig för att driva upplösningen samt att GT3e kanske är lite för varma att användas.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu lite, är det felskrivet i artikeln eller kommer verkligen i7an bara ha 2 kärnor
precis som i5orna på bärbara datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men vänta nu lite, är det felskrivet i artikeln eller kommer verkligen i7an bara ha 2 kärnor
precis som i5orna på bärbara datorer?

Det finns i7 med två kärnor ja... i7 4650U är tex modellen du ser i Apples Air modell.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Friterad:

Men vänta nu lite, är det felskrivet i artikeln eller kommer verkligen i7an bara ha 2 kärnor
precis som i5orna på bärbara datorer?

Det har varit så ett par år nu. Tumregeln (med Haswell) är att om du ser en Core i7 på 28 watt och neråt har den endast två kärnor.

Skrivet av m0rk:

Sant.... Tror den nya konfiguration med Iris 5200 kommer innebära att de måste leda bort 45-50W mindre än föregående generation, på 15" då alltså. Frågan är väl bara vad de tänker göra på 13"? Nuvarande modell är egentligen alldeles för dålig för att driva upplösningen samt att GT3e kanske är lite för varma att användas.

Jag tror modellerna som avhandlas i nyheten är kandidater för 13-tummaren

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men vänta nu lite, är det felskrivet i artikeln eller kommer verkligen i7an bara ha 2 kärnor
precis som i5orna på bärbara datorer?

Men det är ju så det är med alla mobila i7:or som inte har Q i produktnamnet. Alla ultrabooks vad jag vet har dubbelkärniga processorer bara. Men de har större cache än i5 tror jag, därför i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Iris Pro kommer till desktops också, d.v.s att man skulle kunna använda sig av GT3e(den bästa av Intel's nya integrerade grafikort) på en Haswellprocessor för en desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Är det någon som vet om Iris Pro kommer till desktops också, d.v.s att man skulle kunna använda sig av GT3e(den bästa av Intel's nya integrerade grafikort) på en Haswellprocessor för en desktop.

Har sagts att GT3e kommer komma till desktop i form av BGA (fastlödd)

Citat:

Intel hasn't officially acknowledged the existence of GT3e, but it did demonstrate performance of the part at CES earlier this year - targeting somewhere around the speed of NVIDIA's GeForce GT 650M. The DRAM size, operating frequency and bus width are all unknown at this point. I've heard the DRAM itself should be relatively small (~128MB), looking at the chip shot we get some indication but there's no confirmation of the specific type of memory we're looking at here (which obviously impacts die area).

Haswell GT3e will be available both in notebooks and desktops, however neither will come in socketed form (BGA-only). The desktop parts will carry an R suffix. This will be the beginning of Intel's socketed/soldered strategy on the desktop, which as of now is set to work sort of like tick tock - with the first chips on any new process being sold exclusively in BGA packages. Haswell will have socketed desktop SKUs, Broadwell won't, Skylake will, etc...

Från Anandtech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Men det är ju så det är med alla mobila i7:or som inte har Q i produktnamnet. Alla ultrabooks vad jag vet har dubbelkärniga processorer bara. Men de har större cache än i5 tror jag, därför i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde att det funkade som på stationära cpu'erna.
Såg dock nu på Intel archive att M och U versionerna hade 2 kärnor och 4 trådar
medan Q versionerna hade 4 kärnor och 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Är det någon som vet om Iris Pro kommer till desktops också, d.v.s att man skulle kunna använda sig av GT3e(den bästa av Intel's nya integrerade grafikort) på en Haswellprocessor för en desktop.

Core i7-4770R, BGA. 4750+HQ-serien för mindre system. GT2 på LGA1150.

Permalänk
Medlem

En Macbook med dessa cpuer kan rentav bli intressant.. he eh

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook Infinity kommer få denna enligt vad jag läst. Tyvärr lär ju inte priset bli roligt antar jag. Frågan är också hur mycket batteritiden kommer försämras.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nu börjar vi närma oss en affär på en ny "flipflop" Iris, Quadcore, 13,3", 1600x900, 10 timmar batteridrift. 1,5kg.
Ja?

Om trenden håller i sig, så lär de flesta "premium" Ultrabooks innehålla samma processor som MacBook Air. Dvs i5/i7:or och Intel HD Graphics 5000.

Känns inte som att vi får se dessa processorer i Ultrabooks på 10-13", utan målet är nog snarare 14"+. Min Lenovo Yogo 13 är redan nära att få värmeslag med sina fjuttiga 17W. Då vill jag inte tänka på vad 28W i TDP gör.