Permalänk
Medlem

Funkar moderkortet med nvidia

Tja har en fråga angående mitt moderkort som följer nedan.

Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3291#ov

Saken är den att jag har ett radeon 5750 idag och vill uppgradera till ett 680 eventuellt 7970.
En grej jag har märkt är att grafikkortet har integrerad grafik från amd och jag undrar ifall det gör så att moderkortet
inte stödjer nvidia för kan inte hitta något som säger att det gör det eller inte.

Så frågan är stödjer mitt moderkort nvidia?

Permalänk

Ja. Det gör det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av FraG:

Tja har en fråga angående mitt moderkort som följer nedan.

Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3291#ov

Saken är den att jag har ett radeon 5750 idag och vill uppgradera till ett 680 eventuellt 7970.
En grej jag har märkt är att grafikkortet har integrerad grafik från amd och jag undrar ifall det gör så att moderkortet
inte stödjer nvidia för kan inte hitta något som säger att det gör det eller inte.

Så frågan är stödjer mitt moderkort nvidia?

Det stödjer nVidiakort, vilken tillverkare u har på den integrerade grafikkretsen spelar ingen roll.

Det går dock bara att köra med en grafikprocessor från nVidia, så du kan bara ha ett kort och måste undvika dubbel-GPU-kort (690, 590, 8800x2, etc).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Ok tack för snabbt svar!
@Pertanbus såg det att det bara var CF stöd.

Men behövs bios uppdateras något för att moderkortet ska funka med nyare nvida för har inte pillat på sådant?

En till fråga finns det något bra program för att rensa amd drivrutinerna har för mig att jag hört driver sweaper...
Eller räcker det med att göra det manuellt via kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det stödjer nVidiakort, vilken tillverkare u har på den integrerade grafikkretsen spelar ingen roll.

Det går dock bara att köra med en grafikprocessor från nVidia, så du kan bara ha ett kort och måste undvika dubbel-GPU-kort (690, 590, 8800x2, etc).

Detta var nytt för mig, kan du förklara varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FraG:

Ok tack för snabbt svar!
@Pertanbus såg det att det bara var CF stöd.

Men behövs bios uppdateras något för att moderkortet ska funka med nyare nvida för har inte pillat på sådant?

En till fråga finns det något bra program för att rensa amd drivrutinerna har för mig att jag hört driver sweaper...
Eller räcker det med att göra det manuellt via kontrollpanelen.

Sök efter "Remove AMD drivers" på google (sitter på jobbet så kommer inte in på rätt sida), finns en tråd på overclockers (el. dyl.) som förklarar utförligt hur man går tillväga för att ta bort allt.

Skrivet av LuminaL:

Detta var nytt för mig, kan du förklara varför?

I ett vanligt grafikkort finns det en grafikprocessor. I vissa speciella kort (t.ex. de jag nämnde) finns det två stycken.

När flera grafikprocessorer ska jobba tillsammans (oavsett om det handlar om 2-4 separata grafikkort eller 1-2 dubbel-GPU-kort) krävs det någon sorts teknik för att få dessa att samarbeta (nVidiakort använder sig av SLI och AMDkort CrossFire. Det är liknande tekniker från de olika tillverkarna). För att detta ska fungera krävs det att moderkortet och grafikkorten stödjer den teknik som ska användas.

Dvs. för att kunna köra SLI krävs det ett moderkort som är specificerat att kunna köra SLI (krävs TriSLI eller QuadSLI om 3-4 grafikprocessorer ska använas) och att grafikkorten också stödjer det.

För att kunna köra CF (CrossFire) är det exakt samma krav, den enda skillnaden är att det ska stödja antingen CrossFire, TriFire alternativt QuadFire (Quad-stöd inkluderar självklart även Tri och Dual).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

@Pertanbus
Ok tack återigen för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Sök efter "Remove AMD drivers" på google (sitter på jobbet så kommer inte in på rätt sida), finns en tråd på overclockers (el. dyl.) som förklarar utförligt hur man går tillväga för att ta bort allt.

I ett vanligt grafikkort finns det en grafikprocessor. I vissa speciella kort (t.ex. de jag nämnde) finns det två stycken.

När flera grafikprocessorer ska jobba tillsammans (oavsett om det handlar om 2-4 separata grafikkort eller 1-2 dubbel-GPU-kort) krävs det någon sorts teknik för att få dessa att samarbeta (nVidiakort använder sig av SLI och AMDkort CrossFire. Det är liknande tekniker från de olika tillverkarna). För att detta ska fungera krävs det att moderkortet och grafikkorten stödjer den teknik som ska användas.

Dvs. för att kunna köra SLI krävs det ett moderkort som är specificerat att kunna köra SLI (krävs TriSLI eller QuadSLI om 3-4 grafikprocessorer ska använas) och att grafikkorten också stödjer det.

För att kunna köra CF (CrossFire) är det exakt samma krav, den enda skillnaden är att det ska stödja antingen CrossFire, TriFire alternativt QuadFire (Quad-stöd inkluderar självklart även Tri och Dual).

Är det enskilda styrkontroller? Hade för mig att man märker moderkort med SLI/CF stöd bara för att de kan leverera tillräckligt mycket effekt till PCI-portarna.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av FraG:

@Pertanbus
Ok tack återigen för svar

Lugnt!

Tänk på att du enklast använder "Citera"-knappen för att svara på inlägg, vi sitter inte på twitter

Skrivet av KeVVa:

Är det enskilda styrkontroller? Hade för mig att man märker moderkort med SLI/CF stöd bara för att de kan leverera tillräckligt mycket effekt till PCI-portarna.

Det två helt skiljda tekniker som gör ungefär samma sak. Vissa moderkort har bara med stöd för den ena tekniken då styrkretsarna inte klarar av den andra, t.ex. av budgetskäl.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Har då fått för mig att man visst kan köra officiella dubbelmackor så som 690, 590 etc på ett moderkort som inte stödjer SLI. Undantag jag kan komma på är GTX 460 2Win och GTX 560 2Win som var "custom"-dubbelmackor från EVGA.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

I ett vanligt grafikkort finns det en grafikprocessor. I vissa speciella kort (t.ex. de jag nämnde) finns det två stycken.

När flera grafikprocessorer ska jobba tillsammans (oavsett om det handlar om 2-4 separata grafikkort eller 1-2 dubbel-GPU-kort) krävs det någon sorts teknik för att få dessa att samarbeta (nVidiakort använder sig av SLI och AMDkort CrossFire. Det är liknande tekniker från de olika tillverkarna). För att detta ska fungera krävs det att moderkortet och grafikkorten stödjer den teknik som ska användas.

Dvs. för att kunna köra SLI krävs det ett moderkort som är specificerat att kunna köra SLI (krävs TriSLI eller QuadSLI om 3-4 grafikprocessorer ska använas) och att grafikkorten också stödjer det.

För att kunna köra CF (CrossFire) är det exakt samma krav, den enda skillnaden är att det ska stödja antingen CrossFire, TriFire alternativt QuadFire (Quad-stöd inkluderar självklart även Tri och Dual).

Jag har helt missat att man behövde stöd för CF/SLI när man använde ett grafikkort med fler GPUer på samma kort. Jag hadde förstått det som att man endast behövde ett CF/SLI kompatibelt moderkort när man använde flera olika grafikkort i CF/SLI och att korten med två GPUer på ett grafikkort var en lösning man kunde använda när man saknade stöd för CF/SLI, alternativt inte har mer än en PCI-X 16 port på moderkortet.

Har du en länk till någon sida eller PDF där detta står?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Jag har helt missat att man behövde stöd för CF/SLI när man använde ett grafikkort med fler GPUer på samma kort. Jag hadde förstått det som att man endast behövde ett CF/SLI kompatibelt moderkort när man använde flera olika grafikkort i CF/SLI och att korten med två GPUer på ett grafikkort var en lösning man kunde använda när man saknade stöd för CF/SLI, alternativt inte har mer än en PCI-X 16 port på moderkortet.

Har du en länk till någon sida eller PDF där detta står?

Citat:

...a 690 does not require an SLI motherboard. The card handles the SLI all by itself.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/365211-33-option

Det verkar som om jag har fel faktiskt...

Edit:

Citat:

NVIDIA® GeForce® GTX 295, GeForce GTX 590, and GeForce GTX 690 cards
do not require an SLI motherboard and work on all compatible motherboards.

Länk till nVidias SLI-sida

(Jag kan inte öppna från jobbdatorn...)

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Då har vi klargjort att CF/SLI kompatibla moderkort inte behövs om man använder ett grafikkort med flera GPUer. (Iaf just nu...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Då har vi klargjort att CF/SLI kompatibla moderkort inte behövs om man använder ett grafikkort med flera GPUer. (Iaf just nu...)

Exakt! Men har man ett moderkort som inte stödjer SLI/CF så kanske man inte ska lägga alla pengar på ett dubbel-GPU-kort..

...om det inte är ett billigt beg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2