Permalänk
Avstängd

Hjälp - Överklocka GPU

Hej, jag har tidigare haft problem då jag försökt överklocka mitt GTX 670, och tänkte nu prova igen. Det skulle vara skönt att någon/några närvarande i tråden som kan diskutera eventuella problem, frekvenser osv!

Jag har just nu en Accelero Mono Plus som håller kortet under 60 grader i load. Jag använder mig utav MSI Afterburner och testar klocken med Heaven 4.0 (andra förslag?).

Vilken volt/core clock/memory clock bör jag börja på?

Logg:

Core: + 45 - OK
Core: + 80 - OK
Core: + 120 - OK
Core: + 140 - OK
Core: + 170 - Nej
Core: + 140, Memory: + 200 - Nej
Core: + 120, Memory + 200, Volt + 25 - OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Hej, jag har tidigare haft problem då jag försökt överklocka mitt GTX 670, och tänkte nu prova igen. Det skulle vara skönt att någon/några närvarande i tråden som kan diskutera eventuella problem, frekvenser osv!

Jag har just nu en Accelero Mono Plus som håller kortet under 60 grader i load. Jag använder mig utav MSI Afterburner och testar klocken med Heaven 4.0 (andra förslag?).

Vilken volt/core clock/memory clock bör jag börja på?

Hur menar du med "diskutera roblem och frekvenser"?

Jag skulle kunna hjälpa dig via skype Annars är det enda rådet jag kan ge dig, att häja GPU-klockan succesivt tills datorn kraschar. Därefter höjer du spänningen lite

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Hej, jag har tidigare haft problem då jag försökt överklocka mitt GTX 670, och tänkte nu prova igen. Det skulle vara skönt att någon/några närvarande i tråden som kan diskutera eventuella problem, frekvenser osv!

Jag har just nu en Accelero Mono Plus som håller kortet under 60 grader i load. Jag använder mig utav MSI Afterburner och testar klocken med Heaven 4.0 (andra förslag?).

Vilken volt/core clock/memory clock bör jag börja på?

Jag har lite av samma fundering. Jag har två stycken gigabyte gtx 670 som jag håller på överklocka, och jag får dem att fungera fint i benchmarks å sånt, men sen när man sitter och spelar så krashar drivrutinerna alltid (om jag har för hög clock alltså, så har fått sänka tills det inte gör det längre).
Finns det något sätt att kunna höja mer utan att drivrutinerna krashar? Höja volten?
Som jag fattat kan man inte höja volten med msi afterburner, vilket program är bäst för det, och vad är säkra voltages, samt är det värt det?
Just nu kör jag typ +90 på core och +450 på memory, det är typ det högsta jag kan ha på båda utan att drivrutinerna krashar lite då och då.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur menar du med "diskutera roblem och frekvenser"?

Jag skulle kunna hjälpa dig via skype Annars är det enda rådet jag kan ge dig, att häja GPU-klockan succesivt tills datorn kraschar. Därefter höjer du spänningen lite

Förut har jag bara kommit upp i ca +80 core, och om det händer så tänkte jag att jag kunde ta hjälp av er för att lösa det :).
Bör jag börja med att bara höja core? Sedan backa lite när det blir ostabilt och höja memory, för att sedan höja volten med ca 25 och börja om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Jag har lite av samma fundering. Jag har två stycken gigabyte gtx 670 som jag håller på överklocka, och jag får dem att fungera fint i benchmarks å sånt, men sen när man sitter och spelar så krashar drivrutinerna alltid (om jag har för hög clock alltså, så har fått sänka tills det inte gör det längre).
Finns det något sätt att kunna höja mer utan att drivrutinerna krashar? Höja volten?
Som jag fattat kan man inte höja volten med msi afterburner, vilket program är bäst för det, och vad är säkra voltages, samt är det värt det?
Just nu kör jag typ +90 på core och +450 på memory, det är typ det högsta jag kan ha på båda utan att drivrutinerna krashar lite då och då.

Jag lyckas höja volten i Afterburner, jag ser nämligen i GPU-Z att den ändras. Jag har dock samma problem som dig, så fort jag verkar gå över orginalfrekvenserna så fryser/krashar datorn väldigt ofta i många spel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jag lyckas höja volten i Afterburner, jag ser nämligen i GPU-Z att den ändras. Jag har dock samma problem som dig, så fort jag verkar gå över orginalfrekvenserna så fryser/krashar datorn väldigt ofta i många spel :/

Spel ska du inte använda som stabilitets-test i första hand. Använd istället Unigine Valley.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Spel ska du inte använda som stabilitets-test i första hand. Använd istället Unigine Valley.

Problemet är att när man skaffat sig en schysst klock i Heaven så kan samma klock krasha när man sedan spelar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Problemet är att när man skaffat sig en schysst klock i Heaven så kan samma klock krasha när man sedan spelar :/

Testa med Kombustor. Heaven är inget stresstest utan ett benchverktyg

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Hur fungerar kortets volt regulator? Vid +0 går ju kortet ändå upp till 1.175 V? Vad händer om man skulle dra upp volten +100 i Afterburner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Testa med Kombustor. Heaven är inget stresstest utan ett benchverktyg

Vilket test i Kombustor skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Vilket test i Kombustor skulle du rekommendera?

burn in eller nåt sånt heter det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Nu har jag stött på problem....... Core går upp till 140, men jag kan inte ens köra memory +200, även fast jag sänker core till 120....

Permalänk
Avstängd

Jag kör nu en stadig klock på +120 core, +200 memory och +50 volt. Det känns som att jag borde kunna klämma upp memory längre, men men....

Permalänk
Avstängd

Jaha, efter flera krasher i bland annat LoL(!) så provade jag att sänka klocken till Core +100, Memory +0, Volt +25. Kortet är fortfarande ostabilt och jag överväger att stämma MSI som körs på både grafikkort, moderkort och överklockningsmjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jaha, efter flera krasher i bland annat LoL(!) så provade jag att sänka klocken till Core +100, Memory +0, Volt +25. Kortet är fortfarande ostabilt och jag överväger att stämma MSI som körs på både grafikkort, moderkort och överklockningsmjukvara!

haha Säkert att du inte överväger lite skype?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Går det ändra volten ? Är inte den låst? iaf mitt gtx 680 Kommer ej över 1.075 eller vad det är.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

haha Säkert att du inte överväger lite skype?

Jag skulle behöva din hjälp på skype om det skulle gå bra? försöker överklocka mitt 780 Ti men vet inte hur man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Jag skulle behöva din hjälp på skype om det skulle gå bra? försöker överklocka mitt 780 Ti men vet inte hur man gör

Absolut! Jobbar just nu i norge, men har ju både helgen och lovet ledigt om du skulle orka vänta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Som lite tidig förberedelse skulle jag vilja att du går in i MSI Afterburner (Du har det va?) och skriver i ett inlägg alla inställningar som går att göra. Alltså t.ex "Core clock", "Core voltage", "Fan Speed"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hej! såg först nu att du hade svarat. stort tack! känner mig något desperat. Jag har kört fast i min överklockning. vad heter du på skype?

Tusen tack.

Permalänk

Är det dumt att överklockat ett nytt Msi R9 280X gaming? Är max 2 veckor gammalt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej! såg först nu att du hade svarat. stort tack! känner mig något desperat. Jag har kört fast i min överklockning. vad heter du på skype?

Tusen tack.

No problemo! "Jesper1152"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless