Permalänk
Medlem

Köpte moderkort, saknar delar(?)

Hej!
Köpte ett Gigabyte 78lmt-usb3 för några veckor sedan. Jag köpte det på CDON och detta var en fyndvara och jag fick därför varan lite billigare eftersom den hade varit öppnad. Jag märkte dock efter jag installerat allt i datorn att jag inte fick med någon i/o-plåt. Är detta något som man alltid ska få med?

Kontaktade CDON och jag kunde göra en reklamation om jag ville. Detta betyder alltså att jag måste skicka tillbaka moderkortet i så fall för att leverantören sedan ska kunna bedöma om varan är som den ska eller inte. Om den är det så debiteras 250 kr för att jag reklamerat en felfri vara. Jag undrar alltså hur jag ska göra? Finns det något ställe man kan köpa i/o-plåtar? Får man alltid med i/o-plåt vid köp av moderkort? Hur stor roll ljudmässigt och "dammässig" spelar plåten för roll? Är det värt att reklamera varan?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lippton:

Hej!
Köpte ett Gigabyte 78lmt-usb3 för några veckor sedan. Jag köpte det på CDON och detta var en fyndvara och jag fick därför varan lite billigare eftersom den hade varit öppnad. Jag märkte dock efter jag installerat allt i datorn att jag inte fick med någon i/o-plåt. Är detta något som man alltid ska få med?

Kontaktade CDON och jag kunde göra en reklamation om jag ville. Detta betyder alltså att jag måste skicka tillbaka moderkortet i så fall för att leverantören sedan ska kunna bedöma om varan är som den ska eller inte. Om den är det så debiteras 250 kr för att jag reklamerat en felfri vara. Jag undrar alltså hur jag ska göra? Finns det något ställe man kan köpa i/o-plåtar? Får man alltid med i/o-plåt vid köp av moderkort? Hur stor roll ljudmässigt och "dammässig" spelar plåten för roll? Är det värt att reklamera varan?

Tack på förhand

Varför kontaktar du dem inte bara och säger att du saknar en I/O plåt?
Enda gångerna man inte får med IO plåt är vid moderkort sålda utan(nämns i fyndhörnan, VIKTIGT att det nämns) eller om det säljs som OEM batch.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Hej!
Köpte ett Gigabyte 78lmt-usb3 för några veckor sedan. Jag köpte det på CDON och detta var en fyndvara och jag fick därför varan lite billigare eftersom den hade varit öppnad. Jag märkte dock efter jag installerat allt i datorn att jag inte fick med någon i/o-plåt. Är detta något som man alltid ska få med?

Kontaktade CDON och jag kunde göra en reklamation om jag ville. Detta betyder alltså att jag måste skicka tillbaka moderkortet i så fall för att leverantören sedan ska kunna bedöma om varan är som den ska eller inte. Om den är det så debiteras 250 kr för att jag reklamerat en felfri vara. Jag undrar alltså hur jag ska göra? Finns det något ställe man kan köpa i/o-plåtar? Får man alltid med i/o-plåt vid köp av moderkort? Hur stor roll ljudmässigt och "dammässig" spelar plåten för roll? Är det värt att reklamera varan?

Tack på förhand

Jag skulle kontaktat Gigabytes kundtjänst. Ljugit lite för godwill, och bett dem skicka en ny IO plåt. Skulle förvåna mig om du inte fick en sådan av dem.

Samtidigt så skall du inte behöva gå via gigabyte, utan via CDON. Men ändå, tror det blir lättast för dig om du går via gigabyte.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hzup:

Ljugit lite för godwill.

Det är just sådant som får oss som faktiskt talar sanning att inte bli betrodda, goodwill ska inte bara visas av återförsäljaren, utan av kunden också i form av sanning och väl beskrivet problem, i alla fall min i min bok.

Skrivet av Lippton:

Hej!
Köpte ett Gigabyte 78lmt-usb3 för några veckor sedan. Jag köpte det på CDON och detta var en fyndvara och jag fick därför varan lite billigare eftersom den hade varit öppnad. Jag märkte dock efter jag installerat allt i datorn att jag inte fick med någon i/o-plåt. Är detta något som man alltid ska få med?

Kontaktade CDON och jag kunde göra en reklamation om jag ville. Detta betyder alltså att jag måste skicka tillbaka moderkortet i så fall för att leverantören sedan ska kunna bedöma om varan är som den ska eller inte. Om den är det så debiteras 250 kr för att jag reklamerat en felfri vara. Jag undrar alltså hur jag ska göra? Finns det något ställe man kan köpa i/o-plåtar? Får man alltid med i/o-plåt vid köp av moderkort? Hur stor roll ljudmässigt och "dammässig" spelar plåten för roll? Är det värt att reklamera varan?

Tack på förhand

Ring / Mailda CDON och prata, de har säkert bättre svar än vad vi har.
Sen brukar det stå något i stil med " OBS, FYNDVARA - TILLBEHÖR SOM INTE SKADAR FUNKTIONALLITETEN KAN SAKNAS!", på fyndvaror.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Hej!
Köpte ett Gigabyte 78lmt-usb3 för några veckor sedan. Jag köpte det på CDON och detta var en fyndvara och jag fick därför varan lite billigare eftersom den hade varit öppnad. Jag märkte dock efter jag installerat allt i datorn att jag inte fick med någon i/o-plåt. Är detta något som man alltid ska få med?

Kontaktade CDON och jag kunde göra en reklamation om jag ville. Detta betyder alltså att jag måste skicka tillbaka moderkortet i så fall för att leverantören sedan ska kunna bedöma om varan är som den ska eller inte. Om den är det så debiteras 250 kr för att jag reklamerat en felfri vara. Jag undrar alltså hur jag ska göra? Finns det något ställe man kan köpa i/o-plåtar? Får man alltid med i/o-plåt vid köp av moderkort? Hur stor roll ljudmässigt och "dammässig" spelar plåten för roll? Är det värt att reklamera varan?

Tack på förhand

asså helt ärligt så gör det inte oerhört mycket utan den om du inte orkar krångla, obv blir det inte optimalt med luftflöde/damm mm men om du inte har värmeproblem eller stör dig på ljud så kör utan.
Jag körde utan flera år innan jag köpte nya grejer, bortsett från lite mindre damm med nya märker jag ingen skillnad.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt kontaktat CDON och det som kommer hända är ju att om jag reklamerar moderkortet så kommer dom sedan skicka det till gigabyte för "undersökning". Dom kan alltså då säga att det inte är något fel på kortet och jag får då betala 250 spänn. Stod endast att varan hade varit uppackad.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ju dessutom få leva utan moderkort ett tag om jag reklamerar.

Permalänk

Handla från butiker med goodwil, dvs komplett i min bok :). Men kontakta gigabyte och om dom inte skickar en ny skickar du in det. Du har faktiskt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Handla från butiker med goodwil, dvs komplett i min bok :). Men kontakta gigabyte och om dom inte skickar en ny skickar du in det. Du har faktiskt rätt.

Jag bojkottar komplett då flera jag känner blivit fullständigt blåsta med reparationskostnader för ingenting.

*EDIT*
That being said, lät nog lite "douche".
Ber om ursäkt isåfall.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanneSvs:

Jag bojkottar komplett då flera jag känner blivit fullständigt blåsta med reparationskostnader för ingenting.

Kan vi få några exempel?

Komplett är den återförsäljare med bäst support enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Exempel?

Komplett är den återförsäljare med bäst support enligt min erfarenhet.

Bara någon vecka sen så skickade en kompis in sitt moderkort, fick betala 500 spänn, varpå dem sa att det var felfritt.
Han fick tillbaka det och det fungerade fortfarande inte så han lämnade in datorn på en lokal verkstad som konstaterade att moderkortet var trasigt.

Det är det senaste exemplet jag har iaf.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

Bara någon vecka sen så skickade en kompis in sitt moderkort, fick betala 500 spänn, varpå dem sa att det var felfritt.
Han fick tillbaka det och det fungerade fortfarande inte så han lämnade in datorn på en lokal verkstad som konstaterade att moderkortet var trasigt.

Det är det senaste exemplet jag har iaf.

Hur var det trasigt då? Bytte chassi på mina grejer så slutade moderkort funka och 24pin på nätagg glappade rejält. Båda byttes ut utan några ord fast jag skev att det hände när jag bytte chassi.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag bara betalade 390 pistoler för kortet (kostar egentligen 500 tror jag) så känns det lagom drygt att betala 250 kr fall nu Gigabyte anser att allt ser bra ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Med tanke på att jag bara betalade 390 pistoler för kortet (kostar egentligen 500 tror jag) så känns det lagom drygt att betala 250 kr fall nu Gigabyte anser att allt ser bra ut...

Varför skulle Gigabyte anse att moderkortet har någon defekt, då? Det är ju bara IO-plåten som saknas...
Jag förstår inte.

Köpte du produkten på nätet så gäller ju distansköplagen.

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är problemet. Om dom anser att jag reklamerat varan utan att det är fel på den så skickar dom tillbaka den och jag får betala 250 kr. DEt är ju trots allt inget fel på kortet. Saknas bara en plåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Det är ju det som är problemet. Om dom anser att jag reklamerat varan utan att det är fel på den så skickar dom tillbaka den och jag får betala 250 kr. DEt är ju trots allt inget fel på kortet. Saknas bara en plåt.

varför inte bara ha utan plåten den behövs inte direkt om du inte är på lan ofta och inte får plats med att sticka huvet bakom datorn och se vart du sätter i t ex usb kabeln...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

varför inte bara ha utan plåten den behövs inte direkt om du inte är på lan ofta och inte får plats med att sticka huvet bakom datorn och se vart du sätter i t ex usb kabeln...

Det är väl mest ljudmässigt. Alltid välkommet att få burken lite tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

varför inte bara ha utan plåten den behövs inte direkt om du inte är på lan ofta och inte får plats med att sticka huvet bakom datorn och se vart du sätter i t ex usb kabeln...

I/O-plåten skyddar däremot ESD och damm.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Maila gigabyte och fråga snällt om en IO plåt. De skickar nog en till dig.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Om du inte kan vara utan kortet eller så då kan du bara skapa en egen I/O-"plåt".
Ta en bit kartong och rita på den hur kontakterna ska sitta, sen skär du bara ut dom.

Ta eltejp eller så och täta om det inte sluter så som du önskar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Det är ju det som är problemet. Om dom anser att jag reklamerat varan utan att det är fel på den så skickar dom tillbaka den och jag får betala 250 kr. DEt är ju trots allt inget fel på kortet. Saknas bara en plåt.

Du ska helt klart INTE skicka in det vad dom än säger. Be att få prata med nån som vet hur ett moderkort funkar och förklara lugnt och stilla att det inte är något fel på kortet men att det saknades en del.

I det här fallet måste dom helt enkelt lita på dig och det finns liksom ingen anledning för dig att ljuga heller.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kontaktat Gigabyte. De hade tyvärr inget kontor i Sverige verkar det som så får väl se hur det går. Skickade i alla fall iväg ett mejl.

Permalänk
Medlem

Ifall du inte får någon från tillverkaren så kolla med Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ifall du inte får någon från tillverkaren så kolla med Ebay.

Nice! Ebay hade faktiskt en av rätt modell. Har dock inte handlat på Ebay innan. Hur säkert är det? Bör man använda typ paypal kanske? Lite Ot menmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Nice! Ebay hade faktiskt en av rätt modell. Har dock inte handlat på Ebay innan. Hur säkert är det? Bör man använda typ paypal kanske? Lite Ot menmen..

Du betalar absolut enklast med direkt kortbetalning via Paypal. Köper du från en butik med ratings runt 99% är det knappast mer osäkert än att köpa från en vanlig nätbutik.

/en med ett hundratal lyckade köp i ryggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan vi få några exempel?

Komplett är den återförsäljare med bäst support enligt min erfarenhet.

Skickade in mitt moderkort ett Asus Z86 Pro-V (Längesedan) då jag hade problem med två PCI express portar. Jag betalade Frakten och skickade in.
Jag fick tillbaka det, nu med en Repa över kretskortbanorna nära PCI-E banorna, Obs dessa gick inte äns till PCI portarna utan verkade träffa Ljud I/O till Frontpanelen. Jag Ohmade dessa och de var fortfarande hela.
När jag sedan ringde upp komplett så fick jag svaret "Du har repat ditt kort, därför fungerar det inte". Jag är säker på att det inte var jag som repade dessa och hävdade att det inte var så innan jag skickade in det till dem, men fick bara svaret att då skulle de ha bilder. (Vilket jag var för ung och dum för att inte ta) Kortet fungerar ju, men inte alla PCI-E portar, så nu ligger det hemma och skräpar bara.

Inet måste jag enl. egna erfaranheter hävda har den bästa supporten.

Alltid trevliga och kunnigt folk i butiken, När något är fel så brukar det inte vara några problem att få det löst direkt.
Vi skulle på ett 3 Dagars lan jag och en kompis, när has moderkort pajade (Slutade boota), vi testade Nytt nätagg, grafikkort etc etc. åkte in till Inet, de sa bara "Vänta här eller gå och ta en fika så fixar vi det" när vi kom tillbaka 25 minuter senare så hade de monterat ett nytt moderkort, dragit om kablarna och fått igång datorn igen och vi kunde åka tillbaka och LANa.

I tisdags Köpte jag ett Headset (Ett G430) som inte fungerade som det skulle. Mejlade dem via Sweclockers och DE ringde upp mig dagen efter och kollade vad som var fel. DÅ jag gillar headsetet frågade jag dem om de kände till felet och om de hade någon snabbfix på det. han sa att tyvärr hade de inte någon snabbfix, men gav mig Logitechs nummer.
Han sa att ring upp logitech de kanske kan lösa det problemet annars så är det bara att ringa tillbaka så fixar vi ett annat headset åt dig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

asså helt ärligt så gör det inte oerhört mycket utan den om du inte orkar krångla, obv blir det inte optimalt med luftflöde/damm mm men om du inte har värmeproblem eller stör dig på ljud så kör utan.
Jag körde utan flera år innan jag köpte nya grejer, bortsett från lite mindre damm med nya märker jag ingen skillnad.

Att köra utan i/o plåt skapar EMI störningar. Rätt som det är så knackar PTS på dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Nice! Ebay hade faktiskt en av rätt modell. Har dock inte handlat på Ebay innan. Hur säkert är det? Bör man använda typ paypal kanske? Lite Ot menmen..

Men dåså! En bra plan fall det skulle skita sig med cdon. Detta bör ju trots allt vara en pålitlig säljare: http://www.ebay.com/itm/I-O-Shield-Gigabyte-GA-78LMT-USB3-Mai...

Har för mig att man till och med kan få tillbaka pengarna om man blir lurad av PayPal. Kanske blir till att fixa ett PayPal-konto också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Men dåså! En bra plan fall det skulle skita sig med cdon. Detta bör ju trots allt vara en pålitlig säljare: http://www.ebay.com/itm/I-O-Shield-Gigabyte-GA-78LMT-USB3-Mai...

Har för mig att man till och med kan få tillbaka pengarna om man blir lurad av PayPal. Kanske blir till att fixa ett PayPal-konto också

Det absolut enklaste du kan göra är förmodligen att beställa den plåten från ebay, även om du blir blåst så är 70kr inte en så stor summa.

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Det är ju det som är problemet. Om dom anser att jag reklamerat varan utan att det är fel på den så skickar dom tillbaka den och jag får betala 250 kr. DEt är ju trots allt inget fel på kortet. Saknas bara en plåt.

Varför överväger du att reklamera det då, när du vet att det inte är något fel på kortet?