Permalänk
Medlem

Pump: EK-DCP 4.0 pump tryck?

Hej alla.

Jag har köpt http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx
Som består av ek-dcp 4 pump , 360 rad o cpu block, reservoir.
Ska kyla ett titan gtx med ek titan block.

Min fråga är klarar den pumpen driva ytterliggare en 120 mm radiator som jag tänkte ha mellan cpu o gpu blocket för extra kylning.

Tacksam för svar. / Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

utan problem, det kommer dock låta en del

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Hej alla.

Jag har köpt http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx
Som består av ek-dcp 4 pump , 360 rad o cpu block, reservoir.
Ska kyla ett titan gtx med ek titan block.

Min fråga är klarar den pumpen driva ytterliggare en 120 mm radiator som jag tänkte ha mellan cpu o gpu blocket för extra kylning.

Tacksam för svar. / Rickard

Den pumpen klarar vad jag vet mer än 2 system som det där.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Nu ska jag bara koppla ihop sakerna när jag får rätt kopplingar av inet.
Dom skickade 13 mm koppling till titan blocket " kittet består av 10 mm" .
Datorn får stå en vecka eller ngt till jag får kopplingarna.
Allt är kopplat o byggt förutom gpu kopplingarna, o jag som är nällad att få igång Systemet

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Fungerar perfekt

Hur låter det då ?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hur låter det då ?

Jadu , vattenpumpen är den som låter mest i hela datorn , 2 ljud typ, litet lätt rasslande ljud "misstänker proppeller delen i pumpen" och ett monotomt "brum" ljud från motorn som driver pumpen , trodde att den skulle vara tystare men om man spelar eller har ljud från datorn så hör man inte den.

Jag monterade den enligt instruktionerna med gummi mattan under pumpen för dämpa vibrationerna. Om man kan montera med fler gummi mattor/brickor
för att få ner ljudet vet jag inte. Mitt chassi har ventil hål precis där pumpen sitter så det bidrar såklart till lite högre oväsen.

Frågan är bara nu om flödet är Mycket bra / bra / eller OK . funderar på att hitta någon flödes och/eller tempgivare så man kan övervaka vattnet i loopen.
tom funderat på att köpa en pump till o serie koppla då man garanterat har bra tryck nog och en liten säkerhet om en pump dör . Men då ökar väl ljudet med 100% misstänker jag pga av 2 pumpar.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Jadu , vattenpumpen är den som låter mest i hela datorn , 2 ljud typ, litet lätt rasslande ljud "misstänker proppeller delen i pumpen" och ett monotomt "brum" ljud från motorn som driver pumpen , trodde att den skulle vara tystare men om man spelar eller har ljud från datorn så hör man inte den.

Jag monterade den enligt instruktionerna med gummi mattan under pumpen för dämpa vibrationerna. Om man kan montera med fler gummi mattor/brickor
för att få ner ljudet vet jag inte. Mitt chassi har ventil hål precis där pumpen sitter så det bidrar såklart till lite högre oväsen.

Frågan är bara nu om flödet är Mycket bra / bra / eller OK . funderar på att hitta någon flödes och/eller tempgivare så man kan övervaka vattnet i loopen.
tom funderat på att köpa en pump till o serie koppla då man garanterat har bra tryck nog och en liten säkerhet om en pump dör . Men då ökar väl ljudet med 100% misstänker jag pga av 2 pumpar.

Du måste koppla dem paralellt om du ska ha säkerhet, i serie så blockerar ena pumpen. Ljudet ökar med 50% om du sätter dit en pump till Men sätter du dit fyra pumpar så dubbleras ljudet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Den gummi mattan som följer med tyckte jag var värdelös på att dämpa vibrationer. Så jag testade flera olika saker att använda istället det jag kom fram till som fungerare bäst vilket du även lär ha hemma var en disksvamp. Kanske inte det snyggaste men hellre det än vibrationer.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Den gummi mattan som följer med tyckte jag var värdelös på att dämpa vibrationer. Så jag testade flera olika saker att använda istället det jag kom fram till som fungerare bäst vilket du även lär ha hemma var en disksvamp. Kanske inte det snyggaste men hellre det än vibrationer.

Upplever faktiskt inte något problem med vibrationer , utan proppeller ljuder låter lite som pump till akvarie ,låter microskopiskt "plast" tickande.
Och brummet som låter mest är säkert direkt kopplat till varvtalet på pumpen. Och sänka pumpens volt vill jag inte då jag är osäker om flödet räcker till.

Som min fru sa : det påminner om ljudet från vattenrenings verket/pumpen på "ovan mark pool" som man kan köpa överallt till sin trädgård.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Fattar jag det rätt att du bara vattenkyler grafikkortet? Funderar på att köpa kittet med 240 rad och köpa till en extra 240 rad då jag inte får plats med 360. Med detta har jag tänkt kyla processorn och två stycken gtx780. Undrar om det räcker med radiatorer och om pumpen fixar att driva detta..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Fattar jag det rätt att du bara vattenkyler grafikkortet? Funderar på att köpa kittet med 240 rad och köpa till en extra 240 rad då jag inte får plats med 360. Med detta har jag tänkt kyla processorn och två stycken gtx780. Undrar om det räcker med radiatorer och om pumpen fixar att driva detta..

Jag kyler CPU med kylaren som medföljer kittet jag köpt och titan med EK-FC Titan - Acetal

Och vad jag har läst så bör det du beskriver klara av att driva 2 gpu och 1 cpu

supporten på inet sa som "enkel" regel så 120mm radiator / enhet du ska kyla +120 mm radiator som extra.

mao du ska kyla 2 grafik kort och en cpu , det blir 120 +120 +120 samt 120 som reserv.
Annars får du räkna på hur mkt värme dina kort genererar och räkna ut exakt hur mkt kylning du behöver.

Finns formler på nätet hur man räknar ut det.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Upplever faktiskt inte något problem med vibrationer , utan proppeller ljuder låter lite som pump till akvarie ,låter microskopiskt "plast" tickande.
Och brummet som låter mest är säkert direkt kopplat till varvtalet på pumpen. Och sänka pumpens volt vill jag inte då jag är osäker om flödet räcker till.

Annars samma material som finns i sittunderlag/liggunderlag fungerar bra för att få bort vibrationer.
Vet fler som kör med tvättsvamp/disksvamp.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Annars samma material som finns i sittunderlag/liggunderlag fungerar bra för att få bort vibrationer.
Vet fler som kör med tvättsvamp/disksvamp.

Fortfarande har jag inte problem med vibrationer.
Har desutom bytat pump så nu har jsg inga problem med brum alls
Alphacool VPP655 har jag nu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb