Kommer jag att behöva överklocka min 3930K?

Permalänk

Kommer jag att behöva överklocka min 3930K?

Jag ska precis till att bygga ihop min nya dator. Processorn är en I7 3930K. Jag har läst att den kan bli ganska varm. Därför undrar jag om den kommer att flaska nya speltitlar typ Battlefield 4 i standard-frekvensen 3,2GHz? Grafikkorten är två st GTX660 i SLI (presterar ungefär som ett GTX780)

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Jag ska precis till att bygga ihop min nya dator. Processorn är en I7 3930K. Jag har läst att den kan bli ganska varm. Därför undrar jag om den kommer att flaska nya speltitlar typ Battlefield 4 i standard-frekvensen 3,2GHz? Grafikkorten är två st GTX660 i SLI (presterar ungefär som ett GTX780)

Nej du kommer inte behöva OC det.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Behovet i din fråga är strikt bundet till vad du antar dig vilja åstadkomma och under vilka förutsättningar.

Angående prestanda i Battlefield 4 är det för tidigt att säga.

Spel så som Planetside 2 är vansinnigt processor-tunga, varpå jag skulle säga att du absolut behöver klocka processorn i mån om att få ut så mycket prestanda ur din hårdvara som möjligt. Även om boost-frekvensen om 3.8ghz överlag är ganska bra.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Behovet i din fråga är strikt bundet till vad du antar dig vilja åstadkomma och under vilka förutsättningar.

Angående prestanda i Battlefield 4 är det för tidigt att säga.

Spel så som Planetside 2 är vansinnigt processor-tunga, varpå jag skulle säga att du absolut behöver klocka processorn i mån om att få ut så mycket prestanda ur din hårdvara som möjligt. Även om boost-frekvensen om 3.8ghz överlag är ganska bra.

Det jag vill åstakomma är väl att varken grafikkort eller processor flaskar varandra. Så klart man vill ha den bästa möjliga prestandan nu när man lagt ut så mycket pengar. Jag ska i alla fall googla lite "säker" överklockning av processorn. Har valt en vatten-kylare så lite ska det väl kunna gå att höja något.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Det jag vill åstakomma är väl att varken grafikkort eller processor flaskar varandra. Så klart man vill ha den bästa möjliga prestandan nu när man lagt ut så mycket pengar. Jag ska i alla fall googla lite "säker" överklockning av processorn. Har valt en vatten-kylare så lite ska det väl kunna gå att höja något.

Skall du köra i 60 eller 120 Hz? 120 Hz är väldigt mycket mer krävande av processorn, medan du i 60 Hz antagligen klarar dig utan överklock. Förutsatt att man vill ha 60 respektive 120 FPS, vilket man vill

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Den blir inte särskilt varm även vid hyffsat rejäl klockning, även om det som vanligt kan skilja något mellan olika exemplar

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Du kommer att fa mer prestanda for spel med en i5 2500k+ och lagga resten av pengarna du sparar in pa battre grafikkort. Menmen.

Skrivet av davyp3:

Skall du köra i 60 eller 120 Hz? 120 Hz är väldigt mycket mer krävande av processorn, medan du i 60 Hz antagligen klarar dig utan överklock. Förutsatt att man vill ha 60 respektive 120 FPS, vilket man vill

Att spela i 120hz ar inte mer kravande pa nagot satt eller vis. Daremot att spela med jamn fps runt 120 kraver mer av systemet, och da ar fortfarande grafikkortet MYCKET viktigare an processorn.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Du kommer att fa mer prestanda for spel med en i5 2500k+ och lagga resten av pengarna du sparar in pa battre grafikkort. Menmen.

Att spela i 120hz ar inte mer kravande pa nagot satt eller vis. Daremot att spela med jamn fps runt 120 kraver mer av systemet, och da ar fortfarande grafikkortet MYCKET viktigare an processorn.

Läs igen vad jag skrev är du snäll

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FFredrikk:

Jag ska precis till att bygga ihop min nya dator. Processorn är en I7 3930K. Jag har läst att den kan bli ganska varm. Därför undrar jag om den kommer att flaska nya speltitlar typ Battlefield 4 i standard-frekvensen 3,2GHz? Grafikkorten är två st GTX660 i SLI (presterar ungefär som ett GTX780)

Standard frekvensen är 3.8ghz för jag antar att du kommer ha turboboost aktiverat?:)
Du behöver inte överklocka alls, det enda du behöver tänka på är att klocka grafikkorten. Man klockar bara för bättre 3Dmark poäng inte för att tjäna ett par FPS, om det inte är en gammal dator på gränsen till utdöende.
Njut istället av en stabil CPU i standard turboboost klock och slipp oväntade krascher och/eller blåskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelathur:

Du kommer att fa mer prestanda for spel med en i5 2500k+ och lagga resten av pengarna du sparar in pa battre grafikkort. Menmen.

Att spela i 120hz ar inte mer kravande pa nagot satt eller vis. Daremot att spela med jamn fps runt 120 kraver mer av systemet, och da ar fortfarande grafikkortet MYCKET viktigare an processorn.

En i5 med 4 trådar mot en 3930k med 12 trådar, snälla sluta jämföra skit med pannkaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

En i5 med 4 trådar mot en 3930k med 12 trådar, snälla sluta jämföra skit med pannkaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Lets not feed the troll!

On topic: skadar ju aldrig att överklocka lite grann, är ju trotsallt lite gratis prestanda
länge funderat att dra min upp till 4.0ghz, torde inte vara allt för svårt och borde inte skada nån komponent

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

En i5 med 4 trådar mot en 3930k med 12 trådar, snälla sluta jämföra skit med pannkaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om du köper en i5:a så har du en större del av din budget kvar för att köpa grafikkort. Och på det sättet få mer fps.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

skulle vara mer oroad för att grafikkorten sätter stop för dina planer om 120 fps i bf4 än processorn.
ganska svårt att veta hur något kommer prestera i osläppta spel utan en spåkula dock.

Jag har tyvärr ingen spåkula.

Skrivet av NonnePonne:

Lets not feed the troll!

On topic: skadar ju aldrig att överklocka lite grann, är ju trotsallt lite gratis prestanda
länge funderat att dra min upp till 4.0ghz, torde inte vara allt för svårt och borde inte skada nån komponent

Han är inget jävla troll, sluta kasta runt den termen hejvilt.
Han gjorde en korrekt observation och förtydligade det som davyp3 skrev , även om den var kanske var lite onödig så var det korrekt.

dessutom stämmer det att en i5a räcker gott och väl även för 120 fps, har man en modern och hyffsad processor så är det väldigt sällan processorn som tar emot först.
speciellt om man klockar den.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Men om du köper en i5:a så har du en större del av din budget kvar för att köpa grafikkort. Och på det sättet få mer fps.

Jo såklart, men nu handlade tråden om 3930k. Jag är trött på folk som alltid ska försöka."spara" åt andra. Vill man spara kan man köra med AMD då istället för en i5. Killen vill ha en 3930k, inte någon budgetvariant med inbyggd grafik.

Skulle speltillverkarna dessutom börja köra med fler trådar så är ju en i5 ganska värdelös helt plötsligt. Det var samma jidder om dual core vs quad core, och vad hände?
Jo spelen anpassades efter hårdvaran, många spel kör med 8 eller fler trådar redan idag. Kan lova att många som satsade på dualcore när quadcore släppts fick ångra sig bittert. En del quad duger än idag, men det gör knappast dual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Jo såklart, men nu handlade tråden om 3930k. Jag är trött på folk som alltid ska försöka."spara" åt andra. Vill man spara kan man köra med AMD då istället för en i5. Killen vill ha en 3930k, inte någon budgetvariant med inbyggd grafik.

Skulle speltillverkarna dessutom börja köra med fler trådar så är ju en i5 ganska värdelös helt plötsligt. Det var samma jidder om dual core vs quad core, och vad hände?
Jo spelen anpassades efter hårdvaran, många spel kör med 8 eller fler trådar redan idag. Kan lova att många som satsade på dualcore när quadcore släppts fick ångra sig bittert. En del quad duger än idag, men det gör knappast dual.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl bra att spara/optimera sin utrustning till vad man ska göra. Det är helt onödigt att köpa en 3970X om man ska spela med ett 780 i 1080p, andra billigare processorer klarar att göra samma jobb.

En i5:a skulle inte bli värdelös direkt om spel optimerades till fler trådar. Isåfall skulle en i5:a vara värdelös idag eftersom många spel redan körs i "8 eller fler trådar redan idag". Har du någon källa på det förresten?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

En i5 med 4 trådar mot en 3930k med 12 trådar, snälla sluta jämföra skit med pannkaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde kanske skriva 4 kärnor mot 6 kärnor då du får det att verka som om 3930k är 3 gånger bättre när den är ca 50% bättre.

Och även om spelen har stöd för många trådar så betyder det inte att en 4 trådad cpu blir automatiskt dålig. Det beror helt på hur tunga beräkningarna är.

För att en i5 ska flaska hårt i ett spel måste du ha väldigt hög load på samtliga kärnor och det skulle även betyda att 3930k mest troligt skulle flaska i stock klock.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker är: Varför en 3930K utan att klocka :P.. men alla gör som dom vill

Permalänk

Ok, nu är det gjort. Har valt en förinställd överklock i BIOS:et. 4125MHz Minnena går 1666MHz Vcore är 1.288V Allt verkar stabilt. Kört Prime 95 nu i en timme.

Jag undrar över temperaturen. Kärnorna visar väldigt olika max-siffror 1) 75c 2) 71c 3) 70c 4) 63c 5) 65c 6) 75c, ska jag vara orolig? Tempen för hela processorn visar max 68c, vilken temperatur ska man jämföra mot Intels rekomendationer?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Jag ska precis till att bygga ihop min nya dator. Processorn är en I7 3930K. Jag har läst att den kan bli ganska varm. Därför undrar jag om den kommer att flaska nya speltitlar typ Battlefield 4 i standard-frekvensen 3,2GHz? Grafikkorten är två st GTX660 i SLI (presterar ungefär som ett GTX780)

3930k är sandybridge vilket betyder att den inte har värmeproblem som ivybridge och haswell.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Ok, nu är det gjort. Har valt en förinställd överklock i BIOS:et. 4125MHz Minnena går 1666MHz Vcore är 1.288V Allt verkar stabilt. Kört Prime 95 nu i en timme.

Jag undrar över temperaturen. Kärnorna visar väldigt olika max-siffror 1) 75c 2) 71c 3) 70c 4) 63c 5) 65c 6) 75c, ska jag vara orolig? Tempen för hela processorn visar max 68c, vilken temperatur ska man jämföra mot Intels rekomendationer?

Håll dig under 85c load på varmaste kärnan så är det lungt

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Håll dig under 85c load på varmaste kärnan så är det lungt

Ok, Tack

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

skulle vara mer oroad för att grafikkorten sätter stop för dina planer om 120 fps i bf4 än processorn.
ganska svårt att veta hur något kommer prestera i osläppta spel utan en spåkula dock.

Jag har tyvärr ingen spåkula.

Han är inget jävla troll, sluta kasta runt den termen hejvilt.
Han gjorde en korrekt observation och förtydligade det som davyp3 skrev , även om den var kanske var lite onödig så var det korrekt.

dessutom stämmer det att en i5a räcker gott och väl även för 120 fps, har man en modern och hyffsad processor så är det väldigt sällan processorn som tar emot först.
speciellt om man klockar den.

Suck.... ok... Slutar feeda

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Det är väl bra att spara/optimera sin utrustning till vad man ska göra. Det är helt onödigt att köpa en 3970X om man ska spela med ett 780 i 1080p, andra billigare processorer klarar att göra samma jobb.

En i5:a skulle inte bli värdelös direkt om spel optimerades till fler trådar. Isåfall skulle en i5:a vara värdelös idag eftersom många spel redan körs i "8 eller fler trådar redan idag". Har du någon källa på det förresten?

Behöver jag ge en källa till att många spel kan köra 8 eller fler trådar?
Nej jag tror inte det behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Du borde kanske skriva 4 kärnor mot 6 kärnor då du får det att verka som om 3930k är 3 gånger bättre när den är ca 50% bättre.

Och även om spelen har stöd för många trådar så betyder det inte att en 4 trådad cpu blir automatiskt dålig. Det beror helt på hur tunga beräkningarna är.

För att en i5 ska flaska hårt i ett spel måste du ha väldigt hög load på samtliga kärnor och det skulle även betyda att 3930k mest troligt skulle flaska i stock klock.

Nej den blir inte dålig, den kommer säkert funger ändå bara inte lika bra som en 3930k som han ville ha, hans 3930k kommer med all sannolikhet att duga fram tills 2016 för det verkar vara då det händer som mest, Volta kommer och Skylake-E borde dyka upp det året oxå, Maxwell kan man nog hoppa över om man har någorlunda kraftiga grafikkort idag. Dessvärre jag inte säga samma sak om i5:an, tror inte den orkar med fram till 2016, speciellt inte om spelen fortsätter bli större och det kommer spel som är enbart 64-bit där minnesbandbredden kan börja få lite mer betydelse, men vi får väl se vem som gjorde rätt.

Permalänk
Medlem

ursäkta min okunnighet men vad betyder flaska?

Permalänk
Medlem

Svårt att se att den kommer ha problem. Jag kan köra SC2, WoW och D3 samtidigt - och alla på max - utan problem...
En på varje skärm.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Svårt att se att den kommer ha problem. Jag kan köra SC2, WoW och D3 samtidigt - och alla på max - utan problem...
En på varje skärm.

haha, det var ju inga direkta krävande spel har bara 2 skärmar & stöd för det men vore inte omöjligt med min rigg heller!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Behöver jag ge en källa till att många spel kan köra 8 eller fler trådar?
Nej jag tror inte det behövs.

Jag tycker det. Det finns en anledning till att jag frågar och jag tror att det finns en anledning till att du inte vill lämna någon källa.

Det finns andra som tycker olikt dig, t ex en moderator på Tomshardware som skriver:
"The vast majority of games still only use two cores. The number of games that can use more than two core will be rather small in comparison." Källa

Såklart så behöver han inte ha rätt men på samma sätt behöver inte du ha rätt.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

För de som inte köpte det tidigare inlägget om 2500k vs 3930k så kolla in swecs test av 3930k och 3960x. Kollar du då speltesterna med samma klockfrekvens (runt 3.3-3.4 GHz) så är prestandan i stort sett identiskt mellan både 2500K/2600K/3930K/3960X.

Självklart är det möjligt att fler spel inom det kommande året kommer ha stöd för fler kärnor och trådar, men det är aldrig en ekonomiskt bra investering att handla för framtiden när det gäller datorkomponenter. Vill man ha bra prestanda i spel så är det nästan alltid rätt att lägga största delen på grafikkortet. Det är möjligt att det var annorlunda förr, men idag är processorerna så bra att de flesta hänger med bra utan några ingrepp. Kommer det sen en ny titel man vill spela så uppgraderar man cpu/mobo efter 2 år istället för att lägga 2-3 ggr så mycket pengar på detta posterna vid första inköpet. D.v.s att istället för att köpa en dator för 20k var 4:e år så är det mer ekonomiskt att köpa en dator för 10-12k och byta ut cpu och mobo om det behövs, vartannat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Trådskaparen här.. Jag överklockade nya 3930K:n till 4,25GHz med några enkla tryck i BIOS:en. 1.312Vcore. Den går stabilt i Prime95 efter ett par timmar. Max temp processor 68c Max temp någon kärna 75c med en CoolerMaster Seidon kylare. Går i 45-50c i vanligt användande. Ca 50-60c i spel beroende på titel. Jag tror jag nöjer mig så. Finns väl ingen speltitel i dagsläget som kräver mer?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC