Permalänk
Medlem

Haswell delid

Efter lite överklockande konstaterade jag snabbt att haswell blir väldigt varm.
Bestämde mig för att testa att delida. Här har ni resultatet.

Som ni ser så tog det stopp vid 1.2v

Valde att köra kniv metoden då det såg farligt ut att slå loss ihs.

Var svårare än jag trott. Fick ta i en hel del.

Här ser man intels kylpasta som är som gips. Det svarta är limmet som är boven i dramat.

Använde ett plektrum till att skrapa bort limmet.

Installation i datorn igen. Penslade på Coollaboratory Liquid Ultra då jag läst att det ska vara bra.
http://www.coolerkit.se/shop/coollaboratory-liquid-1918p.html

Inget nytt lim då ihs hålls fast med bygeln.

Så fint blev det med min h100i monterad igen. Använde Artic silver 5 mellan ihs och block.

Här ser man tydligt att det är mycket lägre temperatur. Kan varmt rekommendera en delid om man vill klocka sin haswell (och om man har råd att misslyckas).

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk

Hej jag körde delid med hammare o träbit och skruvstäd på min nya 4770k. Det gick bra var inte så svårt. Jag änvände esd vantar vid hanterande av cpu. Fick ca 10grader lägre temp. Man är mer nervös att man sabbar cpun. Små slag med hammaren o ha koll på om pcbn lossnar från ihsn så kan man lossa sista biten med handen. Slår man hårt med hammaren så riskerar cpun att flyga iväg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hmm jag kör 1,2V och 4,5GHz på en hyper412s och får
Core 0 75
Core 1 73
Core 2 72
Core 3 69

Det skiljer alltså 1 grad på core 1 och 2 och 6 grader på core 3, om det bara kommer droppa så lite känns det ovärt att delida eller kan det va så att min kan droppa ännu mer i temp iaf?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Så härligt att se folk som vågar sig på dessa former av kirurgi grymt mannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Hej jag körde delid med hammare o träbit och skruvstäd på min nya 4770k. Det gick bra var inte så svårt. Jag änvände esd vantar vid hanterande av cpu. Fick ca 10grader lägre temp. Man är mer nervös att man sabbar cpun. Små slag med hammaren o ha koll på om pcbn lossnar från ihsn så kan man lossa sista biten med handen. Slår man hårt med hammaren så riskerar cpun att flyga iväg.

Tycker det känns fel att slå på några miljarder transistorer. Slant visserligen med kniven nån gång men hoppades på det bästa. Hade inga vantar el liknande, men undvek att hålla på kontaktytor. Tror att de små rackarna är tåligare än man tror.

Skrivet av Sweede:

Hmm jag kör 1,2V och 4,5GHz på en hyper412s och får
Core 0 75
Core 1 73
Core 2 72
Core 3 69

Det skiljer alltså 1 grad på core 1 och 2 och 6 grader på core 3, om det bara kommer droppa så lite känns det ovärt att delida eller kan det va så att min kan droppa ännu mer i temp iaf?

Min skiljer fortfarande på temp i cores, men sjönk 15 grader + i snitt.

Skrivet av 120hz:

Så härligt att se folk som vågar sig på dessa former av kirurgi grymt mannen.

Värsta som kan hända är att man får köpa ny. Värre för vissa kanske. Roligt att testa iaf

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
99:e percentilen

Jag föreslår att du gör så att man kommer till fullstorleksbilderna när man klickar på temperaturminiatyrerna. De man kommer till är så lågupplösta att det inte går att se vad som står.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av estoffe:

Min skiljer fortfarande på temp i cores, men sjönk 15 grader + i snitt.

Jo men på samma volt innan delid hade du 90 grader och jag 75, och då antar jag väl att en h100i är en mer kompetent kylare än en cm 412s?

Jag undrar bara hur troligt det är att en delide gör någon större nytta för mig när din delidade 4670k ligger strax under tempen på min o-delidade 4670k. Min lär ju knappast droppa 15 grader då är jag nere på 50 grader i load det hade iofs vart ballt hehe.

Edit: 60 grader menar jag naturligtvis.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Snälla fixa bilderna så att man inte måste klicka 25 gånger för att få upp dom i full storlek.

Skrivet av Sweede:

Jo men på samma volt innan delid hade du 90 grader och jag 75, och då antar jag väl att en h100i är en mer kompetent kylare än en cm 412s?

Det stämmer nog men man kan inte dra såna paralleller när det är olika datorer och olika cpu's. hade man kört 2 olika kylare i samma dator hade man kunnat jämfört så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag föreslår att du gör så att man kommer till fullstorleksbilderna när man klickar på temperaturminiatyrerna. De man kommer till är så lågupplösta att det inte går att se vad som står.

Skrivet av deadich:

Snälla fixa bilderna så att man inte måste klicka 25 gånger för att få upp dom i full storlek.

Fixat bilderna.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Skrivet av estoffe:

Värsta som kan hända är att man får köpa ny. Värre för vissa kanske. Roligt att testa iaf

Det är inte så farligt då de inte är så dyra, värre är det om man skulle förstöra något arbete genom att skapa korrupta filer, för då skenar tusenlapparna i kostnaden iväg.

Jag ger ändå tummen upp till trådskaparens våghalsighet och påfund.

Finns det någon som har något vettig förklaring på varför intel "snålar" in på deras "kylpasta", de lägger ner miljarder på forskning och blir spöad av en amatör när det gäller av av kylpasta. Detta låter för mig inte rimligt och jag antar att det finns någon bakomliggande orsak till deras val. (som att den ur konsumentsynpunkt är stabil)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bud_bundy:

Det är inte så farligt då de inte är så dyra, värre är det om man skulle förstöra något arbete genom att skapa korrupta filer, för då skenar tusenlapparna i kostnaden iväg.

Jag ger ändå tummen upp till trådskaparens våghalsighet och påfund.

Finns det någon som har något vettig förklaring på varför intel "snålar" in på deras "kylpasta", de lägger ner miljarder på forskning och blir spöad av en amatör när det gäller av av kylpasta. Detta låter för mig inte rimligt och jag antar att det finns någon bakomliggande orsak till deras val. (som att den ur konsumentsynpunkt är stabil)

Som jag har förstått det så handlar det inte om att kylpastan är dålig, den är i själva verket riktigt bra. Det som orsakar de dåliga temperaturerna är tydligen att IHSen är fastlimmad vilket skapar ett mellanrum mellan CPUn, limmet och IHSen. Detta gör att värmen inte leds bort så bra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att limmet de använder är lite för att skydda så inte ihsen skaver igenom den skyddande lacken på cpu kretskortet och orsakar kortslutning.
När man tagit bort limmet så är ju risken att ihsen tillslut skaver igenom efter flera av och på monteringar och kopparbanorna blir synliga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bud_bundy:

Det är inte så farligt då de inte är så dyra, värre är det om man skulle förstöra något arbete genom att skapa korrupta filer, för då skenar tusenlapparna i kostnaden iväg.

Jag ger ändå tummen upp till trådskaparens våghalsighet och påfund.

Finns det någon som har något vettig förklaring på varför intel "snålar" in på deras "kylpasta", de lägger ner miljarder på forskning och blir spöad av en amatör när det gäller av av kylpasta. Detta låter för mig inte rimligt och jag antar att det finns någon bakomliggande orsak till deras val. (som att den ur konsumentsynpunkt är stabil)

Skrivet av Xyborg:

Som jag har förstått det så handlar det inte om att kylpastan är dålig, den är i själva verket riktigt bra. Det som orsakar de dåliga temperaturerna är tydligen att IHSen är fastlimmad vilket skapar ett mellanrum mellan CPUn, limmet och IHSen. Detta gör att värmen inte leds bort så bra.

Xyborg har rätt. Limmet har tjockleken x och mellanrummet mellan CPU och IHS, med limmet applicerat, är just ~x. När man tar bort limmet blir mellanrummet ~0, vilket förstås innebär mycket bättre värmeöverföring.

Man kan ju undra varför Intel inte antingen
A) lödde fast IHS som på Sandy Bridge och äldre, eller
B) designade IHS så att den ligger dikt an mot CPU när limmet tas med i ekvationen.

Jag kan ärligt talat inte se någon anledning till varför de har gjort som de gjort.

Skrivet av Decimal:

Jag tror att limmet de använder är lite för att skydda så inte ihsen skaver igenom den skyddande lacken på cpu kretskortet och orsakar kortslutning.
När man tagit bort limmet så är ju risken att ihsen tillslut skaver igenom efter flera av och på monteringar och kopparbanorna blir synliga.

Men det förklarar inte varför Sandy Bridge och äldre är byggda på ett mycket bättre sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Förklaringen är att det bättre sättet är dyrare och detta med kylpasta mycket billigare.
Och alla som driver företag letar ständigt efter saker som kan ge mer klirr i kassan.

Permalänk

Tycker min h100i under presterar som fan.

Jag delidade, gick från 89 till 79 4,6ghz med 1,2vcore
Och idle temp blev högre.

Bracket på baksidan är lös innan montering på kylaren och jag undrar om det skall vara så...

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dawidowski:

Tycker min h100i under presterar som fan.

Jag delidade, gick från 89 till 79 4,6ghz med 1,2vcore
Och idle temp blev högre.

Bracket på baksidan är lös innan montering på kylaren och jag undrar om det skall vara så...

När jag delidade min i5a och hade också h100i så märkte jag att den inte tryckte ordentligt på cpun utan det gick att vicka lite på blocket.

SÅ jag fick klippa till en fyrkantig bricka av ett plastlock på ca 1mm och lägga runt pumphuset och sedan lägga dit den fyrkantiga bracket saken med de 4 hålen i som pressar ihop allt..
Då tryckte blocket ordentligt på cpun.

Efter detta fick jag bra temps igen och det gick ej att vicka på blocket.

Så när man delidar så blir hela cpun lägre då man tar bort mycket silicon som annars håller ihsen högre upp.

Permalänk

Gjorde exakt samma sak igår på min, tog stog vid x39 på v1.104 då hade jag 75+ nu kör jag x44 v1.204 med lägre temps och 15+ timmar i blend test prime still running inte spräckt 75 grader ännu ligger mest runt 65 när jag kollar(i5-4670k)

Permalänk
Skrivet av anon200632:

När jag delidade min i5a och hade också h100i så märkte jag att den inte tryckte ordentligt på cpun utan det gick att vicka lite på blocket.

SÅ jag fick klippa till en fyrkantig bricka av ett plastlock på ca 1mm och lägga runt pumphuset och sedan lägga dit den fyrkantiga bracket saken med de 4 hålen i som pressar ihop allt..
Då tryckte blocket ordentligt på cpun.

Efter detta fick jag bra temps igen och det gick ej att vicka på blocket.

Så när man delidar så blir hela cpun lägre då man tar bort mycket silicon som annars håller ihsen högre upp.

På backplate jag har satt in små gummi ringar som distanser för få bättre press mot cpu och det verkar inte hjälpa alls
Riktigt irriterande då jag ser vissa ha 70C i load.. den sitter bra, inte löst eller så.

Kör också intel burn test, den pressar lite hårdare än de andra programmen.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Inaktiv

Ja intel burn test mosar på fint har jag märkt. Kör alltid den med

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Ja intel burn test mosar på fint har jag märkt. Kör alltid den med

Verkligen, de andra kan också men inte lika hårt.
Prime 95 blend pushar min mellan 65-75 men burn test 79-80 och det är bara efter en liten stund

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●