Partitionsproblem, formaterad partition utan enhetsbokstav eller filsystem.

Permalänk
Medlem

Partitionsproblem, formaterad partition utan enhetsbokstav eller filsystem.

Hej!
Jag har lite problem med ett SD-kort. Det är köpt härifrån, och är ett kort med debian förinstallerat. Jag har dock lyckats göra så att OSet inte fungerar varpå jag formaterade kortet. (detta är inte min fråga, jag har köpt ett nytt likadant som fortfarande fungerar.)
Tänkte lägga in raspbian på det formaterade kortet men har stött på ett problem. Det är bara en liten partition (56 MB) som jag har att arbeta med och som inte räcker till raspbian. I diskhanteraren hittar jag dock den större partitionen och en ännu mindre oallkolerad. Den stora partitionen verkar vara formaterad, men verkar sakna enhetsbokstav och filsystem.

När jag högerklickar på den enhetslösa partitionen finns det bara alternativen "ta bort volym..." och "hjälp".

Hur gör jag för att komma åt alla partitioner? Eller man kanske kan installera raspbian på den utan att ge den enhetsbokstav mm?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Läs på lite hur du ska göra för att lägga in OS på SD-kort till en Raspberry Pi.

http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt att det är det jag måste göra... i guiden står det bland annat att jag ska skriva till den enhetsbokstav som kortet har (inte exakt, vet inte riktigt vad det heter på svenska), men då kommer jag ju fortfarande bara åt den lilla partitionen.
Jag har hittat en annan variant som jag lyckades med på ett annat kort, då var det bara att packa upp filerna till kortet och sätta i pi:n så skötte den resten. Så jag skulle helst vilja veta hur jag fixar till kortet så att det blir en enda partition igen. Då kan jag ju använda det till annat också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför raderar du inte partitionerna och partionera om kortet ?
Och win gillar inte alltid att hantera linuxpartitioner så det kan vara bra att testa från linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hag.com:

Tror inte riktigt att det är det jag måste göra... i guiden står det bland annat att jag ska skriva till den enhetsbokstav som kortet har (inte exakt, vet inte riktigt vad det heter på svenska), men då kommer jag ju fortfarande bara åt den lilla partitionen.
Jag har hittat en annan variant som jag lyckades med på ett annat kort, då var det bara att packa upp filerna till kortet och sätta i pi:n så skötte den resten. Så jag skulle helst vilja veta hur jag fixar till kortet så att det blir en enda partition igen. Då kan jag ju använda det till annat också.

Lätt. Ta bort alla partitioner på SD-kortet.
(Ta bort volym)

Sedan väljer du skapa ny volym/partition. Sedan ska denna volym/partition formateras om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför raderar du inte partitionerna och partionera om kortet ?
Och win gillar inte alltid att hantera linuxpartitioner så det kan vara bra att testa från linux.

Skrivet av DavidtheDoom:

Lätt. Ta bort alla partitioner på SD-kortet.
(Ta bort volym)

Sedan väljer du skapa ny volym/partition. Sedan ska denna volym/partition formateras om.

Ett steg närmare målet, tack!
Nu har jag den första (G:) partitionen och en stor oallokerad partition.
Men hur gör jag för att få ihop dessa då? (det borde inte vara så svårt) den oallokerade partitionen kan jag bara välja egenskaper och hjälp på och på G: kan jag öppna, utforska, ändra enhetsbeteckning och sökvägar, formatera, egenskaper och hjälp. Men jag kan inte ta bort volymer eller skapa nya...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske måste hantera partitionerna från linux, har du provat det?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske måste hantera partitionerna från linux, har du provat det?

Nej, och har tyvärr ingen möjlighet till det vad jag vet. Bara windowsdatorer, och pi:n ska ju ha ett sd som hdd, skulle väl vara om man hade OSet på ett usb eller en minneskortläsare, men tror inte jag har en sådan heller.
Eller om man körde ubuntu parallellt med windows någonstans.

Men det är kört tills vidare?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingenting att "reparationsboota" från ? nån bootskiva med verktyg eller nån linux?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klicka start och sedan kör
Skriv "diskpart"
När diskpart startat skriver du "list disk"
Notera vilket nummer ditt SD kort har.
Skriv sedan "select disk ##" där ## är det nummer som ditt SD kort har
Sedan skriver du "clean". OBS. om du har valt fel disk så kommer den att rensas så var noga med att du valt ditt SDkort.

Sedan kan du stänga CMD fönstret och starta diskhanteraren igen. Ditt SDkort ska nu var helt oallokerat och du kan nu formatera hela utrymmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Klicka start och sedan kör
Skriv "diskpart"
När diskpart startat skriver du "list disk"
Notera vilket nummer ditt SD kort har.
Skriv sedan "select disk ##" där ## är det nummer som ditt SD kort har
Sedan skriver du "clean". OBS. om du har valt fel disk så kommer den att rensas så var noga med att du valt ditt SDkort.

Sedan kan du stänga CMD fönstret och starta diskhanteraren igen. Ditt SDkort ska nu var helt oallokerat och du kan nu formatera hela utrymmet

Tackar, nu fungerar det! Fick "åtkomst nekad" första gången jag försökte, men andra gången gick det utan problem.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Tackar, nu fungerar det! Fick "åtkomst nekad" första gången jag försökte, men andra gången gick det utan problem.

Windows kan inte hantera andra filsystem som inte är NTFS/FAT.

Lättast vore att ladda ner Ubuntu på USB/Live CD för att sedan använda gparted för att formatera kortet korrekt och lägga in rätt filer...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Windows kan inte hantera andra filsystem som inte är NTFS/FAT.

Lättast vore att ladda ner Ubuntu på USB/Live CD för att sedan använda gparted för att formatera kortet korrekt och lägga in rätt filer...

Tack för tipset, funderade på att testa det men det löste sig ändå.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.