Ska införskaffa mig två fläktar, stort behov av hjälp.

Permalänk
Medlem

Ska införskaffa mig två fläktar, stort behov av hjälp.

Hallå där alla clockers! Nu är det så att jag köpte en helt ny dator för ett par dagar sen, och har bestämt mig att skaffa två fläktar som jag vill sätta in i chassit, en i taket och en i väggen. Anledningen för det är att jag vill kunna overclocka både processor och grafilkort och ändå ligga på en okej temp som inte gör att datorn brinner upp

Nu ligger min processor på max 51 grader i load, och grafikkortet 64. (Och då är det när jag inte har fönstret uppe) blir så jävla varmt i mitt rum. Jag sitter på mobilen nu och kom nyss på att jag inte länkat mitt chassi. Mem det är ett fractal design define mini mtx, tror det är 80-120mm fläktar som ska passa.

Har redan replacat stock-kylaren från amd phenom till en hyper evo 212. Jag har en budget på 500 kronor för fläktar, vill helst att dom inte ska låta så jättemycket, men ändå bra blås!!

- Grafikkort: MSI Geforce gtx 660 Twin frorz 2gb.
- Processor: Amd phenom II 965 3.4 ghz
- Chassi: Fractal design define mini mtx ( Finns på inet) Tack för mig, fan vad mycket jag skrev. Tacksam för alla svar! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Hallå där alla clockers! Nu är det så att jag köpte en helt ny dator för ett par dagar sen, och har bestämt mig att skaffa två fläktar som jag vill sätta in i chassit, en i taket och en i väggen. Anledningen för det är att jag vill kunna overclocka både processor och grafilkort och ändå ligga på en okej temp som inte gör att datorn brinner upp

Nu ligger min processor på max 51 grader i load, och grafikkortet 64. (Och då är det när jag inte har fönstret uppe) blir så jävla varmt i mitt rum. Jag sitter på mobilen nu och kom nyss på att jag inte länkat mitt chassi. Mem det är ett fractal design define mini mtx, tror det är 80-120mm fläktar som ska passa.

Har redan replacat stock-kylaren från amd phenom till en hyper evo 212. Jag har en budget på 500 kronor för fläktar, vill helst att dom inte ska låta så jättemycket, men ändå bra blås!!

- Grafikkort: MSI Geforce gtx 660 Twin frorz 2gb.
- Processor: Amd phenom II 965 3.4 ghz
- Chassi: Fractal design define mini mtx ( Finns på inet) Tack för mig, fan vad mycket jag skrev. Tacksam för alla svar! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är det här chasit du har: Fractal Design Node 304
http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304

Så kan du ha en 140 mm bak 0ch en 92 mm i taket...
Min rekomendation är då en Thermalright TY-147
http://cdon.se/hemelektronik/thermalright_ty-147_140mm_fan_90...

Använder själv Thermalright fläktar i min rigg och egen erfarenhet är att thermalright har ett behagligare ljud än t.ex. Scythe Gentle typhoon fläktar...
En bra 92 mm fläkt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Har ingen erfarenhet med dem..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

De temperaturer du har i load är inte speciellt höga, så redan nu lär du ha viss marginal för överklockning.

Själv bytte jag nyligen ut mina gamla fläktar mot ett gäng Scythe Gentle Typhoon på 800 respektive 1150 rpm. Datorns temp sjönk ca 10C i load, och ljudnivån sjönk till en märkbart lägre nivå.

Angående temperaturen i rummet så är du nog hänvisad till luftkonditionering, fläktar för att snabba upp luftutbytet med närliggande rum etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Hallå där alla clockers! Nu är det så att jag köpte en helt ny dator för ett par dagar sen, och har bestämt mig att skaffa två fläktar som jag vill sätta in i chassit, en i taket och en i väggen. Anledningen för det är att jag vill kunna overclocka både processor och grafilkort och ändå ligga på en okej temp som inte gör att datorn brinner upp

Nu ligger min processor på max 51 grader i load, och grafikkortet 64. (Och då är det när jag inte har fönstret uppe) blir så jävla varmt i mitt rum. Jag sitter på mobilen nu och kom nyss på att jag inte länkat mitt chassi. Mem det är ett fractal design define mini mtx, tror det är 80-120mm fläktar som ska passa.

Har redan replacat stock-kylaren från amd phenom till en hyper evo 212. Jag har en budget på 500 kronor för fläktar, vill helst att dom inte ska låta så jättemycket, men ändå bra blås!!

- Grafikkort: MSI Geforce gtx 660 Twin frorz 2gb.
- Processor: Amd phenom II 965 3.4 ghz
- Chassi: Fractal design define mini mtx ( Finns på inet) Tack för mig, fan vad mycket jag skrev. Tacksam för alla svar! Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tittade lite snabbt på ditt chassi och det verkar som du kan sätta in 140mm fläktar i både "taket" och "väggen", vilket är bra för att få ned dB nivån.
Det finns en hel massa fläktar som jag skulle kunna rekommendera men du får nöja dig med en;

http://www.coolingstuff.se/p/499/phobya-nano-g14-pwm-black

Den har ett relativt bra statiskt tryck och passar därför bra som insug på sidan, (glöm inte att sätta dit ett filter om det inte redan finns).
Till toppen behöver du inte något statiskt tryck utan kolla på CFM´n när du letar fläkt. Du kan naturligtvis använda samma fläkt som den ovan men jag antar att du kommer köra insug även fram med någon/några fläktar så det är bra om du sätter dit en som nästan motsvarar det som blåser in osv..

Sidan som jag länkade till är mycket bra och håller ofta låga priser på kvalitetsfläktar.

Du kan även kolla in vad jag har rekommenderat eller dissat tidigare om du orkar.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Wyver;13646231"]Om det är det här chasit du har: Fractal Design Node 304
http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304

Det här chassit har jag! http://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Jag tittade lite snabbt på ditt chassi och det verkar som du kan sätta in 140mm fläktar i både "taket" och "väggen", vilket är bra för att få ned dB nivån.
Det finns en hel massa fläktar som jag skulle kunna rekommendera men du får nöja dig med en;

http://www.coolingstuff.se/p/499/phobya-nano-g14-pwm-black

Den har ett relativt bra statiskt tryck och passar därför bra som insug på sidan, (glöm inte att sätta dit ett filter om det inte redan finns).
Till toppen behöver du inte något statiskt tryck utan kolla på CFM´n när du letar fläkt. Du kan naturligtvis använda samma fläkt som den ovan men jag antar att du kommer köra insug även fram med någon/några fläktar så det är bra om du sätter dit en som nästan motsvarar det som blåser in osv..

Sidan som jag länkade till är mycket bra och håller ofta låga priser på kvalitetsfläktar.

Du kan även kolla in vad jag har rekommenderat eller dissat tidigare om du orkar.

Hmm. Är det kanske bättre om jag skippar att sätta en fläkt i taket, och kör på en 120mm fläkt där fram och en 140mm på sidan istället? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Du skall ja inte bara ha in kallluft att kyla med utan varmluften måste ju ut också och värme stiger ju uppåt, så skaffa en utsugsfläkt i toppen i vilket fall som hellst!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Hmm. Är det kanske bättre om jag skippar att sätta en fläkt i taket, och kör på en 120mm fläkt där fram och en 140mm på sidan istället? Vad tycker ni?

Nja, om du inte balanserar in och ut så får du inget bra flöde men om det är en prisfråga så rekommenderar jag en 140mm Aerocool Shark till toppen/utblås;

http://cdon.se/hemelektronik/cooling-fan_aerocool_shark_fan_b...

Jag har använt ett par sådana själv och är nöjd. Den har bra CFM och har "Fluid Dynamic Bearing" vilket är bra när den ska monteras "liggande". Anledningen till det låga priset är troligtvis en något ojämn byggkvalitet. En av de jag köpte var dåligt balanserad men fungerade dock.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Nja, om du inte balanserar in och ut så får du inget bra flöde men om det är en prisfråga så rekommenderar jag en 140mm Aerocool Shark till toppen/utblås;

http://cdon.se/hemelektronik/cooling-fan_aerocool_shark_fan_b...

Jag har använt ett par sådana själv och är nöjd. Den har bra CFM och har "Fluid Dynamic Bearing" vilket är bra när den ska monteras "liggande". Anledningen till det låga priset är troligtvis en något ojämn byggkvalitet. En av de jag köpte var dåligt balanserad men fungerade dock.

Så en vid sidan och en i taket blir bra då? Tack, ska kolla mer in på den! Vill bara veta vart jag ska sätta extra fläktarna för bästa temperatur då jag inte är bäst med datorer. Jag har en där fram, en hyper evo 212 processorkylare, en där bak, 2 stycken grafikfläktar. Alla är stock förutom hyper evo 212! Jag har nu 3 platser att sätta 2 fläktar på, en i sidan, en i taket och en till där fram! Om jag ska köpa fläktar för 60-100kronor så blir det nog 3 om det blir bäst så!

Eller vad tycker ni? Det är allt jag behöver veta nu

Permalänk

Alltså...bättre kylning av datorn kommer att göra att det blir varmare(!) i rummet, knappast mätbart iofs, men ändå. Och dina temps ser ju bra ut. Så varför alls uppgradera fläktarna, om det inte handlar om att datorn skall bli tystare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Nja, om du inte balanserar in och ut så får du inget bra flöde men om det är en prisfråga så rekommenderar jag en 140mm Aerocool Shark till toppen/utblås;

http://cdon.se/hemelektronik/cooling-fan_aerocool_shark_fan_b...

Jag har använt ett par sådana själv och är nöjd. Den har bra CFM och har "Fluid Dynamic Bearing" vilket är bra när den ska monteras "liggande". Anledningen till det låga priset är troligtvis en något ojämn byggkvalitet. En av de jag köpte var dåligt balanserad men fungerade dock.

Men trots ojämn byggkvalité och dåligt balanserad så är du nöjd och rekommenderar dessa! Ja kraven är ju olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Men trots ojämn byggkvalité och dåligt balanserad så är du nöjd och rekommenderar dessa! Ja kraven är ju olika!

Jag rekommenderade den pga priset. Om du tittar på mitt föregående inlägg ser du vad jag egentligen rekommenderade. Det är ju också så att jag har fått två sådana som fungerar bra, (inte dåligt balanserade alltså) så varför skulle jag inte rekommendera den?

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Alltså...bättre kylning av datorn kommer att göra att det blir varmare(!) i rummet, knappast mätbart iofs, men ändå.

Nej, det kommer inte att ändra rumstemperaturen över huvud taget innan TS överklockar datorn. Det enda som bestämmer hur mycket en dator värmer upp luften i ett rum är hur många watt den drar från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Så en vid sidan och en i taket blir bra då? Tack, ska kolla mer in på den! Vill bara veta vart jag ska sätta extra fläktarna för bästa temperatur då jag inte är bäst med datorer. Jag har en där fram, en hyper evo 212 processorkylare, en där bak, 2 stycken grafikfläktar. Alla är stock förutom hyper evo 212! Jag har nu 3 platser att sätta 2 fläktar på, en i sidan, en i taket och en till där fram! Om jag ska köpa fläktar för 60-100kronor så blir det nog 3 om det blir bäst så!

Eller vad tycker ni? Det är allt jag behöver veta nu

Jag tycker att du ska sätta en i sidan, (inblås), en i toppen, (utblås) och ta bort den övre hårddiskburen i fronten för bättre flöde. Fläkten i fronten ska då naturligtvis sitta i den övre platsen om den inte redan gör det.

Som sagt, vad gäller min senare rekommendation så kan den vara lite defekt om du har otur. I mitt fall så resulterar det i något högre dB nivå och troligtvis något kortare livslängd men för det priset så är det en bra fläkt. Du kan ju alltid uppgradera när du får råd. Om pengar inte är ett större problem så kan du titta på märken som tex; Noiseblocker, Phobya och Enermax. Om du ska köpa en 120mm fläkt så rekommenderar jag Scythe Gentle Typhoon, en kullagerfläkt av hög kvalitet till ett bra pris. Oavsett vad du väljer för fläktar så önskar jag dig lycka till!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Nej, det kommer inte att ändra rumstemperaturen över huvud taget innan TS överklockar datorn. Det enda som bestämmer hur mycket en dator värmer upp luften i ett rum är hur många watt den drar från väggen.

Fel. Om du flyttar värmeenergi från chassit (="datorn blir kallare") så måste den ta vägen någon annanstans, dvs ut i rummet, vilket blir (ytterst marginellt) varmare. Termodynamikens första(?) lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Fel. Om du flyttar värmeenergi från chassit (="datorn blir kallare") så måste den ta vägen någon annanstans, dvs ut i rummet, vilket blir (ytterst marginellt) varmare. Termodynamikens första(?) lag.

Jag pratar momentant; värmetillförseln i J/s under load är precis lika stor i de båda fallen (och precis lika med den effekt som dras från vägguttaget).

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Jag pratar momentant; värmetillförseln i J/s under load är precis lika stor i de båda fallen (och precis lika med den effekt som dras från vägguttaget).

Ja, självklart är det så I alla fall nästan - en effektivare kylning drar antagligen lite mer ström (kraftigare fläkt, kanske en cirulationspump, etc.), men det är förstås inte säkert.

Och jag kan säga att havet är vått. Det är också rätt. Men inget av de påståendena har så mycket att göra med din felaktiga korrigering av mitt ursprungliga påstående. Och den här diskussionen är dessutom helt meningslös för den stackars TS. Det kanske vore bättre att återgå till diskussionen om vilka fläktar han skall ha?