Värt det med SSD utan sata 6gb/s?

Permalänk
Medlem

Värt det med SSD utan sata 6gb/s?

Tjenare, jag sitter nu med ett moderkort som tyvärr endast har SATA 2 portar. Jag har tänkt lite på att skaffa en http://goo.gl/6sT1f, men är det fortfarande värt det? Jag läste att det skulle vara snabbare än en vanlig mekanisk disk, men är det verkligen värt priset? Vore inte kul om den betedde sig som en svindyr 120gb mekanisk disk.

Jag är väldigt tacksam för svar

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk

Du har fortfarande 300mb/s på en sata 2, så helt klart tjänar du på det. samt 4k sökningen som är en av de saker man märker av mest.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Du har fortfarande 300mb/s på en sata 2, så helt klart tjänar du på det. samt 4k sökningen som är en av de saker man märker av mest.

Okej, låter väl rätt bra. Så kan det väl vara bra att ha en när jag byter moderkort. Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Rekordmedlem

Det är låg latens som är ssds största fördel och i princip är det bara det man märker skillnad på, det är mycket sällan man märker skillnad på datahastigheten vid normalt användande.
En ssd gör störst skillnad på en lite äldre dator, speciellt en laptop med lite ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv ett gammalt P55 moderkort och jag märkte ändå en ganska så stor skillnad när jag skaffade min SSD iaf

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Absolut! Det är accesstiden som är viktigast när man skaffar SSD!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för alla svar, nu har jag bestämt mig för att skaffa en lite senare.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är låg latens som är ssds största fördel och i princip är det bara det man märker skillnad på, det är mycket sällan man märker skillnad på datahastigheten vid normalt användande.
En ssd gör störst skillnad på en lite äldre dator, speciellt en laptop med lite ram.

Och det du menar med latens är åtkomsttid (söktid+latens), där söktidsdelen är den som är störst skillnad mellan mekanisk hårddisk och SSD

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tooobe:

Och det du menar med latens är åtkomsttid (söktid+latens), där söktidsdelen är den som är störst skillnad mellan mekanisk hårddisk och SSD

Ja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är låg latens som är ssds största fördel och i princip är det bara det man märker skillnad på, det är mycket sällan man märker skillnad på datahastigheten vid normalt användande.
En ssd gör störst skillnad på en lite äldre dator, speciellt en laptop med lite ram.

Det är inte endast äldre datorer, den drar ifrån en vanlig mekanisk hårddisk med ljusår(vid målgång)

Skrivet av tooobe:

Och det du menar med latens är åtkomsttid (söktid+latens), där söktidsdelen är den som är störst skillnad mellan mekanisk hårddisk och SSD

Det är inte endast söktiden som är den största skillnad, det är jur den är uppbyggd.
Hårddisken är söker efter allt mekaniskt på en snurrande skiva och därifrån kommer nästan all fördöjning.

SSD (Solid State Drive) har inga delar som rör på sig för att spara data. Den är kortsagt ett enda krets kort och fördröjning där kommer ifrån att mata data i en loop. Enda fördröjning är att vänta på data att komma igenom loopen som går nästan i ljusetshastighet (som all annan el).

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Nja, läshastigheten kan man få att slå i busstaket även med mekdiskar men söktiden är det svårare med för dem, däremot är det mycket sällan man läser så stora filer att hastigheten verkligen märks när man använder en dator för att köra program och inte bara kör tester eller flyttar filer, de flesta filer är så små att det är helt ointressant om det tar 0,01 eller 0,05 sekunder att läsa in dem för användaren, för det är såna skillnader det rör sig om, inte 1 eller 5 sekunder, märker man något vid normal användnnig så är det i 99% av fallen inte relaterat till datahastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att jag går emot vad du säger.
Men jag tror knappast vi pratar om servrar här, för en SSD med OS installerat på är mycket rappare än en HDD.
Skulle köra en hårddisk för lagring av filer som används sällan som bilder musik och filmer.

Hur som haver, en SSD är mycker snabbare att söka fram små filer med Sata 2 eller 3 för dens söktid är kort.
En vanlig hårddisk är ändrar inte så mycket vid Sata2 eller 3.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W