Installera om windows + ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Installera om windows + ny hårddisk

Tjenare.
Ska köpa köpa en ny hårddisk imorn på 2 tb och tänkte passa på att installera om windows 7 som ligger på min ssd.

Har just nu en ssd med winows 7 på samt lite spel, en hårdisk på 500 gb med massor av skit. Det jag vill är att ta bort allt på både ssd och min nuvarande 500 gb hårddisk och sedan ha min nya 2 tb som Lokal disk D och Sdd som Lokal disk C. Och 500 gb som E. Där windows 7 fortfarande ska vara på min ssd.
I vilken ordning ska jag göra allt? Och spelar det nån roll i vilken sata port allt sitter i på moderkortet? Har min ssd på 1 och 500 gb på 2. Ska jag ändra så min nya hårddisk är på 2, 500 gb på 3 och ssd på 1`?

Hoppas ni förstår Blev kanske lite rörigt

Permalänk
Medlem

Installera om Windows 7 med SSD endast inkopplad. Koppla in diskarna och gå in i (datorhanteraren)diskhanteraren, formatera och ge enhetsbokstav. Så här du en helt ren dator.

Permalänk
Medlem

Gör som ovan, sen ska du ju ha din SSD i en sata 3-port (om du har ett moderkort med sata3).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Installera om Windows 7 med SSD endast inkopplad. Koppla in diskarna och gå in i (datorhanteraren)diskhanteraren, formatera och ge enhetsbokstav. Så här du en helt ren dator.

Tack för ett bra svara När jag kopplat in de två hårddiskarna och installerat om windows på min ssd. Ska jag i diskhanteraren högerklicka på båda diskarna, även den nya och formatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Gör som ovan, sen ska du ju ha din SSD i en sata 3-port (om du har ett moderkort med sata3).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688#extra Det här är mitt moderkort. Vet inte om jag har en sata3-port :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688#extra Det här är mitt moderkort. Vet inte om jag har en sata3-port :/

Det har du.

SATA-600 - kontakt(er): 2
Antagligen de vita kontakterna, men kolla manualen innan du bara tar mitt ord för det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det har du.

SATA-600 - kontakt(er): 2

Kom på att de är svart markerade på mitt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Kom på att de är svart markerade på mitt moderkort

SATA1 och SATA2 kontakterna som är vita på ditt moderkort har stöd för SATA 6Gbit och är de du ska använda till din SSD.

Enligt Manualen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Tack för ett bra svara När jag kopplat in de två hårddiskarna och installerat om windows på min ssd. Ska jag i diskhanteraren högerklicka på båda diskarna, även den nya och formatera?

Ja de diskarna du vill rensa. Inte säkert att den nya kommer formaterad som ntfs