Samsung 840 Serie Pro eller inte pro?

Permalänk

Samsung 840 Serie Pro eller inte pro?

Tjenare, har i nuläget ingen SSD till min dator och har kollat en del på Samsungs SSD hårddiskar.

Min nuvarande hårddisk är en Hitachi 1TB med betyg 5,9 enligt Windows Experience Index, vilket är tråkigt när alla andra komponenter ligger runt 8.

Nu till frågan, äre värt att köpa en Samsung 840 pro över en vanlig?

En annan sak jag undrar är, räcker det med 128gb eller måste jag köpa 256? (spelar inte många spel, tänkte mest på OS)

Kör Windows 7 ultimate 64bits.

Länkar : Pro 128gb http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-840-Pro-Series-M...
Vanlig 250 http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-840-Series-MZ-7T...

OFT: Om någon har förslag på en "bättre" hårddisk så tveka inte!

MVH Jonte!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

128 GB räcker bra och du kommer ha en stor del över. så du kan lägga in windows och ha en stor del kvar för något spel som tar lång tid att ladda upp som typ BF3

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Pro varianten ska ha upplåstminnesutrymme som är "låst" på den vanliga, men den vanliga ska kunna använda det otillgängliga utrymmet för att hålla sig långlivad. Där är skillnaden i att lite utrymme inte är tillgängligt för lagring, men de väsentliga skillnaderna ligger nog i hastigheter om prisjakts specs stämmer.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Okej skönt att höra, funderar på 128gb PRO verisonen då, 1090kr prisvärt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag du behöver 250 gb versionerna om det är så du vill ha utrymme över till mer än 1-2 spel.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Pro varianten ska ha upplåstminnesutrymme som är "låst" på den vanliga, men den vanliga ska kunna använda det otillgängliga utrymmet för att hålla sig långlivad. Där är skillnaden i att lite utrymme inte är tillgängligt för lagring, men de väsentliga skillnaderna ligger nog i hastigheter om prisjakts specs stämmer.

Så vilken rekommenderar du?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Road:

Personligen tycker jag du behöver 250 gb versionerna om det är så du vill ha utrymme över till mer än 1-2 spel.

De spelen jag spelar mest nu är LoL och wow, wow är ju stort men lol är mindre och kanske inte lika krävande av ssd?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligen hem 840 250g varianten. Efter allt jag har läst etc så kommer det ner till skrivarhastigheten. Den är mycket bättre på PRO disken. Men från vad jag har läst så duger hastigheten på den vanliga disken alldeles utmärkt för en vanlig hemanvändare.
Sen är det smartare att köpa 250g versionen, är min åsikt. Mer framtidssäkert. Du kommer ångra dig sedan när din 120g är full och du undrar varför du var dumsnål.

Edit: Glömde säga att 250g disken dessutom har bättre prestanda än den mindre.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

840 har så kallat TLC minne medans pro har MLC skillnaden är att MLC är långt mer hålbart (dvs klarar fler skrivningar)... Så icke pro håller kortare tid hur mycket och om det är relevant för konsumenter är vilt diskuterat se andra tåfar och artiklar angående Trippel Level Cell (TLC) vs Multi level Cell (MLC)...

runt 1k är vad en normal 120gb ssd från väl renommerade tillverkare ligger på annars rekommenderar jag att jämföra på prisjakt

Lämnar ingen rekommendation eftersom jag inte bildat mig en egen uppfattning om mindre MLC ssd vs större TLC ssd

(Dock är utrymme på ssd ngt man inte direkt kan få för lite av...)

Permalänk
Medlem

Angående storlek har det inget att göra med krävande, är helt enkelt fråga om plats du har, tycker 120 räcker inte till mycket alls

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Jag beställde nyligen hem 840 250g varianten. Efter allt jag har läst etc så kommer det ner till skrivarhastigheten. Den är mycket bättre på PRO disken. Men från vad jag har läst så duger hastigheten på den vanliga disken alldeles utmärkt för en vanlig hemanvändare.
Sen är det smartare att köpa 250g versionen, är min åsikt. Mer framtidssäkert. Du kommer ångra dig sedan när din 120g är full och du undrar varför du var dumsnål.

Edit: Glömde säga att 250g disken dessutom har bättre prestanda än den mindre.

Ja det står mellan en 128gb PRO eller den vanliga 250gb, jag ska ju inte använda det till något proffs arbete, så prestanda messigt så duger nog de båda, men om den större är snabbare så blir det nog den, skiljer bara 400kr, eller 800 om jag ska ha PRO versionen!

Är du nöjd med din disk?

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontemoseby:

Ja det står mellan en 128gb PRO eller den vanliga 250gb, jag ska ju inte använda det till något proffs arbete, så prestanda messigt så duger nog de båda, men om den större är snabbare så blir det nog den, skiljer bara 400kr, eller 800 om jag ska ha PRO versionen!

Är du nöjd med din disk?

Tack för svar!

Ja, jag tycker iaf att det är dumt att snåla i det här fallet. Kör på 250 är mitt tips iaf.

Tyvärr har jag inte fått alla grejer till min nya dator. Så har fortfarande inte skruvat ihop den. Men om man läser om vad för ssd man ska köpa idag så pekar flest fingrar mot Samsung. Så jag tvivlar inte på att den kommer gå snabbt och stabilt
Lycka till!

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Jag kör 128 och kan säga att spelar du flera spel så ta mer än 128, hårddisken fylls så snabbt så de är galet. Jag får köra 90% av mina spel på min 2 TB:s hårddisk tyvärr får jag väl säga men spel idag är så jäkla stora så de är helt galet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Japp, det blir garanterat en 250gb, tack för alla svar men nu måste jag sova, upp och jobba imorn!

Nu ska jag bara fundera ut om det blir pro/inte men det blir som det blir!

Godnatt folket!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

840 har så kallat TLC minne medans pro har MLC skillnaden är att MLC är långt mer hålbart (dvs klarar fler skrivningar)... Så icke pro håller kortare tid hur mycket och om det är relevant för konsumenter är vilt diskuterat se andra tåfar och artiklar angående Trippel Level Cell (TLC) vs Multi level Cell (MLC)...

runt 1k är vad en normal 120gb ssd från väl renommerade tillverkare ligger på annars rekommenderar jag att jämföra på prisjakt

Lämnar ingen rekommendation eftersom jag inte bildat mig en egen uppfattning om mindre MLC ssd vs större TLC ssd

(Dock är utrymme på ssd ngt man inte direkt kan få för lite av...)

Ja, TLC klarar färre skrivningar än MLC/SLC men.. :
"Trots att Samsung har specificerat att deras minneskretsar ska klara 1 000 omskrivningar så borde detta inte vara ett problem för slutkonsumenten. 1 000 skrivningar på de 256 gigabyte som finns tillgängliga, gör att enheten kan skriva över 256 000 gigabyte under sin livstid. Den vanliga användaren skriver mindre än 10 gigabyte på en dag och därför borde även dessa enheter hålla i ungefär 68 år. Med 120 gigabyte, så halveras den siffran till ungefär 43 år." Saxat ur svenska ssd-guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

840 har så kallat TLC minne medans pro har MLC skillnaden är att MLC är långt mer hålbart (dvs klarar fler skrivningar)... Så icke pro håller kortare tid hur mycket och om det är relevant för konsumenter är vilt diskuterat se andra tåfar och artiklar angående Trippel Level Cell (TLC) vs Multi level Cell (MLC)...

runt 1k är vad en normal 120gb ssd från väl renommerade tillverkare ligger på annars rekommenderar jag att jämföra på prisjakt

Lämnar ingen rekommendation eftersom jag inte bildat mig en egen uppfattning om mindre MLC ssd vs större TLC ssd

(Dock är utrymme på ssd ngt man inte direkt kan få för lite av...)

Högre accesstid på TLC än på MLC dessutom.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en på 128GB men tog bara 2-3 spel innan den var full, var tvungen att uppgradera till 250GB.

Om du tvekar så behöver du 250GB. Skippa Pro-varianten, du märker helt enkelt ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. Skippa Pro-varianten då du inte kommer märka någon skillnad överhuvudtaget. "lägre accesstid" och allt prat kommer bara synas i benchmark-tester.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontemoseby:

Min nuvarande hårddisk är en Hitachi 1TB med betyg 5,9 enligt Windows Experience Index, vilket är tråkigt när alla andra komponenter ligger runt 8.

MVH Jonte!

Tycker definitivt att du ska köpa en SSD, men inte för att få bättre experience index. Det är så pålitligt att du skulle kunna få ännu sämre än du har nu. basera ingenting på det.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

120gb fylls direkt. Jag körde på 250gb non-pro. Grymt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Otur:

Tycker definitivt att du ska köpa en SSD, men inte för att få bättre experience index. Det är så pålitligt att du skulle kunna få ännu sämre än du har nu. basera ingenting på det.

Är inte därför jag köpet en, var bara ett exempel, skiter fullständigt i betyget
Men kommer få en enormt ökat prestanda på att öppna t.e.x PS etc det är därför jag vill ha en.
Slipper man min HDD som läser och skriver typ 90mb/s

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4770K RAM: Corsair Vengance Pro Blue 2x8GB GPU: ASUS GTX780TI
MB: ASUS P6X58D-E CHASSI: CM 690 Adv PSU: Corsair HX 750W HDD: Hitachi 1TB SSD: Samsung 840 Pro 256GB