Scythe gör Kaze Chrono – fläktkontroller med stor LCD-display

Permalänk
Medlem

Har haft 2 av de och båda åkte tillbaka. De har sjukt mycket problem med dessa, tyvärr. Gillade ideen men det får gärna funka med

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Tack så mycket, ska beställa hem en nästa gång jag uppgraderar datorn

Skickades från m.sweclockers.com

De har stora problem med dessa så jag höjjer ett varningens finger. Googla lite på det så ser du vad jag menar.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

http://www.lamptron.com/product/controllers/fc-touch/
https://www.overclockerstech.com/lamptron-fc-touch-fan-contro...

Jag har precis fått hem en sådan, och den känns riktigt bra måste jag säga. Stilren design och bra touchskärm med mindre siffror
Jag har ett par bilder på den i min projektlogg (länk i signaturen) under uppdatering 24/6.
Att man dessutom kan koppla ett gott antal fläktar till den eftersom den kan leverera 30w/kanal över 6 kanaler gör den ju för övrigt ännu vassare!

Fast nu ville jag ha fler kanaler på just den i artikeln.
Hoppas din Lamptron fungera. De har fått mycket skit genom åren för sin usla kvalité. Valde av den anledningen en Zalman ZM-MFC1 Plus men det var ju några år sedan nu....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

De har stora problem med dessa så jag höjjer ett varningens finger. Googla lite på det så ser du vad jag menar.

Japp, jag såg detta. :/ Får behålla min Scythe ett tag till

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Floppy-kontakt... Vad är det för fel med att få ström via en SATA-strömkabel? Det är jättesmidigt då man nästan alltid har en SATA-strömkabel som ändå bara ligger och samlar damm i chassit, med tanke på att man sällan har exakt lika många hårddiskar som antalet SATA-strömkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jag har 5st fläktar jag vill styra och mitt moderkort har bara 2 st fläkt-platser som är styrbara (tror det är ovanligt att ha fler). Dessa kanaler på moderkortet är rätt begränsade i hur många watt dom klarar leverera så därför kan jag tyvärr inte använda moderkortet + speedfan, hade jättegärna gjort det då det absolut är den smidigaste lösningen... Förhoppningsvis så fixar moderkortstillverkarna detta i framtiden.

Dom klarar nog att köra två fläktar på samma port utan problem så länge du inte kör med några köttiga Delta-fläktar tror jag.

Men det finns PWM-splitterkablar:
http://www.amazon.com/PWM-Y-Splitter-Cable-Adapter/dp/B002OFP...

Enda lite dumma med den kabeln är att du får rycka ena stiftet i ena kontakten, för det blir konstigt för moderkortet när det får dubbla RPM-signaler. Så man får helt enkelt ta bort ena stiftet på ena kontakten så får moderkortet bara RPM-signalen från ena fläkten. Finns säkert Y-kablar där man slipper göra så, men det var iaf vad jag läste i reviewsen. Funkar dock perfekt!
Om det är som du säger kommer jag behöva köpa två såna kablar, jag hoppades att mitt moderkort skulle klara 4 st PWM-fläktar iaf. Kommer köra 4 st Akasa Viper 140 mm PWM, kanske värt att kolla upp så moderkortet klarar dubbla såna på varje port så jag inte bränner något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocose Jake:

Som också kostar 4 gånger så mycket om jag inte minns fel
Och med cool syftade jag inte riktigt på prestandan, utan mer på den nytänkande utformningen!
Gillar att den inte är så överdrivet designad, som så mycket annat är imo.

Förvisso, men smaken är som baken. Och jag tycker ändå att det står ganska still när det kommer till utvecklingen av dessa enheter. För 500 spänn borde man kunna slänga ihop något lite mer avancerat idag. En stor display med lite kurvor över temp, och fläkthastigheter. Varning, larm och även automatiskt avstängning vid felande fläkt, hög temp och kritisk temp borde vara ganska basic. Och dessutom låta den styra fler fläktar, det borde inte vara omöjligt att få in under 500:- tycker jag.

Ska man vara lite petig så har ju faktiskt Aquaero 5 Pro runt 100ggr fler funktioner för bara 4-5ggr högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Haha halva sweclockers försvinner som målgrupp eftersom alla kör Fractal Design-chassin

Långt ifrån sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Förvisso, men smaken är som baken. Och jag tycker ändå att det står ganska still när det kommer till utvecklingen av dessa enheter. För 500 spänn borde man kunna slänga ihop något lite mer avancerat idag. En stor display med lite kurvor över temp, och fläkthastigheter. Varning, larm och även automatiskt avstängning vid felande fläkt, hög temp och kritisk temp borde vara ganska basic. Och dessutom låta den styra fler fläktar, det borde inte vara omöjligt att få in under 500:- tycker jag.

Ska man vara lite petig så har ju faktiskt Aquaero 5 Pro runt 100ggr fler funktioner för bara 4-5ggr högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag instämmer!

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Det är väl ändå bara folk som inte vet hur man använder Speedfan som använder sig av såna där fläktkontrollrar och grejer. Vad har man annars för nytta av den? Förstår inte vitsen med något externt när man kan låta datorn styra allt helt gratis, med mer inställningsmöjligheter och möjlighet att logga temperaturer, varna osv.

Finns väl ingen fläktkontroller som t.ex kan öka fläktvarvtalet på en viss fläkt så fort GPU'n blir varm? Eller processorn? Dom använder väl egna externa temperaturprober som man får hänga i chassit osv, eller kan man mata den med sensor-data via USB?

Det beror på vilken kontroller du använder, Aquaero Pro 5 pluggar du in till USB på moderkortet, samt även molex och en kontakt som kan bryta strömmen till datorn. Med den kan du göra mycket med, jag har tex övervakning av vätskeflödet och den stänger automatiskt av datorn direkt om flödet går under det jag specifierat. Innan dess varnar den, och larmar, tjuter och blinkar om flödet går under det jag satt larmet på. Sen övervakar den även CPU temp, GPU temp, moderkort, diskar, fläktar osv. Den kan även byggas ut om man behöver fler fläktar, jag har 12 fläktar kopplade till den just nu. Man slipper förlita sig på mjukvara som kan hänga sig och som inte kan bryta strömmen automatiskt vid tex läckage.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahaaa då kan man köpa klocka till 5,25" platsen på lilla htpc:n framme vid tvn perfekt xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det beror på vilken kontroller du använder, Aquaero Pro 5 pluggar du in till USB på moderkortet, samt även molex och en kontakt som kan bryta strömmen till datorn. Med den kan du göra mycket med, jag har tex övervakning av vätskeflödet och den stänger automatiskt av datorn direkt om flödet går under det jag specifierat. Innan dess varnar den, och larmar, tjuter och blinkar om flödet går under det jag satt larmet på. Sen övervakar den även CPU temp, GPU temp, moderkort, diskar, fläktar osv. Den kan även byggas ut om man behöver fler fläktar, jag har 12 fläktar kopplade till den just nu. Man slipper förlita sig på mjukvara som kan hänga sig och som inte kan bryta strömmen automatiskt vid tex läckage.

Skickades från m.sweclockers.com

Har använt Speedfan på många datorer i många år och har aldrig varit med om att det hängt sig. Men har man någon superkritsik dator så kanske det är värt extra koll. Annars så duger det med ett vanligt övervakningsprogram som helt enkelt stänger ner datorn om processorn blir för varm, då ingår pumphaveri eller fläkthaveri av sig självt.

Känns mest som om externa fläktkontrollrar bara är lite overkill och mest en gimmick som är häftig att ha i vissa åldersgrupper.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Varför inte gå "all in" och sätta dit en vettig display som låter användaren själv välja storlek, färg och kanske till och med typsnitt på siffrorna?

Borde väl gå att få in en Raspberry Pi i en 5,25" bay utan problem och sen koppla den till en touchskärm. Borde ju inte vara några problem att få den att styra 8 fläktar via GPIO. Då kan man ju få all funktionalitet man någonsin kan tänkas behöva i en fläktcontroller och sen lite till. If it's worth doing, it's worth overdoing!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Borde väl gå att få in en Raspberry Pi i en 5,25" bay utan problem och sen koppla den till en touchskärm. Borde ju inte vara några problem att få den att styra 8 fläktar via GPIO. Då kan man ju få all funktionalitet man någonsin kan tänkas behöva i en fläktcontroller och sen lite till. If it's worth doing, it's worth overdoing!

Då kan man ju dessutom använda det man köpt till lite annat om man inte skulle behöva just en fläktkontroller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Då kan man ju dessutom använda det man köpt till lite annat om man inte skulle behöva just en fläktkontroller.

Nu blev jag sugen på att testa att bygga en sån bara för det. Inte för att jag har de nödvändiga kunskaperna men det vore ett kul projekt. Lite synd att jag inte har tid att leka med det i sommar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24