Överklockning av AMD Athlon x2 250 ( Regor ) Halp pls.

Permalänk

Överklockning av AMD Athlon x2 250 ( Regor ) Halp pls.

Jag har försökt att överklocka min processor via BIOS men det går inte. Letade efter en massa program, men hittade inga.
Nu har jag upptäckt att mitt moderkort ( MSI GF615M-P33) har en funktion som heter "Easy OC". Med andra ord så kan man överklocka sin processor med några enkla knapptryck på moderkortet.
Jag provade detta och fick upp processorn till 3.4GHZ.
Grejen är att när jag stänger av datorn och ska starta upp den igen så återställs processorns hastighet ibland till 3.00GHZ.
Och ibland så stannar den på 3.4GHZ.

Är detta ett tecken på att mitt system är ostabilt? Eller är det bara en för kraftig höjning? Måste jag höja volten eller något liknande?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt!

Permalänk
Avstängd

Har en sådan i barnens dator ökade Fsb till 230 bara och volten till 1.475 går som en klocka på 3.8ghz och Max temp på 54grader med original kylning från fx8350

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Testa att köra OCCT eller valfritt program när du vet att klocken ligger på 3,4 för att fastställa att klocken är stabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianOhlsson:

Jag har försökt att överklocka min processor via BIOS men det går inte. Letade efter en massa program, men hittade inga.
Nu har jag upptäckt att mitt moderkort ( MSI GF615M-P33) har en funktion som heter "Easy OC". Med andra ord så kan man överklocka sin processor med några enkla knapptryck på moderkortet.
Jag provade detta och fick upp processorn till 3.4GHZ.
Grejen är att när jag stänger av datorn och ska starta upp den igen så återställs processorns hastighet ibland till 3.00GHZ.
Och ibland så stannar den på 3.4GHZ.

Är detta ett tecken på att mitt system är ostabilt? Eller är det bara en för kraftig höjning? Måste jag höja volten eller något liknande?
Tacksam för svar!

prova byt cmos batteriet

Permalänk
Medlem

Vad är det du har gjort då? Läs dom guider som finns här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Har en sådan i barnens dator ökade Fsb till 230 bara och volten till 1.475 går som en klocka på 3.8ghz och Max temp på 54grader med original kylning från fx8350

Min x2 240 ligger på 1.381 volt med en klock på 3.5ghz

Permalänk

Testade med occt och klocken är stabil.
Provade att höja klocken till 3.5, men datorn fick bluescreens.
Så jag sänkte till 3.4 igen och allt flyter på som smort.

Och CMOSbateriet kan det vara också, det har jag aldrig bytt ut under de 3 - 4 åren jag har haft datorn

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt!