Apple kombinerar minneskortläsare och USB-kontakt i ny patentansökan

Permalänk
Medlem

Eeeeeeh hum. Vem tar ur ett minneskort och stoppar det i datorn? Allvarligt, är det 2013 eller 1983? Minneskortet stoppas i kameran/telefonen/dildon etc och demonteras bara när man byter till ett större minneskort (eller till en ny större och bättre kamera/telefon/dildo). Det sker en gång per år, tops, och då kan man ansluta en lite kortläsare för kopiering. Vad ska Apple med ett tio år föråldrat patent till när deras telefoner inte ens tar minneskort? Jätte konstigt!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

...
I övrigt skönt med en ny patent artikel, startmeny kriget känns lite gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt, ibland krävs det en patentartikel (helst relaterad till Apple) för att liva upp lite och kunna gå vidare till nästa sak att klanka ner på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

...jämfört med Apple som är snorbilliga på sin...skit.

Ännu en prestanda-galning antar jag?
En jämförelse med en Acer Ultrabook som kostar ca 500kr mer än MBA 13" 2013:
Acer:
i7 3517U
HD4000
4GB interminne
256GB SSD
6 och en halv timmars batteritid
1366x768 upplösning

MBAn:
i5 4250U
HD5000
4GB interminne
128GB SSD
12 timmars batteritid
1440x900 upplösning

Är Apple så sjukt överprisade som alla påstår eller är det bara så
att folk endast jämför datorer för halva priset som är prestanda datorer?
Acern har lite snabbare cpu, MBA snabbare gpu,
samma minne, Acern har ca dubbla lagring, dock har MBAn
ungefär 5 timmar mer batteritid samt högre upplösning.
Jag vet, detta var endast ett exempel.
Vi kan ta en Samsung som är ännu dyrare med i fighten med.

Samsung:
i5 3317U
HD4000
4GB interminne
256GB SSD
8 timmars batteritid
1920x1080 upplösning

Alltså Samsungen hade inte bättre cpu, sämre gpu,
samma interminne, dubbla lagring, 4 timmar mindre batteritid,
mycket högre upplösning.
Det hela beror på vad du är ute efter. Om du behöver så mycket batteritid
som möjligt så är MBA ett givet val. Är upplösning viktigt, då är Samsungen ett alternativ osv.
Dock var MBA den allra billigaste med.
Priser: Acer datorn: 9990:- MBAn: 9490:- Samsungen: 11290:-

Tycker att allt löjligt tjafs om att Apple bara har överprisade saker borde läggas ner.
Det hela är subjektivt och beroende på vad man letar efter.
Kan dock medge att inte alla modeller kanske har rätt priser i jämförelse med konkurrenterna.

Permalänk
Skrivet av Swednick:

Eeeeeeh hum. Vem tar ur ett minneskort och stoppar det i datorn? Allvarligt, är det 2013 eller 1983? Minneskortet stoppas i kameran/telefonen/dildon etc och demonteras bara när man byter till ett större minneskort (eller till en ny större och bättre kamera/telefon/dildo). Det sker en gång per år, tops, och då kan man ansluta en lite kortläsare för kopiering. Vad ska Apple med ett tio år föråldrat patent till när deras telefoner inte ens tar minneskort? Jätte konstigt!

Jaaaag!!

Underbart att kunna ta med sig sin dator samt systemkamera och bara kunna sätta i minneskortet utan att behöva bry sig om att leta upp nån USB-kabel som man tappat bort tre gånger sedan man tappade bort den senast. Dessutom misstänker jag att det resulterar i marginellt snabbare överföringshastigheter, inga siffror på det dock...

EDIT: Vore väl för övrigt relativt 1983 om de hade SD-kort i sina mobiler...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Ansökan betyder ingenting, Fijutsu har redan detta i sina corporate dekstops samt laptops och de kommer faila i rätten både under common och civil law. Sorry apple, denna nugget får du inte gratis.

EDIT:Stavning

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koyaanis:

Går åt rätt håll iaf. Räcker med att man tvingas dras med displayport, hdmi och dvi till skärmar i dagsläget. en kontakt till allt vore fantastiskt.

En gemensam standard som kan bära all sorts data och ström, utan att några licensavgifter måste betalas är det enda som vore bra för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_man550:

Jaaaag!!

Underbart att kunna ta med sig sin dator samt systemkamera och bara kunna sätta i minneskortet utan att behöva bry sig om att leta upp nån USB-kabel som man tappat bort tre gånger sedan man tappade bort den senast. Dessutom misstänker jag att det resulterar i marginellt snabbare överföringshastigheter, inga siffror på det dock...

EDIT: Vore väl för övrigt relativt 1983 om de hade SD-kort i sina mobiler...

WiFi direct eller vanlig WiFi mellan kamera och dator vore väl smidigare? Kameran kan då synka upp bilder automatiskt till molnet när den får WiFi, du behöver bara lägga ifrån dig den när du kommer in från fotografering. När du sen ska redigera och sätter igång datorn så synkas dom ner till din dator automatiskt. Har du Telia som operatör har du ju dessutom tillgång till WiFi nästan överallt, så när du går in och ska äta lunch så börjar kameran ladda upp utan att du behöver peta på den.
Varför ska man behöva hålla på med gamla uråldriga kontakter och tekniker för?
Apple hat blivit bakåtsträvare, för det enda dom klarar av att ta patent på är enklare saker som att slå ihop två portar till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Definera "Apple" kvalité? Dom köper billigast möjligaste å säljer det långt över.
Tänk vilket kapital IKEA haft om dom kört på sammma linje, för dessa 2 företag har i grund samma företagsklimat men helt skild slutkunds bild.
Alla hatar Apple å det är bara snobbar som äger dessa - Detta pga av pris kontra kvalité/prestanda
Alla älskar IKEA å alla köper där - pga pris är densamma som kvalite.

Och Apple tar mindre betalt för överreklamerad skit?

Varför? Apple har alltid lurat till sig saker, så varför ändra sig?

Läs nedre kommentar

nja, de e int bred eller höjd, utan djup där den nedre kontakten är bredare än den över.
Med det sagt så kan man stoppa in oändligt antal kontakter på samma ställe, du behöver dock kanske en usb med 4cm långt stift då porten innehåller redan SD,USB + FireWire,1334,RS232,DVI/VGA,Ljud osv... ja ni fattar.

Så därför ska jag som kund kompromissa? Jag har allt som oftast 4+ USB anslutna till bärbara (mus,tgb,hdd,kamera,telefon,surfplatta,addapter(sd/mmc),ledlampa,usb-högtalare/hörlurar) osv... vad vinner jag på denna "multi singel use port"?

Du får fråga apple varför dom fortsätter då!

Ja man kan frågga sig vad vinsten är... Dom flesta som tar bilder sparar sina bilder på externt media för att inte bli av med det.

Nej, pga ej utrymme för skiljevägg samt att flertal USB kontakter är högre/bredare än själva porten

"kontakter på olika sidor av en platta"? eh... du menar 2 kontakter som spegelvänds å sen modifierar vägg...
Kolla patent, dom har gjort förfrågan om 2 spegelvända kontakter med eller utan skiljevägg.

Teknik på vad? Detta är ytterligare bara en begränsning för slutkund. Då special kontakter kommer att behövas.

Nejdå exakt samma sak då som nu, dom "lånar" å stämmer andra.

S"¤%ns skit som ska till å tillverkas å sen lura kunder ... gha hata!

Att Apple har blivit en status-symbol i vissa kretsar kan man ha en del åsikter om, men att göra uttalanden om funktioner och kvalité som du HELT saknar kunskap om är bara pinsamt. Du har uppenbarligen aldrig jobbat med UNIX/Linux och med dina kunskaper kommer du förmodligen aldrig att göra det heller. Det finns tusen anledningar till varför jag behöver en UNIX-baserad dator i mitt jobb och att en Windows-baserad inte duger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Thunderbolt kan väl funka som både HDMI och USB? Eller?
I så fall vore det perfekt. Dock idiotiska Intel som ska ha så mycket betalt för skiten.

Tror Intel är bättre på att finansiera sina projekt än du är.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av backfeed:

Du missade "J/K". Det var bara på skoj.

För övrigt undrar jag varför man tar patent på en sån här liten struntsak. Bara för att ingen annan ska kunna göra det och stämma Apple kanske?

Alla företag tar patent på grejer hela tiden, allt går inte igenom men swec får mer views om de skiver "Apple+Patent". Läs exempelvis vad Fekku skrev för att få mer insyn!

Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Medlem

Känns som denna fast med USB-modul också tycker jag
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

WiFi direct eller vanlig WiFi mellan kamera och dator vore väl smidigare? Kameran kan då synka upp bilder automatiskt till molnet när den får WiFi, du behöver bara lägga ifrån dig den när du kommer in från fotografering. När du sen ska redigera och sätter igång datorn så synkas dom ner till din dator automatiskt. Har du Telia som operatör har du ju dessutom tillgång till WiFi nästan överallt, så när du går in och ska äta lunch så börjar kameran ladda upp utan att du behöver peta på den.
Varför ska man behöva hålla på med gamla uråldriga kontakter och tekniker för?
Apple hat blivit bakåtsträvare, för det enda dom klarar av att ta patent på är enklare saker som att slå ihop två portar till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore smidigare att föra över bilder trådlöst från kameran om det inte fungerade som det faktiskt gör idag, med adaptrar. Då måste man fortfarande ha med sig ytterligare saker. Skulle dessutom inte vilja ansluta till ett telia-nätverk med en kamera, uuuh för att skriva in alla kontouppgifter på den skärmen... lunchrasten tar nog slut rätt fort då!

Ang. uppladdning till molnet är det en deprimerande sak när du kommer hem till din villa med ADSL och ska ladda upp dryga 20MB stora filer, och då kanske 100 bilder, på en 1Mbit upplina... En enorm omväg mot att bara köra in minneskortet.

Vi ska behöva hålla på med uråldriga kontakter och tekniker för att bättre kontakter och tekniker inte direkt kommit i ett praktiskt format än. En dag så, en dag...

Skulle för övrigt gärna vilja ha källa på att de bara tar patent på enkla saker, en enkel googling sa annat

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag håller med, USB kan förbättras. Däremot så är jag är glad över att slippa antika kablar och kontakter som dessa:

Tycker dock att VGA kontakterna är bra, då dom inte går att sätta fel och det krävs mycket för att man ska krångla till. Sen att det inte fungerar för moderna ändamål, det är en annan sak. USBn är dock grym på det sätt den sitter kvar i porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker dock att VGA kontakterna är bra, då dom inte går att sätta fel och det krävs mycket för att man ska krångla till. Sen att det inte fungerar för moderna ändamål, det är en annan sak. USBn är dock grym på det sätt den sitter kvar i porten.

9pins kontakten på bilden är dock en seriell-kabel, inte en VGA som har 3 rader med stift
http://sv.wikipedia.org/wiki/COM-port
http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Tror Intel är bättre på att finansiera sina projekt än du är.

Påstod jag något annat?
Nej, jag tycker det är idiotiskt att ta så mycket betalt för en licens
då det gör så att en mycket mindre mängd kan ta del av det.
Thunderbolt är grymt men Intel verkar inte vilja att det ska ersätta
USB/HDMI osv för det kan det ju. Hur länge har man inte väntat
på att ha EN kabel/uttag som funkar till i princip allt?
Och ja det kan bli konsekvenser i så fall med att folk måste byta ut
alla möjliga tillbehör mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_man550:

Det vore smidigare att föra över bilder trådlöst från kameran om det inte fungerade som det faktiskt gör idag, med adaptrar. Då måste man fortfarande ha med sig ytterligare saker. Skulle dessutom inte vilja ansluta till ett telia-nätverk med en kamera, uuuh för att skriva in alla kontouppgifter på den skärmen... lunchrasten tar nog slut rätt fort då!

Ang. uppladdning till molnet är det en deprimerande sak när du kommer hem till din villa med ADSL och ska ladda upp dryga 20MB stora filer, och då kanske 100 bilder, på en 1Mbit upplina... En enorm omväg mot att bara köra in minneskortet.

Vi ska behöva hålla på med uråldriga kontakter och tekniker för att bättre kontakter och tekniker inte direkt kommit i ett praktiskt format än. En dag så, en dag...

Skulle för övrigt gärna vilja ha källa på att de bara tar patent på enkla saker, en enkel googling sa annat

Du har inte använt Telia Homerun antar jag?
Numera loggar man in en enda gång sen sker det automatiskt, så din lunchrast påverkas inte alls.
Sen att du har ADSL i din villa är väl ändå självförvållat, du kan om du vill få fiber, visst det kostar en slant men det gör väl även din övriga utrustning?
Dessutom blir den lite mer lättsåld om det finns fiber redan.

Källan har du redan, USA's och resten av världens patentverk, så varsågod och förkovra dig i Apple-patent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

9pins kontakten på bilden är dock en seriell-kabel, inte en VGA som har 3 rader med stift
http://sv.wikipedia.org/wiki/COM-port
http://sv.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

Ah, visste att jag inte borde skummat igenom bilderna så snabbt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett par personangrepp borttagna.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Du har inte använt Telia Homerun antar jag?
Numera loggar man in en enda gång sen sker det automatiskt, så din lunchrast påverkas inte alls.
Sen att du har ADSL i din villa är väl ändå självförvållat, du kan om du vill få fiber, visst det kostar en slant men det gör väl även din övriga utrustning?
Dessutom blir den lite mer lättsåld om det finns fiber redan.

Källan har du redan, USA's och resten av världens patentverk, så varsågod och förkovra dig i Apple-patent.

Skickades från m.sweclockers.com

Har lite svårt att tro att homerun fungerar på en kameradongel när det står "Homerun1x fungerar på iPhone, iPad och ett begränsat antal surfplattor och androidtelefoner." på telias hemsida. De har väl dessutom inga "Homerun Ugglemoss Norrland Ultra" gissar jag så det är väl endast stadsfotografering som det gäller.

Jag utför, tro det eller ej, hellre slavarbetet att sätta i minneskortet i datorn manuellt och sedan få en konstant, relativt snabb överföring än att betala 20-30000:- för att dra in fiber av den anledningen... Dessutom måste jag ju ha aktiv internetåtkomst för att redigera bilderna sedan, samt betala för en molntjänst med 100GB vilket också blir en kostnad i längden.

Resten av utrustningen kostar inte i närheten av de pengarna. Jag är hobbyfotograf och professionella fotografer förlitar sig väl knappast på molnlagring, de har med sig portabla hårddiskar ut på fält med automatisk överföring via... trumvirvel... minneskort!

Hela diskussionen med att föra över via wifi till moln känns bara dum. Nästa steg inom överskådlig framtid kan mycket väl vara wifi direct till datorn, men idag och många år framöver är det 'fysisk' överföring av bilder samt lokal lagring som förblir mest praktisk. Att fundera på framtiden kan man väl alltid göra, och visst kommer den vara smidigare, men jag lever och fotograferar tyvärr idag - där detta patent känns relevant.

Det var väl just det att en googling på deras patent inte alls sa att de bara patenterar enkla saker, du får allt motivera det lite bättre och ge det någon substans...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Sen att du har ADSL i din villa är väl ändå självförvållat, du kan om du vill få fiber, visst det kostar en slant men det gör väl även din övriga utrustning?
Dessutom blir den lite mer lättsåld om det finns fiber redan.
Skickades från m.sweclockers.com

Sry för lite OT, men att påstå att "du kan om du vill få fiber" stämmer inte riktigt. Det finns inte alltid möjlighet till utbyggnad, och att flytta för uppkopplingens skull är något som få inte anser konstigt. (Även om jag själv kollar upp vad det finns för fiber-möjligheter när jag söker lägenhet)

OnT: Själv tycker jag att det inte gör något att datorn är lite tjockare än ett papper. Men det verkar ju vara viktigt att datorn inte kan synas i profil nuförtiden. Ang. patenten på denna kombinationsport, det är väl inget nytt att företag söker patent på allt möjligt de hittar på. Tycker visserligen att det är trevligare om allt (hårdvara som mjukvara) släpps under fri licens.

EDIT:

Skrivet av the_man550:

De har väl dessutom inga "Homerun Ugglemoss Norrland Ultra" gissar jag så det är väl endast stadsfotografering som det gäller.

Visst, Ugglemoss Norrland Ultra kanske inte finns, men har hittat Homeruns på många konstiga ställen. Varenda telefonkiosk jag sett har Homeruns, och tro det eller ej, men det finns fortfarande väldigt många telefonkiosker kvar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du missade "J/K". Det var bara på skoj.

För övrigt undrar jag varför man tar patent på en sån här liten struntsak. Bara för att ingen annan ska kunna göra det och stämma Apple kanske?

Skämtar du? Samsung har över 12.000 patent och Apple har lite över 1000 patent.

Om dom anser att det här är en smart lösning så är det klart som korvspad man patenterar lösningen

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Skämtar du? Samsung har över 12.000 patent och Apple har lite över 1000 patent.

Om dom anser att det här är en smart lösning så är det klart som korvspad man patenterar lösningen

Är inte korvspad lite grummligt?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Skämtar du? Samsung har över 12.000 patent och Apple har lite över 1000 patent.

Om dom anser att det här är en smart lösning så är det klart som korvspad man patenterar lösningen

Jag finner det humoristiskt att ta patent för små struntidéer. Att de orkar. Dels kostnaden för patentansökan, dels det slöseri med tid som krävs för det?

Skulle jag vara handläggare för detta patentärende så skulle jag bara skratta hårt och sedan stämpla ett stort fett "DENIED" på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Inga skojiga bilder.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM