Ny SSD - Dåliga resultat

Permalänk

Ny SSD - Dåliga resultat

Tjena!

Igår köpte jag mig en ny SSD, en sån här, från alina. Idag har jag installerat windows på den.. Men den ger mig dåliga resultat:

Det första jag gjorde var att ställa om till AHCI i BIOS, så det gjorde jag innan installation av windows
Har ett MSI P67A-C45 (B3) och använder mig av första sata-porten, 6gb/s
Efter lite googlande så vänder jag mig till er här på sweclockers, hoppas att ni kan hjälpa mig, jag vet inte vad jag ska göra

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Se till o ha senaste biosen till moderkortet och senaste firmware till ssdn.

Är du 100% säker på att du använder en 6gb/s port?

Permalänk

Har själv en sån, det är ju inte den snabbaste SSD:n. Har dock inga bechmarks för min (och kan inte se din).

Tänkte själv fråga här i forumet om det spelar roll att man använder en SATA3-kabel och om det är skillnad på SATA-kablar. Om det är skillnad kan du ju kolla att du har en SATA3-kabel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Jag får ut betydligt mer på en sata II port med samma ssd.
Visa ett test med ATTO Disk Benchmark.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Copperlord:

Tjena!

Igår köpte jag mig en ny SSD, en sån här, från alina. Idag har jag installerat windows på den.. Men den ger mig dåliga resultat:

http://i.imgur.com/lmnYTe9.png

Det första jag gjorde var att ställa om till AHCI i BIOS, så det gjorde jag innan installation av windows
Har ett MSI P67A-C45 (B3) och använder mig av första sata-porten, 6gb/s
Efter lite googlande så vänder jag mig till er här på sweclockers, hoppas att ni kan hjälpa mig, jag vet inte vad jag ska göra

Tack på förhand!

Testa kör en runda med ATTO.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har själv en sån, det är ju inte den snabbaste SSD:n. Har dock inga bechmarks för min (och kan inte se din).

Tänkte själv fråga här i forumet om det spelar roll att man använder en SATA3-kabel och om det är skillnad på SATA-kablar. Om det är skillnad kan du ju kolla att du har en SATA3-kabel.

Varesig det är SATA2 eller SATA3 kabel så ska inte prestandan förändras, då kablarna är identiska med olika märkningar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra AS SSD på en Sandforce-disk. Komprimerar inte data på samma sätt.

Kör ett benchmark med ATTO istället och återkom. Och nej, det har INGENTING med att göra att Sandforce är sämre än andra kontrollers.

Edit: Såg att du körde Crystaldiskmark. Tippar på att det är samma där dock. Testa ATTO i vilket fall.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lossah:

Du kan inte köra AS SSD på en Sandforce-disk. Komprimerar inte data på samma sätt.

Kör ett benchmark med ATTO istället och återkom. Och nej, det har INGENTING med att göra att Sandforce är sämre än andra kontrollers.

Han kör CrystalDiskMark, inte AS-SSD.
Sen om man får relatera krångel, problem och misär till "sämre & bättre" så jo, Sandforce2281 är sämre än somliga andra kontrollers, men även billigare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Han kör CrystalDiskMark, inte AS-SSD.
Sen om man får relatera krångel, problem och misär till "sämre & bättre" så jo, Sandforce2281 är sämre än somliga andra kontrollers, men även billigare.

Klart billiga kontrollers inte bör vara bättre än dyrare. Men du får ju jämföra med samma pris/storlek.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

jag har för mig att jag läste att energisparningsfunktionerna till cpu'n kan sega ned ssd's

Skrivet av Bulltazar:

Är du 100% säker på att du använder en 6gb/s port?

en 3gb/s ska inte begränsa till 175 mb/s.

Skrivet av Jonssown:

Varesig det är SATA2 eller SATA3 kabel så ska inte prestandan förändras, då kablarna är identiska med olika märkningar.

https://www.youtube.com/watch?v=CAevDkRvyok

Erm, där testar han ju olika kvalité på kablarna, inte sata2 vs sata3.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast
Skrivet av deadich:

jag har för mig att jag läste att energisparningsfunktionerna till cpu'n kan sega ned ssd's

Ganska irrelevant eftersom att en 3gb/s inte ska begränsa till 200 mb/s.

I somliga fall så kan det påverka mer än det "självklara", finns gånger när man kör en SATA3 SSD (6gb/s) i en SATA2 port och får ut knappa 200MB/s, SATA2 gränssnittet slår inte alltid i taket, finns andra faktorer som slår i först, som ex optimeringar i SSDn, dåliga optimeringar i firmware, och så vidare.

Skrivet av lossah:

Klart billiga kontrollers inte bör vara bättre än dyrare. Men du får ju jämföra med samma pris/storlek.

Du kan få tag i en Samsung 840 120GB för runt 700-800:-, ungefärligt samma pris som de flesta Sandforce2281 enheterna.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

I somliga fall så kan det påverka mer än det "självklara", finns gånger när man kör en SATA3 SSD (6gb/s) i en SATA2 port och får ut knappa 200MB/s, SATA2 gränssnittet slår inte alltid i taket, finns andra faktorer som slår i först, som ex optimeringar i SSDn, dåliga optimeringar i firmware, och så vidare.

Du kan få tag i en Samsung 840 120GB för runt 700-800:-, ungefärligt samma pris som de flesta Sandforce2281 enheterna.

Jag vet, har en själv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

Kör prime95 på en kärna medans du kör benchmarken. Det är för att se om energi sparning kickade in.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Jag får ut betydligt mer på en sata II port med samma ssd.
Visa ett test med ATTO Disk Benchmark.

Skrivet av Jonssown:

Testa kör en runda med ATTO.

Varesig det är SATA2 eller SATA3 kabel så ska inte prestandan förändras, då kablarna är identiska med olika märkningar.

https://www.youtube.com/watch?v=CAevDkRvyok

Skrivet av lossah:

Du kan inte köra AS SSD på en Sandforce-disk. Komprimerar inte data på samma sätt.

Kör ett benchmark med ATTO istället och återkom. Och nej, det har INGENTING med att göra att Sandforce är sämre än andra kontrollers.

Edit: Såg att du körde Crystaldiskmark. Tippar på att det är samma där dock. Testa ATTO i vilket fall.

Så här ser det ut i ATTO, vet inte om det är bra eller dåligt

Permalänk
Medlem

Sata2 och Sata3 kablar är exakt samma fast med olika text på själva kabeln för att kunna tjäna lite extra klirr när man säljer dem.

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

Sata2 och Sata3 kablar är exakt samma fast med olika text på själva kabeln för att kunna tjäna lite extra klirr när man säljer dem.

Stämmer det verkligen?

Mina sata3-kablar är mycket tjockare. Så vitt jag vet har de bättre skärmning mot störningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Copperlord:

Så här ser det ut i ATTO, vet inte om det är bra eller dåligt

Din 0.5, 1, 2, 4 är mycket lägre än min v300 på sata II, utöver det så ser det mycket bättre ut för dig i ATTO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Stämmer det verkligen?

Mina sata3-kablar är mycket tjockare. Så vitt jag vet har de bättre skärmning mot störningar.

http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

*upd..

Kolla bench testerna, dem kör i samma hastighet oavsett. i vissa fall snurrar dem kabeln runt psu kablage och får 0 skillnad.

Väldigt läsvärd i övrigt

*upd2

Finns lite rykten om att sata3 kablage ev. "möter upp en högre standard för att få kallas sata3" men efter jag läste den där så bryr jag mig inte allt för mycket om vilken kabel jag använder då inte ens psu kablarna lyckades störa trafiken

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperlord:

Så här ser det ut i ATTO, vet inte om det är bra eller dåligt

Det är bra värden.

Sen ska du inte stirra dig så blind på syntetiska tester eftersom det inte säger så mycket om användarupplevelsen ändå - om du nu inte kör program som gillar att plåga SATA-busen med höga IOPS hela tiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

*upd..

Kolla bench testerna, dem kör i samma hastighet oavsett. i vissa fall snurrar dem kabeln runt psu kablage och får 0 skillnad.

Väldigt läsvärd i övrigt

Jo, alltså, jag tror inte att sata3-kablarna i praktiken gör någon mätbar skillnad, men det är fel att säga att de är exakt likadana som sata2, för det är de inte.

Här en bild på en ordentligt skärmad sata3-kabel (Wikipedia):

Det är lite som cat 6 vs cat 5E ethernetkabel. Det går alldeles utmärkt att köra 1 Gbit/s över båda, men cat 6 är bättre skärmad (och klarar väl i praktiken 10 Gbit/s).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, alltså, jag tror inte att sata3-kablarna i praktiken gör någon mätbar skillnad, men det är fel att säga att de är exakt likadana som sata2, för det är de inte.

Här en bild på en ordentligt skärmad sata3-kabel (Wikipedia):

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/SATA3-Twi...

Det är lite som cat 6 vs cat 5E ethernetkabel. Det går alldeles utmärkt att köra 1 Gbit/s över båda, men cat 6 är bättre skärmad (och klarar väl i praktiken 10 Gbit/s).

Aa gjorde just en upd2 till min post, fanns som sagt lite rykten om att sata3 skall hålla en högre standard men samtidigt verkar det som att skärmningen är onödig. Sant att det är fel att säga att det är samma kabel men när man ändå inte kan se prestanda skillnad så är det la ingen vits att betala mer ifall man har kablage hemma.

*Vi har hamnat lite offtopic kanske men ifall någon läser detta så kanske det blir lite klarhet vid eventuella frågetecken

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, alltså, jag tror inte att sata3-kablarna i praktiken gör någon mätbar skillnad, men det är fel att säga att de är exakt likadana som sata2, för det är de inte.

Här en bild på en ordentligt skärmad sata3-kabel (Wikipedia):

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/SATA3-Twi...

Det handlar nog mer om skillnader i design mellan olika tillverkare mer än att följa någon standard som med CAT-kablar.
Lite som högtalarkabel, vissa slänger på isolermaterial i fräcka färger och skriver några dikter på förpackningen i hopp om att det skall locka till sig någon prylb*g.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

Aa gjorde just en upd2 till min post, fanns som sagt lite rykten om att sata3 skall hålla en högre standard men samtidigt verkar det som att skärmningen är onödig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det handlar nog mer om skillnader i design mellan olika tillverkare mer än att följa någon standard som med CAT-kablar.
Lite som högtalarkabel, vissa slänger på isolermaterial i fräcka färger och skriver några dikter på förpackningen i hopp om att det skall locka till sig någon prylb*g.

Precis, i praktiken finns det ingen anledning att köpa sata3-kablar istället för sata2, men kunde inte låta blir att vara lite petig med detaljerna.

Sorry för OT.

TS: Dina värden ser bra ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Dina värden ser som sagt bra ut i ATTO. Så inget att oroa dig för.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A