Intel Skylake får nya styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake får nya styrkretsar

Planerna på systemkretsar skjuts på framtiden, åtminstone för normalutgåvan av kommande Intel Skylake, som fortfarande ackompanjeras av traditionella styrkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
99:e percentilen

Det står ju Ball Grid Array. Vad betyder detta?

A) Denna nyhet gäller endast laptops/surfplattor etc.
eller
B) Dags att gråta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av HurMycket:

Det står ju Ball Grid Array. Vad betyder detta?

A) Denna nyhet gäller endast laptops/surfplattor etc.
eller
B) Dags att gråta.

C) BGA är tekniken som används för att löda/ansluta styrkretsen på moderkortet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Andreas D:

C) BGA är tekniken som används för att löda/ansluta styrkretsen på moderkortet.

D) Jag är visst inte så intelligent idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Men Broadwell är väl försenad och Haswell Refresh har tagit dess plats nästa år, fortfarande på 22nm. Eller har detta ändrats? Har Broadwell kommit tillbaka till sin tidigare plats? Men varför är i så fall Haswell Refresh kvar?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Aleshi:

Men Broadwell är väl försenad och Haswell Refresh har tagit dess plats nästa år, fortfarande på 22nm. Eller har detta ändrats? Har Broadwell kommit tillbaka till sin tidigare plats? Men varför är i så fall Haswell Refresh kvar?

Det är lite oklart, men jag skulle gissa på att det är två namn för i princip samma krets, alternativt att Haswell Refresh dyker upp före Broadwell, där den sistnämnda är någon lågenergivariant för bärbara/tablets.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är lite oklart, men jag skulle gissa på att det är två namn för i princip samma krets.

Olika segment har också varit min uppfattning, med lansering vid olika tider. Broadwell kommer nog på desktop senare för samma refresh chipset/socket möjligtvis, om det nu finns någon vits. Hur som helst är Haswell Refresh så väl som Haswell-E 22 nm. På bärbara tror jag inte vi får vänta två år på nya chip från Intel. Att t ex Haswell-E är först med DDR4 och lite sånt borde ha framgått vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Kan nån vänlig själ förklara för mig vad som ens förbättras då nm:en blir färre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan nån vänlig själ förklara för mig vad som ens förbättras då nm:en blir färre?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det har med att göra att man får plats med fler transistorer på samma yta samt lägre värme och strömförbrukning.
Fler transistorer behöver dock inte betyda mer kraft, finns nog en del här som kan detta bättre än mig

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Bara jag som missläste Intel Skynet först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är lite oklart, men jag skulle gissa på att det är två namn för i princip samma krets, alternativt att Haswell Refresh dyker upp före Broadwell, där den sistnämnda är någon lågenergivariant för bärbara/tablets.

Broadwell verkar finnas med på Xeon roadmaps. Av intresse är också att Skylake har AVX3 och PCIe 4.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan nån vänlig själ förklara för mig vad som ens förbättras då nm:en blir färre?

Processorn blir mycket mindre, det betyder att man får plats med fler transistorer, samtidigt så krävs det mindre energi för att ändra läget på transistorerna och eftersom de är mindre kan de ändras snabbare. Alltså mycket mer komplexa processorer som klarar högre frekvenser till lägre värmeutveckling. Ja så var det iaf innan 130-90nm någonstans. Efter det har man fått ökande problem med läckage då strömmen läcker, detta medför högre värmeutveckling som i sin tur begränsar frekvenser. Så därför ser man inte alls dessa fördelar på samma sätt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Processorn blir mycket mindre, det betyder att man får plats med fler transistorer, samtidigt så krävs det mindre energi för att ändra läget på transistorerna och eftersom de är mindre kan de ändras snabbare. Alltså mycket mer komplexa processorer som klarar högre frekvenser till lägre värmeutveckling. Ja så var det iaf innan 130-90nm någonstans. Efter det har man fått ökande problem med läckage då strömmen läcker, detta medför högre värmeutveckling som i sin tur begränsar frekvenser. Så därför ser man inte alls dessa fördelar på samma sätt nu för tiden.

Bra svar - vet du hur läckaget på de nya tri-gate transistorena är? Har man delvis löst problemt eller är det samma?

Kan ju också tillägga att intel får högre yield från samma wafer desto mindre arkitekuren är.

Själv är jag lite förvånad/oroad över att det verkar vara så liten skillnad mellan varje refresh. Nehalem var ett jättekliv framåt när den kom men nu är det mest finslipning mellan varje generation. Intel fokuserar verkligen allt krut på energiförbrukning - kommer vi nånsin får se en "core i7 ersättare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Bra svar - vet du hur läckaget på de nya tri-gate transistorena är? Har man delvis löst problemt eller är det samma?

Kan ju också tillägga att intel får högre yield från samma wafer desto mindre arkitekuren är.

Själv är jag lite förvånad/oroad över att det verkar vara så liten skillnad mellan varje refresh. Nehalem var ett jättekliv framåt när den kom men nu är det mest finslipning mellan varje generation. Intel fokuserar verkligen allt krut på energiförbrukning - kommer vi nånsin får se en "core i7 ersättare"?

Ja tri-gate minskar läckaget. Frågan är om 22nm ens fungerat något vidare alls utan tri-gate. High-K och SOI är ju också vapen mot läckage för att man ska ha kunnat komma så långt som man har idag. Jag undrar hur långt man hade kommit hittills om man bara kört samma bulk som på 250nm-tiden.

Jag är också oroad, men samtidigt är jag förvånad att det faktiskt gått så bra som det har. Jag tror aldrig vi sett sådana kliv i IPC som vi gjort de senaste 8-åren. Med tanke på att C2D var mer är dubbelt så snabb per Hz som P4 samtidigt som den var mycket strömsnålare, och Nehalem som också gav jättekliv i IPC. SB gav stor skillnad med samtidigt som den var toksval jämfört med Nehalem. Det är ju så att folk är så bortskämda att de blir besvikna över de ~10% IPC vi sett per kliv de senaste två generationerna. Ja för att inte tala om att vi har fler kärnor nu för tiden ocskå.

Jag tycker det är väldigt starkt jobbat med tanke på hur oerhört svårt det är att öka IPC. Men samtidigt så ser det ju mörkare ut framöver på den punkten. Vi behöver verkligen en från grunden ny CPU-teknik för att ta oss vidare.

Permalänk
Medlem

Vad betyder följande? "Planerna på systemkretsar skjuts på framtiden, åtminstone för normalutgåvan av kommande Intel Skylake, som fortfarande ackompanjeras av traditionella styrkretsar."

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad betyder följande? "Planerna på systemkretsar skjuts på framtiden, åtminstone för normalutgåvan av kommande Intel Skylake, som fortfarande ackompanjeras av traditionella styrkretsar."

En systemkrets eller SoC behöver inga styrkretsar – ingen nordbrygga, ingen sydbrygga, ingen PCH eller motsvarande – utan alla funktioner som behövs är inbyggt. I dagsläget på t ex Haswell bygger de in det på förpackningen, så det är två olika kärnor på samma processor/krets och det enbart för Haswell ULT för vissa bärbara system. Till traditionella system följer det med en styrkrets – PCH eller Platform Controller Hub i Intel-speak – som körs tillsammans med processorn.

I framtiden ämnar Intel att bygga in alla dessa funktioner i samma kisel (kärna) antas det, men det ser fortfarande ut som det gäller två kärnor på samma förpackning på bärbara. Atom är redan SoC för vissa marknaden, allt i samma kisel. Det finns vissa APUer från AMD som inte har någon extra styrkrets idag, t ex de baserade på Jaguar.