Permalänk
Medlem

Vilken vattenkylning?

Tjenare grabbar, en kompis till mig ska köpa en ny dator och han ska köpa en komplett dator, där får han välja mellan dessa kylare. Vilken tycker ni?
Samt så är Eisbergen ganska mycket dyrare, men han säger att han kan tänka sig köpa den om det är värt pengarna för extra kylning.

Cooler Master Seidon 120M Kylare BULK
Cooler Master Eisberg 240L Prestige
Corsair H55 Hydro Series
Corsair Hydro H60
Intel TS13X Liquid

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Vad för processor ska den kyla, hur ljudkräsen är han och ska han överklocka?

Permalänk

men kolla på h80 ist för h60 vet inget om de andra kylarna dock men har h80 och min cpu är i 5.1 utan probs!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Vad för processor ska den kyla, hur ljudkräsen är han och ska han överklocka?

i5-4670K, han har inga problem med ljud men de ska inte vara för överdrivet och han ska inte överklocka.

Skrivet av Sneaky_rhino:

men kolla på h80 ist för h60 vet inget om de andra kylarna dock men har h80 och min cpu är i 5.1 utan probs!

Om du läste så ska han köpa ett "Komplett paket" från Komplett.se och dessa är de han får välja på! :3

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt om han inte ska överklocka. Köp istället en Cooler Master Hyper 212 EVO för ~300 spänn. Och om han/du tror att vattenkylning är tystare så har ni fel. Det kan bara låta lika mycket som luftkylning eller mer. Det är ju fortfarande en fläkt som snurrar vid radiatorn och pumpen på vattenkylningen kan börja låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Totalt onödigt om han inte ska överklocka. Köp istället en Cooler Master Hyper 212 EVO för ~300 spänn. Och om han/du tror att vattenkylning är tystare så har ni fel. Det kan bara låta lika mycket som luftkylning eller mer. Det är ju fortfarande en fläkt som snurrar vid radiatorn och pumpen på vattenkylningen kan börja låta.

Han kan bara välja på vattenkylning och han får de att välja på, så vilken tycker du att han bör skaffa?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

KÖP INTE H80I. Gängorna i dom går sönder hur lätt som helst. Har egen erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

KÖP INTE H80I. Gängorna i dom går sönder hur lätt som helst. Har egen erfarenhet

H80 fanns inte att välja på så ser inte hur detta är relevant.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Han kan bara välja på vattenkylning och han får de att välja på, så vilken tycker du att han bör skaffa?

Ingen av dem, onödigt om man inte ska överklocka. Köp en Hyper 212 EVO som jag sa tidigare och sätt på den själv. Inte alls svårt. Men om han nu måste välja så ska han nog ta H60. Det är den enda jag har hört bra om.

Permalänk

Samma pris för alla? Eisberg 240l är den största och bästa Är det olika pris på dem så kör på en h60. Räcker bra för en oklockad i5a

edit: såg att eisberg var dyrare. Kör på en h60, borde gå att få tyst och bra Bättre kylning än tillräckligt är bara en siffra om han inte ska överklocka, det som spelar roll då är ljudnivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Samma pris för alla? Eisberg 240l är den största och bästa Är det olika pris på dem så kör på en h60. Räcker bra för en oklockad i5a

Verkligen inte samma pris! Annars skulle jag sagt direkt till honom att skaffa Eisberg :<

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Verkligen inte samma pris! Annars skulle jag sagt direkt till honom att skaffa Eisberg :<

såg att eisberg var dyrare. Kör på en h60, borde gå att få tyst och bra Bättre kylning än tillräckligt är bara en siffra om han inte ska överklocka, det som spelar roll då är ljudnivå! Om inte annat så går de extra pengarna att lägga på ett par tysta fläktar

Permalänk
Medlem

Om det är låg ljudnivå du är ute efter så köp en Noctua D-14 och sätt på själv efteråt - garanterat bäst resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om det är låg ljudnivå du är ute efter så köp en Noctua D-14 och sätt på själv efteråt - garanterat bäst resultat!

Jag vet inte vad jag måste säga för att du ska förstå, det är något av de som jag skrev ovanför som gäller. Jag vill alltså INTE ha NYA förslag.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Snälla kan alla läsa igenom tråden eller i alla fall TS första inlägg INNAN ni kommenterar!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Jag vet inte vad jag måste säga för att du ska förstå, det är något av de som jag skrev ovanför som gäller. Jag vill alltså INTE ha NYA förslag.

Du har ju redan fått svar på din fråga, det är som sagt H60 som gäller. Det är ju förövrigt skitenkelt att sätta på en kylare om nu det var problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du har ju redan fått svar på din fråga, det är som sagt H60 som gäller. Det är ju förövrigt skitenkelt att sätta på en kylare om nu det var problemet

Tyvärr kan han inget om datorer och sätta på delar inuti en dator kommer gå åt helvete för honom ^.^

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Tyvärr kan han inget om datorer och sätta på delar inuti en dator kommer gå åt helvete för honom ^.^

Och du kan inte hjälpa honom...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Och du kan inte hjälpa honom...?

Det har fortfarande ingenting med frågan att göra, han ska köpa en förmonterad dator och kan endast välja mellan kylarna i listan. Verkar jävligt onödigt att gryta garantin på en sån dator för att byta till en sämre kylare, om du läst första inlägget så borde du förstå att andra kylare än de i listan inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det har fortfarande ingenting med frågan att göra, han ska köpa en förmonterad dator och kan endast välja mellan kylarna i listan. Verkar jävligt onödigt att gryta garantin på en sån dator för att byta till en sämre kylare, om du läst första inlägget så borde du förstå att andra kylare än de i listan inte är ett alternativ.

Jag ger bara förslag på alternativ som är billigare och i vissa fall bättre

Permalänk
Medlem

varför köper inte din kompis dator med montering på inet så att han kan välja komponenter helt själv http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato...

Edit: hur mycket kostar datorn på komplett?
vi på swec kan slänga ihop ett likvärdigt paket på inet med montering

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Verkar jävligt onödigt att gryta garantin på en sån dator för att byta till en sämre kylare,

Ja, för de brukar ju sätta klisterlappar överallt som bryts om du byter hårdvara.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Och du kan inte hjälpa honom...?

Kan ju vara för att han bor i Skåne och jag i Borås, kan ju vara det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

i5-4670K, han har inga problem med ljud men de ska inte vara för överdrivet och han ska inte överklocka.

Om du läste så ska han köpa ett "Komplett paket" från Komplett.se och dessa är de han får välja på! :3

aha trode det var "inköps paket som någon la ihop :)" men ta h60 då!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Oliver32:

KÖP INTE H80I. Gängorna i dom går sönder hur lätt som helst. Har egen erfarenhet

haha syftar på min kommentar han hade tydligen något paket från komplett :P, men jag har vanliga h80 fungerar prima, tagit loss den typ 20gånger redan ;P!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W