Bästa SSD disken för Sims 3 / 4?

Permalänk
Medlem

Bästa SSD disken för Sims 3 / 4?

Hallå!

Ska uppgradera min dator just nu, jag använder inget som är direkt SSD krävande (Lol, Wow, BF3 etc)... Men min tjej använder sig av Sims 3 och där är det ganska löjligt långa loading times hela tiden.

Därav undrar jag, vilken hårddisk skulle vara bäst för Sims 3 och ev. 4 i framtiden?

Pris ligger väl max på 2k helst runt 1,5k

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur stor vill du att den ska vara?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur stor vill du att den ska vara?

Well.. spelar inte direkt någon roll.

Men Sims 3 (Typ 30-40gb kanske?)
Windows (30gb)
LoL (Max 2-3gb)

klarar mig på 120gb just nu och sen ev. fixa en till ssd för mindre prio games, men mer är ju att föredra

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Well.. spelar inte direkt någon roll.

Men Sims 3 (Typ 30-40gb kanske?)
Windows (30gb)
LoL (Max 2-3gb)

klarar mig på 120gb just nu och sen ev. fixa en till ssd för mindre prio games, men mer är ju att föredra

Den här är 180GB stor och har lång garanti och livslängd.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080281

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vågar påstå att Sims 3/4 inte kräver/drar nytta av någon speciella SSD.

Bara skillnanden från mekanisk -> SSD borde göra susen.

Välj ett populärare märke (T.ex. Intel, Samsung), sedan lämplig storlek, kanske 180GB eller mer då Sims tar lite disk?

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min nästa SSD skulle troligen vara en Samsung 830 Basic 250GB och ärligt talat så tror jag att skillnaden mellan SSD:er inte är märkbar, så kör på bra och välkänt märke så det finns bra support.

T.ex. så märker jag ingen skillnad på min Agility 3 och om jag kör en RAM disk även fast RAM disken är 3x snabbare än SSD:n.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte så mycket att säga. Jag går efter den konsensus som klassiskt brukar råda på forumet senaste tiden: Samsung 840 240/256GB. Då behöver du inte bråka med någon extra disk på en överskådlig framtid med tanke på lagringskraven som förmedlats.

Permalänk
Medlem

Samsung 840 i lagom storlek kommer funka kanon.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för all hjälp!

Så det verkar som att jag ska köpa en samsung disk. Men vilken verison?
Basic eller pro?

Basic:
Läshastighet 530 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

Pro:
Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Så läshastigheten är ingen skillnad.
Men skrivhastigheten är stor skillnad på..

Kan någon förklara vad dessa termerna betyder?
Tex. inom Sims 3.. skulle snabbare skrivhastighet hjälpa mig?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Okej! Tack för all hjälp!

Så det verkar som att jag ska köpa en samsung disk. Men vilken verison?
Basic eller pro?

Basic:
Läshastighet 530 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

Pro:
Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Så läshastigheten är ingen skillnad.
Men skrivhastigheten är stor skillnad på..

Kan någon förklara vad dessa termerna betyder?
Tex. inom Sims 3.. skulle snabbare skrivhastighet hjälpa mig?

Nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Okej! Tack för all hjälp!

Så det verkar som att jag ska köpa en samsung disk. Men vilken verison?
Basic eller pro?

Basic:
Läshastighet 530 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

Pro:
Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Så läshastigheten är ingen skillnad.
Men skrivhastigheten är stor skillnad på..

Kan någon förklara vad dessa termerna betyder?
Tex. inom Sims 3.. skulle snabbare skrivhastighet hjälpa mig?

Nej, skrivhastighet är det du har minst nytta av generellt sett. Basic skulle fungera ypperligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Okej! Tack för all hjälp!

Så det verkar som att jag ska köpa en samsung disk. Men vilken verison?
Basic eller pro?

Basic:
Läshastighet 530 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

Pro:
Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Så läshastigheten är ingen skillnad.
Men skrivhastigheten är stor skillnad på..

Kan någon förklara vad dessa termerna betyder?
Tex. inom Sims 3.. skulle snabbare skrivhastighet hjälpa mig?

Pro versionen har längre livslängd och är som sagt lite snabbare. Du behöver dock inte känna dig pressad att köpa den dyrare varianten då Basic fortfarande är en av de snabbaste diskarna ute på marknaden!

Permalänk
Avstängd

Samsung 840

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Okej! Tack för all hjälp!

Så det verkar som att jag ska köpa en samsung disk. Men vilken verison?
Basic eller pro?

Basic:
Läshastighet 530 MB/sek
Skrivhastighet 240 MB/sek

Pro:
Läshastighet 540 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

Så läshastigheten är ingen skillnad.
Men skrivhastigheten är stor skillnad på..

Kan någon förklara vad dessa termerna betyder?
Tex. inom Sims 3.. skulle snabbare skrivhastighet hjälpa mig?

Den kanske sparar lite snabbare.Dock bara nått jag kom och tänka nu..

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Den kanske sparar lite snabbare.Dock bara nått jag kom och tänka nu..

Okej men inte loading times eller liknande?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Okej men inte loading times eller liknande?

Skillnaden som påverkar dig är garantin.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Köpte en Basic 250GB inatt av inet redan skickat och bör få hem den imon

Hur förbereder jag mig bäst för den? Menar, finns det saker jag bör göra direkt? Några "up to date" guides etc som man bör läsa? (tex. göra windows 7 så litet som möjligt, ta bort allt som är onödigt m.m.).. det vet jag finns guides där ute, men tänkte ifall det finns någon slags super guide för allt man bör göra med en SSD.

Eftersom att jag köper en "relativt ny" SSD, måste jag köra en firewire update? isf hur gör man? är det som att uppgradera vilken driver som helst eller?

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Installera den som vilken helt vanlig hårddisk som helst.

Plugga in i datorn

Installera windows

klart

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Eftersom att jag köper en "relativt ny" SSD, måste jag köra en firewire update?

Firewire är ett gränssnitt, vad du menar är Firmware.

Alltid bra att lägga in den senaste firmwaren innan man börjar lagra på SSD, ifall det skulle gå fel...
Om jag inte missminner mig så heter Samsungs verktyg för det "Samsung Magician".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Köpte en Basic 250GB inatt av inet redan skickat och bör få hem den imon

Hur förbereder jag mig bäst för den? Menar, finns det saker jag bör göra direkt? Några "up to date" guides etc som man bör läsa? (tex. göra windows 7 så litet som möjligt, ta bort allt som är onödigt m.m.).. det vet jag finns guides där ute, men tänkte ifall det finns någon slags super guide för allt man bör göra med en SSD.

Eftersom att jag köper en "relativt ny" SSD, måste jag köra en firewire update? isf hur gör man? är det som att uppgradera vilken driver som helst eller?

All hjälp uppskattas!

Du kan kolla om den körs i ahci läge eller inte. Hårddisken då. SSD'n jobbar mycket snabbare i det läget. För hårddisken är skillnaden inte så stor.
Kolla i enhetshanteraren under IDE ATA/ATAPI controllers efter "AHCI Serial ATA Controller" eller liknande. Hittar du det så är det aktiverat. Du kan också se om det är ide eller ahci i bios.

Sedan kan du fundera över om du vill installera om Windows eller bara klona. Var det länge sedan du installerade om så kanske det är dags. Väljer du att installera om kan du köra igång ahci precis innan installation. Klonar du kan du göra det ikväll, med följande guide. Windows måste veta om det är ahci eller ide-läge som gäller när han ska boota Windows annars blir det blåskärm.