Att tänka på efter installation av Windows 7?

Permalänk
Medlem

Att tänka på efter installation av Windows 7?

Har satt in en ny 2 tb i datorn som är helt tom. Har en ssd där windows 7 ligger på. Tänkte stoppa in skivan och installera om windows 7. Men är lite orolig att något ska hända. Har läst och hört att drivrutiner till internet kan paja och sånt. Vad är till exempel det första jag ska göra när jag installerat om windows 7 och startat datorn? Först grafik drivrutiner, sedan till moderkortet?

Tacksam för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grafikkort,moderkort,windows

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Grafikkort,moderkort,windows

Vad menar du med windows? Deras uppdateringar eller, som installeras av sig själv när man stänger av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har satt in en ny 2 tb i datorn som är helt tom. Har en ssd där windows 7 ligger på. Tänkte stoppa in skivan och installera om windows 7. Men är lite orolig att något ska hända. Har läst och hört att drivrutiner till internet kan paja och sånt. Vad är till exempel det första jag ska göra när jag installerat om windows 7 och startat datorn? Först grafik drivrutiner, sedan till moderkortet?

Tacksam för snabbt svar

Varför ska du installera om windows? Vill du inte ha windows på SSDn längre?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Varför ska du installera om windows? Vill du inte ha windows på SSDn längre?

Har massor av spel, program och skit på min ssd. Vill ha datorn helt fräsh med en tom 2 tb

Permalänk
Medlem

Grafikkort är typ det enda man behöver nu för tiden, kanske ljudkort också det inbyggda nätverkslprtet behöver du inte oroa dig över att det inte ska fungera, 99% av fallen funkar det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Grafikkort är typ det enda man behöver nu för tiden, kanske ljudkort också det inbyggda nätverkslprtet behöver du inte oroa dig över att det inte ska fungera, 99% av fallen funkar det

Tack installerar grafikdrivisarna först då och sedan moderkorts drivrutiner med hjälp av live update 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Vad menar du med windows? Deras uppdateringar eller, som installeras av sig själv när man stänger av datorn.

Windows update

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har massor av spel, program och skit på min ssd. Vill ha datorn helt fräsh med en tom 2 tb

Tycker du skjuter myggor med hagelgevär. Borde väl vara lättare att bara rensa litegranna. Men klart du får göra vad du vill.

Bara installera windows och sen alla drivrutiner. Ingen speciell ordning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Inb4 möjlig problematik, ladda ned drivrutinen till ditt nätverkskort. Finns knappt någon mening att inte göra det, spara drivrutinen på en usb eller liknande. Drivrutinen ska finnas på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Inb4 möjlig problematik, ladda ned drivrutinen till ditt nätverkskort. Finns knappt någon mening att inte göra det, spara drivrutinen på en usb eller liknande. Drivrutinen ska finnas på tillverkarens hemsida.

Har börjat installera nu. Det stod att att den installerar internet drivrutiner åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Tack installerar grafikdrivisarna först då och sedan moderkorts drivrutiner med hjälp av live update 5.

nätvärksdrivrutin om din dator inte får tillgång till nätet, sedan söker du efter uppdateringar på windows update, den brukar ladda ner allt du behöver, om inte kan du alltid installera det manuellt på tillverkarens hemsida. du ska bara testa datorn lite, märker du att du får dålig bild, då ska du installera grafikkortsdrivrutinerna, inget ljud = ljudkortsdrivrutinerna osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

nätvärksdrivrutin om din dator inte får tillgång till nätet, sedan söker du efter uppdateringar på windows update, den brukar ladda ner allt du behöver, om inte kan du alltid installera det manuellt på tillverkarens hemsida. du ska bara testa datorn lite, märker du att du får dålig bild, då ska du installera grafikkortsdrivrutinerna, inget ljud = ljudkortsdrivrutinerna osv....

Har ett msi moderkort. Det är som du säger, bara och testa sig fram och man märker vad som behövs om något inte funkar:)

Permalänk
Medlem

vet inte varför vissa har svarat som dom gjort men det får stå för dom, innan du avistallerar ditt gamla OS går du in på din moderkortstillverkares hemsida och plockar ned Installationsskivan för dit MoBo (den senaste utgåvan till just ditt Mobo)bränn ut den på skiva om möjligt annars lägger du den på din nya 2TB Hdd,till din Hdd tankar du även ned nyaste drivrutinen för ditt grafikkort. på denna skiva har du allt du behöver för ditt moderkort i form av drivrutiner för USB,Nätverk m.m Nu har du förberett dig så gott du kan och kan göra en smidig installation.
Installera en ren win7 på din ssd, sedan installerar du skivan till ditt MoBo, sist till ditt grafikkort.
Windows update kan du köra sist, den märker vilka drivrutiner den behöver köra update på, men då du har de nyaste från tillverkarna så behöver du inte tanka hem så mycket i din win update.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

vet inte varför vissa har svarat som dom gjort men det får stå för dom, innan du avistallerar ditt gamla OS går du in på din moderkortstillverkares hemsida och plockar ned Installationsskivan för dit MoBo (den senaste utgåvan till just ditt Mobo)bränn ut den på skiva om möjligt annars lägger du den på din nya 2TB Hdd,till din Hdd tankar du även ned nyaste drivrutinen för ditt grafikkort. på denna skiva har du allt du behöver för ditt moderkort i form av drivrutiner för USB,Nätverk m.m Nu har du förberett dig så gott du kan och kan göra en smidig installation.
Installera en ren win7 på din ssd, sedan installerar du skivan till ditt MoBo, sist till ditt grafikkort.

Förstår det mest men vad är MoBo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Förstår det mest men vad är MoBo?

Förkortning av "MotherBoard"

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=Driver&os=W... Hittade alla mina drivrutiner till moderkortet bara ladda ner en och en och installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Senaste drivrutiner till alla integrerade kretsar (typ LAN, syd-och nordbrygga etc.) hittar man hos resp. tillverkare

Naturligtvis har du rätt i sak, men om man är osäker på en OS installation och vilken tågordning detta skall göras i, så är det betydligt enklare att hämta ett färdigt "Paket" med drivrutiner som passar just hans MoBo.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om allt. Men det är massor av saker kvar på min ssd. Jag tänkte installera om allt igen. Men vill ha min ssd helt rensad med bara windows 7 på. Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har nu installerat om allt. Men det är massor av saker kvar på min ssd. Jag tänkte installera om allt igen. Men vill ha min ssd helt rensad med bara windows 7 på. Hur gör jag det?

Du måste formatera hårddisken under installation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du måste formatera hårddisken under installation.

Gör jag det om jag bootar med skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Gör jag det om jag bootar med skivan?

Det väljer du under installation.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Gör jag det om jag bootar med skivan?

under installationen kommer du att se alla dina hårddiskar, klicka på din SSD och sedan format eller delete och fortsätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Gör jag det om jag bootar med skivan?

Du måste välja avancerad isntallation (eller något sånt heter det). Då får du upp en lista med partitioner på respektive hårddisk. Ta bort alla partitioner på din SSD och välj sedan SSDn att installera Windows på.

Permalänk
Medlem

För helvete.... han ska definitivt INTE formatera en SSD.... OM NI INTE VET VAD NI PRATAR OM SÅ SÄG INGET...Du pajjar din SSD om du försöker formatera.
Den metod du ska använda är "Quick Format" eller "Secure erase" för att rensa bort all gammal data på en SSD INTE formatera

Här kan du läsa lite om det..
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2278804

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

För helvete.... han ska definitivt INTE formatera en SSD.... OM NI INTE VET VAD NI PRATAR OM SÅ SÄG INGET...Du pajjar din SSD om du försöker formatera.
Den metod du ska använda är "Quick Format" eller "Secure erase" för att rensa bort all gammal data på en SSD INTE formatera

Här kan du läsa lite om det..
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2278804

Hetsa inte upp dig nu. Inget kommer gå sönder om du kör en full formatering av en HD. Står inget i din länk om det vad jag kan se.

Inte heller lyckas jag hitta mer än några oroliga trådar utan några länkar till pålitliga källor.

Sen borde han väl inte köra en fullständig formatering eftersom det säkert tar längre tid. (iofs, på en SSD borde det också gå snabbt).

Och avslutningsvis är det väl inte många människor som faktiskt kör full formatering när Quick format är standardalternativet då du installerar windows 7? Alla kör väl standard, vilket är med Quick format ikryssad.

Ingen här har menat att rekommendera "full erase", i alla fall inte vad jag tolkar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT