Finnes: Smutsigt minneskort, Sökes: hjälp!

Permalänk
Medlem

Finnes: Smutsigt minneskort, Sökes: hjälp!

Hej,

För ett tag sen kunde jag plötsligt inte kopiera filer till eller ta bort filer från mitt minneskort (ett 64GB MicroSDXC). Det sitter i en Acer Iconia W510 (win8).

Det visade sig efter lite googling att disken/kortet har blivit smutsig. Detta kan tydligen ske t ex om man tar ut kortet när det håller på att skrivas till det (vilket jag inte tror att jag gjort, men men...).

Kör jag
fsutil dirty query D:
blir svaret
Volume D: is dirty

Detta leder till att det inte går att skriva till kortet. Läsa går dock fortfarande bra.

Detta borde, enligt google, gå att fixa med chkdsk, men jag har testat att köra med massa olika parametrar utan att det löst problemet.

Sista utvägen borde då, enligt google, vara att formatera disken. Detta fungerar dock inte heller varken i Windows std eller via cmd. Har testat att formater till EXFAT (vilket var det som var vid köp), NTFS och FAT32. Inget funkar. Vid formatering till NTFS fick jag ett fel i stil med "NTFS boot sectors are unwriteable".

Har även läst att man ska kunna återställa den s k "Dirty Bit":en med en HDD/HEX-editor, men jag har inte hittat hur med en EXFAT-disk.

Kan jag göra nåt för att rädda minneskortet? Känns surt att behöva köpa ett nytt då felet tycks vara mjukvarurelaterat...

Mvh
Biggis

Permalänk
Vive la liberté!

Du har ingen annan dator att testa minneskortet i?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Hej,
Testade SD Formatter (bägge versionerna), men de säger: Could not format the Memory Card. Either the drive or the memory card is not supported by this software.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Hej,
Testade SD Formatter (bägge versionerna), men de säger: Could not format the Memory Card. Either the drive or the memory card is not supported by this software.

Vilket alltså innebär att kortet är "skadat" (dvs, den känner inte igen kortet via den skyddade regionen) eller din kortläsare inte stöds av sdformatter.

Jag vet inte vad du kan göra mer tyvärr. Googla runt efter "low level format sd card" och hoppas att du träffar guld.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Har lyckats formatera usb-minnen som strular i windows med detta program:

http://download.cnet.com/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool/3000...

Med lite tur så kanske det fungerar även med minneskort...annars så kan man försöka stoppa in den i en passande digitalkamera, deras formateringsalternativ kan ibland vara lite mindre känsliga och köra över eventuella felmeddelanden

Sedan kan det faktiskt vara så att kortet är fysiskt skadat, hittar du ingen vettig lösning så kan det vara läge att kolla upp om det finns någon garanti kvar på kortet.

Permalänk
Medlem

Hej,

HP's Format tool funkade inte. Det verkar inte gå att köra på Win8... testade olika kompabilitetslägen, men alla gav samma resultat. Programmet öppnas med alla dropdowns etc är gråa. Kan alltså inte välja disk.

/biggis

Permalänk
Medlem

Om jag nu förolämpar någon så ber jag om ursäkt direkt, men jag antar att du kontrollerat så du inte flyttat den fysiska flärpen för skrivskydd på kortet? Kan hända den bäste.. (inga namn)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

He he, ingen fara. Men det verkar inte finnas någon flärp. Kanske inte finns på MicroSD...?

Permalänk
Skrivet av Biggis:

He he, ingen fara. Men det verkar inte finnas någon flärp. Kanske inte finns på MicroSD...?

Finns inte på alla kort.

Här är en bild hur det skulle sett ut:

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jo, fast det där är ett SD inte ett MicroSD Men konceptet är kanske det samma på lillebror.

Permalänk
Medlem

Testa att formatera det i en kamera eller dylikt. Funkade för mig en gång då datorn inte ville veta av kortet.

Permalänk
Skrivet av Biggis:

Jo, fast det där är ett SD inte ett MicroSD Men konceptet är kanske det samma på lillebror.

Jo jo, men själva "låset" sitter ungefär lika dant på alla kort (om det över huvudtaget existerar). står utmärkt oftast på klisterlappen eller etsat på plasten om detta lås finns

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köpte en SD-adapter (medföljde ett 8 gb microsdxc) för att testa formatering i andra PC (Win7) samt kamera. Blev ingen skillnad tyvärr Kameran sa formatering slutförd, men hade inte gjort något.

@Frispel: http://download.cnet.com/HP-USB-Disk...-10974082.html funkade bättre i Win7, men det lyckades inte formatera kortet.

Permalänk
Medlem

Hade lite underliga bekymmer med att formatera ett nytt sådant kort med som skulle sättas i en mobiltelefon. Provat att formatera kortet i Linux?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Nej, har ingen möjlighet till det. Får se om nån polare kan testa det.

Permalänk
Medlem

Var har du köpt kortet? Har du otur kanske du har fått ett piratkort, det händer ofta att de lägger av när man fyllt dem över deras faktiska gräns (vilket inte sällan är mindre än hälften av uppgiven kapacitet).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Minns inte (och har inte orkat leta kvitto/mail ännu), men tror det var Webhallen eller Netonnet, så det borde väl vara piratfritt kan man tycka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Jo, fast det där är ett SD inte ett MicroSD Men konceptet är kanske det samma på lillebror.

Konceptet är likadant för microsd. Testa med en adapter. MicroSD -> SD. Kort som inte har denna lilla switch på kanten behöver få en liten bit tejp för att kunna skriva till kortet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Konceptet är likadant för microsd. Testa med en adapter. MicroSD -> SD. Kort som inte har denna lilla switch på kanten behöver få en liten bit tejp för att kunna skriva till kortet.

Se ovan. Köpte en adapter. Ingen skillnad tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Se ovan. Köpte en adapter. Ingen skillnad tyvärr.

Formatera i en dator och kolla så adaptern inte blir skrivskyddad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast

Först och främst: MicroSD kort har ingen skrivskydds-tabb. SD-kort däremot har det.
Och förslaget har redan getts tidigare, men tål att upprepas: Linux kan många gånger formatera/fixa knasiga filsystem när Windows går bet på det. Själv har jag suttit i liknande situationer där minneskorten verkar helt bänga och kan inte formateras eller skrivas till alls.
Efter en runda med *nix-kommandot "mkfs.vfat", så har det löst sig direkt.

Testa följande kommandon under en valfi Live Linux dist: (Ersätt "XXX" med rätt enhet. Kolla upp vad dmesg säger när du pluggar in kortet/läsaren)

dd if=/dev/zero of=/dev/XXX bs=512 count=4 mkfs.vfat -F32 /dev/XXX

EDIT:
Att tänka på: Minneskort av den här typen använder sällan traditionell partitionstabell, varav hela blockenheten förses med ett filsystem direkt. Det går givetvis att partitionera den om man så önskar, men detta är något som faller utanför Secure Digital -standarden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Minns inte (och har inte orkat leta kvitto/mail ännu), men tror det var Webhallen eller Netonnet, så det borde väl vara piratfritt kan man tycka...

Så länge det är någon av de större butikerna ska det inte vara någon risk nej.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner t.ex. ubuntu, bränna ner det på en skiva och sen köra ubuntu direkt från skivan utan att installera det, så kan du test om det går att formatera där. se SysGhosts inlägg för mer detaljer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Du kan ladda ner t.ex. ubuntu, bränna ner det på en skiva och sen köra ubuntu direkt från skivan utan att installera det, så kan du test om det går att formatera där. se SysGhosts inlägg för mer detaljer.

Går genom usb också

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske går på garantin? Ett sådant problem är inte normalt och borde inte inträffa så lätt, värt ett försöke borde det ju åtminstone vara Får se vad butikens "experter" där du köpte det säger...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hej!
Fixade Ubuntu 12.04 på en USB-sticka och startade det utan att installera. När jag sätter i SDXC-kortet säger Ubuntu att detta är exfat, det går inte att mounta. För att formatera ska det ju inte vara mountat vad jag förstår, men frågan är hur jag ska hitta "mount-namnet", dev/xxx utan att mounta?

Googlade fram att det gick att fixa Exfat-stöd till ubuntu, är det det som krävs kanske? Funkar det fastän jag kör Ubuntu från stickan?

Om det inte redan är uppenbart kan jag meddela att jag aldrig testat Linux innan

Permalänk
Medlem

Vissa av de här felen kräver att man tar bort och skapar ny partition eftersom det inte alltid räcker att bara formatera till olika format. I Windows gör man det i diskhanteraren.

Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

I framtiden när du använder minneskort, USB lagring mm så ska du använda "säker borttagning av hårdvara" som finns i närheten av klockan innan du ta bort dom. Annars kommer du förr eller senare få såna här problem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Hej!
Fixade Ubuntu 12.04 på en USB-sticka och startade det utan att installera. När jag sätter i SDXC-kortet säger Ubuntu att detta är exfat, det går inte att mounta. För att formatera ska det ju inte vara mountat vad jag förstår, men frågan är hur jag ska hitta "mount-namnet", dev/xxx utan att mounta?

Googlade fram att det gick att fixa Exfat-stöd till ubuntu, är det det som krävs kanske? Funkar det fastän jag kör Ubuntu från stickan?

Om det inte redan är uppenbart kan jag meddela att jag aldrig testat Linux innan

Korrekt, du ska hitta namet på det utan att mounta.

lsblk eller fdisk -l bör hjälpa dig att hitta det.

Borde heta något med "mmcblkX" eller "sdXX". Beroende på hur din kortläsare är kopplad. X = okänd.

Sen är det bara att följa vad SysGhost skrev.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Okej... lsblk visade att kortet heter sdd och partitionen sdd1.

Testade följade 4 kommandon:

dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=512 count=4
mkfs.vfat -F32 /dev/sdd
dd if=/dev/zero of=/dev/sdd1 bs=512 count=4
mkfs.vfat -F32 /dev/sdd1

Samtliga gav svaret Permission denied:

ubuntu@ubuntu:~$ dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=512 count=4 dd: opening `/dev/sdd': Permission denied ubuntu@ubuntu:~$ mkfs.vfat -F32 /dev/sdd mkfs.vfat 3.0.12 (29 Oct 2011) /dev/sdd: Permission denied ubuntu@ubuntu:~$ dd if=/dev/zero of=/dev/sdd1 bs=512 count=4 dd: opening `/dev/sdd1': Permission denied ubuntu@ubuntu:~$ mkfs.vfat -F32 /dev/sdd1 mkfs.vfat 3.0.12 (29 Oct 2011) /dev/sdd1: Permission denied ubuntu@ubuntu:~$ dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=512 count=4 dd: opening `/dev/sdd': Permission denied ubuntu@ubuntu:~$ mkfs.vfat -F32 /dev/sdd mkfs.vfat 3.0.12 (29 Oct 2011) /dev/sdd: Permission denied

Skrev dmesg och i slutet stod:

.0/0000:01:00.1/sound/card1/input17 [ 340.514509] sdd: detected capacity change from 63864569856 to 0 [ 377.261434] sd 6:0:0:0: [sdd] 124735488 512-byte logical blocks: (63.8 GB/59.4 GiB) [ 377.263776] sd 6:0:0:0: [sdd] No Caching mode page present [ 377.263781] sd 6:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through [ 377.266649] sd 6:0:0:0: [sdd] No Caching mode page present [ 377.266654] sd 6:0:0:0: [sdd] Assuming drive cache: write through [ 377.267629] sdd: sdd1

Några ledtrådar?